Paard op de manege zonder weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ravellie

Re: Paard op de manege zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 16:06

Mijn punt is dat je naast een druk leven best een paard kunt hebben
Ook al is het soms wat schipperen
En ik schreeuw niet, maar ik erger mij wel kapot aan de zoveelste die hier het topic inwandeld en even meld dat een paard toch wel 24/7 buiten hoort Gestoord

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 16:08

Zullen we het even gezellig houden ravellie? Iedereen heeft een eigen mening en die dien je te respecteren. Je hoeft je niet zo op te fokken omdat iemand een andere mening heeft. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 16:09

Ik krijg in dat berichtje van Urko dat je quote niet gevonden dat ze het over 24/7 weidegang heeft Lachen
Waar maak jij dat uit op?

En achter elke zin een uitroep teken vind ik op schrift toch wel een teken van schreeuwen Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 16:13

Om je paard trouwens 23/7 op stal te hebben, dan moet je ook snel zijn Haha!.

In dat ene uurtje is het dus borstelen, opzadelen, rijden, afzadelen, borstelen, stal opschudden, paard op stal Ziek. Flink doorwerken nog Haha!

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 16:13

Dat jij dat schreeuwerig vind, is jouw zaak
Ik vind persoonlijk van niet

En ach, opfokken? valt ook wel weer mee
Hooguit een lichte irritatie Clown
Het blijft Bokt per slot van rekening Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 16:26

Dat is gewoon chat/forum taal
Daar betekend hoofletters en uitroep tekens schreeuwen
Dus niet mijn probleem, maar jou probleen in overbrengen Lachen
Vandaar dat het door andere als opfokken gezien wordt Lachen

Dat lukt wel hoor Apple
zeker in de winter met dekens en een geschoren paard Haha!
Keer met een zachte borstel erover en je bent klaar Lachen

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 16:54

Niemand zegt hier dat ze 24/7 op het land MOETEN, alleen geven enkelen daar de voorkeur aan, het enige wat er daadwerkelijk gezegd wordt is dat een paard toch wel minimaal een paar uurtjes buiten z'n stal zou moeten kunnen doorbrengen, uitgaande van het feit dat het voor een paard onnatuurlijk is om de hele dag stil te staan.

24/7 op het land hoeft voor mij ook niet per se, ik heb dat zelf liever voor mijn paard, maar een paar uur vind ik toch wel het minimum, mits je in het belang van je paard denkt.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 17:06

Bij mijn eigen pony merk ik verschil in gedrag als ze niet op de wei heeft gestaan (ivm. weer). Ze is dan chagerijnig en vervelend met rijden.. als ze wel op de wei heeft gestaan is ze altijd heel lief en heb ik nooit problemen met haar. Ik denk dat de paarden dan wel vrolijker zijn, en daarom vind ik het zelf best wel belangrijk dat paarden weidegang hebben.. Dat is mijn mening;)

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 17:16

Idd, ieder zijn eigen mening....en ieder kent zijn eigen paard...dus daar houd ik het maar bij..*heb mijn mening toch al gegeven...*

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 18:10

Nou er zijn hier duidelijke meningen gegeven wanneer je paardwaardig bent.

Ravellie en ik schieten in vele ogen te kort omdat wij in de winter geen weidegang hebben en beperkte paddock (tenminste ze mogen er niet uren in staan)
Daarom mogen we volgens sommige geen eigen paard hebben

Ja ik werk ook fulltime en als ik moe ben dan ben ik moe en kan ik me echt niet aanzetten.
Ga naar stal en wandelen of alleen poetsen en losgooien tja en dat voldoet niet aan vele eisen.
Wat nog veel erger is ik ben wel eens 4 dagen moe achter elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 18:12

Moet je eens ME/CVS hebben..weet je wat moe zijn is....
Sorry, maar dat is toch geen reden om niet naar je paard te gaan?

Ik mag hopen dat in die 4 dagen een ander je paard uit zijn stal haalt voor een flinke periode

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 18:13

Ik heb ook geen weidegang en beperkte paddock.

Mijn paard komt wel elke dag zijn stal uit. In de winter niet altijd in de paddock, maar wel in elk geval uit zn stal en beweging.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 18:53

tita schreef:
Ja ik werk ook fulltime en als ik moe ben dan ben ik moe en kan ik me echt niet aanzetten.
Ga naar stal en wandelen of alleen poetsen en losgooien tja en dat voldoet niet aan vele eisen.
Wat nog veel erger is ik ben wel eens 4 dagen moe achter elkaar.

Ik werk ook fulltime (en heb naast mijn paard nog wat andere dingen) en ben ook weleens moe maar ik kan dan rustig aan doen omdat ik weet dat mijn paard er al de gehele dag uit is geweest. In jou geval zou ik dan zoeken naar een oplossing waarmee jij en je paard gebaat zijn bijv. een verzorgster. In iedere geval iets waardoor je paardje er toch meerdere uren uitkomt.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 19:01

Ik werk op het moment niet fulltime maar parttime.
Toen ik nog fulltime werkte (met nachtdiensten en al) had ik ook wel eens geen zin of geen energie om nog te gaan rijden. Met een paard die veel buiten doorbrengt is dit lang niet zo erg als bij een paard die de meeste tijd in een stal/paddock doorbrengt.
Ook als ik een keer ziek ben (en dat gebeurd iedereen wel eens) hoef ik me geen zorgen te maken over de beweging van mijn paard.
Ik vind het niet eerlijk tegenover het paard om te zeggen 'ik heb vandaag geen zin of ben moe' want dat paard staat dan wel 48 uur of langer in dat hok.
Ik wil niet zeggen dat iemand hier dit doet maar het komt maar al te vaak voor. Ik heb op verschillende maneges gewerkt en heb vaak medelijden gehad met dit soort paarden.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 19:35

runningkawa schreef:

Ik mag hopen dat in die 4 dagen een ander je paard uit zijn stal haalt voor een flinke periode

Zucht ja dat heb ik gelukkig niet alhoewel het wel bijna te spraken kwam.

Het is net alsof jij weer iets zoekt om te rellen met als je je paard maar wel uit zijn stal haalt.
Ik schrijf er toch duidelijk bij wat ik met hem doet als ik te moe ben

Frankje23 ik begin daar niet meer aan.. kan wel een boek schrijven mijn laatste verzorgster heeft maar liefs 3x zijn box niet dicht gedaan waardoor pony naar de kuilberg loopt en ik het kuil gaat liggen en vervolgens de hele nacht eten...
Gelukkig geen koliek.

En dan moet ik een verzorgster laten komen die gaat longeren en moet ik dan s'avonds gaan rijden?
Dat trekt ie echt niet meer hoor.
Bovendien heb ik een uitzondering (jajajaj daar gaan we weer Haha! ) stollingsziekte en pony is zeer moeilijk te rijden daarom voor kinderen niet leuk en volwassen mag ie niet meer dragen dus.

Waarschijnlijk gaat van de winter een stalgenoot hem s'morgens in de paddock gooien en s'middags kom ik zelf maar bij ons mogen ze maar 15 min in de paddock
Laatst bijgewerkt door tita op 17-08-07 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 19:38

Apple schreef:
Ik heb ook geen weidegang en beperkte paddock.

Mijn paard komt wel elke dag zijn stal uit. In de winter niet altijd in de paddock, maar wel in elk geval uit zn stal en beweging.

Ja maar Apple zoals je hier hebt kunnen lezen vinden veel mensen dat dus niet okay.
Moet je eens zeggen dat je doordeweeks een keer een weekje geen tijd heb en daarom maar een uur op stal bent...nou de reacties zullen niet mis zijn.

Ik vind dat men hard oordeelt over het feit dat als je paard niet in de wei kan dan ben je fout bezig.
Dan zijn er een paar mensen die zeggen okay geen weide maar wel paar uur in de paddock kan..

Tja dan zou ik terug moet en lezen en ff namen opzoeken maar mensen zat die zeiden dat een paddock niet geldig was en helemaal niet als ie er minstens 3 uur kan instaan.

OVERAL kun je je paard stallen met weide....laat ik het eens rustig zeggen.
Soms moet je met minder genoeg nemen om ervoor te zorgen dat je paard het dan toch beter heeft..

ankyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 19:41

het liefste zou ik ieder paard/pony minimaal 2 uur per dag in de wei hebben Knipoog ons paard en pony staan een hele dag buiten, of als het echt heel heet is 's nachts en dan 's morgens weer binnen Knipoog ik snap wel dat als je je paard/pony op een manege staat waar ze geen weidegang hebben dat je ze dan wel gewoon binnen laat zonder dat je het erg vind. Knipoog persoonlijk zou ik mijn paard/pony er niet neer zetten maar het is je eigen mening Knipoog

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 20:11

tita schreef:
Waarschijnlijk gaat van de winter een stalgenoot hem s'morgens in de paddock gooien en s'middags kom ik zelf maar bij ons mogen ze maar 15 min in de paddock

Dat is dan toch in ieder geval iets. Overigens is 15 minuten in de paddock wel erg kort maar beter iets dan niets.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 20:21

15 minuten? Boos!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 20:24

Splash schreef:
15 minuten? Boos!

Ja maar als er niemand na je wilt mag je langer... maar ja een stal vol werkende mensen (de meeste) en hebben echt niet de tijd om eerst je paard 2 uur los te gooien en vervolgens te gaan "werken"
Overigens als je paard in de paddock staat mag je niet van het terrein af

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 20:58

Bij ons is het ook echt de bedoeling dat je zelf toezicht houdt als je paard in de paddock staat.

Mijn paard staat dan wel op een stal zonder weidegang en met paddocks, maar hij is nog nooit 1 dag zn stal niet uit geweest. Bij voorkeur rijden we buiten (ik vind het al een soort van zielig als dat beest de hele dag binnen is en niet buiten komt), waarvan 3-4 keer in de week op het strand. Ook in de winter.

Tsja, in de winter is het koud, donker en na je werk niet altijd even leuk om dan naar je paard te gaan. Zo'n beestje is echter helemaal afhankelijk van jou dus geen zin/moe of wat dan ook dat is dan voor mij geen excuus.
En ach, als je daar bent en bezig bent met je paard dan is dat ook wel weer prima Lachen. Even iets anders na een hele dag hard werken.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 21:00

tita schreef:
Splash schreef:
15 minuten? Boos!

Ja maar als er niemand na je wilt mag je langer... maar ja een stal vol werkende mensen (de meeste) en hebben echt niet de tijd om eerst je paard 2 uur los te gooien en vervolgens te gaan "werken"
Overigens als je paard in de paddock staat mag je niet van het terrein af

Tuurlijk werken de meeste mensen, anders kun je je immers geen paard veroorloven maar dat hoeft toch niet te betekenen dat je paard daar onder lijd!?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 21:17

tita schreef:
runningkawa schreef:

Zucht ja dat heb ik gelukkig niet alhoewel het wel bijna te spraken kwam.

Het is net alsof jij weer iets zoekt om te rellen met als je je paard maar wel uit zijn stal haalt.
Ik schrijf er toch duidelijk bij wat ik met hem doet als ik te moe ben

Frankje23 ik begin daar niet meer aan.. kan wel een boek schrijven mijn laatste verzorgster heeft maar liefs 3x zijn box niet dicht gedaan waardoor pony naar de kuilberg loopt en ik het kuil gaat liggen en vervolgens de hele nacht eten...
Gelukkig geen koliek.

En dan moet ik een verzorgster laten komen die gaat longeren en moet ik dan s'avonds gaan rijden?
Dat trekt ie echt niet meer hoor.
Bovendien heb ik een uitzondering (jajajaj daar gaan we weer Haha! ) stollingsziekte en pony is zeer moeilijk te rijden daarom voor kinderen niet leuk en volwassen mag ie niet meer dragen dus.

Wie relt er hier, ik niet, geef alleen mijn mening
Je kunt jou bericht op meerdere manieren lezen
Ik ben te moe om te gaan is wat ik haal uit, ik ben te moe om me er toe te zetten.
Nu je zegt ik zeg toch wat ik doe, lees ik dat bericht als ik ga er wel heen maar ga wandelen oid.

Dus kan je bericht zonder de aanname dat ik rel...dan doe ik wel wat anders Lachen

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 21:22

Ik zie het helaas ook veel, mensen die het niet nodig vinden om hun paard uit hun box te halen (volgens mij is dat een rage bij ons op stal). Het zijn er zeker wel een stuk of 5 a 6, en dat vind ik erg veel op een stal met 30 paarden. In de kantine (nou ja, caravan) zitten is veel gezelliger, een paard hebben is toch ook voor je sociale contacten Boos!

Ik zeg wel bij mij op stal, maar ik huur weiland met een schuilstal bij die eigenaar van de pensionstal. Ook mag ik gebruik maken van de rijbak en de longeerbak. Ideaal vind ik, maar het is wel 5 minuten lopen van de stal af en dat is natuurlijk wel erg veel als je een keer wil rijden of longeren(vinden de meesten) en ook is het er niet zo gezellig, omdat er maar een klein clubje staat.

Ik vind dat mijn paardjes er super staan, ok in de winter is het wel eens afzien omdat er geen goed licht is. Maar de paarden vinden het super. En mijn Bo die durf ik nieteens op stal te zetten, want met 24 uur weidegang heeft ze al pit zat Haha!

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 09:11

Paard zonder weidegang, dat kan prima als er alternatieven zijn om je paard beweging te geven (niet onder het zadel!).
Paarden zijn bewegingsdieren en die horen zo min mogelijk stil te staan. Ook in de randstad zijn prima alternatieven te vinden en te verzinnen om je paard in elk geval een dagdeel z'n stal uit te hebben. Zomers en winters, vaak zijn de baasjes echter te beroerd om +/- 30 euro (+) meer voor het binnen/buitenzetten te vragen of om het paard in de stapmolen te laten zetten.
Over het algemeen gesproken: Ik snap niet dat je het bij jezelf kan verantwoorden dat je paard 22-23/7 op stal staat, omdat jij geen zin/tijd hebt, fulltime werkt, moe bent of wat dan ook. Pure egoïsme wat mij betreft. In zo'n geval moet je niet aan een paard beginnen of naar alternatieven zoeken. Weer of geen weer. Vroeger stond ik er ook niet bij stil als de paarden slechts gereden werden en 1-2 u in de paddock kwamen, zomers 2 u op het land. Dat vond ik al helemaal super. Nu weet ik wel 'beter'?
Hangt er denk ik ook van af hoe paardeneigenaren het hebben van een paard zien Gaan we voor de ''Happy Athlete'' of voor de voor de 'Happy owner' met alle luxe en tijdgebrek van dien?