Tapijt als ondergrond bij modder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 17:51

Met een stoffeerdersnaald wel. Dan hoef je niet aan de onderkant te werken. De naald is gebogen.

DubbelFun

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 17:54

Ik moet nog zien of dat werkt... en houdt. Persoonlijk zou ik er eerder een flinke plakstrook onder plakken en ze op die manier aan elkaar vast maken.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 20:03

Ja dat klinkt ook beter denk ik.
Ik weet niet wat precies de obstakels zijn maar maar misschien hoeft het niet helemaal los te liggen? Maar je houdt nog best grote stukken zo te lezen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 20:15

Iets als een boom kun je inknippen en bij de boom de omvang + iets meer er uit knippen. Dat geldt alleen voor obstakels die redelijk langs de randen staan, niet als je een boom in het midden hebt staan.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 16:54

MMmm denk dat ik het gewoon ga proberen :+

Heb nog een stuk nieuw tapijt liggen (wol) waar we niks mee doen), dat is ongeveer 2 meter breed dat is het nadeel, wel minstens 6 meter lang denk ik.

Misschien met hele lange tentharingen vastmaken aan de grond of zullen ze dat eruit trekken als ze wel een keer onder de rand blijven hangen? Vind haringen er nou niet bepaald vriendelijk uitzien boven de grond haha!

Of ik niet het tapijt vast aan de palen met grote kramnieten... meer ideeen zijn welkom :-)

Heeft er iemand ervaring met vorst en tapijt?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 19:43

Gisteren was mijn bak hard bevroren maar waar het tapijt ligt was het mooi vlak en zacht aan de hoeven. Ze hebben dan ook zo'n beetje de hele dag op het tapijt gestaan. Het was ook niet glad.

Kim_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 22:14

Hier op stal hebben ze kunstgrasmatten in de paddocks liggen en daar een laagje wit zand overheen. Zo wordt het geen modder en gaan de paarden toch lekker liggen en rollen omdat er zand overheen ligt, ideaal! :j

deb_tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:18

Iemand ervaring met half hoogpolig, 0,5 cm??
T is katoenen tapijt. Dat lijkt me wel oke, maar twijfel over de vezellengte

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:24

0,5 cm lijkt me niet bepaald (half)hoogpolig :D
Katoen zou ik eerder een probleem mee hebben. Ik denk dat dat snel wegrot.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:23

Ik volg ook even, wij gaan in Januari verhuizen en willen van het voorjaar daar ook een paddock gaan maken zodat Kane naar huis kan komen.

Kingeping

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 13:45

Hoihoi,

Ik heb sinds kort een stukje land en in het nieuwe jaar ga ik mijn paarden daarheen verhuizen.
Nu wou ik op de plek waar de hooiruif komt ook tapijt leggen om modder de voorkomen.

Nu las ik hier een paar keer over naaldvilt tapijt wat goed bevalt, en volgens mij ook redelijk goedkoop aan te komen is.
Maar wat hebben andere als tapijt liggen?
En hoe onderhouden jullie het?

Deze vragen zullen vast wel vaker gesteld zijn, maar heb 5 pagina terug gelezen en mijn vragen zaten er niet tussen :roll:

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 14:33

Ik ben juist niet zo tevreden over het stukje naaldvilt wat ik heb liggen. Hier groeit veel meer gras doorheen als door mijn andere stukken tapijt (met action back).
Onderhouden doe ik het niet; er ligt gewoon een dun laagje zand over.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 14:56

Mocht er iemand nog tapijt zoeken? Uit ons oude huis hebben we het tapijt gehaald. Op te halen in Ridderkerk

BianCatjeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 00:53

Eliana schreef:
Mocht er iemand nog tapijt zoeken? Uit ons oude huis hebben we het tapijt gehaald. Op te halen in Ridderkerk

Wat is de afmeting? En welke kleur is het? (gemeente is hier nogal lastig..)
Wellicht dat mijn vriend het kan afhalen als hij aan het werk is (vrachtwagenchauffeur, komt 3x in ridderkerk als het niet vaker is)

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 06:56

Totaal rond de 80 vierkante meter. Beneden is in 4 of 5 stukken gesneden dat was beige. Afmetingen dus rond de 3x2??

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 12:52

Even een vraagje,
Ik wil een paddock maken op een stuk weiland. De bedoeling is dat de paarden het vanzelf kapot lopen en het dan een zandpaddock maken. Maar ik zou ook tapijt willen neerleggen wanneer het nog droog is, dus wat zal er gebeuren als ik het tapijt op een stuk leg wat kapotgelopen gras is in plaats van echt zand...en moet ik er dan nog iets onder leggen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:27

Grote kans dat onder je gras aarde ligt en geen zand. Dat wordt spekglad en baggerzooi. Wil je begaanbaar, begin dan met op het gras 40x60 tegels te leggen (graswortels werken dan als stabilisatie). Stuk voorzien van tapijt + zand kan, maar je tapijt gaat op een moment verteren, wil/moet (huur/regels gemeente) je het weer kunnen verwijderen, dan zit je in elk geval aan wegendoek vast en ben je waarschijnlijk makkelijker uit met een stuk betegelen qua weer verwijderen en ondertussen er het meeste profijt van hebben.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:18

Ik moet zeggen dat het tapijt het hier nu een beetje aan het begeven is.
Het werkt nog steeds, maar er is in de loop der tijd veel zand op gelopen, dit veranderd nu alsnog in modder.
Hierdoor blijft het tapijt minder goed liggen.

Het kwalitatief betere stuk blijft overigens wel goed liggen, dit ligt er nu 2 jaar.

Overigens heb ik de delen waar de paarden eten wel betegeld, alleen het toegangspad van weide naar dit plateau heb ik voorzien van matten om de modder wat tegen te gaan. Ze zakken echter niet verder weg dan hun hoeven, dus vooralsnog beter dan niets.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:59

Hier doen de s tukken het nog steeds prima. Ze zijn nu mooi vlak met die vorst en de paarden lopen er graag over.

BianCatjeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:42

Eliana schreef:
Totaal rond de 80 vierkante meter. Beneden is in 4 of 5 stukken gesneden dat was beige. Afmetingen dus rond de 3x2??

Sorry ik heb helemaal niet gezien dat je al gereageerd had..
Ik heb besloten voorlopig nog niks te doen omdat het nog niet zeker is dat ik deze wei blijf aanhouden..
Ik heb al wel een stukje tapijt liggen maar die ligt onder mijn 400 kilo hooibaal en ik moet zeggen het word in ieder geval geen modder eromheen!

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:45

Prima ligt inmiddels ook bij de stort ;)

BianCatjee schreef:
Eliana schreef:

Sorry ik heb helemaal niet gezien dat je al gereageerd had..
Ik heb besloten voorlopig nog niks te doen omdat het nog niet zeker is dat ik deze wei blijf aanhouden..
Ik heb al wel een stukje tapijt liggen maar die ligt onder mijn 400 kilo hooibaal en ik moet zeggen het word in ieder geval geen modder eromheen!

Sneller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 23:02

Ben benieuwd hoe het nu met je paddock is. En ook 2 vraagjes; wat voor soort zand heb je gebruikt en hoe dik is de zandlaag?

A
sumic schreef:
[ [url=m/JKrrDq.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/BdYRTr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Volgens mij vonden ze het wel fijn vandaag voor het eerst in hun nieuwe paddock! Het kunstgras is ook uitvoerig uitgeprobeerd.. Prince werd gefrustreerd dat hij geen enkele grasspriet kon vinden en heeft als een malloot staan graven.. maar telkens stuitte hij op het kunstgras en dat hield zich super (ik vond dat wel even spannend hoor Pff) uiteindelijk gaf hij het maar op en begon aan het hooi! Paddock zag eruit alsof er een leger mollen was geweest haha. Inmiddels alles weer egaal geharkt en op naar morgen.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 23:21

M3C zand ligt erin, we hadden zon 15 kuub laten brengen en dat geeft een laag van 5-8cm ongeveer. Nu het wat is ingeklonken mag er nog wat bij dus dat gaan we in het voorjaar doen. De paddock houdt zich erg goed ondanks de slechte weersomstandigheden hier. We hebben zeker 15 cm sneeuw gekregen daarna een dag dooi waarbij het water bleef staan en toen vorst erover. :brr: . we konden het dus niet op tijd vlak slepen, maar de pony's hebben het toch redelijk vlak kunnen lopen, waardoor ze nog steeds veilig buiten kunnen staan. Ik ben heel benieuwd hoe snel het water gaat wegtrekken als de dooi gaat inzetten. Tot nu toe is het enigste nadeel dat de drollen vast vriezen als ik Ze er niet snel genoeg uithaal :+

Foto is van een week geleden

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 10:17

Hier lag ongeveer een zelfde laag sneeuw, maar die is ondertussen platgelopen en een ijsbaantje geworden ;( Het is redelijk vlak maar daar is ook alles mee gezegd ook.
Ik zou er nu wel een laag zand overheen willen hebben zodat ze wat zachter kunnen lopen.

Sneller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:34

Het blijft natuurlijk afzien in de winter, met of zonder tapijt :(