Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 09:07

@daan: ik moet zeggen (uit ervaring sprekend) dat het met de jaren wel zwaarder wordt ;)

Strookbegrazing werkt alleen goed als je ook de afgegeten strook 'afsluit' anders hebben ze op een bepaald moment nog het hele stuk om te eten :)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 09:16

Oh jee ik vond het nu al meer dan genoeg eigenlijk :')

Maar bij ons is het nu ook wel echt alles tegelijk; we hebben een stuk kwekerij grond gekocht met veel achterstallig onderhoud, vorig najaar dus begonnen met de bouw van het huis, het aanleggen van bak + verharde uitloop + stal, slopen van een kas, en daarnaast nog het bedrijf van mijn vriend en mijn job. Vooral ook de bouw van het huis komt zo veel bij kijken. En het terrein moet (nog steeds) ontzettend veel aan gebeuren. Nu het huis is opgeleverd "moeten" we daar dus ook aan de slag met de badkamer, keuken, vloeren, muren etc.

Maar het is geweldig allemaal want het wordt ontzettend mooi :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 09:21

Daan_O schreef:
Maar het is geweldig allemaal want het wordt ontzettend mooi :)

Dáár moet je je dan maar aan vast houden :D

Ik ben in de loop der jaren veranderd van 'mooi' naar onderhouds'vrij'... had ik veel eerder moeten doen :D

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 09:32

Hahaha wie weet komt dat bij ons ook wel ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 09:48

@daan: in ieder geval fijn dat het allemaal zo mooi wordt! En probeer het voor jezelf behapbaar te houden, anders word je gillend gek :')

Zaterdag zijn wij vooral bezig geweest met de meidoorn heg langs de wei. Daar zat ook nog wat achterstallig onderhoud aan, dus dat was een flinke klus... veel dikke stammen die doorgezaagd moesten worden enzo. Maar nu staat het er strak bij :j Van de week nog even het laatste stukje meepakken, maar die hebben we in het najaar ook al grondig gedaan, dus dat kost minder tijd als het goed is.
De echte aanpassingen van het huis en de nieuwbouw van de stal etc laten nog op zich wachten, eerst het gedoe rondom de koop afronden (we wonen er al wel en betalen een soort huur, ivm problemen van de verkoper heeft de overdracht nog steeds niet formeel plaats gevonden). We lijken uitzicht te hebben op een einddatum hiervan, maar dat dachten we al vaker, dus ik zeg er voorlopig niet te veel over.
Maar dan zal het voor ons ook wat hectischer worden, denk ik.

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 09:49

Bedankt voor al jullie adviezen! :)
We hebben uiteindelijk een 4x4 Kubota mini tractor gekocht met een trekhaak, transportbak ( voor oa de mest ), weidesleep en een klepelmaaier.
Manlief kan niet wachten totdat ie er is, haha!

Verder zijn we kennis gaan maken met de omliggende buren en één daarvan is hobbyboer.
Toen wij het hadden over de wilgen kappen heeft hij aangeboden om samen met de loonwerker de bomen neer te halen in ruil voor het hout. Als wij dan een keer hout nodig hebben mogen we dat dan gewoon bij hem komen halen, top oplossing dus!
Ook zou hij erg blij zijn met de mest van onze paarden dus ook dat probleem is opgelost.
En hij heeft hooi van eigen land wat hij verkoopt dus ook dat scheelt ons een hoop geregel :D

Vandaag even kijken naar zand voor in de paddock, stond ervan te kijken hoe lastig dat nog is want aan de ene kant is het fijn als het water goed afvoert maar het moet ook niet te mul worden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:20

Zand kijken klinkt idd simpel maar het ene zand is het andere niet ;) ik zou sowieso kijken voor drainage onder je bak.

De banden hebben de eerste dag overleefd hier *\o/* bij het ene paard (warmbloed) zaten weinig vliegen en de ander (koudbloed) zat helemaal onder de vliegen, maar daar sluit de band ook niet aan als ze d'r hoofd omlaag heeft, maar als ze hem omhoog heeft zit hij bijna strak.. Fijn zo'n onderhals

Werk aan het huis.. Wij werken ook niet naar "af" maar eerst naar "leefbaar" en daarna pas naar hoe we het echt hebben willen. Dit is kostentechnisch ook wat makkelijker want we hebben een vrij dure smaak, maar veel daarvan ga ik zelf maken en dat neemt ook nogal wat tijd in beslag. Voordeel is wel dat ik niet aan een baan vast zit.

De wei hier thuis moet nog wel wat aan gebeuren maar helaas gaan niet alles tegelijk. De paarden staan nog weleens met krassen en sneeu in hun neus die denk ik van het prikkeldraad komen maar zeker weet ik dat ook niet. Maar dat moet dus wel een keer weg.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 10:29

Gisteren een shoot gehad met de paarden door Jolienvdb hier op Bokt.. Even een plaatje van de jongste, wie was hier in het topic alweer zo gek op hem?
Afbeelding

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:33

Wendy fijn zo'n meidoorn, die heeft toch stekels? Nou ja, gelukkig staat het er nu weer strak bij :)

Iris ik zou me maar goed laten informeren over het zand en kijken of je referenties kan nagaan. Ik weet niet of je in dit topic wat hebt meegekregen maar bij mij is het nogal een drama verhaal geworden nadat de leverancier gecertifieerd zand heeft verkocht wat helemaal niet aan de certificaatnorm blijkt te voldoen (en zij geen certificaathouder zijn).

Palousa lastig he zo'n dure smaak, hebben wij ook last van :') Wij gaan ook veel zelf doen in het huis. Liever besparen op de kosten om het te laten doen dan op materiaal. Mijn vriend is heel handig dus die gaat bijvoorbeeld het plaatsen van de keuken, badkamer, tegelvloer etc zelf doen met behulp van een vriend die ook heel handig is. Duurt wat langer allemaal maar het belooft heel mooi te worden.

Kan je geen stroomdraad lang het prikkeldraad zetten? Lijkt me heel eng om prikkeldraad bij mijn paarden in de buurt te hebben.

Mallootje mooie foto!

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:36

Hier gaan we ook eerst voor leefbaar, de mensen die er nu inzitten kunnen er ook wonen dus moet het ons ook lukken toch? Dus we doen binnen alleen de woonkamer stucen en schilderen en wat kleine klusjes.
Moet wel zeggen dat we de dingen die we aanpakken wel goed willen doen dus hebben veel geïnvesteerd in het weiland voor de paarden want dat was echt hoognodig vanwege de kapotte draden, rotte palen enz.
Hebben uiteindelijk gekozen voor kunststof palen met koord omdat dat het langste mee gaat.
Paddock liggen sloten omheen dus we verwachten dat het vocht snel afgevoerd kan worden mits dat de vochtdoorlaatbaarheid van het zand goed is. En dat blijkt nog een hele studie te zijn :P
En drainage mogen we sowieso niet leggen ivm natuurgebied..

Welke banden heb je? Ik ben benieuwd of het goed werkt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:42

Mallootje schreef:
Gisteren een shoot gehad met de paarden door Jolienvdb hier op Bokt.. Even een plaatje van de jongste, wie was hier in het topic alweer zo gek op hem?
[ Afbeelding ]

Ikke, ikke, ikke <3 <3 <3

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 10:46

Ik zoek de vind ik leuk-knop!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:56

Natuurgebied, lastig dat je daar niets mag. Onze wei ligt tegen een nationaal park (wel wat anders dan de Veluwe bijvoorbeeld, op de borden na zie je wei ik verschil, de regels zijn alleen anders).

Er loopt idd al schrikdraad voor het prikkeldraad langs maar slechts 1 draad omdat het hele hek er nog uit moet.
Aan het begin was 3/4 nog prikkeldraad, inmiddels is dat ongeveer 1/4. Denk dat ik van de week weer een stukje ga doen maar het is nogal een werk omdat het helemaal ingegroeid is, dus ben langer bezig met snoeien dan met draad opruimen.
Ik kan er ook niet altijd aan werken omdat er bij 1 stuk vaak koeien aan de andere kant staan, en deze zijn heel erg beschermend naar de kalfjes die er bij lopen ( daardoor staan deze koeien bekend als een van de agressiefste rassen) dus daar kijk ik wel een beetje mee uit.

De vliegenbanden zijn merkloos volgens mij, komen bij de decathlon vandaan. http://www.decathlon.nl/insectenwerende ... 60209.html
Als deze niet genoeg werken proberen we nog een ander merk en anders is het jammer, en moeten ze maar gewoon met een masker lopen. Dat worden dan 3 maskers en 1 zo'n slierten ding omdat ze geen maat koudbloed hebben.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:11

Wat een mooie foto! Als er meer van zulke zijn zou ik zeggen, inlijsten allemaal!

Iris als er sloten naast je paddock liggen ben je al een heel eind!
Zelf hebben we dat ook, en dan gewoon ooster (of was het nu wester :') ) schelde zand, dat is vrij grof dus daar zakt het water zo doorheen.
Het is nu wel mul, ik zou er zelf niet in gaan rijden. In de winter is het perfect, maar omdat de ondergrond niet gedraineerd is blijven er soms wel plassen op staan, da's minder.

Dat is dus iets waar ik voor ons nieuwe plekje ook nog over twijfel, wel of niet draineren.
Ik vind eerlijk gezegd dat gewoon een slang in de grond en dan zand erover ook prima is, maar volgens vriendlief moet je dan met grind etc. om de slang aan de slag. :roll:

Wat zijn jullie allemaal goed bezig. :D Heerlijk hoor!

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:16

Ik lees altijd mee maar nu heb ik toch een vraag, jullie zijn zo druk met van alles rond om huis dat ik me afvraag of jullie nog genoeg tijd over houden om de paarden te rijden?
Ik merk dat sinds we verhuisd zijn er zoveel moet gebeuren dat ik amber tijd heb om te rijden...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:18

Het grind om de buis zorgt ervoor dat het water makkelijker doorstroomt en dat de buis minder snel verstopt raakt. Het kan wel zonder maar dan werkt het minder goed en minder lang.

Water zoekt altijd naar de minste weerstand en dat is in het grind want daar zit ruimte tussen. Hier zal het in principe dus altijd heen lopen. (En nog wat andere factoren die meespelen)

Edit:
Rijden? We hebben 1 keer gereden in de afgelopen 10 maanden :P

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:19

Herkenbaar Patricia, klussen huishouden werken paarden hond kippen Pff vind het af en toe best lastig plannen en alles en iedereen genoeg aandacht te geven dat lijkt soms gewoon niet helemaal in een dag te passen :o

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:22

_PatriciaH schreef:
Ik lees altijd mee maar nu heb ik toch een vraag, jullie zijn zo druk met van alles rond om huis dat ik me afvraag of jullie nog genoeg tijd over houden om de paarden te rijden?
Ik merk dat sinds we verhuisd zijn er zoveel moet gebeuren dat ik amber tijd heb om te rijden...

Ik niet echt... werk fulltime (46 uur) en bij thuiskomst is het eerst koken en dan naar de paarden. Na water geven, stront scheppen, voeren, nakijken,... heb ik vaak geen puf meer om te rijden. Hier ligt ook een lange lijst klusjes: stallen opfrissen, paddock opnieuw aanleggen, bomen rondom de wei snoeien, onkruid maaien (doen we met de hand met de zeis, dus een langdurig werk).

Gisteren bv was het wei omwissel dag. Da's drie paarden lopen tot aan de andere wei, schrikdraadapparaat installeren, batterij wisselen, waterbakken van de ene wei naar de andere sleuren, omheining van de 'verse' wei nalopen en indien nodig bramen/onkruid eronder verwijderen. Goed dan ben je bijna twee uur verder en heb ik het voor die dag wel weer gehad :+

_PatriciaH

Ik voelde me al schuldig, gelukkig dus niet de enige :o
Laatst bijgewerkt door _PatriciaH op 15-06-15 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Draineren moet je idd goed doen anders is het geldverspilling en heeft het niet het effect dat het moet hebben.

Ik zit op Veluws zand en daar valt weinig aan te draineren, dat doet het van nature al :D. Nadeel is dus dat het bij droog weer een Sahara is :D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:24

Ik wel, maar goed hoef dan ook nog lang niet alles zelf te doen.

Ah bedankt voor de uitleg! Wat ik me dan afvraag... dat zand gaat toch vanzelf tussen het grind zitten? Mja tenzij je worteldoek gebruikt. Maar dat ga ik niet doen, dat gaat in een paddock nooit goed.
Ik zie wel hoe 't loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:29

Dat heb ik ook wel een beetje hoor Patricia. Vooral in het begin. Ik probeer nu wel heel bewust tijd te maken en toch echt gewoon te gaan rijden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:30

Rijden? Daar moet ik echt tijd voor maken :j Afgelopen weken wel gedaan, anders was mijn ruin echt dichtgegroeid en das zonde :D Maar ik heb bijvoorbeeld echt geen tijd om er twee te rijden :n

Gisteren was het hier ook omweiddag :j Alleen nu ik de boel wat beter op orde heb, gaat dat best snel. Kwestie van paarden verplaatsen, drinkbakken en hooibak verplaatsen. Oude stuk slepen, bemesten en sproeiers aanzetten.
Van de week nog even wat onkruid uit dat stuk maaien, maar dat is het dan wel.
Gisteren moest ik nog wat aan de omheining doen, vandaar dat we in totaal 1,5 uur bezig waren dit keer, volgende week kan het binnen een uur denk ik.

Drainage is hier ook niet nodig, vergelijkbare grond als bij DD. Vandaar dat ik op het moment juist veel aan het sproeien ben.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:33

Wat betreft het draineren zou ik ook zeggen, doe het goed of niet. Half werk is zonde van je geld. Inderdaad een doek tussen het zand en grind doen. Waarom zou dat niet goed gaan?

Ik kom ook niet toe aan rijden, maar het komt natuurlijk ook door mijn bak dat ik niet rij. Anders zou ik wel een paar keer per week eventjes tijd maken. Gisteren wel even op het pad van de kwekerij gestapt met mijn jonge paardje. Probeer het "rijden" een beetje bij te houden door er af en toe op te gaan. Dat pad is ideaal, op eigen terrein dus geen verkeer of onverwachte gekkigheid en het is zo'n 350m lang en 4 meter breed.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:35

Ik had trouwens gisteren nog een idee, misschien een beetje gek maar... Van die rijplaten...

Als ik ooit verhuis kan ik ze meenemen, of verkopen, dus nooit weggegooid geld.
Ik zag ze nieuw al voor 53 euro. Naar mijn idee moest ik ze dan tweedehands goedkoper kunnen vinden maar dat lukt nog niet zo. :=

Wat ik heb gezien van paddocks met doek is dat de paarden het doek omhooghalen. Ze maken een keer een vreemde draai of stop, ze graven voor het rollen, en dan komt dat doek op den duur mee.