Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 11:10

Zo, zo, zo... hier is flink doorgepraat!
En pittig ook!!!

RunningKawa zei het inderdaad heel mooi; feitelijk is het eens de moeite van het discussiëren waard... een paard moet de buitenlucht in; klip en klaar!

Met sommige tegenwerpingen kan ik ook echt niet leven, dat bijv. alle andere vormen van dierenmishandeling aangehaald worden om duidelijk te maken dat een paard op stal toch echt minder zielig is dan een aan flarden geschopte hond bijv..., of dat er weinig mogelijkheden zijn, en dat dat erg sneu is voor de eigenaar. Maar je weet toch VOORDAT je het paard koopt hoe de voorzieningen in jouw omgeving zijn? Dan maak je toch een bewuste keuze jaar paard maar binnen te laten staan, omdat jij het paard zo graag wil dat je de behoefte van het paard daar maar ondergeschikt aan maakt?

En dan zijn mensen gekwetst terwijl ik, en velen met mij, heel netjes verwoorden waarom ze er zo over denken. Zowel ik als Nadya komen na 5 min aan met weide in de omgeving v.d. mensen die zeggen dat er niets te vinden is, en zelfs dat wordt met een hoop negativiteit ontvangen... dat vind ik gewoon erg jammer. Ik had graag iets constructiefs met dit topic gedaan, en hoop er nog steeds op dat we elkaar kunnen informeren hier en niet perse elkaar op de kast hoeven te jagen. En waar het gaat om gekwetst worden, hoe kwetsend (eigenlijk een ander woord voor pijnlijk) is het niet voor paardenliefhebbers om situaties aan te zien die wij als als paardonvriendelijk zouden bestempelen?
Iedereen snapt het wanneer er geschreeuwd wordt in een HAW topic over een stofteugel, te harde hand, te zware ruiter, etc... Maar het binnen houden van een paard omdat er te weinig land is is wel okay, want wanneer je daar een punt van maakt kwets je de eigenaar? Nou, dat risico neem ik dan maar...

Me_lodY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 11:15

Nadya schreef:
Melody, ik doe mijn best het los te laten. Veel dagen gaat het goed en dan gebeurt er zoiets als gisteren, toen ik dat paard in zijn ogen keek. Hoe laat je dat los, als je het zo aanvoelt? Ik wil niet afstompen.... Ik ben een zeer intuitief gevoelsmens en daar ben ik best trots op. Maar het is ook wel eens enorm lastig....

ik ben ook zo, alleen wanneer ik er iets van zei kreeg ik ruzie en dat is nog vermoeiender

en geloof me ik heb al veel stallen gezien

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 11:23

Me_lodY schreef:
Nadya schreef:
Melody, ik doe mijn best het los te laten. Veel dagen gaat het goed en dan gebeurt er zoiets als gisteren, toen ik dat paard in zijn ogen keek. Hoe laat je dat los, als je het zo aanvoelt? Ik wil niet afstompen.... Ik ben een zeer intuitief gevoelsmens en daar ben ik best trots op. Maar het is ook wel eens enorm lastig....

ik ben ook zo, alleen wanneer ik er iets van zei kreeg ik ruzie en dat is nog vermoeiender

en geloof me ik heb al veel stallen gezien

Lastig he? Ik vind het ook erg moeilijk hoor. Punt is dat het geen wijsneuzerij is, ik beweer ook echt niet alle kennis in huis te hebben. Maar ik heb er echt altijd een punt van gemaakt zoveel mogelijk te weten over hetgeen ik doe, en het altijd zo goed mogelijk te doen.... en ook ik maak fouten en laat steekjes vallen, maar wordt daar graag op gewezen wanneer dat nodig is.
Er is veel waar ik me druk om maak; paarden die de hele dag binnen staan, paarden die met zweep/ sporen/ slof/ bulldozer en hijskraan gereden worden, paarden die verwaarloosd worden, paarden die verwaarloosde mok hebben en dikke einschussbenen lopen, paarden met wildvleesgroei door verwaarloosde draadbenen, etc... Soms zou ik wel ergens willen wonen waar ik het allemaal niet meer hoef te zien (op de Noordpool?). Soms lig ik 's avonds in bed, en heb ik nog steeds klotebeelden op mijn netvlies staan wanneer ik weer ergens ben geweest waar ik me doodergerde (de veemarkt onlangs bijv. ik heb een maand nodig gehad om dat een beetje achter me te laten).
Op dit moment rijdt ik ergens, een pensionstal, waar alle paarden lekker buiten staan en waar een goede sfeer hangt en mensen erg vriendelijk voor hun paarden zijn.... en ja, dat is best uniek in deze omgeving.
Ik ben veeeeeeeeeeeel te gevoelig om dierenleed aan te kunnen zien... ik zou graag voor de dierenbescherming werken, maar ben bang dat ik door het lint ga. Ik kan dus NIET mijn mond houden vrees ik.
Lastig, lastig, lastig....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 11:30

hmmm ja en dat zal er altijd zijn, die 'ergernissen' ikzelf ben ook heel blij met de stalling die ik nu heb voor ze, ik heb jarenlang tussen de broodfokkers en simpele handelaren gezeten... daar bleven de paarden ook gewoon binnen als de eigenaren geen zin hadden om ze eruit te halen, paarden stonden daarbij ook vaak in de stront op stal (en ik maar mesten), en ga zo maar door.

maar goed, dat zijn echt schrijnende gevallen en ik verbaas me erover dat ik het er zo lang heb volgehouden.
een goed verzorgd paard dat niet op de weide komt is natuurlijk een heel ander geval dan wat ik hierboven beschrijf, desondanks, je moet imo niet kijken naar hoe het slechter kan, maar naar hoe het beter kan.

kan je je paard niet in zijn basisbehoeften voorzien, dan denk ik inderdaad dat het beter is om in dat geval maar niet aan een paard te beginnen. een paard is heel buig- en kneedbaar, en een hoop mensen zien niet genoeg om evt. problemen op te merken.

als ik een dag niet reed omdat mijn paard niet lekker in zijn vel zat, maar verder niet ziek was, dan was dat raar. een paard moet bereden worden, daar issie voor. en voor de rest past het paard zich maar aan aan wat wij hem te bieden hebben, hij zegt er toch niets van... meent men dan. terwijl, als je goed gaat kijken, je bij een hoop paarden wel degelijk 'iets' ziet. bijvoorbeeld een stalondeugd dat zich ontwikkeld heeft is daarin imo al héél vergevorderd.

Rijan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 11:33

runningkawa schreef:
als je het hele topic hebt gelezen, zie je dat er maar weinig mensen zijn die bij weidegang ook echt weide en gras bedoelen
het meerdendeel bedoeld daar dagelijks buiten mee.

En nee buiten is niet zaligmakend...maar waardoor komt dat?
Juist ja, mensen die een paard willen maar de knip dicht laten...tja, paarden zijn duur en wil je een droge paddock in de winter kost je dat geld. Maar dat hebben er veel simpelweg niet voor over....
En persoonlijk kan ik dat niet snappen...

of somige mensen heben het geld niet om een goeie bak te betalen !
niet in mijn gevalen en dan zullen mensen gelijk zeggen koop dan geen paard maar alls je eeen bak
heb met een goeie laag en goed zand ben je al een heel end Knipoog dat vergeeten heel veel mensen

maar ik ga dit topic uit Knipoog

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 11:35

Ik ga ook volledig akkoord. Tot voor kort liepen mijn paarden 24/7 buiten, sinds kort sta ik door omstandigheden op een pensionstalling.
Ook hier komen ze dagelijks buiten, m'n merries van 9 uur 's morgens tot 7-8 uur 's avonds en m'n ruin gaat 's nachts de wei op.
Ik heb natuurlijk ook liever dat ze 24/7 buiten lopen, maar dit is dan ook een tijdelijke oplossing tot ik een leuke wei in de buurt vind.
Een paard dat veel of altijd op stal staat is geen gelukkig paard...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 11:39

Citaat:
Met sommige tegenwerpingen kan ik ook echt niet leven, dat bijv. alle andere vormen van dierenmishandeling aangehaald worden om duidelijk te maken dat een paard op stal toch echt minder zielig is dan een aan flarden geschopte hond bijv..., of dat er weinig mogelijkheden zijn, en dat dat erg sneu is voor de eigenaar. Maar je weet toch VOORDAT je het paard koopt hoe de voorzieningen in jouw omgeving zijn? Dan maak je toch een bewuste keuze jaar paard maar binnen te laten staan, omdat jij het paard zo graag wil dat je de behoefte van het paard daar maar ondergeschikt aan maakt?

Ben ik het niet helemaal mee eens ff denken ik was 10 toen ik ging rijden eerst 2 jaar op manege verzorgpwoon verkocht janken en hup naar andere manege..daar kwamen de paanies hooguit 4 uur per dag buiten.
Ondertussen kreeg ik een verzorgfries stond op het land met bak en stallen maar in de winter niet het land op omdat het te nat was.
Fries werd verkocht ikke boos (mocht wel blijven verzorgen maar wilde niet) ff naar de paardenwinkel en daar hing een briefje paard/pony te leased.

Zo een grote stal redelijk wei maar alle paarden moeten maar 2 uur het land op ook mijn leased-pwoon ik startte heel veel vond het best hij bleef mooi in shape en ik wist niet beter.
Stal werd verkocht (jawel er werd gebouwd) ik kocht de pwoon en vertrok naar een andere stal.

Tja sport pwoonie mocht daar in de wei maar ik vond 4 uurtjes TOEN genoeg...tot 3 jaar geleden of 4 heb ik besloten dat ie de hele dag mag en met soort genoot.

Ik wist niet beter kwam van de manege af en leased een pwoonie ik wilde rijden ik was 16 tja ik had niks te willen op stal 1 stond ik 6 jaar en daarna koos ik vrijwillig voor halve weidegang dat was ik na 2 jaar zat en nu mocht ie hele dagen

Maar ja moeten weer weg wederom bebouwing...er is hier in de winter echt niks te vinden.

DETOUR
Het is moeilijk Prince is nu mijn zorgpaardje en ik weet dat hij heel erg heimwee heeft (ben op vakantie geweest en konden gewoon terug) ook op de kliniek had ie vreselijk heimwee..daarom ben ik zo bang om hem te verplaatsten.

Die andere stal zal ik dagelijks moeten komen omdat je zelf moet mesten en zoals ik al zei er zitten meer nadelen aan vast.
Overigens mijn 2e pwoon zal daar wel komen te staan ik zal daar makkelijker mee omgaan als met Prince
Prince wil ik gewoon elke dag zien...ik zie wanneer het goed gaat of niet ik ken hem door en door.

Toch sluit ik niet uit dat ik hem ooit ga verhuizen met alle ellende van dien..ergens in juni horen we de nieuwe locatie mocht daar geen weidegang bij zitten dan moeten we het gaan proberen (prince verhuizen)

Maar de winter je paard buiten laten lopen is hier schaars en niet iedereen heeft luxe van een eigen stal ed

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 11:41

Rijan_ schreef:
of somige mensen heben het geld niet om een goeie bak te betalen !
niet in mijn gevalen en dan zullen mensen gelijk zeggen koop dan geen paard maar alls je eeen bak
heb met een goeie laag en goed zand ben je al een heel end Knipoog dat vergeeten heel veel mensen

maar ik ga dit topic uit Knipoog

nogmaals, een goede bak vindt een paard niet zo belangrijk hoor. áls je echter een goede bak hebt maar geen weide, dan zie ik niet zo'n probleem. laat het paard daar dan lekker in.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 11:54

binky schreef:
Er zijn paarden die weidegang hebben maar waar nooit een mens naar om kijkt,die hebben dan wel weidegang maar of het goed is dat er nooit iemand naar kijkt?

Terwijl er ook paarden zijn die geen weidegang hebben maar wel enorm veel aandacht,ik weet niet waar ik voor zou kiezen als ik paard was.Denk in deze situaties dan toch voor de aandacht.

Ach dom dat ik me uitlaat hier over ik had me nog zo voorgenomen om nooit meer deel te nemen aan een disscussie op bokt.
En dat terwijl ik mijn paarden gewoon weidegang bied en ze s'winters een padock hebben met inloopstal:o
Vind het alleen belachelijk en dikke onzin dat alleen mensen die weidegang bieden een paard mogen hebben.
Ik bedoelde hierboven duidelijk te maken dat iemand die geen weidegang heeft 100x beter kan zijn voor zijn paard dan iemand die dat wel te bieden heeft maar andere dingen niet belangrijk vind [hoefsmit,da en nog meer van zuks]
Zo en nu stop ik ermee.
Mensen met of zonder wei,het belangrijkste is dat jij en je paard genieten op wat voor manier dan ook.
Laatst bijgewerkt door binky op 28-04-08 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Me_lodY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 11:55

maar dan wel elke week met een portie sand clear door zijn voer pls tegen zandkoliek

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 11:56

Ninx schreef:
Maar je weet toch VOORDAT je het paard koopt hoe de voorzieningen in jouw omgeving zijn? Dan maak je toch een bewuste keuze jaar paard maar binnen te laten staan, omdat jij het paard zo graag wil dat je de behoefte van het paard daar maar ondergeschikt aan maakt?

en dat gaat niet altijd op.
jij kan verhuizen, stal kan land verkopen door bebouwing (zie tita) ruzie op stal, andere eigenaar stal, waardoor je ergens anders komt te staan...

In die jaren dat je en paard heb, kan hel veel gebeuren!

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 11:58

Ik heb vanmorgen mijn knul even lekker in de paddock gezet en samen met wat stalgenoten dit topic doorgelezen om te peilen wat voor gevoelens het bij hen opriep. Ook hebben we de site over natuurlijk stallen even bekeken.

Dat de mogelijkheid tot weidegang het beste is, daar is iedereen het over eens. Daar hoeft helemaal geen discussie over te zijn.
Maar zijn wij met onze stal-paddock-paarden dan dierenmishandelaars, zijn onze paarden mat en zijn de lichtjes in hun ogen uitgegaan? Nee hoor!

Ik begrijp dat jullie mensen willen overtuigen, maar iemand egoistisch noemen, zeggen dat je beter je best moet doen om land te vinden etc, werkt alleen maar tegen. Iemand verwoordde haar gevoelens zo:

"Het lijken wel moderne Jehova-getuigen die 'het licht' gezien hebben en hun voet tussen onze staldeur proberen te krijgen. Nog even en ze komen met een veewagen voorrijden om al die zielige paarden te redden".

Je trapt mensen op hun ziel, ze hebben allemaal het beste voor met hun dier.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 12:05

superwoman schreef:
Ninx schreef:
Maar je weet toch VOORDAT je het paard koopt hoe de voorzieningen in jouw omgeving zijn? Dan maak je toch een bewuste keuze jaar paard maar binnen te laten staan, omdat jij het paard zo graag wil dat je de behoefte van het paard daar maar ondergeschikt aan maakt?

en dat gaat niet altijd op.
jij kan verhuizen, stal kan land verkopen door bebouwing (zie tita) ruzie op stal, andere eigenaar stal, waardoor je ergens anders komt te staan...

In die jaren dat je en paard heb, kan hel veel gebeuren!

En niet te vergeten onkunde sw vroegah wisten wij ook niet beter ik had toendertijd er een goed gevoel bij dat ie 2 uur naar buiten ging.

Door ervaring zijn we allemaal wijzer geworden.
Maar dat wil niet zeggen dat we er automatische allemaal wat aan kunnen doen.
We proberen ieder op onze eigen manier goed voor onze paarden te zorgen sommige hebben land en ander weer niet.

Citaat:
Mensen met of zonder wei,het belangrijkste is dat jij en je paard genieten op wat voor manier dan ook.

Ja Ja Ja

Citaat:
maar dan wel elke week met een portie sand clear door zijn voer pls tegen zandkoliek

Homepathische zooi nooit bewezen dat het werkt... ik ga niet ff sand clear geven en dan afwachten of ie zandkoliek kan krijgtn Clown

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 12:09

Waarom zou je op een paddock zand clear moeten geven, mijne staan al jaren op zandgrond en eten helemaal geen zand. Als een paard zand eet is dat toch echt een teken dat er iets niet goed is.

Borg: kan me niet voorstellen dat iemand je een dierenmishandelaar noemt.

Feit blijft wel dat je dus niet in de basisbehoefte van je paard voorziet als hij niet buiten komt. Dat heeft niks met iemand op de ziel trappen te maken dat heeft met de feiten te maken.

Daarnaast geloof ik niet dat er ook maar een iemand in dit topic is die een ander bewust probeerd zich rot te laten voelen of wat dan ook

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 12:14

Borg schreef:
Ik heb vanmorgen mijn knul even lekker in de paddock gezet en samen met wat stalgenoten dit topic doorgelezen om te peilen wat voor gevoelens het bij hen opriep. Ook hebben we de site over natuurlijk stallen even bekeken.

Dat de mogelijkheid tot weidegang het beste is, daar is iedereen het over eens. Daar hoeft helemaal geen discussie over te zijn.
Maar zijn wij met onze stal-paddock-paarden dan dierenmishandelaars, zijn onze paarden mat en zijn de lichtjes in hun ogen uitgegaan? Nee hoor!

Ik begrijp dat jullie mensen willen overtuigen, maar iemand egoistisch noemen, zeggen dat je beter je best moet doen om land te vinden etc, werkt alleen maar tegen. Iemand verwoordde haar gevoelens zo:

"Het lijken wel moderne Jehova-getuigen die 'het licht' gezien hebben en hun voet tussen onze staldeur proberen te krijgen. Nog even en ze komen met een veewagen voorrijden om al die zielige paarden te redden".

Je trapt mensen op hun ziel, ze hebben allemaal het beste voor met hun dier.

Ik ben blij dat jullie er wel voor open staan en alles gezamenlijk hebben gelezen.... dat vind ik het belangrijkste, dat je hier met elkaar goed over kunt praten zonder dat het in narigheid ontaard.
Ik heb mensen niet egoïstisch genoemd, en ook geen dierenmishandelaars... dat gaat ook mij te ver.
Dat er een grote groep is die hun niet doen, of hun best nooit hebben gedaan om weidegang te vinden, staat vast.... ze lopen hier bij bosjes rond.

'Onmacht' is iets heel anders dan 'onwil'...

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 12:19

Ik moest toch wat beter mijn best doen om weidegang te vinden?

En volgens Nadya zijn toch echt alle paardenhouders, inclusief professionele, hier in de buurt gek dat hun paarden in de winter niet in de zompige wei staan.

Daarbij kom ik van een stal met weidegang in de zomer, ging helemaal niet goed, ook blessures opgelopen en nu gaat het prima met hem.

Falko_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 12:21

hoi,
onze paarden staan bij ons aan huis op de boerderij.
ze komen elke dag buiten meestal staan ze om 9:00 s'morgens buiten en worden ze rond 17:00 weer binnen gehaald ze staan dan in de gras wei of in de bak. in de zomer draaien we de rollen om ze staan dan s'nachts buiten en overdag binnen ivm de horzels en dat is niet echt een pretje om ze dat buiten te zetten. onze paarden worden dat "gek" van de beesten om hun heen. ze worden wel minimaal 3x per week gereden buiten in de bossen of echt dressuur ze zijn dus echt vaak buiten. als we ze niet buiten zetten dat breken ze heel hun stallen af. ik vind dat je je paard/pony elke dag minimaal 3 a 4 uur buiten moet hebben staan. een leven voor een paard op stal is geen leven.
groetjes

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 12:24

Ja ik blijf bij mijn mening dat er een betere oplossing gevonden meot worden als je paard niet naar buiten kan. Maar dat heeft niks met op je ziel trappen te maken. En een blessure ja dat kan ej gebeuren maar dat je ook op stal gebeuren of met het rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 12:26

kawa heeft ook een blijvende blessure door schuiven in de sneeuw...
Toch weerhoud mij dat niet om hem en Zanda buiten te zetten.
Ongelukken kunnen overal gebeuren.
En ik denk dat er meer paarden kapot gereden worden, dan blessure krijgen door de weide/paddock...alleen dat toegeven zal wel vaker niet gedaan worden Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 12:30

runningkawa schreef:
En ik denk dat er meer paarden kapot gereden worden, dan blessure krijgen door de weide/paddock...alleen dat toegeven zal wel vaker niet gedaan worden Lachen

Dat weet ik ook wel zeker ja

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 12:31

Borg schreef:
Ik moest toch wat beter mijn best doen om weidegang te vinden?

En volgens Nadya zijn toch echt alle paardenhouders, inclusief professionele, hier in de buurt gek dat hun paarden in de winter niet in de zompige wei staan.

Daarbij kom ik van een stal met weidegang in de zomer, ging helemaal niet goed, ook blessures opgelopen en nu gaat het prima met hem.

Tja, ik zou als ik jou was inderdaad ook altijd om me heen blijven kijken, overal balletjes opgooien en actief blijven zoeken totdat er iets op je weg komt.
Liever een paard in de winter overdag in een zompige wei (en ik zeg maar overdag omdat niet iedereen zijn paard 's nachts buiten wil), dan binnen in de stal van 3x3 in zijn zompige drollen Clown

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 13:28

Bij mij hebben de paarden in de bak en in de wei behoorlijk belssureleed opgelopen, soms met dodelijke afloop.

Is het echt waar dat de meeste blessures gebeuren tijdens het rijden? Heb daar zelf totaal geen ervaring mee, maar vind dat ik- ondanks alle ellende die ik heb meegemaakt, pechongelukken- de dieren gewoon buiten moet zetten. Dat is dan maar het risico van het vak..

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 13:45

detour schreef:
Bij mij hebben de paarden in de bak en in de wei behoorlijk belssureleed opgelopen, soms met dodelijke afloop.

Is het echt waar dat de meeste blessures gebeuren tijdens het rijden? Heb daar zelf totaal geen ervaring mee, maar vind dat ik- ondanks alle ellende die ik heb meegemaakt, pechongelukken- de dieren gewoon buiten moet zetten. Dat is dan maar het risico van het vak..

Het is wel een zaak van uitkiezen welke paarden bij elkaar kunnen, zeker in een kleinere ruimte als een bak of paddock, maar ongelukken gebeuren ook net zo hard op stal of bij het in- of uitladen van trailer. Op mijn vorige stal brak een paard zijn been op stal....

En ja, de meeste paarden worden kreupel of krijgen problemen door het niet goed trainen door de ruiter. Ik denk zelf dat (maar dat ik nergens op gestaafd, alleen ervaring) tussen de 60 en 80 procent van de kreupelheden ed door de ruiter komt. Mijn paard zat voorheen ook tot zijn nek in de beschermers. Nu ik hem 2 jaar heb heeft hij niets meer nodig, ik hang er alleen voor het crossen nog wat om. (De KS die hij had heeft hij ook niet in de wei opgelopen)

En ik snap niet dat het buiten staan dan direct vergeleken wordt met zompig en modder. Wel eens van een bak of paddock gehoord? Kijk hier op de klei gaat weidegang ook niet in de winter, maar dat is geen reden om ze binnen te houden toch? Dan moet je dus faciliteiten maken zodat ze toch er uit kunnen. En ja, ze moeten wel hooi kunnen eten daar, anders vinden ze er weinig aan, dat is zo´n dooddoener als reden om ze binnen te houden.

Maar hier in de omgeving wordt een luxe stal ook gezien als een stal met ruiterfaciliteiten.... en ja ruime stallen van 3,5 bij 3,5. Ik zie dat anders. Ik rijd wel in mijn kar naar de RV dan heb ik ook een binnenbak, 2 zelfs. Maar mijn paard moet buiten.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 13:53

Zelfs de keuze van de paarden die bij eklaar gezet worden hoeft nog geen veroorzaker te zijn van de dood of een permanent afgekeurd paard, Esperanza! Ze kunnen uitglijden, hun been verdraaien, vast liggen in de box.. dat zijn dingen die je echt neit kunt voorkomen. En soms staan paarden jaren smaen en kunnen ze elkaar og de hemel inmeppen als de klap verkeerd aankomt.

Ik zou wel eens willen weten middels een onderzoek hoe die verhoudingen mbt blessureleed liggen.. Oorzaak stal, wei, bak of door omgang van ruiter met het dier?.. Ik ben nog niet zo overtuigd eerlijk gezegd..

Paarden zijn gewoon kwetsbaar. Maar buiten houden vind ik gewoon een vereiste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 14:00

Ik wel...zie eens hoeveel paarden er scheef getrokken worden...
En daarnaast dan ook nog geen ander beweging is imo funnest.
Tja...dan komen ze eens buiten en dan gaan ze zo uit de stekker...dat dan een blessure ook nog snel aan de orde is...en heeft de weide het bij die mensen gedaan.

Niet dat er in de wei niks kan gebeuren...ik sta ook wel eens met de tenen te knijpen hoor als ik ze bezig zie.
Maar aan de andere kant geniet ik dan...ze zijn zo lekker paard