Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:47

Maar wanneer is een paard dan een sportpaard?
Als je er een bepaald wedstrijd niveau mee rijdt, als je intensief traint maar geen wedstrijden rijdt, als je paard veel op stal staat?

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:53

Eliine schreef:
En waar baseer je dat veel op? Je begrijpt dat dit nog steeds een aanname van jou is? Dat jij ergens vanuit gaat maakt het nog geen feit. Een aanname dus.

ik baseer dat inderdaad op hetgeen ik in al die jaren heb ervaren, niks wetenschappelijks aan. Eigenlijk een beetje hetzelfde als jij doet door het te ontkennen.

We moeten gewoon afwachten tot er een keer een echt onderzoek komt naar hoeveel een paard in alle omstandigheden nou eigenlijk beweegt, dan hebben we dat helder.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:56

Nouvel schreef:
Maar wanneer is een paard dan een sportpaard?
Als je er een bepaald wedstrijd niveau mee rijdt, als je intensief traint maar geen wedstrijden rijdt, als je paard veel op stal staat?

ook dat staat altijd open voor discussie. Is iemand die gewoon wat rondjes rijd en eeuwig in de B blijft hangen aan het sporten? Ik denk het niet. IK zou het predicaat sportpaard het liefste hangen aan M plus en dan doen de eeuwige M combinaties ook niet mee, dus dat is een moeilijke te omkaderen definitie.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:57

Weidegang doe je niet alleen voor de kilometers :+ ...

Ben het wel eens dat paarden die intensief worden getraind en op concours gaan het meestal niet erg vinden wat meer op stal te staan. Maar ook dat is niet wetmatig - maar iets wat ik wel vaak zie.
Optimale veiligheid, eten, drinken en gezelschap bij de hand.... lekker even uitrusten na een zware wedstrijd. Maar ik heb ook een paard gehad die wou na wedstrijd ALTIJD de wei in, 20 x rollen en dan eten, veel eten....
Dus het is leuk om het er over te hebben, maar ook niet meer dan dat.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:02

Eliine schreef:
En waar baseer je dat veel op? Je begrijpt dat dit nog steeds een aanname van jou is? Dat jij ergens vanuit gaat maakt het nog geen feit. Een aanname dus.

Net zoals het van jou een aanname is dat stalpaarden weinig bewegen en dat is nou net hetgeen ik je probeer uit te leggen, dat stalpaarden helemaal niet weinig bewegen en zelfs in veel gevallen veel meer bewegen want lang niet alle paarden staan in een groot weiland, de meesten in een paddock van 0.8 hectare en die bewegen slechts 4,7 kilometer per dag.

Ik heb expres om jou tegemoet te komen het grootste weiland gepakt uit jouw onderzoek, maar dat grootste weiland is in de regel niet veel voorkomend. Meer zijn de kleinere paddocs en weilanden dus willen wij mijn vergelijking zuiver houden dan zie je dat de meeste buitenpaarden slechts 4,7 kilometer lopen (volgens jouw onderzoek) en mijn stalpaarden ongeveer (naar beneden afgerond, jouw berekening gebruikend) 18 kilometer.
Laatst bijgewerkt door danzzz op 30-12-17 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:03

Ik zie dat bij ons beide paarden inderdaad zeker baat hebben bij een paar uur weidegang per dag, ze worden er soepeler en blijer van en de ene die snel druk en gespannen is is in de maanden dat er weidegang mogelijk is beter te werken.
Dan zie je dat ze van de wei meer profijt hebben dan de paddock, waar ze toch minder bewegen ook al staan ze er de hele dag in.

danzzz

Kendra schreef:
Weidegang doe je niet alleen voor de kilometers :+ ...

Ben het wel eens dat paarden die intensief worden getraind en op concours gaan het meestal niet erg vinden wat meer op stal te staan. Maar ook dat is niet wetmatig - maar iets wat ik wel vaak zie.
Optimale veiligheid, eten, drinken en gezelschap bij de hand.... lekker even uitrusten na een zware wedstrijd. Maar ik heb ook een paard gehad die wou na wedstrijd ALTIJD de wei in, 20 x rollen en dan eten, veel eten....
Dus het is leuk om het er over te hebben, maar ook niet meer dan dat.

ja gaaf, en zeker als je dan in die behoefte kan voorzien. Alleen blije paarden presteren.

Eliine

Achja I rest my case. Het is mij duidelijk.

Je legt mij woorden in de mond. Ik heb mijn antwoorden gegeven.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:06

Nouvel schreef:
Ik zie dat bij ons beide paarden inderdaad zeker baat hebben bij een paar uur weidegang per dag, ze worden er soepeler en blijer van en de ene die snel druk en gespannen is is in de maanden dat er weidegang mogelijk is beter te werken.
Dan zie je dat ze van de wei meer profijt hebben dan de paddock, waar ze toch minder bewegen ook al staan ze er de hele dag in.

ook eens, weiland is iets heel anders dan een zandpaddock. Dat stomweg in een hoekkie staan kunnen ze op stal ook, hooi eten kunnen ze op stal ook, daar hoeven ze niet zo een paddock in. Ik hecht daarom ook meer waarde aan stallen met land, dan stallen met paddocks

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:06

Eliine schreef:
Achja I rest my case. Het is mij duidelijk.

Je legt mij woorden in de mond. Ik heb mijn antwoorden gegeven.

je kan het gewoon teruglezen, ik leg je nergens woorden in je mond absoluut niet zelfs.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:17

danzzz schreef:
Dan zie je dat ze van de wei meer profijt hebben dan de paddock, waar
ook eens, weiland is iets heel anders dan een zandpaddock. Dat stomweg in een hoekkie staan kunnen ze op stal ook, hooi eten kunnen ze op stal ook, daar hoeven ze niet zo een paddock in. Ik hecht daarom ook meer waarde aan stallen met land, dan stallen met paddocks

Ja zeker, maar die zijn hier helaas heel zeldzaam...
Of niks of dag en nacht in de prut, en dat is ook mijn ding niet echt...
Nu winter stal en paddock, en zomer stal, wei en paddock, en daar ben ik al heel blij mee.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:27

Wauw, ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand zo zijn eigen woorden kan verdraaien. Het lijkt hier de Tweede Kamer wel.

Zowieso het toppunt van triestheid als je beweging van een paard dat moet werken voor de ruiter vergelijkt met een paard dat lekker zijn eigen ding kan doen. Als je uberhaupt al denkt dat dit vergelijkbaar is. Bizar. Echt mega bizar.(en dan heb ik het natuurlijk niet over bespiering) Dat is zoiets als een uur gymles met daarnaast de hele dag binnen op de wc zitten. Goh, maar in die gymles beweeg je toch genoeg?
Ik ken heel wat mensen die hun schouders ophalen als we in de discussie komen over paard naar buiten. Ze vinden het wel oke.
Maar gewoon alles doen en elke zin aanpassen om maar te verdedigen dat....nee die ben ik nog niet eerder tegengekomen en helemaal niet op dit niveau. Lachwekkend bijna.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:32

gekvanfleur schreef:
Wauw, ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand zo zijn eigen woorden kan verdraaien. Het lijkt hier de Tweede Kamer wel.

Zowieso het toppunt van triestheid als je beweging van een paard dat moet werken voor de ruiter vergelijkt met een paard dat lekker zijn eigen ding kan doen. Als je uberhaupt al denkt dat dit vergelijkbaar is. Bizar. Echt mega bizar.(en dan heb ik het natuurlijk niet over bespiering) Dat is zoiets als een uur gymles met daarnaast de hele dag binnen op de wc zitten. Goh, maar in die gymles beweeg je toch genoeg?
Ik ken heel wat mensen die hun schouders ophalen als we in de discussie komen over paard naar buiten. Ze vinden het wel oke.
Maar gewoon alles doen en elke zin aanpassen om maar te verdedigen dat....nee die ben ik nog niet eerder tegengekomen en helemaal niet op dit niveau. Lachwekkend bijna.

nog iets zinnigs bij te dragen?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 13:33

Vind het zelf ook echt te gek voor woorden, dat is echt een verhaaltje l*llen om je eigen gewoontes goed te praten? Want ieder mens met gezond verstand snapt dat een paard op stal nog lang niet zoveel beweegt als een paard dat wél genoeg weide gang krijgt. Om dan maar niet te beginnen over dat weide paarden ineens geen sport paarden kunnen zijn.

:') komisch.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:34

Ik denk dat de meeste echte sportpaarden tegenwoordig juist veel weidegang krijgen

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:37

danzzz schreef:
Lieshorses schreef:
Het maakt toch niet per se uit of ze nou precies op de minuut aan net zoveel bewegen op stal als in de wei? (wat ik overigens echt nonsens vind, paarden bewegen op de wei wel degelijk meer, al is het maar een sprintje trekken omdat ze ergens van schrikken) het gaat er toch om dat het dier in zijn natuurlijke habitat lekker paard kan wezen? Ga een paard eens goed observeren in de weide, zijn hele andere bewegingen dan die ze überhaupt kunnen maken in een stal.

Hoe zijn dat andere bewegingen dan? ze scharrelen op precies dezelfde manier, de ene in de buitenlucht de andere binnen.

En ik heb echt ellenlange epistels moeten lezen over bewegen en dat bewegen moet en dat ze daarom op het land moeten want bewegen, bewegen, bewegen is beter voor de botten, pezen, spieren en het geestelijk welbevinden, dus denk ik dat het misschien best wel eens voor wetenschapsdoeleinden leuk is om dat te meten, meten is weten :)

Dit danzz. Dit is zo godsgruwelijk lachwekkend.

Als je nu echt een paard zoveel op stal houden wil verdedigen door te stellen: ze doen toch eigenlijk precies hetzelfde. Alleen de een staat buiten en die van mij scharrelt binnen. En dan lopen ze ook nog onder het zadel en aan de longe, wat goed.
Ik wil er niet om lachen, want het is echt te triest voor woorden. Maar men, dat je dit uberhaupt kan gebruiken in een discussie.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:38

Lieshorses schreef:
Vind het zelf ook echt te gek voor woorden, dat is echt een verhaaltje l*llen om je eigen gewoontes goed te praten? Want ieder mens met gezond verstand snapt dat een paard op stal nog lang niet zoveel beweegt als een paard dat wél genoeg weide gang krijgt. Om dan maar niet te beginnen over dat weide paarden ineens geen sport paarden kunnen zijn.

En dan nog niet begrijpen dat de hele dag bewegen wat je als mens bijvoorbeeld doet gewoon op matig tempo niet te vergelijken is met dat uurtje sportschool..tja.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:43

Lieshorses schreef:

Tja, dat kan. Ik pak de staffel erbij die hier geplaatst is, en bereken hoeveel ongeveer "mijn" paarden lopen en leg dat naast elkaar en daar trek ik een terechte conclusie uit dat mijn stalpaarden toch een redelijk aantal kilometers afleggen.

Dat dit geen welkome informatie is, dat snap ik wel dat dit op alle mogelijke manieren in twijfel getrokken wordt snap ik ook, en dat mensen een beetje beduust zijn omdat ze er nog nooit zo naar gekeken hebben en daarom mijn berekening maar flauwekul vinden snap ik helemaal, neemt niet weg dat het gewoon gemiddelde cijfertjes zijn, door iedereen te berekenen.

Dat vind ik nou komisch :)
Laatst bijgewerkt door danzzz op 30-12-17 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:44

Alle paarden een stappenteller geven als test! :D

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:44

Nouvel schreef:
Ik denk dat de meeste echte sportpaarden tegenwoordig juist veel weidegang krijgen

dat weet ik wel zeker!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:45

Echt serieus, alles draaien wat er te draaien valt..... dit topic kan wel op slot want discussie kan door 1 persoon niet meer.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:45

Nouvel schreef:
Alle paarden een stappenteller geven als test! :D

lijkt mij een strak plan, DAN heb je een goed onderzoek met meetbare resultaten. Ik vind het gek dat zo een onderzoek nog nooit gedaan is.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:48

gekvanfleur schreef:
danzzz schreef:

Hoe zijn dat andere bewegingen dan? ze scharrelen op precies dezelfde manier, de ene in de buitenlucht de andere binnen.

En ik heb echt ellenlange epistels moeten lezen over bewegen en dat bewegen moet en dat ze daarom op het land moeten want bewegen, bewegen, bewegen is beter voor de botten, pezen, spieren en het geestelijk welbevinden, dus denk ik dat het misschien best wel eens voor wetenschapsdoeleinden leuk is om dat te meten, meten is weten :)

Dit danzz. Dit is zo godsgruwelijk lachwekkend.

Als je nu echt een paard zoveel op stal houden wil verdedigen door te stellen: ze doen toch eigenlijk precies hetzelfde. Alleen de een staat buiten en die van mij scharrelt binnen. En dan lopen ze ook nog onder het zadel en aan de longe, wat goed.
Ik wil er niet om lachen, want het is echt te triest voor woorden. Maar men, dat je dit uberhaupt kan gebruiken in een discussie.

Leg het dan eens uit, het is zo makkelijk zomaar wat roepen. Maar leg mij nou eens uit wat het verschil is op stal scharrelen en op het land/paddock scharelen, hoe is dat anders dan? waarom is dat anders dan?

Put your money where youre mouth is, dat doe ik ook. Als ik wat vind dan onderbouw ik dat. Het zou je sieren als jij dat ook deed. Flauwe opmerkingen maken kan iedereen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:53

Buitenlucht, dingen om je heen zien, contact met andere paarden... 8-)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:53

danzzz schreef:
Lieshorses schreef:

Tja, dat kan. Ik pak de staffel erbij die hier geplaatst is, en bereken hoeveel ongeveer "mijn" paarden lopen en leg dat naast elkaar en daar trek ik een terechte conclusie uit dat mijn stalpaarden toch een redelijk aantal kilometers afleggen.

Dat dit geen welkome informatie is, dat snap ik wel dat dit op alle mogelijke manieren in twijfel getrokken wordt snap ik ook, en dat mensen een beetje beduust zijn omdat ze er nog nooit zo naar gekeken hebben en daarom mijn berekening maar flauwekul zijn snap ik helemaal, neemt niet weg dat het gewoon gemiddelde cijfertjes zijn.

Dat vind ik nou komisch :)

Wij mogen je geen woorden in de mond leggen, ik geloof dat er 1.5 pagina over het woordje geloven voorbij kwam even terug. Dus doe dat dan lekker ook niet bij ons. Ik ben niet beduusd en alle info is welkom. Maar ik ben het 100% niet met je eens.

Nogmaals, het gaat niet om die beweging. Het gaat erom dat dat gewoon werk is. Je zit erop of loopt ernaast en het paard heeft maar gewoon te doen wat jij wilt. Dat is andere beweging dan dat een paard doet in een weiland of op een (paardvriendelijke) paddock.
En als je echt niet kan snappen wat het verschil is tussen een paard in de stal en die in een weiland, vraag ik mij oprecht af of ik dat moet gaan uitleggen. Er hebben hier al zoveel mensen goed onderbouwde posts gegeven over het hoe en waarom en je weet het steeds zo aan te passen dat er wel weer een excuus komt. Ik vind het echt triets dat er dus mensen zijn die het niet eens uit domheid en onkunde doen, maar dat ze het voor zichzelf goedpraten.