Problemen weide met droogte?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 18:30

lizy29 schreef:
Rond de 50% aldus een van de weerapps.

Oke, lekker gemiddeld :D

Gini

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 18:42

Ik vraag me wel af of de paardjes op de stal van TS nog steeds maar 2 uur naar buiten mogen. Dan is dat best al een lange periode.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 08:02

onlangs hadden we het hier over de mais: bij ons in de buurt is het 1e stuk mais reeds gehakseld, is wel erg vroeg....

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 08:46

Hier ( Luxemburg) ook temperaturen tot 40 graden vrijdag en zaterdag.... het zuiden heeft gisterochtend flink wat regen gehad , hier in het noorden ( veeeeel boeren) uiteraard niets.

Weiland bij huis is een zandpaddock inmiddels, we Voeren ze daar onbeperkt hooi . Overdag staan ze op de wei, waar nog wel gras staat.

Onze mais ziet er trouwens nog erg goed uit, valt alles mee. Op vele plekken wordt de mais idd gehakseld,omdat het niet meer goedkomt.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-18 09:06

Gini schreef:
Ik vraag me wel af of de paardjes op de stal van TS nog steeds maar 2 uur naar buiten mogen. Dan is dat best al een lange periode.

Jep... Nog steeds twee uurtjes paddock per dag... Er is wel wat regen gevallen, maar nog lang niet genoeg om het land te herstellen. Als je de kaarten bekijkt zie je ook dat wij momenteel in het droogste stuk van NL zitten. Gelukkig heb ik zomervakantie en kan ik meerdere keren per dag naar stal om mijn paard extra tijd buiten de stal te geven. Maar je begrijpt vast dat ik nog steeds niet blij ben met deze ‘oplossing’. :(

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 09:18

Ow dan wordt het wel een lange periode inderdaad zo met maar 2 uurtjes per dag buiten, vervelend zeg.
Maar fijn dat je wel zelf vaker kunt gaan.

Hier staan ze ook nog steeds maar 2 tot 3 uurtjes per dag in de wei omdat er geen gras meer staan, maar de rest van de dag wel buiten in de paddock als dat met de temp en de vliegen gaat.

En het hooi gaat hard...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 09:31

wat een mazzel hebben onze paarden....
die staan nog 24/7 op de wei [ in Rockanje z-h ] er staat gedroogd gras er was nioet gehooid en dat gras staat/ligt er nog ze hebben nog genoeg te eten
na het buitje zag je zelfs al een groene gloed..
Afbeelding

ze krijgen ook geen hooi bijgevoerd, ze zijn niet hongerig......

vreselijk als je paard nu hele dagen op stal moet staan -O-

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 09:44

mirgino schreef:
vreselijk als je paard nu hele dagen op stal moet staan

Niet te dramatisch hoor..
Mijne vind het met de hitte heerlijk binnen, snachts staan ze buiten.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 10:15

Polly schreef:
mirgino schreef:
vreselijk als je paard nu hele dagen op stal moet staan

Niet te dramatisch hoor..
Mijne vind het met de hitte heerlijk binnen, snachts staan ze buiten.

dat is nog te doen idd, maar als je paard maar 2 uur buitenkomt van de 24 ...dus 22 u stilstaat op stal dat vind ik vreselijk :j

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 12:09

Hier vinden ze het ook geen straf om binnen te zijn met deze brandende zon en 30+ temperatuur.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 13:01

nee ik denk dat we daar niet te moeilijk over moeten doen.
De meeste paarden staan nu lekker gewoon binnen, koeler, geen vliegen

EQFix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 13:12

Hier heeft het sinds 3de week van mei niet meer geregend, op 1x 10 liter na. Paarden lopen wel nog op de wei, die grenst aan hun stallen en ze kunnen dus vrij in- en uitlopen. Ik voer wel 2x per dag hooi bij want het gras stelt helemaal niets meer voor.. Ze lopen met 3 op een stuk van bijna 1ha en normaalgezien krijgen ze dat niet opgegeten, maar nu is het dus wel echt op :(

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 13:30

Bij ons kunnen ze kiezen en is er schaduw. Geen schaduw en beschutting buiten is toch bij veel weilanden het grootste probleem. Onder de grote boom staat er ook een lekker windje.

Maar TS heeft de optie blijkbaar niet van overdag op stal tijdens heetste uren en daarbuiten naar buiten, zoals op veel stallen niet lukt. Als je veel pension paarden hebt en alleen stagiaires of personeel dat op vaste tijden komt, moet je alles als staleigenaar alleen gaan doen. Dat is althans wat ik veel hoor van staleigenaren dat ze dat gewoon niet gaan doen en ook echt niet redden.
Zou je het omdraaien, ze om 18uur naar buiten bijv en 's ochtends rond 10 naar binnen, zou het ene optie zijn, maar veel durven het niet aan om ze 's nachts buiten te laten, zowel stallen als eigenaren. Zou het om enkele dagen gaan, is het niet zo erg, maar dit duurt nu al even en dan staan paarden toch al vrij lang op stal. Links en rechts ga je ook daardoor alweer wat problemen horen.

Op stal moet ook wel een betere optie zijn, want er zijn stallen waar het een warme deken is binnen en alsnog stikt van de vliegen. Ik zie paarden op stallen stampen met de benen en schudden met het hoofd in 3x3. Ze kunnen niet weg, ze kunnen niet rollen en zweten alsnog.

We zullen ons gewoon moeten gaan aanpassen dat we beter om kunnen gaan met extremen zoals wateroverlast, warmte etc etc. We hebben nog te vaak dat er of teveel modder is of geen beschutting buiten etc.
Maar het vraagt wel weer veel investering.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 19:48

shirleyp schreef:
Gini schreef:

Jep... Nog steeds twee uurtjes paddock per dag... Er is wel wat regen gevallen, maar nog lang niet genoeg om het land te herstellen. Als je de kaarten bekijkt zie je ook dat wij momenteel in het droogste stuk van NL zitten. Gelukkig heb ik zomervakantie en kan ik meerdere keren per dag naar stal om mijn paard extra tijd buiten de stal te geven. Maar je begrijpt vast dat ik nog steeds niet blij ben met deze ‘oplossing’. :(

Echt jammer is dat! Amper 2 uur. En met een beetje pech zit je paard in de groep die van 10-12 op de paddock mag. Van hitte ontwijken kan je dan ook niet meer spreken. Puur gemakzucht vind ik dit, van de stalhouder.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 21:44

En je gaat straks van droogte naar wateroverlast, dus weer een reden om paarden zoveel binnen te houden voor velen........

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 21:56

Wij hebben het geluk te kunnen sproeien. Hebben dat al 2 keer gedaan en dan zo/n 30/40 mm maar we moeten misschien nog wel een keertje weer. Paarden staan paar uur op het gras en voor de rest dag en nacht in de paddock. Zijn ook al flink aan het bijvoeren. Er wordt volgende week 16 mm voorspeld maar dat is lang niet genoeg om de weides te herstellen. Mensen die niet kunnen sproeien en toch hun paarden erop laten hopen krijgen dit jaar denk ik geen gras meer. Het zal eerst paar weken moeten regenen en zoals het er nu uit ziet gebeurd dat de komende twee weken nog niet. Dan zijn we al in september dan is de meeste groei er wel uit.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 22:50

Waarom durven mensen hun paarden 's nachts niet buiten te laten trouwens?
Ik vind het een ideale oplossing (al jaren trouwens, wij wonen in een gebied met veel vliegen en dazen).

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 23:02

Kendra schreef:
Ik vind het een ideale oplossing (al jaren trouwens, wij wonen in een gebied met veel vliegen en dazen).

Waarom ik het niet doe; omdat wij aan een weg wonen waar 's avonds laat en vaak ook 's nachts "gespuis" langs komt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 00:20

Kendra schreef:

Mensen zijn bang voor mafketels/dierenbeulen. Maar ook voor wat er gebeurt in die uren en je er geen zicht op hebt, niemand het ziet. En ik hoor weleens mensen die ze binnen willen, omdat het gaat regenen, maar dat doet het overdag ook.

Aan de ene kant snap ik dat heel goed. Maar aan de andere kant heb ik wel geleerd het naast me neer te leggen sinds ze 24/7 buiten lopen. Op stal gebeuren net zoveel dingen en kunnen paarden van alles gaan mankeren door het stilstaan, in urine staan etc. Ook in schuren en stallen komen de mafketels als ze echt willen. En ik heb ook wel geleerd dat iets kan gebeuren in een oogwenk en je ook overdag niet continu op ze kan letten.
Maar als je het niet gewend bent en je plek er ook niet ideaal voor is, is het wel een drempel om overheen te stappen.

Code oranje is nu gegeven. Ik denk als je per se codes wilt geven, dat dit wel wat laat is. Wachten tot het echt te droog is, terwijl je misschien al had kunnen besparen op water als mensen beter voorgelicht zouden worden en het serieus nemen.
Het duurt ook al aardig lang, dus mensen gaan toch sproeien, auto wassen voor de vakantie, zwembad vullen als ze al probeerden zuiniger te zijn en het maar niet ophoudt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 00:24

Kendra schreef:

Wilde zwijnen. We zijn er al een paard door kwijt geraakt en dat willen we nooit meer meemaken.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 08:06

wat dan? was ie ervan geschrokken?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 08:19

Die van mij staan dag en nacht buiten, heerlijk. Hier is overigens nog steeds geen regen gevallen. Ja,3 drupjes dinsdagochtend.

Ze staan trouwens liever bij huis ivm de grote bomen. En water dichterbij. Op de grote wei staat n vat met water en drinkbak,maar ze nemen er geen tijd voor om te drinken,omdat het verder lopen is,denk ik? Elke keer als ze naar huis komen, drinken ze daar wel meteen

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 08:23

We moeten nog even doorbijten. Over 3 weken.. vanaf 21 augustus zou het weerbeeld zich weet moeten normaliseren. Is mij helemaal uitgelegd door een bevriend meteoroloog.

De neerslag komt terug. Wel zal het een poos nog warmer blijven omdat de zee en het land zo opgewarmd zijn.

Hier in Zeeuws Vlaanderen zitten we best oké. Af en toe toch een redelijke bui.

Paarden gaan hier morgen op een groene weide. Staat niet heel vol maar daarmee overbruggen we nog wel een paar weken.

Hier ook 24/7 buiten. Maar we hebben gelukkig genoeg schaduw.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 09:04

Ik hoorde dat het vanaf volgende week woensdag wisselvallig ging worden.
Weet je,ze veranderen steeds van weer.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:02

ja echt wel!