Vieze plasser

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

garny95

Re: Vieze plasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:53

ik ga morgenochtend meteen aan de gang, hij heeft geen ballen maar het is wel wat dikker/ meer opgezet dan normaal. Van een vriendin hoorde ik dat je betadinescrub beter kan gebruiken dan de shampoo, deze kan resten achterlaten.
Ik heb 27 pagina's even doorgeworsteld, hoe en wat, ik heb wel enorm gelachen, blijft leuk die piemels, maar ga wel aan de gang meteen morgen, er bekruipt me het gevoel dat het misschien net op tijd of al iets te laat is.
Slang met lauwwarm water in de koker, washandje erdoor, hoop ik dat hij zijn zaakje laat zakken door het heerlijke warme water, betadine erop, schrobben ( geintje), voorzichtig wassen en goed naspoelen. Mocht dit niet lukken bel ik de da. En dan hoop ik ook dat hij het allemaal toelaat, laatste keer was het bij gods gratie dat ik er even snel aan mocht zitten.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:27

Ik heb alleen zijn koker aan de binnenkant goed schoon kunnen maken, ik heb dit gedaan door de slang erin te stoppen,warm water, er spoelde wel iets van rommel uit maar niet om nu echt van te schrikken. Vervolgens heb ik het ook met betadinescrub uitgewassen en goed uitgespoelt.Waar ik bij kon is schoon.
Ik ben nog een paar minuten door gaan spoelen in de hoop dat hij zou ontspannen en zijn piemel zou laten zakken. Maar helaas.
Maar nu ook nog de rest; ik las iets van aaien onder zijn buik zodat hij kan ontspannen, ik ga dat vanmiddag proberen. Iemand anders nog tips ?
Hij was verder erg braaf en liet het allemaal toe.
De da heb ik niet zelf gesproken maar de assistente, ik moet het nog 1 a 2 dagen aankijken anders leggen ze vochtafdrijvers voor me klaar. Ik weet niet wat ik hier van denken moet en ga dat ook niet zomaar geven voordat ik zelf de da gesproken heb en heb overlegd.
Nou ik hoop op nog wat tips

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:34

garny95 schreef:
ik ga morgenochtend meteen aan de gang, hij heeft geen ballen maar het is wel wat dikker/ meer opgezet dan normaal. Van een vriendin hoorde ik dat je betadinescrub beter kan gebruiken dan de shampoo, deze kan resten achterlaten.

Van de dierenarts mocht ik perse geen scrub gebruiken maar gewoon iets betadine shampoo in het water doen.
Probeer je paard te sederen met wat tranquigel, dan gaat hij vanzelf schachten. (zo heet dat geloof ik).

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:59

Noetanchamon schreef:
garny95 schreef:

Van de dierenarts mocht ik perse geen scrub gebruiken maar gewoon iets betadine shampoo in het water doen.
Probeer je paard te sederen met wat tranquigel, dan gaat hij vanzelf schachten. (zo heet dat geloof ik).

als de zon blijft schijnen dat zet ik hem vanmiddag lekker in het zonnetje, vaak staat hij dan ontspannen te pitten. Ik ben niet echt een voorstander van om middelen toe te dienen, hij is al wat op leeftijd.

Fennaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:59

garny95 schreef:
Ik heb alleen zijn koker aan de binnenkant goed schoon kunnen maken, ik heb dit gedaan door de slang erin te stoppen,warm water, er spoelde wel iets van rommel uit maar niet om nu echt van te schrikken. Vervolgens heb ik het ook met betadinescrub uitgewassen en goed uitgespoelt.Waar ik bij kon is schoon.
Ik ben nog een paar minuten door gaan spoelen in de hoop dat hij zou ontspannen en zijn piemel zou laten zakken. Maar helaas.
Maar nu ook nog de rest; ik las iets van aaien onder zijn buik zodat hij kan ontspannen, ik ga dat vanmiddag proberen. Iemand anders nog tips ?
Hij was verder erg braaf en liet het allemaal toe.
De da heb ik niet zelf gesproken maar de assistente, ik moet het nog 1 a 2 dagen aankijken anders leggen ze vochtafdrijvers voor me klaar. Ik weet niet wat ik hier van denken moet en ga dat ook niet zomaar geven voordat ik zelf de da gesproken heb en heb overlegd.
Nou ik hoop op nog wat tips

mij lijkt scrub nou niet echt heel prettig.. Huilen van het lachen

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:05

scrub is gewoon vloeibaar en zit niets van korrelstructuur in, schuimt alleen niet zo.

Fennaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 15:58

scrub zitten toch altijd korrels in Nagelbijten / Gniffelen
tenminste bij mijne wel (voor mezelf dan Huilen van het lachen )

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 16:37

niet in de betadinescrub, dat zou ik echt niet doen

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:52

garny95 schreef:
als de zon blijft schijnen dat zet ik hem vanmiddag lekker in het zonnetje, vaak staat hij dan ontspannen te pitten. Ik ben niet echt een voorstander van om middelen toe te dienen, hij is al wat op leeftijd.

2 streepjes tranquigel kan volgens mij elk paard hebben

JWK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:11

Opgezetter als normaal kan ook wijze op teveel aan eiwitten. Zeker oudere paarden hebben hier last van.
En als je het niet vertrouwt kun je beter een dierenarts er na laten kijken.
Over het schoonmaken ja je houdt het schoon maar, een ontsteking daar heb je niet zomaar.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:34

ik heb vanmiddag niets meer gedaan, ik vond het te koud voor hem.
JWK, ik heb ook niet het idee dat het ontstoken is. Het zou door de eiwitten kunnen komen, hij staat sinds twee weken weer binnen 's avonds en krijgt 's morgens en 's avonds een schep vito van Martstall. Dit is kwaliteitsvoer met weinig suiker/zetmeel gehalte ivm met de cushing die hij heeft. Beetje onderhoud. Ik ga hem even minderen hiermee.

JWK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:40

Op zich hoef je geen zorgen te maken voor de kou.
Paarden zijn iets meer gewend als mensen.
En vellen trekken is meer dan genoeg een week later zit zo'n ding toch weer onder.
ik heb zelf ook een ruin en meer als de koker kan ik toch niet schoonmaken. en zelfs dat doe ik zelden.
Veel paarden zijn toch nog verlegen wat dat aan gaat.

philipoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:11

Ik heb bij het paard van Noetanchamon ook zn koker schoongemaakt en dat vond ie helemaal niet erg.
En het was heel smerig en stonk

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:16

JWK schreef:
een ontsteking daar heb je niet zomaar.

Ergens hier in het topic staan foto's van een ontstoken koker.....
Het schijnt vaker voor te komen dan wij denken hoor. Dat vertelde mijn da ook.
En dan ben je verder van huis, want dan vindt hij schoonmaken helemaal geen pretje meer.

philipoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:16

Noetanchamon schreef:
JWK schreef:
een ontsteking daar heb je niet zomaar.

Ergens hier in het topic staan foto's van een ontstoken koker.....
Het schijnt vaker voor te komen dan wij denken hoor. Dat vertelde mijn da ook.
En dan ben je verder van huis, want dan vindt hij schoonmaken helemaal geen pretje meer.

Nee want dat doet zeer

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:18

Bij mijn pownie waren we net op tijd he?

philipoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:19

Noetanchamon schreef:
Bij mijn pownie waren we net op tijd he?

Ja we hadden het niet veel later moeten doen Haha!

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:22

huuuuu, piemel scrubben. ik moet er niet aan denken, als het bij mezelf zou moeten gebeuren. Maar ontopic: Sam heeft nooit ergens last van, ik doe er ook helemaal nix aan.

Proudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:23

Na het doorworstelen van dit gezellige piemeltopic kom ik tot de conclusie dat ik ook maar eens aan de boenerij moet. Deed er eigenlijk niets aan omdat hij er geen last van heeft, maar you can better be safe than sorry Vork

JWK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:25

Gelukkig heb ik het nog nooit mee gemaakt en in mijn omgeving ken ik ook niemand die het echt heeft gehad.
Ja eentje die had met haar paard in het verleden problemen en die zei dat als er altijd droge korrels uit komen dat je je dan niet zo'n zorge hoefde te maken maar wanneer het wat vochtig vetig is dat je het dan iets vaker schoon moet maken.
En ach wat moet dat moet dus wasknijper op de neus en veel plezier. Pling
Ik zou het alleen wel zo neutraal mogelijk houden en zeker geen scrub.
Moet je dit trouwens tegen mensen zeggen die geen verstand van paarden hebben kun je lachen. Haha!
Laatst bijgewerkt door JWK op 22-11-07 22:27, in het totaal 2 keer bewerkt

philipoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:26

frankiej schreef:
huuuuu, piemel scrubben. ik moet er niet aan denken, als het bij mezelf zou moeten gebeuren. Maar ontopic: Sam heeft nooit ergens last van, ik doe er ook helemaal nix aan.

sommige paarden hebben ook geen last van een vieze piemel.Maar schoonmaken kan geen kwaad maar niet met scrub Knipoog

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:32

Altijd merries gehad...heb ik eindelijk een ruin en was ik blij van die hengstige mutsen af te zijn...krijg je DIT!
Ik moet zeggen, als ik Toby zijn pielemans zie, ziet hij er eigenlijk heel netjes uit. Moet het dan toch nog gewassen?

Trouwens, ik zag net een leuke handleiding in het engels. Zal hem ietwat vrij vertalen en hier plaatsen.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:34

De dierenarts zei over mijn pownie dat ie misschien de komende 10 jr niet meer hoeft toen ik zei dat er volgens mij in 10 jr niets aan gedaan was...

Schoon = schoon lijkt me Knipoog

philipoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:39

Noetanchamon schreef:
De dierenarts zei over mijn pownie dat ie misschien de komende 10 jr niet meer hoeft toen ik zei dat er volgens mij in 10 jr niets aan gedaan was...

Schoon = schoon lijkt me Knipoog

Inderdaad! Als ie hem uitschacht zie je gauw genoeg of ie vies is

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 11:18

Die van mij zijn schacht is goed schoon, ik kijk het nog even aan, plassen gaat ook gewoon goed, ik denk nog over dat eiwit verhaal van JWK. Sinds hij op stal staat 's avonds, krijgt hij weer krachtvoer en heeft hij ook een beetje opgezette schacht.
Als het ontstoken is zou het toch ook zeer moeten doen ? Dat is nu niet het geval, ik geef al minder krachtvoer.