Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roosyes

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 19:03

Lopen de drains nog wel? Lijkt er een beetje op alsof ze verstopt zitten...

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 19:37

Hebben jullie ook ervaring met niks In de schuil stal? Op de vloer dan. Heb nu stro. Maar ze komen speciaal binnen pissen en schijten en gaan dan vrolijk naar buiten.

Heb er wel rubber tegels in maar denk er over om er niks onder te doen. Zal dat qua liggen zacht genoeg zijn? Ze kunnen Zwz in zand liggen natuurlijk

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 19:38

Ja zand in de inloopstal, paarden naar binnen, pissen en mesten en dan gaan ze weer. Verder slapen er kippen in en het schaap :?. De paarden staan buiten te staan en soms liggen ze daar. Maar de inloopstal is niet zo favoriet.

Nou is het ook zo dat ze twee opties hebben

a. eten, maar niet schuilen
b. schuilen maar niet eten

Zo komt elk paard een keer aan de beurt om er in te staan. Ze krijgen vanzelf wel weer trek en gaan naar buiten. Ik ga er ook geen watjes van maken. In Schoorl hadden ze niet eens een inloopstal (maar een regendeken met > 8mm) en ze konden uit de wind staan, dus mijn arabjes zegt een stal niet zoveel.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 19:53

Gelukkig hebben jullie ze weer kunnen vangen en thuisbezorgen Kristelhans
Arabesk een dagje te laat geloof ik maar alsnog van harte gefeliciteerd!
hahaha hoe herkenbaar Gypsy! die van mij weet ook overal perfect de weg als ze er al eens is geweest :D
Tika <3
Hahahahaha PPPeet ik moest zo hard lachen om jouw verhaal _O- hier hebben we dat met de hond, die haat vroeg opstaan. Moest eerder voor mijn werk wel eens om 05:15 weg dus moest ie om 05:00 uitgelaten, wat een ramp :=

Tinky12 schreef:
:+ Ik durf bijna niet te zeggen wat die van mij krijgen...met gras (ochtend 1 uur,'smiddags 3 uur) 1kg hooi pp
als ze geen gras krijgen 3 kg pp verdeeld over 4 voerbeurten.

Ik schud alles uit en dompel het onder,ik heb er een met een hooi-, en een met een schimmel allergie,ik neem geen risico's.

Hier was feest vandaag...vanmorgen lekker even op het gras en de hele middag. :D :Y) en tussendoor nog even kunnen spelen.Als ik genoeg energie heb zal ik straks foto plaatsen :)

ok volgens mij weet ik nu waarom die van mij zo dik worden :o :+ :Y) zag in de folder van de Lidl dat ze van de week zo'n digitale bagageweger verkopen, toch maar eens aanschaffen om het hooi te wegen dan!

Hahaha ik moet nu wel erg lachen hoor Arabesk! Onze rijpony Bo bivakkeert bij regen net zo lang in haar schuilhuis tot het beter weer is en die staat nog met een (dikke) regendeken op ook, da's zo'n tutje hé die denkt echt dat ze doodgaat van slecht weer terwijl de 2 IJslanders gewoon in de zeikregen languit in de bak liggen te maffen _O- De schapen van onze buren vinden zichzelf trouwens ook niet waterdicht, die rennen ook met z'n allen hun schuilhuis in bij drie druppels water :D

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 20:36

Solleke_Noah schreef:
kvulden schreef:
Nu Rosie erbij is doe ik 2 weken met een grote baal voordroog. Dus voor Tinker veulen, kwpn merrie en een Shetlander. Rosie krijgt nog wat veulen brok bij. De merrie wat pulp om ook de magnesium door te kunnen doen en de shet ook een klein beetje pulp om haar bezig te houden en ik had het idee dat ze wat afviel. Is de hoeveelheid voordroog vergelijkbaar als bij jullie?

Hier is het koud met een zonnetje.

Ja is wel vergelijkbaar, we doen met 400 kg balen ong 2 weken (of wat minder, tussen 1 week en twee weken) met twee paarden en één D-pony.

Ik had over jou bericht heen gelezen. Fijn te horen. Ik weet alleen niet hoeveel mijn baal weegt maar 400 zou kunnen kloppen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 20:36

Mijn probleem met voeren is dat je Andor gewoon vol kan blijven stouwen zonder dat die er moddervet van wordt en alle andere knollen die ik er bij gooi dat niet zo kunnen hebben :) de shet moet tegen de zomer echt wel wat gaan afvallen anders heb ik dadelijk ook problemen. In de winter doe ik dat maar niet want dat is ondanks dat hij er qua vacht uit ziet als een moderne mammoet (echt alla haarbal met pootjes) de grootste koukleum van allemaal. De enige waarvoor ik een eventueel regendeken met wat vulling heb liggen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 20:44

Natalie36 schreef:
Doe hier ongeveer 3 weken met 450 kilo hooi. Een grote warmbloed en een iets te dikke haflinger kruising. Heb me ooit laten vertellen dat paarden per dag 14% van hun lichaamsgewicht aan droge stof nodig hebben om de darmen optimaal te laten functioneren. En eerlijk is eerlijk, sinds ik onbeperkt voer heb ik hier nooit meer met koliek te maken gehad. Wat mij betreft prima dus.

Maar is droge stof dan hooi? Want dan kom je op wel 70 kilo hooi ??? Ik denk dat ik dat niet goed begrijp haha

Ok ik lees 2 / 2,5 kilo kuil per 100kilo paard en hooi 1,5 kilo per 100 kilo paard. Dat ga ik dan toch eens wegen. Nu heb ik voordroog dat is geloof ik toch nog wel weer droger als kuil toch? Maar nu dacht ik eigenlijk dat ze nou juist altijd zeggen dat je van kuil en voordroog minder voert dan van hooi. Ik zal morgen eens een volle kruiwagen in een net doen en wegen. Maar zo denk ik dat het toch aardig klopt wat ik doe.
Laatst bijgewerkt door kvulden op 23-11-15 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 20:50

He jongens, even iets anders. Ik ken jullie ondertussen een beetje, zo de vaste crew op dit topic, en ik vertrouw op jullie oordeel. Kan ik even wat totaal off topic vragen?
Mijn man heeft deze advertentie zien staan in de markt en wil eigenlijk graag reageren. Ik ben een beetje terughoudend. Vind het een beetje vreemd dat iemand zich zomaar aanmeld om een doodgoed gezond leerpaard van 18 zomaar weg te geven. Maar het is natuurlijk wel een mooie kans als alles klopt wat ze zeggen. Kennen jullie deze persoon, of wat is jullie gevoel hierbij?

http://www.bokt.nl/markt/ad/381173/nieuw-warm-huis-gezocht-voor-ons-lief-leerpaard

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 20:51

Nee hoor, hooi is nooit 100% droge stof. Zit altijd nog wat vocht in en bv ook suikers. Ben trouwens niet helemaal zeker van die 14% kan ook 7 zijn. Mischien kan ik het nog vinden

Hmmm, nog niet alles nagezocht maar ik lees hier dat 2% van het lichaamsgewicht aan hooi de norm zou moeten zijn. Geen idee waar die 7 en 14 vandaan gekomen zijn. Het is maar goed dat ik geen accountant geworden ben. Daarom voer ik dus onbeperkt, de paarden kunnen beter rekenen dan ik :P
Laatst bijgewerkt door Foreverkliek op 23-11-15 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 20:55

AbbyBlues schreef:
He jongens, even iets anders. Ik ken jullie ondertussen een beetje, zo de vaste crew op dit topic, en ik vertrouw op jullie oordeel. Kan ik even wat totaal off topic vragen?
Mijn man heeft deze advertentie zien staan in de markt en wil eigenlijk graag reageren. Ik ben een beetje terughoudend. Vind het een beetje vreemd dat iemand zich zomaar aanmeld om een doodgoed gezond leerpaard van 18 zomaar weg te geven. Maar het is natuurlijk wel een mooie kans als alles klopt wat ze zeggen. Kennen jullie deze persoon, of wat is jullie gevoel hierbij?

http://www.bokt.nl/markt/ad/381173/nieuw-warm-huis-gezocht-voor-ons-lief-leerpaard

Geen Posts hier op bokt..... Dus ik zou het wantrouwen.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 20:55

Roosyes schreef:
Lopen de drains nog wel? Lijkt er een beetje op alsof ze verstopt zitten...

Loopt nog (drainage ligt er nu 2,5 jaar in), aan de zijde het verste van de sloot ligt een put ook aangesloten op de drainagebuizen, daar loopt het regenwater vanaf een ander stuk heen en dat loopt ook super weg. Maar het water wat in de bak valt, lijkt erop te blijven liggen en loopt veel te langzaam naar de drainage...

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:01

@AbbyBlues ik heb het al veel vaker gezien bij een paard op leeftijd. Ik ken de persoon niet. Maar je kunt altijd gaan kijken en op je gevoel afgaan. Het is altijd moeilijk om voor een paard op leeftijd een bedrag te vragen. Want te hoog dan kijkt iedereen voor jonger. En als je bang bent voor de gezondheid dan kun je hem altijd laten keuren. Een bezoek kan geen kwaad, dan kun je ook zien hoe de mensen zijn.
Toen ik op zoek ging naar een Tinker ben ik ook naar een paard wezen kijken voor een hele leuke prijs. Maar het voelde niet goed. Het paard niet, maar de mensen ook niet.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:04

@Donja wat voor zand ligt er in je bak. Het lijkt zwart, maar dat komt misschien doordat het nat is. Het lijkt dat je toplaag dicht zit. Dus misschien even frezen. Ik weet niet hoe diep je drainage ligt. Als het inderdaad zwarte grond is dan zit het zeker dicht. Ben benieuwd.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 21:05

AbbyBlues schreef:

Kvulden nouja dat was vooral vroeger, toen was het dat ik 1 keer per dag die kuubskist volpropte voor Modena, Heidi en 4 shetten die niet van mij waren. Nu is het wel geminderd, maar als ik enkel hooi zou voeren dan zou Modena denk ik ook non stop vreten. Dan kwam ik toch al gauw weer richting die volle kist. :=
wilma84 schreef:
We hebben weleens geprobeerd om de cob af te laten vallen, maar ze werd zó ongelukkig en zó vreselijk lastig, dat we besloten hebben de andere kant op te kijken. Dat is nog helemaal niet gemakkelijk gezien haar mammoet-formaat...

Proest! :')

Karev en Arabesk ik heb enkel beton, nou die stomme pony staat daar vrolijk op te piesen. Dat domme tutje bivakeert momenteel hele dagen in de schuilstal, beetje eten, beetje chillen. Naar buiten om te piesen? Neuh te veel moeite.
Ik zou ook graag rubber tegels hebben maar eerst moet dit pies probleem opgelost zijn, echt ranzig het stinkt een uur in de wind. ;(
Ga zo weer verder werken aan een nieuwe slowfeeder, die kan dan gewoon buiten staan en dan is het met binnen eten straks afgelopen. Ze is wel wit maar idd niet van suiker hoor.

Vivat heerlijk is dat he! “Hé hallo we moeten hier naar links hoor, dat weet ik hoor. Ho wat doe je nu. Probeer om te keren. Keer onmiddellijk om! Oké route herberekenen, dan straks linksaf.”

Abbyblues een leerpaard is imo iets wat bijvoorbeeld zz-zwaar heeft gelopen en braaf en rustig genoeg is om iemand die dat niveau niet heeft dat te laten ervaren. Deze is meer manegepaard begrijp ik? Dan zou het kunnen, maar een paar jaar manegelessen lopen gaat je niet in de koude kleren zitten dus daar zou ik huiverig voor zijn.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:10

Hahahaha ja precies Gypsy! :D en dan echt met zo'n blik van hier rechtsaf >;) we moeten links hoor! maar goed als jij het zegt gaan we wel maar dan is het jouw schuld als we verdwalen! :+
Ze is ook al eens met mijn vriend erop (met niet zo heel erg veel rij-ervaring en kilometers :Y) ) gewoon rechtsaf bij iemand een heeeulle grote wei ingehuppeld := en ik maar fietsen erachter over een zandpad in halve paniek...
Toen ik ze weer had ingehaald werd ik bekant door vriend en pony uitgelachen _O- ach ja ze hebben iig lol gehad maar ik zag mijzelf al vriendlief van de grond krabben en daarna door die hele grote wei achter pony aanhollen :+ niet nodig gelukkig haha

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 21:20

Ohhh daar zou ik ook wel van schrikken ja, ik zie het helemaal voor me. Dat zo'n beest denkt hé grote groene wei, oké onervaren mens dumpen en veeeereeeeten maar! :')
Ik zie ook helemaal voor me hoe hard jij gefietst hebt hihi.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:26

Niet zwart, maar ik durf niet te zeggen wat er dieper onder ligt. onder de 'natte' foto's staat nog een foto van hoe hij er 2 weken geleden uitzag. Als hij droog is, is het heel mooi rijden, niet zwaar en ook bij extreme droogte gaat hij niet stuiven oid. Hij kan ook prima wat water aan, tot er teveel ligt, dan lijkt hij idd dicht te slaan.. En als hij dan weer droogt, gaat het eerst heel langzaam en dan ineens is hij weer super...
Ik zit hier nog geen km van de Alde Feanen af, natuurgebied bestaande uit veen en heel veel water.... dus ben bang dat dat in dit seizoen ook niet meewerkt...

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:27

Tinky echt maar 3 kg hooi per paard? Of per x dat je voert per paard? Dus 12 kg. (Zonder gras (
Als het echt maar 3 kg is moeten ze wel graat mager zijn haha.

Ik ga denk ik gewoon es proberen zonder strooisel. Heb overdag bij mei weer de deur dicht. Kunnen ze best buiten blijven. Bij erg slecht weet mogen ze overdag er in. Maar over het algemeen staan ze toch buiten en idd alleen binnen ontlasten.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:32

AB op zich een paard op leeftijd gratis zou ik nog wel aandurven al zou ik haar wel laten keuren.
Wat mij zorgen baart is het zinnetje dat ze regelmatig langs willen komen. Krijg dan altijd het gevoel dat ze graag ongelimiteerde toegang willen maar wel op jou kosten....

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:37

karev schreef:
Tinky echt maar 3 kg hooi per paard? Of per x dat je voert per paard? Dus 12 kg. (Zonder gras (
Als het echt maar 3 kg is moeten ze wel graat mager zijn haha.

Ik ga denk ik gewoon es proberen zonder strooisel. Heb overdag bij mei weer de deur dicht. Kunnen ze best buiten blijven. Bij erg slecht weet mogen ze overdag er in. Maar over het algemeen staan ze toch buiten en idd alleen binnen ontlasten.

Nee...echt maar 3 kg...ik zal morgen even wat foto's plaatsen...zo graat zijn ze echt niet :+

Hier gaat er echt alleen maar strooisel in de stal bij echte vrieskou,niet eerder,zit niet om werk verlegen :+ buiten genoeg toiletgelegenheden :o

AbbyBlues...je kunt gaan kijken maar wees waakzaam bij "regelmatig bezoeken" het kan niet de bedoeling zijn dat ze straks elke dag voor de deur staan.
Wat leeftijd betreft zou ik niet huiverig zijn...je kunt een hoop leren van een paard op leeftijd :j

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:40

Tinky12 schreef:
AbbyBlues...je kunt gaan kijken maar wees waakzaam bij "regelmatig bezoeken" het kan niet de bedoeling zijn dat ze straks elke dag voor de deur staan.
Wat leeftijd betreft zou ik niet huiverig zijn...je kunt een hoop leren van een paard op leeftijd :j

lizy29 schreef:
AB op zich een paard op leeftijd gratis zou ik nog wel aandurven al zou ik haar wel laten keuren.
Wat mij zorgen baart is het zinnetje dat ze regelmatig langs willen komen. Krijg dan altijd het gevoel dat ze graag ongelimiteerde toegang willen maar wel op jou kosten....

Lol dan wens ik ze veel plezier, wij wonen aan de andere kant van het land. :D

Vandaag even wat lopen schetsen voor een paddock paradise in onze achtertuin. Heb er zo'n zin in om mee te starten. We hebben nog niks gehoord van de tegenpartij (behalve dat ze serieuze gesprekken met de bank aan het vieren zijn) maar we gaan er gewoon vanuit dat het doorgaat... *duim duim*
Afbeelding

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:45

Jeetje..dat is toch wel heel weinig vind ik. Maar ze zullen het erg goed op doen denk ik.
Maar dat is toch zo op? Staan ze dan niet lang zonder?

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:54

PPPeet schreef:
Wie heeft zijn paarden op ijzers en ervaring met sneeuwbeslag? De mijne staat rondom op ijzers en ik ben me aan het verdiepen in hoe om te gaan met sneeuw en ijzers i.c.m. buiten zetten etc.

mijn paarden staan blootvoets dus heb er nu geen last van. mijn vorige paard had rondom ijzers en meestal ging er eind oktober sneeuwbeslag onder. werkte prima! mijn smid gebruikte het rubbertje meerdere keren.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:04

Hier ook blote voeten bende. Geen gehannes met ijzers. Ben niet anti, maar wat niet nodig is laten we er af. Scheelt een hoop gedoe.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:05

mvermeulen1 schreef:
mijn smid gebruikte het rubbertje meerdere keren.

Ieuw! :')