Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Eliine schreef:En waar baseer je dat veel op? Je begrijpt dat dit nog steeds een aanname van jou is? Dat jij ergens vanuit gaat maakt het nog geen feit. Een aanname dus.
Nouvel schreef:Maar wanneer is een paard dan een sportpaard?
Als je er een bepaald wedstrijd niveau mee rijdt, als je intensief traint maar geen wedstrijden rijdt, als je paard veel op stal staat?
Eliine schreef:En waar baseer je dat veel op? Je begrijpt dat dit nog steeds een aanname van jou is? Dat jij ergens vanuit gaat maakt het nog geen feit. Een aanname dus.
Kendra schreef:Weidegang doe je niet alleen voor de kilometers...
Ben het wel eens dat paarden die intensief worden getraind en op concours gaan het meestal niet erg vinden wat meer op stal te staan. Maar ook dat is niet wetmatig - maar iets wat ik wel vaak zie.
Optimale veiligheid, eten, drinken en gezelschap bij de hand.... lekker even uitrusten na een zware wedstrijd. Maar ik heb ook een paard gehad die wou na wedstrijd ALTIJD de wei in, 20 x rollen en dan eten, veel eten....
Dus het is leuk om het er over te hebben, maar ook niet meer dan dat.
Nouvel schreef:Ik zie dat bij ons beide paarden inderdaad zeker baat hebben bij een paar uur weidegang per dag, ze worden er soepeler en blijer van en de ene die snel druk en gespannen is is in de maanden dat er weidegang mogelijk is beter te werken.
Dan zie je dat ze van de wei meer profijt hebben dan de paddock, waar ze toch minder bewegen ook al staan ze er de hele dag in.
danzzz schreef:Dan zie je dat ze van de wei meer profijt hebben dan de paddock, waar
ook eens, weiland is iets heel anders dan een zandpaddock. Dat stomweg in een hoekkie staan kunnen ze op stal ook, hooi eten kunnen ze op stal ook, daar hoeven ze niet zo een paddock in. Ik hecht daarom ook meer waarde aan stallen met land, dan stallen met paddocks
gekvanfleur schreef:Wauw, ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand zo zijn eigen woorden kan verdraaien. Het lijkt hier de Tweede Kamer wel.
Zowieso het toppunt van triestheid als je beweging van een paard dat moet werken voor de ruiter vergelijkt met een paard dat lekker zijn eigen ding kan doen. Als je uberhaupt al denkt dat dit vergelijkbaar is. Bizar. Echt mega bizar.(en dan heb ik het natuurlijk niet over bespiering) Dat is zoiets als een uur gymles met daarnaast de hele dag binnen op de wc zitten. Goh, maar in die gymles beweeg je toch genoeg?
Ik ken heel wat mensen die hun schouders ophalen als we in de discussie komen over paard naar buiten. Ze vinden het wel oke.
Maar gewoon alles doen en elke zin aanpassen om maar te verdedigen dat....nee die ben ik nog niet eerder tegengekomen en helemaal niet op dit niveau. Lachwekkend bijna.
danzzz schreef:Lieshorses schreef:Het maakt toch niet per se uit of ze nou precies op de minuut aan net zoveel bewegen op stal als in de wei? (wat ik overigens echt nonsens vind, paarden bewegen op de wei wel degelijk meer, al is het maar een sprintje trekken omdat ze ergens van schrikken) het gaat er toch om dat het dier in zijn natuurlijke habitat lekker paard kan wezen? Ga een paard eens goed observeren in de weide, zijn hele andere bewegingen dan die ze überhaupt kunnen maken in een stal.
Hoe zijn dat andere bewegingen dan? ze scharrelen op precies dezelfde manier, de ene in de buitenlucht de andere binnen.
En ik heb echt ellenlange epistels moeten lezen over bewegen en dat bewegen moet en dat ze daarom op het land moeten want bewegen, bewegen, bewegen is beter voor de botten, pezen, spieren en het geestelijk welbevinden, dus denk ik dat het misschien best wel eens voor wetenschapsdoeleinden leuk is om dat te meten, meten is weten
Lieshorses schreef:Vind het zelf ook echt te gek voor woorden, dat is echt een verhaaltje l*llen om je eigen gewoontes goed te praten? Want ieder mens met gezond verstand snapt dat een paard op stal nog lang niet zoveel beweegt als een paard dat wél genoeg weide gang krijgt. Om dan maar niet te beginnen over dat weide paarden ineens geen sport paarden kunnen zijn.
komisch.
Lieshorses schreef:Vind het zelf ook echt te gek voor woorden, dat is echt een verhaaltje l*llen om je eigen gewoontes goed te praten? Want ieder mens met gezond verstand snapt dat een paard op stal nog lang niet zoveel beweegt als een paard dat wél genoeg weide gang krijgt. Om dan maar niet te beginnen over dat weide paarden ineens geen sport paarden kunnen zijn.
komisch.
gekvanfleur schreef:danzzz schreef:
Hoe zijn dat andere bewegingen dan? ze scharrelen op precies dezelfde manier, de ene in de buitenlucht de andere binnen.
En ik heb echt ellenlange epistels moeten lezen over bewegen en dat bewegen moet en dat ze daarom op het land moeten want bewegen, bewegen, bewegen is beter voor de botten, pezen, spieren en het geestelijk welbevinden, dus denk ik dat het misschien best wel eens voor wetenschapsdoeleinden leuk is om dat te meten, meten is weten
Dit danzz. Dit is zo godsgruwelijk lachwekkend.
Als je nu echt een paard zoveel op stal houden wil verdedigen door te stellen: ze doen toch eigenlijk precies hetzelfde. Alleen de een staat buiten en die van mij scharrelt binnen. En dan lopen ze ook nog onder het zadel en aan de longe, wat goed.
Ik wil er niet om lachen, want het is echt te triest voor woorden. Maar men, dat je dit uberhaupt kan gebruiken in een discussie.
danzzz schreef:Lieshorses schreef:Vind het zelf ook echt te gek voor woorden, dat is echt een verhaaltje l*llen om je eigen gewoontes goed te praten? Want ieder mens met gezond verstand snapt dat een paard op stal nog lang niet zoveel beweegt als een paard dat wél genoeg weide gang krijgt. Om dan maar niet te beginnen over dat weide paarden ineens geen sport paarden kunnen zijn.
komisch.
Tja, dat kan. Ik pak de staffel erbij die hier geplaatst is, en bereken hoeveel ongeveer "mijn" paarden lopen en leg dat naast elkaar en daar trek ik een terechte conclusie uit dat mijn stalpaarden toch een redelijk aantal kilometers afleggen.
Dat dit geen welkome informatie is, dat snap ik wel dat dit op alle mogelijke manieren in twijfel getrokken wordt snap ik ook, en dat mensen een beetje beduust zijn omdat ze er nog nooit zo naar gekeken hebben en daarom mijn berekening maar flauwekul zijn snap ik helemaal, neemt niet weg dat het gewoon gemiddelde cijfertjes zijn.
Dat vind ik nou komisch