Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 14:10

hier ook altijd plat op de grond hoor,1x holletjes onder de balen gehad, maar zaten geen gaten in.

Lenor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 09:15

Denken jullie dat er echt een te kort komt?
Wij hebben baaltjes verkocht voor 4 euro per stuk en die mensen het op kwamen halen vertelde dat het wel naar 6 of 7 euro kan gaan. Zou het echt?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 09:34

In de randstad betaal je al jaren rond de 7 euro per baaltje hooi dus zo schrikbarend is dat bedrag nog geeneens :D

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 09:37

Ik verwacht geen te kort. Hier is nog voldoende hooi te koop. Ik heb ook het idee dat veel mensen hun hooi voor de winter al ingeslagen hebben. Ik heb dit jaar wel wat meer betaald voor mijn hooi. 5 euro per baal, maar het is wel prachtig stofvrij hooi.

Voordroog is er in overvloed omdat ze hier in augustus/september nog een flinke snee van het land hebben gehaald. Bij ons voor ligt er nu nog een snede te drogen.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 10:14

Ik denk dat er volgend voorjaar weer veel beschikbaar is. Mensen houden nu alles vast, maar vooral de eerste snede was heel goed en veel hooi. Als na de winter iedereen door heeft dat er toch echt teveel balen staan van 2017 zal er wel weer worden aangeboden/verkocht.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 11:33

Lenor schreef:
Denken jullie dat er echt een te kort komt?
Wij hebben baaltjes verkocht voor 4 euro per stuk en die mensen het op kwamen halen vertelde dat het wel naar 6 of 7 euro kan gaan. Zou het echt?

Het zal per omgeving en leverancier misschien verschillen, maar hier komt geen tekort. Wij betalen al even 4,50/5,20 per baaltje ( kopen 2 soorten ) en dat is al die tijd al zo gebleven.

Vorig jaar betaalden we ook 4,50 en 5,50. Sprak mensen in het Noorden die maar 2,50/3 euro betaalden en echt mooie balen hadden liggen, dus verschil is er altijd al.

Als we kunnen verhuizen en groot zouden kunnen inslaan, zouden we vast wat met de prijs kunnen regelen.

Ik zie nog steeds stapels voordroog kuil liggen langs weggetjes met bordjes te koop erop. Ik voer nooit verpakt, maar het is fijn om te weten dat je in ieder geval iets kan geven als het echt zou moeten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 12:10

En dan is je voorbereiding opeens nutteloos.

De hooiboer komt het meerendeel ophalen. De 10 balen met speciaal mengsel voor de shetten blijken voor de helft al schimmel te hebben (zover open) en de balen voor de paarden zijn allemaal met nattige plekken, nog geen schimmel maar we hebben het gevoel dat ze tegen het voorjaar aan wel schimmelen, ze eten de meeste balen slecht en dus houden we er daar 18 van aan, zodat we in ieder geval het eerste gedeelte in de winter (normaal eten ze een baal per 3 dagen, nu komen ze slechts aan 1 baal per week) wel kunnen doorkomen. Maar de hooiboer mag dus 50 dichte balen komen ophalen (we hadden gemikt tot september), en 1 (eigenlijk 2) open balen die niet gevoerd konden worden van die partij, 2 schimmelbalen van de shettenpartij en dan nog 6 dichte van de shettenpartij. Hij heeft verder niets meer liggen.

Maar dat betekent wel dat we nu alternatieven moeten vinden. Het worden sowieso kleine baaltjes in touw zodat we de kwaliteit enigszins kunnen inschatten, we kunnen er maximaal 80 in één keer opslaan (met uitzondering van extreem mooi spul dat in één keer moet, dan kunnen we ze op pallets in de binnenbak leggen) en halen ze met de vrachtwagen (we weten nog niet precies hoeveel er in de vrachtwagen kunnen).

Qua energiewaarde mag het van arm tot iets rijk zijn. Heel rijk gaat niet, zeer arm heeft niet de voorkeur maar kan wel. Iemand enig idee qua hooileverancier die dit nog heeft liggen in de buurt van voorne-putten/Oudenhoorn/zuiden van Zuid-Holland?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 10:13

@mizora

Hoe ziet een speciaal mengsel voor shetten eruit?

Dan zit er een waardeloze kwaliteit plastic om als er in zoveel balen schimmel zit. Je kan gras wel zeiknat persen dan komt er nog geen schimmel in. Alleen als er lucht in de pakken kan komen door slecht of te weinig folie dan kan dit wel. Of gaatjes.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 11:35

Ik zag gister ook aanhangers vol verpakt rijden en zo op het oog leken het mij ook vrij natte pakken, omdat ze enorm bol stonden. Maar goed....Dat was alleen op het oog, dus kan er vreselijk naast zitten.

Mizora, ik had en link geplaatst volgens mij hier van iemand die grote ronde droog hooi kan komen bezorgen.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 16:16

Wij hebben dit jaar extreem veel last van roofvogels en kauwen.Als het geperst is en de dag erna van het land halen zitten er al overal gaatjes in geprikt.Ik plak me suf.....
Wij ruilen een baal om aan klanten als hij niet goed blijkt.Er kan wel eens prut of een dode mol of iets in zitten en dat kan je aan de buitenkant niet zien.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 16:56

SARINO schreef:
Wij hebben dit jaar extreem veel last van roofvogels en kauwen.Als het geperst is en de dag erna van het land halen zitten er al overal gaatjes in geprikt.Ik plak me suf.....
Wij ruilen een baal om aan klanten als hij niet goed blijkt.Er kan wel eens prut of een dode mol of iets in zitten en dat kan je aan de buitenkant niet zien.

Wij zetten de balen gelijk rechtop, de bovenkant is dikker. En wij laten ze nooit een dag op het land, dan krijg je idd gaatjes er in

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 18:37

Gek hè, dat de kraaien er wel in het land op gaan zitten, maar als ze opgestapeld staan blijven ze er af... Is ons alleen de eerste keer gebeurd, sindsdien altijd zo snel mogelijk het land en opgestapeld op de bestrating.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 18:48

Alles wat nu nog wordt binnen gehaald zou ik niet aan paarden geven, dat lijkt mij echte kuil en met weinig voedingswaarde, zal voor de koeien zijn.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 19:59

Indestal schreef:
Alles wat nu nog wordt binnen gehaald zou ik niet aan paarden geven, dat lijkt mij echte kuil en met weinig voedingswaarde, zal voor de koeien zijn.

Wij hebben gisteren nog geperst, was echt knap spul, heeft 5 dagen droog gelegen

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 20:15

onze vaste hooi leverancier heeft 85 grote balen gebracht en we hebben nog een kleine 100 handbaaltjes liggen.. ben altijd van het hamsteren... deze zomer is er veel extra hooi door heen gegaan omdat het gras niet meer groeide.. ze krijgen hier het hele jaar door hooi en gras.. heb ze graag altijd op het zelfde rantsoen staan..!
Inmiddels staat het gras weer kuit hoog en vertrouw ik er op dat we de winterweide gewoon kunnen gebruiken.. De balen zijn van juni en de kwaliteit is om van te kwijlen... dus hebben we veel te veel wat ik wel verwacht met maar 5 paarden dan vind ik dat geen punt..

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 07:07

Hier ook geen klagen gehad,gewoon onze grote pakken gekocht tegen de normale prijs.
Waren nog iets zwaarder dan vorige jaren.
Hebben wat pakken meer dan vorige jaren om zeker te zijn dat we de winter doorkomen,maar is enorm mooi spul,dus wat over is,blijft tot volgende winter(in plastic,dus wordt niet slecht)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 13:55

Caira schreef:
Indestal schreef:

Wij hebben gisteren nog geperst, was echt knap spul, heeft 5 dagen droog gelegen

Ah mooi! Gelukkig hebben we nog een prachtige september gehad, hier de paarden hele dagen heerlijk mooi gras gesnoept, mijn weide volledig hersteld de winter in...goede hoop op een goede 1e snede volgend jaar...denken jullie ook?

Een aantal jaar geleden was er ook schaarste, zoveel regen dat het niet van het land kon en volledig verrotte, toen was er in de winter echt alleen maar rotzooi te koop, ik denk zeker na de eerste prachtige droge snede het dit jaar wel mee zal vallen.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 21:54

Vandaag een nieuwe baal hooi (zou meer dan 500kg wegen?) door de boer laten neerzetten. Ik kreeg te horen dat deze 120 euro kostte. Is dit een normale prijs op dit moment? Nu wil ik mijn paarden natuurlijk genoeg hooi geven maar het moet ook wel leuk blijven.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 22:25

MaNdiii schreef:
Vandaag een nieuwe baal hooi (zou meer dan 500kg wegen?) door de boer laten neerzetten. Ik kreeg te horen dat deze 120 euro kostte. Is dit een normale prijs op dit moment? Nu wil ik mijn paarden natuurlijk genoeg hooi geven maar het moet ook wel leuk blijven.

Laat ik het zo zeggen; ik vind het geen normale prijs :7 De helft komt meer in de buurt...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 04:53

500 kg baal. Betaalden wij 35 euro voor.
Koekoek 120....

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 05:28

MaNdiii schreef:

Ik vind dit ook een hoop. Had zelf pas een 400kg baal voor 65 euro

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 06:16

MaNdiii schreef:

Dit is helaas een normale prijs voor dit moment.
Iedereen die het nu nog goedkoper kan krijgen mag zijn handen dichtknijpen.
Natuurlijk betaalden we voorheen allemaal minder , maar zie er nu nog maar voor de oude prijzen aan te komen. :n

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 06:22

500kg is ook wel flink veel hooi.
Wij betalen hier in het zuiden 65 euro voor 260kg. En 4 euro bij een andere boer voor kleine baaltjes van 10/15 kg. Dus vergelijkbaar.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 06:22

Wij hebben bij onze vaste leverancier gelukkig genoeg kunnen kopen en niet duurder dan vorig jaar :) hij vertelde ons dat het allemaal wel mee viel en dat veel boeren gewoon erg graag meer verdienen. In ieder geval blij dat we genoeg hebben voor komende winter :j

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 06:34

MaNdiii schreef:

Ik denk dat deze boer ook goed op de hoogte is van de gekte die op dit moment heerst en daar goed gebruik van maakt.