Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rover_

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 07:23

Handig Jente!

Jemig Malenka wat een ellende. Hoeveel eten ze nu op denk je? Hopelijk wennen ze er snel aan en gaan ze beter eten.

Wat zijn dat voor maskers Belker? En eten ze daar dan mee uit slowfeeder?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 07:42

Wat een rommel, is voeren op een verharding geen idee, en dan netten of een vastgezette bak

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 09:19

Jeetje wat een rommel zeg :oo
Als je uit netten voert is het wel minder?

Ik voer hier uit netten en palletboxen, allemaal op verharding maar ik haal er toch ook wel 1 kleine kruiwagen per 2 dagen uit aan verlopen hooi (met nat weer meer dan met droog weer).
Die van mij zijn echt zeikerds en eten het niet meer van de natte grond.

Een deel van het verlopen hooi kan meestal nog wel naar de varkens, maar veel gaat ook de mesthoop op.

Ik ging gisteren rijden met de ruin en was blijkbaar vergeten aan te singelen.
Na een vrolijke boksessie in galop zat ik ineens met zadel en al op zn schouders := :')

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 09:43

Oh wat zonde van dat hooi en veel werk om het weer schoon te maken. Zeker als ze dat met regen nog in de bodem lopen.
Ik heb nu het hooi in van die plastic palletkisten met een rooster erop, dat houdt het voer er wel goed in, alleen kunnen ze het vrij ‘snel’ eten, de grasmaaiers in de kudde die niets doen staan ook het hoogst in rangorde dus die vreten zich vet en de jonkies zouden net wat meer mogen hebben. Vind dat toch wel lastig om het goed te doen, stro eten de mijne eigenlijk weinig tot niet helaas.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 10:03

Is het hooi wel goed? Want het is wel wat bizar zo.

Wij hebben dan ook eens gehad met 1 baal, die heb ik verbrand haha. 7 pony’s aten er niet van, dat zei mij genoeg.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 10:19

@malenka: wat zonde zeg ;(
Ik zou me serieus gaan afvragen wat er mis is met dat hooi. Ik heb ooit eens hooi gehad van land waar ernaast leliebollen werden gekweekt. En door het vele spuiten (en verwaaien) was het hooi ook niet meer acceptabel voor de paarden.

@belker: mooi ding die feedingmasters. Maar ik zou ze niet graag hebben in een stal van 3x3 met die puntige hoeken.
Verder zou Boon heel erg boos worden als haar eten ineens naar beneden ging en ze er niet meer bij kon. Ik vrees dat die bak dan vakkundig gesloopt ging worden. 8-)

Er heeft vannacht 'iets' geprobeerd binnen de omheining van de paddock te komen; één draad hing érg slap. Hopelijk was het een leermomentje ~~}>
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 16-11-24 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 10:21

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 10:22

Jeetje DF. Hopelijk een goed leermomentje.
Ik hoorde ook dat mensen 220volt op hun afrastering zetten……

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 10:28

Ik vraag me af of dat wel echt kan.... volgens mij brand dan alles door.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 10:30

Belker: dat is toch gewone systeem dat rooster naar beneden zakt?

Dat is schrikken DF, dan ben je blij dat je maatregelen genomen hebt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 10:33

Ze staan 's nachts op stal, dus dan kan er sowieso niets gebeuren. Al is het natuurlijk nu al vroeg donker en staan ze wel tot 11 uur buiten, maar dan had ik dat wel gemerkt aan hun gedrag bij het naar binnen halen.
Overigens denk ik niet meteen aan een wolf, dan hadden er waarschijnlijk wel meer draden losser gehangen of zelfs gebroken. Misschien een kat geweest. Maar het is fijn dat het blijkbaar wel werkt :)

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 11:03

DF dat is dan hopelijk een leermoment geweest inderdaad!

Heb nog even een goede foto gemaakt van de deur van het hooihuisje zonder tractor ervoor. Meteen gevuld. We hebben ronde en vierkante balen die we erin doen.
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 11:41

Handig huisje :)

Ik voel me wel een beetje :o? Ik check de omheining en zie gewoon een dikke tak liggen 8-)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 11:45

:= := verder zeg ik niks.

Ik ga waarschijnlijk nog naar een 7 jarige Holsteiner merrie kijken. 3 veulens gehad. Paar maand onder het zadel, maar super verkeersmak. En dat vind ik altijd wel lastig te vinden.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 12:12

Df, gelukkig maar een tak.

Boemel, klinkt goed.

Hier is gisteren de paddock losgetrokken dus gisteren en vanmorgen aan de sleep geweest.
Gemest, gevoerd, netten gevuld, gepoetst en voor het eerst in mijn eentje met beide een rondje dorp gewandeld.
Deed dat met peep en kyr altijd. Maar met Tess nog niet gedaan.
Echter is ze inmiddels aardig verkeersmak en Kyra bomproof dus de gok genomen.
Ze deden het super.
Hondjes ook lekker gewandeld.
Tijd voor koffie en monchou taart.

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 12:19

Dat ligt er weer mooi bij... haast zonde om weer te gaan gebruiken :D

@boemel: klinkt wel goed. Succes!!

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 12:34

Belker schreef:
Feeding masters is zo een hooivoersysteem.
https://www.vhproducts.eu/kopie-van-feedingmaster

Kassa dus. Maar in snap het wel en ik vind het zeker een mooie investering met die 2 dikbillen van me. Meer trainen zou ook moeten werken O:)

Kom ik weer binnenvallen. Ik heb er destijds ook naar gekeken, vond het behoorlijk prijzig en grootste minpunt in mijn ogen zijn de ijzeren tralies, ben bang voor schade aan het gebit. Wij hebben voor in de paddock een voerbak met klep gemaakt zoals femke dolle heeft. Werkt super voor ons, misschien ook iets voor jou? Snachts op stal dan nog een hooinet.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 12:41

Oei wat een rommel al dat hooi zo op de grond.
En rotwerk om het om te ruimen :o

Ik gebruik hier nu gehalveerde ibc's.
Daar heb ik in de hoeken onderin ringen gemaakt en dan hang daar een net tussen.
Dan kunnen ze hem er niet uit trekken.

https://www.agrishop.nl/voss-farming-re ... UIEALw_wcB

Straks wil ik als we de buitenboel gaan aanpakken , een deel bestrating of dergelijke waar ik de bakken netjes op kan zetten zodat het makkelijker schoon houden is.

Maar goed, ons huis is nu net af ... aanvraag voor nieuwe schuur/stal ligt bij de gemeente en tuinplan
rond het huis word nu gemaakt.
Als dat allemaal rond is kan ik ook weer verder met het paardendeel zoals paden/ paddockomheining en een bak aanleggen.

DubbelFun schreef:
Ik voel me wel een beetje :o? Ik check de omheining en zie gewoon een dikke tak liggen 8-)

:')
Ik denk inderdaad niet dat die het nog een keer doet :P

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 12:56

Dat hooi. Hier heel weinig verspilling. Zowel los in de bakken als uit netten. Ze krijgen ook gewoon niet meer dan ze opeten in de tijd dat ze buiten staan. Soms voer ik 4 keer per dag een portie als ik thuis werk of ben. Soms in een keer voor de hele dag. Maar zo’n bende heb ik hier nooit. Wat ontzettend zonde en veel werk.

Ik wil ook een automaat hooibak. Lijkt mij heel handig maar nu met een veulentje wordt veel afgeraden dus nog even geduld.

Spannend om elke keer paarden te kijken. De goede komt vanzelf op je pad. En ga vooral voor je gevoel en daarna feiten bij een keuring. Vooral het plezier en genieten weer terug krijgen.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 13:14

Hier warm water dmv een koppelstuk aan de kraan in de zadelkamer en tuinslang via het plafond vastgezet wat je dan aan de tuinslang buiten kan klikken en je paard kan wassen. Ik ben er erg blij mee.

Hooi verspilling weinig ook door de uk. En wat er verspild wordt ruimen we zo goed mogelijk op en in het voorjaar grote schoonmaak.

Ik rijd zelf ook wel op kleinere paarden maar wel hele ronde. Mijn minder ronde dus wel verkocht maar niet perse om die reden.

Ik begin weer een beetje te functioneren. Heb nog steeds af en toe de neiging naar buiten te gaan extra om te checken maar probeer daar niet aan toe te geven want dan kan ik beter buiten gaan wonen ook :')

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 15:16

Ik had hier net de osteopaat voor Mir.
Ze dacht Mir te kunnen geruststellen door eerst even op de paddock erbij in te lopen.
Maar, Mir werd daar helemaal niet fijn van, dus haar maar snel vastgeklikt. Voor er ongelukken gebeuren :(

Haar reactie: dit is de beste Fries die ik ooit tegengekomen ben. En ook gewoon een puntgaaf paard. Gewoon helemaal niets aan te vinden of op aan te merken.

Qua gedrag zag ze inderdaad wel dat ze echt niet oké kan zijn. Mir gedraagt zich regelmatig als een hengst.
Ik heb al bloedonderzoek laten doen, echo laten maken.
Is allemaal goed.

Zet toch maar op de regumate zei ze. Kan wel eens zijn dat je een compleet ander paard gaat krijgen.

Pffff

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 15:37

Kan het kwaad om het eens te proberen ??

Ik heb weer 6 baaltjes fijn hooi gehaald. Was nog even een dingetje; eigenaar was er niet, maar ik mocht het zelf pakken. Hij had alleen niet verteld dat het 8 hoog lag met maar 2 lagen als opstapje :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 15:45

Laten dat soort dingen je dan twijfelen Boemel? Ik zou dat zelf echt ontzettend hebben.

Netjes Horsii!

Even klauteren dus DF. Dat is niet handig.

Over het hooi; ze eten nu ongeveer de helft op. Dus ze hebben zo'n 8kg per paard per dag op denk ik. Maar dat is echt niet genoeg. De buurvrouw heeft dezelfde partij. Dus ik heb het haar ook gevraagd. Ook bij haar zijn ze er niet gek op maar ze eten het wel op. En alle paarden hebben nu, na bijna twee weken voeren, nog goede mest. Iets dat bij voordroog ook wel eens fout wil gaan in onze ervaring. Dus het lijkt geen heel gek voer te zijn. Ik heb net de hooinetten dus maar weer in orde gemaakt om te gebruiken. Hopelijk eten ze het dan wel omdat ze het niet zelf vertrappen.

Overigens is die foto van het hooi op de paddock platen zonder toplaag. Dus zo goed als op verharding. Alleen als het dan regent, ze er op mesten en plassen en er lekker doorheen wandelen, dan is het alsnog zo'n bende.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 18:22

Ja zeker laten zulke dingen mij twijfelen.
Ik vind Mir een prachtpaard en ben er best verknocht aan.
Maar, ik wil al die stress en zorgen niet meer.

Maar goed, net ervaren dat het erger kan.
Net zonder dat ik ook maar iets aan zag komen met het paard waar ik op proef reed, bijna omgeklapt.
Ze ging recht de lucht in. Ik ben gevallen. Wel iets bewust, want ik was bang eronder te komen. Paard is naast me half op kont terecht gekomen.
Ik ben recht op rug en stuitje gevallen en heb echt veel pijn inmiddels.

Eigenaresse is er op geklommen. Handige amazone hoor. Maakt zadelmak en rijdt cross. Is er 5 minuten na mij op precies dezelfde manier afgevallen.
Ook zij heeft flink pijn.

Enige reden die we konden bedenken, is dat maatje van t paard links naast de bak liep, terwijl dat normaal niet is. Beide keren wilde ze naar haar maatje trekken en ging ze recht omhoog toen haar gevraagd werd om gewoon door te blijven lopen.

Ik baal echt als een stekker. Heb pijn, vertrouwen geschaadt en ik had nog schik met t paard ook. Maar, das wel klaar nu.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 18:31

Jeetje, dat is schrikken. Hopelijk wordt de pijn snel minder. Met stuitjes is het altijd wel uitkijken!