Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaraNova

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 11:31

Wij gaan morgen een deel tegen stal aan afgraven en een aanhanger zand er op, effe kijken hoe het houdt. Want ik wil eerst even weten hoe dit werkt voordat er eventueel een kraan en vrachtwagens zand komen. T is toch weer een behoorlijke kostenpost. Mag ik vragen waar jullie de boxpallets / slowfeeder bakken vandaan hebben? Die jij hebt bv Duhelo? Ik weet niet wat handiger is, een slowfeeder tussen twee palen hangen of zon bak, mijn oliebol moet er ook wel bij kunnen :)

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 11:41

Wauw, ziet er super goed uit Duhelo!

Ik ben prijzen aan het vragen aan grondwerkers, maar ik denk dat ik toch wel ga schrikken.. Ik kan er ook geen verschillende duizenden euro's tegengooien. Het is en blijft niet van mij. Hoever gaan jullie voor het investeren in iets dat niet van jullie is?

Er komt misschien toch iets uit de bus voor de mini. Ik ben helemaal verliefd! Het is een crême dun hengstje, precies een mini versie van mijn fjord. :D Ik hoop dat ik snel duidelijkheid heb!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 12:19

Wij doen het allemaal zelf.
Ik heb het geluk dat de staleigenaar 1 aanhanger voorzien heeft, ik betaal zelf de 2 de (zal een 300-350 euro zijn) en de huur van een merlot (via een echter verhuurder kwam dit op 210 euro exclusief diesel. ) ik heb echter eentje van de buren kunnen gebruiken tegen dieselkosten.
Op zich is het niet zo moeilijk om met zoiets te rijden, beetje voorzichtig aandoen, zand storten bij voorkeur in het stuk land (dan is een restje die blijft liggen geen ramp) of op een verharding (dat krijg je gemakkelijk weg.)
Ik ben nu een deel zand verloren omdat het naast de weide kwam en uit gras kun je het niet mooi opharken.
Maar een deel van dat stuk wordt later bij de weide getrokken, dus op zich geen ramp.

Dus investering in deze is iets van een 500 euro aan dingen dat niet mee kunnen. (zand en gebruik merlot + omheiningsdraad, iets van een 100-150 euro, daar zou ik de moeite niet van doen om het mee te nemen/ Weidepaaltjes ev wel als ze nog ok zijn). Andere dingen dat ik geinvesteerd heb: mestbakken (2*155 euro totnutoe), rubbertegels (350), paddockpanelen (gratis), grastapijt (40 euro), aanhanger (100 euro + 110 euro banden) maar dit zijn allemaal dingen dat ik desnoods zou kunnen meenemen. (en die zorgen voor ferm veel comfort door erin te investeren.)

De hooibakken haal ik tweedehands, moet je eens zoeken op palletboxen, vaak kun je die voor rond de 50 euro kopen.

Ik vind ophangen het fijnst, alles in de bak knoeien ze meer mee en het wordt nat. Opgehangen loopt de regen er meer langs en ze eten properder. Als het in een bak droog gezet kan worden heeft dat wel mijn voorkeur.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 12:38

Palletbakken op marktplaats ik doe daar dan netten in stuk makkelijker en komt niet in het zand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 12:54

Ook met slowfeeder knoeien ze hier aardig, dus hoe dan ook voer ik hooi liefst op een droge plek. Dan stofzuigen ze in ieder geval nog meer op dan wanneer het in modder ligt of nat wordt en vertrapt raakt.

Ik doe geen investeringen aan weiland waar ik geen eigenaar van ben. De enige uitzondering zal waarschijnlijk het grote stuk weiland zijn wat ik in de zomer huur. Daar zou ik 2 draadjes onderaan willen bijspannen zodat de kleintjes mee op dat land kunnen. Dan kan ik wat meer afwisselen... Nu kost draad niet zo bijzonder veel en heb ik nog een aardige hoop isolatoren liggen. Dat is een middagje werk en klaar, en nadien kan ik dat altijd weer meenemen.

Maar zaken als grond storten, verhardingen aanleggen etc... nee. Het kost je een pleuris aan werk om het uit te breken/weg te halen als je eraf moet. En met pech werkt je contract met recht van opstal. Dan ben je alles kwijt wat je geïnvesteerd had, want bij recht van opstal moet je dat verplicht achterlaten zonder recht op onkostenvergoeding. Mij niet gezien.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:10

Maar paarden in de blub laten staan is ook niet echt een optie...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:42

Weidespulleb via agrishop bestellen stukken goedkoper is via duitsland

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 15:19

Die webshop is inderdaad top en een stuk goedkoper dan anderen StalNollie, heb daar ook al veel besteld :j

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 15:24

Wij bestellen dan altijd via de Duitse website, daar zijn de prijzen zelfs nog iets goedkoper

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 22:02

Ik kwam bij de paarden in de avond en ze waren niet hongerig,zie ik 2 volle hooinetten. Ik had vanmorgen bijgevuld, dus dat was heel raar. Het hooihok was niet op slot en dat had ik 100% zeker op slot gedaan. Ook hadden ze heel weinig water gedronken, zou dat ook bij gevuld zijn? Echt prettig vind ik dit niet, er is er maar 1 die een sleutel van het hooihok heeft en die zegt ik ben vandaag niet geweest.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 22:38

Dat is wel bizar inderdaad.
Kaboutertjes die hooi vullen en uitmesten zou ik niet zo erg vinden,maar als je niet weet wie het is is het wel apart...

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 23:23

Rubberen (tegel)matten of stoeptegels kan je altijd weer optillen en meenemen toch :) Maar zand storten of houtsnippers etc, dat vind ik inderdaad ook lastiger.

Marleen usar, dat is idd wel een beetje gek en eng :oo

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 12:31

De palletboxen heb ik toen inderdaad via Marktplaats geregeld.
Ik ben overgestapt op een ander systeem omdat ik het met nat weer toch niet ideaal vond.
Heb nu gewoon een hooibar gemaakt ;-)

Mijn weidespullen bestel ik inderdaad ook via agrishop, dat scheelt enorm veel!
Sjouwen en verplaatsen doe ik met mijn trailer. Die gebruik ik soms meer voor dat soort dingen dan voor mijn paard zelf. Tegels heb ik ook veel via Marktplaats.

Wit zand heb ik toen opgehaald met een aanhanger van een vriend (die kon kiepen heel handig)
En een deel heb ik laten omgooien. Dus zwart zand eraf, wit zand eruit, zwart zand erin, wit zand erop.
De stal mag dit jaar nog worden voorzien van wat extra wit zand. Dat ga ik opsluiten met opzetbandjes zodat het niet allemaal vermengt met de rest.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 23:22

He wat gaan jullie hard ineens! Wat schrikken varkekai! Inderdaad je grootste schrik. Soort gelijk meegemaakt, mij zoontje naar mijn moeder gebracht ik naar kantoor, 25 km verderop . Belt mijn moeder dat er losgebroken paarden bij haar vriendin in de voortuin staan. Gelukkig kreeg ik haar nr en bleken ze niet bont te zijn. Pak van me hart

Wat een regen ongelooflijk. Bij mij zijn ze helaas verplaatst naar dé verharding met een Aantal uurtje op de wei, maar deze is goed nat. Op de verharding heb ik een stuk van 3.5x 3.5 m wat niet verhard was en dit is verander in laars verliezende blubber . In de tussen tijd wel genoeg beginregels van 40x60 op kop getikt zodat ook dit kan verhard worden door manlief. Jammer genoeg is de wei nu te nat om zand aan te voeren.

Hier voer ik uit een steigerhouten kist met een slowfeedernet erin. Jammer genoeg trekken ze er toch graag hooi uit om onder te kiezen..... Baal daar echt van dat ze dit doen., stelletje viezerikken. Als de wei open is doen ze het niet, omdat ze daar plassen dan. Strooisel in de schuilstal voorkomt dit probleem wel, maar dan word de schuislat weer Is toilet gebruikt en daar zit ik betreft afvoer ook niet op te wachten. Mochten jullie hiervoor tips hebben let me know...

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 23:26

marleen_usar schreef:
Ik kwam bij de paarden in de avond en ze waren niet hongerig,zie ik 2 volle hooinetten. Ik had vanmorgen bijgevuld, dus dat was heel raar. Het hooihok was niet op slot en dat had ik 100% zeker op slot gedaan. Ook hadden ze heel weinig water gedronken, zou dat ook bij gevuld zijn? Echt prettig vind ik dit niet, er is er maar 1 die een sleutel van het hooihok heeft en die zegt ik ben vandaag niet geweest.

Dat is vreemd! Heb je al iets besloten over het wel of niet kopen van je weide? Ik zou ook de bestemming even goed napluizen. Zou banketstaaf zij als je daar naderhand gedonder meekrijgt als degene van wie jij nu huurt en er wellicht naast woont verhuist oid.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 23:27

Stukje in zand storten naast de verharding? Waar de mijne met de natte periode onder het afdak mestten en de oudste ook plastte, doen ze het nu mooi in de uitloop. (Helaas, want de rubber tegels mesten veel gemakkelijker uit :+ )

De regen is niet te doen. Vorige week was ik terug gekomen van cursus met paard. Was het zo aan het hozen dat ik de neus van mijn auto niet meer zag. Lekker aan 30 op de snelweg. Levensgevaarlijk. De trailer staat oo het gras naast de weide, had me toen al vastgereden bij het inparkeren en de boel laten staan. Had vandaag les en dacht dat het wel al opgedroogd was. Niet dus. Heb vriend en buurman mogen bellen om eerst mijn bus los te trekken en daarna de trailer eruit te halen.
Les dus uurtje later gezet en nu net pas thuis... trailer staat nu bij mijn moeder. Daar is het netjes verhard maar wel telkens 4 km heen en 4 terug om de trailer te halen...

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 23:40

Er vallen ook zilke flinke buien dat het met 1 dag niet droog is. Fijn dat je je les kon verzetten, maar wel een latertje. Het stukje wat ik wilde verharden kan ik denk beter afgraven en storten met zand. Helaas heb ik nu al de tegels oplaten halen door mij ma. Misschien ik de verharding toch op een ander manier uitbreiden.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 09:32

Die regen....
Het leek allemaal net een beetje te drogen haha
Ik ben aan het kijken om mijn pad naar achteren te laten ophogen met wit zand.
Heeft iemand hier daar ervaring mee? Blijft dat goed liggen of vermengt het uiteindelijk toch nog met het zwarte zand eronder?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 23:44

Nog een weekje en het is alweer november!
Hoe gaat het bij jullie allemaal?

Hier vanmiddag weer hooi geleverd dus ik kan weer een maand vooruit.
Heb lekker de paddock en stalletjes gemest in het zonnetje met mijn "hulpje" :+
Afbeelding

Ponies gezellig aan het eten samen <3
Afbeelding

Dit is de eerste winter dat ik het perceel echt alleen voor mezelf heb. Vooraf keek ik er een beetje tegenop, die donkere maanden zonder medehuurder. En waarom weet ik niet eigenlijk?
Want de rest van het jaar is het me ook prima bevallen. Maargoed, nu voelt het helemaal goed en ben ik er oké mee.
De paarden staan er ook echt goed bij en zijn erg tevreden dus dat is heel fijn en rustgevend.
Ben onlangs van baan gewisseld en was daardoor wat huiverig voor mijn nieuwe rooster mbt de routine met de paarden en honden, maar ik heb ontzettend fijne diensten, betere zelfs dan ik had (en 3 kwartier minder reistijd). *\o/* Waardoor ik nog steeds 2x per dag naar stal kan en zelfs 3x als dat nodig zou zijn dus dat is een hele opluchting. :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 07:24

Oh dat klinkt wel fijn!
Hier gaat het ook goed. Ik heb ng wat kleine baaltjes hooi en 4 pakken voordroog geleverd gekregen. Heb inmiddels een adresje voor grote pakken hooi op te halen met de aanhanver. Eentje voor kleine pakjes en voordroog, die laatste wil ook een bak brengen voor mest en kan ik volgend jaar grote pakken bestellen.
Paddocks zijn af. Komend weekend nog 2 hooiplaatsen bijmaken en grasmatten leggen en dan zijn we winterklaar.

Enige waar ik over twijfel. De zandpaddocks liggen nog vrij mul. Zou ik aan de zijkant een pad vrij moeten maken naae achteraan zodat dit vlakke grond wordt voor als het begint te vriezen?
Ik heb helaas geen groot verhard stuk meer dat ik kan afsluiten...

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 08:57

Aah wat leuk die roze kruiwagen. <3 Ziet er een fijn plekje uit!

Ging het niet stoppen met regenen? Ik was zo blij met de vooruitzichten dat het twee weken droog ging worden, maar nu lijkt dat al niet meer zo te zijn. Wat een vieze bende bij mij. Het water dat blijft staan wordt zelf groenig. -O-

Ik heb een offerte gekregen van een grondwerker voor het plaatsen van de paddockplaten en ik vrees dat het toch niet voor mijn budget zal zijn. Nu gaan we kijken of we iets met grasbetontegels kunnen doen. Hier iemand ervaring mee?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 09:32

grasbetontegels doen het prima, maar moet je ook wel op een ietwat stevige ondergrond leggen of een laag zand eronder (en laagje erop, de mest kruipt in die gaatjes)
Ik heb er nu kunststof varkensroosters onder. En soms kan je rubbertegels voor een leuke prijs op de kop tikken.
Wat betaal je voor de paddockroosters per vierkante meter?

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 09:42

Er zal zoieso wel iets aan de grond moeten gebeuren, ik wil gerust iets investeren maar bijna 3000 is voor mij iets teveel van het goeie. Ik kon aan B-keus platen geraken, ik weet niet wat de prijs was per m2, maar het voor 500 euro had ik platen voor 40 vierkante meter. Maar ik had dus de grondwerken die daarbij horen serieus onderschat.

Nu zou ik een vierkant willen betegelen met die tegels, en dan eventueel nog een beter zandstukje daarnaast. Ik probeerde eens met de riek de grond wat te keren, die is gewoon keihard en er zitten een pak stenen in. Ik ben benieuwd wat daar zal uitkomen. :=

Maar ik zou misschien binnen een jaar de kans krijgen om bij mijn paardjes te wonen, de schuur wordt voor een deel omgebouwd naar een 1 slaapkamer appartement. Dat zou een droom zijn die toch wel uitkomt maar ik durf nog niet voorop te lopen op de feiten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 10:30

nee joh, gewoon zelf doen.
Rij eens de buurt rond en kijk of je op een boerderij ergens iets van een merlo ziet staan, of een kniklader (iets met een bakje op).
dan is het kwestie van wat zand te laten komen (ik heb 21 ton laten komen voor 60-70 vierkante meter (en dan ligt het nu echt wel 30 cm dik, dus ik denk dat je met een stuk minder ook toekomt.). Met de merlot trek je alles enigszins effen, paar bakken zand erop, met de hand openharken, panelen erop (die klikken normaal aan elkaar vast dus heb je 1 grote mat) en wat zand erboven.

Als je grond nu nog niet echt drekkig is (als in: je zakt er 30 cm in weg, maar het is gewoon wat mushy) zou je kunnen proberen om de panelen er gewoon op te leggen en te kijken wat dat geeft. Paarden trappen die zelf wel vast, en met wat geluk is dit ook al voldoende om de winter te overbruggen.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 10:30

Afbeelding
Hier afgelopen weekend 8 pakken voordroog laten komen van 350 per stuk.
Voorlopig kan ik wel vooruit. Eerder ging ik altijd kleine pakjes halen maar deze werden toch snel muf als ze wat langer onder het zeil lagen.

Geen idee of ik het hier de hele winter mee red dus kan goed dat ik alsnog kleine pakken bij ga halen mochten de grote pakken niet meer leverbaar zijn.

BarbaLala: Dat ziet er uit als een heerlijk plekje! En fijn dat je nieuwe werk voor meer rust heeft gezorgd.
Duhelo: Vaak redden ze zich wel als de grond wat harder is hoor, moeten ze daar verplicht overheen?

Het pad naar achteren is bij mij vol modder, Hugo kijkt ook altijd bedenkelijk als hij in de ochtend via dat pad naar de wei moet waar ik gras heb bijgegeven.
Heb nu de wei aansluitend aan de verharding open gegooid. Zo kunnen ze in de nacht nog wat scharrelen en droog liggen omdat ze nu niet graag naar de stal gaan (via het pad).

In het voorjaar wil ik het pad gaan aanpakken en voorzien van wit zand zodat deze in de winter ook goed begaanbaar blijft.