Stro-korrels?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:26

Balen is dat hè, daar ben ik us ook bang voor.
Ik heb er toen onverdund een halve fles azijn over gekieperd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:27

He bah, dan kan ik nog wel wat verwachten met mijn immer-hongerhebbende vreetmonster.

Trouwens, ik reed langs de plosplan vrachtwagens, kennen jullie wel van de zaagsel. Ook zij hebben nu dus houtpellets, hetzelfde maar dan van zaagsel en hun andere bende die ze ophalen. Weet nl dat ze ook het stof van een zadenfabriek ophalen en daar wat van maken, dus zal de korrels wellicht ook kunnen zijn.

Dus als je niet zeker bent en geen garantie krijgt of het stro of koolzaad is, dan kan het dus ook hout zijn. Ze heten wel houtpellets, maar of dat ook op de zakken staat? Ik weet nl dat er ook zaagsel bestaat van een mindere kwaliteit en die zitten in blanco doorzichtige zakken, als dat ook met houtpellets kan voorkomen, kan je dus dit krijgen.

Het is maar dat jullie het weten, ik wil nl geen zaagsel, heb nog het zaagsel van mijn vorige eigenaar op bepaalde plekken op het land liggen.... :(

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:36

Ik lees net op de site van diana1 dat zij er een mengels van water en azijn overheen heeft gedaan (8l azijn en 12l water). Ik heb er vanmiddag al water overheen gespoeid. Morgen dan maar de azijn erover (eerst maar eens een litertje per box). Hopelijk eten ze vannacht niet gezamenlijk de Topkoorel-stal leeg.... He, rotgevoel hoor!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:38

@russel:

Op de zakken van ecobodem staat overigens ook helemaal niets..... Het zijn gewoon witte zakken.
Laatst bijgewerkt door Judje op 11-02-09 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd. Graag alleen quoten indien nodig, meestal is het noemen van de gebruikersnaam voldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:42

Tja, dan maar hopen dat het idd wel eerlijk spul is, dus geen mengsel van stro, koolzaad en hout. Hoe kom je daar achter...

Gerstestro wordt ook wel als voederstro gebruikt, kan zijn dat het gerstestro is, is ook goedkoper heb ik ooit gehoord, daarom eten paarden soms hun box helemaal leeg. ik kocht juist daarom altijd tarwe of rogge stro, dat eten ze niet graag.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:46

@russel:

Jij hebt toch ook nog zakken bij WilmaW staan?
Laatst bijgewerkt door Judje op 11-02-09 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd. Graag alleen quoten indien nodig.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:46

Ik heb inderdaad 12 ltr. water gemixt met 8 ltr. azijn.
Dit omdat ik een laagje verpulverd wou hebben. Je kunt natuurlijk ook puur azijn erover doen. Dit heeft mijn buuv vanmiddag bij de pony gedaan..Hij eet er (nog) niet van en dus is het ook niet nodig dat je het nat maakt. Mijn buuv heeft 4 flessen pure azijn erover gegooid. Nu maar afwachten.

Het eten is hier (van Ecobodemkorrels) bij beide paarden van korte duur geweest. Ze hebben er geen last van gehad. Beide keren was ik uiteraard ook bang voor koliek. Ben ooit mijn 1e paard hierdoor verloren (stresskoliek trouwens).
Na een paar uur hebben ze wel door dat het toch niet lekker is.
Geef anders extra hooi. Heb ik ook gedaan, eerst nam ze het niet maar al snel vond ze het hooi toch belangrijker dan de korrels.
Zelfs mijn allesetende viespeuk neemt geen happen meer als ik bijstrooi, hooguit een korreltje zo af en toe. Dit is niet gevaarlijk...het is immers 100 % stro. Ze moeten natuurlijk niet de halve stal leeg gaan eten.
Op de zakken van Ecobodem staat inderdaad niets maar op hun site doen ze uitgebreid verslag van de gebruiksaanwijzing.

Verder is het van gerst bekend dat het weinig vocht opneemt en dus minder geschikt als strokorrel.
Houtpellets lijken mij ook niet geweldig, gezien het feit dat gewoon zaagsel toch ook al snel een bende is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:50

@wuswa:

Ja, ik moet ze nog ophalen, dit weekend moet ik mijn huis dat verkocht is leeghalen en ik hoop het volgende weekend niet meer terug te hoeven, dan kan ik het misschien ophalen.

Ik maak dan de vlas op bij de shet, want als die gaat eten ben ik bang dat het fout gaat met dat kleine maagje. Het p*oepmonster mag de spits afbijten. :D
Laatst bijgewerkt door Judje op 11-02-09 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd. Graag alleen quoten indien nodig.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 18:16

Nou Russel, ze staan op je te wachten. Lekker droog dus prima! Als ik jou was, en dat geldt ook voor jou WilmaW, dan zou ik bij de volgende ronde boodschappen vast azijn inslaan.

@Diana1
Hooi ligt er zat maar de korrels hebben gewoon een grotere aantrekkingskracht. Zelfs na het eten van hun portie biks. Morgen maar eens zien als er azijn overheen gesproeid is. Bij jou is het ook goedgekomen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 18:22

Daarom, het komt bij jou ook vast goed!! Over een paar uur zal de lol er vast af zijn. Succes.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 18:46

Imker, heb je de nieuwe korrels al in de stal, hoe bevalt het zo op het eerste gezicht.

vlas is bijna op, dus moet nu echt gaan rondkijken wat ik nou wil.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 18:55

russel schreef:
Tja, dan maar hopen dat het idd wel eerlijk spul is, dus geen mengsel van stro, koolzaad en hout. Hoe kom je daar achter...

ik kocht juist daarom altijd tarwe of rogge stro, dat eten ze niet graag.

Als je wil weten waaruit de korrels bestaan kun je dit toch gewoon aan de leverancier vragen?

Dat ze tarwestro niet graag eten ben ik niet met jou eens, hier aten ze er wel van en de allesetende viespeuk at echt alles op, ook al zou ik er een pak per dag ingooien. Koolzaadstro idem dito.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:23

IK heb vandaag mijn dolsma korrels opgehaald bij Jennyk.
Ik heb een dikke laag vlas in de stallen liggen, daar heb ik de natte plekken uitgeschept en op die plek in elke stal 2 zakken strokorrels gedaan.
Over de strokorrels weer het oude,nog droge vlas gedaan.
Ik ben benieuwd hoe dat gaat bevallen.ik wou het gewoon eens proberen.
Bij mijn konijnen heb ik ook strokorrels op de plasplek gegooid (hele zak),ik ben benieuwd of het droger blijft dan vlas.

Mijn ponystallen worden alleen gebruikt als inloopstallen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:34

@ Colunder
Zo ben ik ook begonnen met de korrels, al snel het vlas verwijderd voor compleet korrels. Het paard ging hier de korrels opgraven en versjouwen door het vlas en zo bleef het niet op de plek liggen, waardoor het dus niet het gewenste resultaat had. Zie mijn verslag op mijn website.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:03

De korrels zijn gewoon goed :D

Het was al flink uitgezet en wat uit elkaar gevallen. Het bed was al ruim 2x zo dik geworden en heel erg strak. Mesten was binnen een paar minuten klaar.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:13

Dat gaat snel bij jou zeg! Hier word je blij van hè. :D
Het zal nog veel leuker worden hoor.....geen geur, makkelijk uitmesten...weinig afval enz....

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:20

Mijn zus had gemest (ik mag niet), en die vond het helemaal geweldig. Er lagen maar 4 hopen in stal, die redelijk makkelijk te verwijderen waren. De mestvork is heel slecht (komt een nieuwe) dus die maakte het iets vervelender. Verder was het meer het kuil verwijderen want dat loopt madam altijd haar hele stal door :)

Ik was helemaal verbaasd dat je die hopen zag liggen, eigenlijk geen urineplekken en het bed was heel glad :D

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:23

Tip: koop een metalen zaagselvork, ideaal.

Ja dat heb ik hier met hooi wordt door de één ook versjouwd maar ze zoekt het uiteindelijk wel weer op.

Mooi hè die molshopen (urineplekken)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:24

Het mesten is echt helemaal geweldig. Even drollen eruit, kuil wat ze door haar stal heeft gelopen eruit, kruiwagen legen en klaar. Normaal ben ik langer bezig met mesten, dan moet ik nog stro pakken en dan weer alles aanvegen (was nu niet nodig). Echt super. Als het bed nu gewoon goed blijft, dan weet ik wel dat ze op strokorrel blijft staan.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:39

diana1 schreef:
@ Colunder
Zo ben ik ook begonnen met de korrels, al snel het vlas verwijderd voor compleet korrels. Het paard ging hier de korrels opgraven en versjouwen door het vlas en zo bleef het niet op de plek liggen, waardoor het dus niet het gewenste resultaat had. Zie mijn verslag op mijn website.

Ik heb dat inderdaad gelezen maar ik vind het zonde om die dikke laag vlas zomaar op de mesthoop te gooien.
Mijn stallen worden alleen gebruikt als inloop stallen,vaak gaan ze alleen naar binnen om te piesen :D .
ze liggen er ook graag in maar lopen toch de meeste tijd gewoon buiten.
Ik wou het gewoon eens proberen, om te kijken hoeveel vocht het opneemt.
"zomers worden de stallen helemaal niet gebruikt(alleen door de kippen en konijnen),misschien dat ik volgende winter alleen strokorrels erin doe.
Ik ben wel heel benieuwd hoe het er morgen uitziet,of ze er inderdaad in hebben lopen graven(zou me van de fjord niet verbazen!)

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:12

Natuurlijk is het zonde om een dikke laag vlas weg te gooien.
Ik ben ook benieuwd hoe het bij jou uitpakt. Situatie is bij jou heel anders en misschien gaat dat wel goed. Wordt vervolgd dus....
Trouwens heel iets anders...jij blijft eeuwig jong?? haha...grapje...heb ff op jouw profiel gekeken. Ik word toch echt 42 (1967)dus volgens mij klopt er iets niet. :P

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:17

hihihi, je hebt gelijk ,ik zal het even aanpassen,ik ben ondertussen 40!
Ik hou je op de hoogte hoe het met de stallen gaat!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:31

Dobbel, Imker staat inmiddels ook op strokorrel en het bevalt mij (en hem) prima. Het is mooi aan het verpulveren en de laag is al een centimeter of 10 dik. Ik heb 7 zakken van 15kg in de stal gegooid en deze een beetje bevochtigd en daarna pure azijn eroverheen gespoten.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:36

oke thnx, en ik kan er over heen gelezen hebben hoor, maar welke is dat strovan?

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 06:46

Jannepauli schreef:
Hihi, het stro is nog nét geen roze wolk maar het lijkt er wel op!
Maar inderdaad, het stof is snel de lucht uit en ik vind het voor gezonde paarden geen reden tot alarm. Maar paarden met luchtwegaandoeningen ( en die dan ook nog 's lang op stal staan) is het wel iets om in de gaten te houden.

Is geen stof!i
Is alleen het gevolg van het opwarmen ,om de korrel te kunnen vormen.
Doe een proef met paardebrok,die je plet ,en strooi die dan in het zonlicht uit.
Krek het zelfde resultaat!
Laatst bijgewerkt door trekruiter op 12-02-09 06:57, in het totaal 1 keer bewerkt