Pensionhouder die achterijzers verbied, meningen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:49

Maartje1990 schreef:
Ik geloof niet dat een paard voor medische redenen ijzers nodig hebben. Maar als het maar tijdelijk zou zijn, zou ik het wellicht 1 malig door de vingers zien.

Nou dak kan zeker wel.
ik heb 2 shetlanders die nood hebben aan 4ijzers. Buiten dak in heel intensief men met de ponys (waardoor ze heel kortnop hun hoeven stonden)hebben ze ze ook voor andere redenen nodig namelijk. Mijn ene pony zet haar achter hoven scheef naar binnen waardoor ze volledig misstapt en als ik daar niets zou aan doen dan vergroeien de benen gewoon en wordt ze kreupel. De pony is nu 6jaar en heeft al 3 jaar ijzers op. En zet haar hoefjes nu mooi recht. Mijn andere 4jarige pony sleept haar ene achter hoef heel erg waardoor haar hoef vanvoor recht naar beneden gaat en zelfs tot bloedens toe en werd supergevoelig en werd licht kreupel. Nu staat ze 4kant op ijzer. Gewone ijzers sleept ze gewoon in 2, letterlijk!, en heeft u een een speciaal ijzer met een extra stuk op gelast met op de punt widiapunten ook anderaan waardoor ze onverslijtbaar zijn.

mijn ponys hebben dus echt om medische redenen ijzers nodig.

Valentino87

Re: Pensionhouder die achterijzers verbied, meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:17

Tja ik zou ook niet bij jouw willen staan als je dit soort dingen gaat verbieden.

Het zijn mijn paarden en ik bepaal zelf echt wel of ze wel of niet op ijzers moeten.
Met de wedstrijden heb ik ze altijd vierkant op ijzers staan vanwege proppen draaien en swinters heeft 1 van mij voor echt zijn ijzers nodig.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 13:23

Er zijn zoveel dingen waarom een paard om medische redenen ijzers nodig kan hebben. Ten eerst al orthopedisch beslag al of niet met extra "demper", bij vergroeide hoeven of gekanteld hoefbeen, problemen als overhoef of hoefkatrol ontsteking, bij genezen van peesbeschadiging, veulentjes met ernstig afwijkende standen en verder bv als "hechting" bij afgebroken stukken of gescheurde hoefwanden, om maar een paar te noemen. Maar de eigenaren van dergelijke dieren kunnen gewoon een stal zoeken waarbij het afnemen van achterijzers geen verplichting is.

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 16:47

Ik sta met mijn paard ook op een plek zoals jij het van plan bent Maartje.
24/7 buiten met schuilgelegenheid maar zonder stalling. Er is wel een stal beschikbaar in geval van nood.
Paarden mogen enkel voor ijzers hebben, niet achter.
Is er weer een plekje vrij voor een nieuw paard, dan gaat dat met een proefperiode. Dit om te kijken of het nieuwe paard in de kudde past. Zo is er ook al een weg gestuurd omdat het een bijter was.
Iedereen die zijn paard hier wil stallen is verplicht om op een vaste dag in de week de weide uit te mesten en de paarden te voeren. Dus 1x scheppen en 2x voeren.
Daarom wordt er ook gekeken naar het persoon die zijn/haar paard graag wil stallen. Wij zijn een hechte groep geworden, met eenzelfde denkwijze. Liefst zonder ijzers, maar geen probleem als het nodig is, echter dus niet aan de achterbenen. We rijden bijna allemaal bitloos. Echter wordt dit nooit aan iemand opgedrongen!
Ik zou niet meer anders willen :)

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 08:59

Ik heb een merrie gehad die een jong paard een flinke corrigerende klap heeft gegeven. Helaas stond ze rondom op ijzers waardoor het achterbeen van dit jonge paard helemaal openlag tot op het bot. Ze hadden al tich keer samen gestaan, en ineens was de oudere merrie het speelse gedrag van het jongere paard zat.
Sinsdien ben ik er anders over gaan denken, en met ijzers is het risico op ernstige verwondingen vele malen groter. in een ruimte waar paarden vrij rondlopen wordt rangorde bepaald en dat wordt op vele manieren gedaan. Kortom ik kan me er iets bij voorstellen. Als de eigenaar het vooraf meldt kun je ja of nee zeggen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 09:49

En jij denkt dat het zonder ijzers niet Open zou liggen?
Dat geloof ik dus niet.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 10:41

Mijn paard staat ook rondom op ijzers,
Helaas gaat dit niet zonder,
Ze heeft erg veel last van patella fixatie (knie op slot )
En staat binnendoor bekapt met een wigzool en een ijzer.
Ik kan dus uit medisch oogpunt niet zonder ijzers.
Mijn paard is 4 jaar en staat al 2 jaar rondom op ijzers.
Als ik bij jou op pension zou staan zou ik dus een erg groot probleem hebben.
Ik denk dus niet dat je dit zomaar kan verbieden,
Ik vind het ook wel erg kort door de bocht.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 19:14

Ik zeg niet dat een paard niet open kan komen te liggen door een klap zonder ijzers, ik zeg dat een klap met ijzers een veel groter risico met zich mee brengt op ernstige verwondingen.
En als je een risico kunt verkleinen waarom zou je dat dan niet doen?
Een autogordel behoedt je ook niet van een ongeluk, maar wel dat je niet uit de auto geslingerd wordt.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 20:21

Mensen ik zie het probleem niet echt? Die vele hier maken. Als ik bij een stal ga kijken, kijk ik of de mogelijkheden bij mij passen. Zoals laatst ben ik verschillende stallen afgegaan om te kijken voor een nieuw stalletje voor mijn knapperd. Bij elke stal was wel iets. Zoals eentje, lekker goedkoop, binnen en buitenhal, maaaaaaaar ze lieten de paarden naar de wei en naar binnen loslopen. Dat wil ik dus absoluut niet en is die stal niks geworden voor mijn paard.
Dus ook hetzelfde met een stal als deze bevalt het je niet ga je er niet heen. Dat betekent niet dat TS niet een stallingen mag beginnen met haar idealen

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 09:37

Denk als je eigenaar bent van een stal dat je zelf mag bepalen of de paarden achterijzers dragen of niet.
Je kunt het ermee eens zijn of niet.... Als het bij de aspirant klant een probleem oplevert dan kan deze toch verder zoeken naar een stal waarbij dit wel toegestaan is?

Volgens mij bepaald de klant de zogenaamde huisregels niet..... Het is aan de stalhouder, hoe hiermee om te gaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 11:06

bruintje123 schreef:
En jij denkt dat het zonder ijzers niet Open zou liggen?
Dat geloof ik dus niet.

Wat jij geloofd en wat waarheid is doet er eigenlijk ook helemaal niet toe. Als een pensioneigenaar zegt "geen achterijzers" dan heb je twee keuzes; je kiest niet voor die stal of je zet geen achterijzers.
En daar hoeft een pensionbaas geen goede reden voor te hebben. Al zou de reden zijn dat ie het niet mooi vind: zijn erf. Je bent te gast.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 11:09

Ayasha
Klik voor de grap eens op al mijn berichten in dit topic.

Maar kan gewoon niet zo tegen de onzin als mensen zeggen dat een paard is verwond door het ijzer.
Rake klap zonder verwond net zoveel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 11:19

ik begrijp uberhaupt de hele discussie niet. Die is eigenlijk gewoon niet aan de orde.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 12:21

Je kan dat prima eisen, zoals hierboven wordt aangegeven, jouw stal - jouw regels.
Houd wel in je achterhoofd dat je ooit een situatie zou krijgen waarin een aanvankelijk ijzerloos paard dat bijvoorbeeld na 2 jaar ijzerloos bij jou te staan toch om medische redenen op ijzers moet. Betekent dat dan een verhuizing voor het paard of ga je het oogluikend toestaan?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 18:31

TS gelooft niet dat er medische redene kunnen zijn voor ijzers.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 18:34

Ayasha schreef:
TS gelooft niet dat er medische redene kunnen zijn voor ijzers.

dat denken over het algemeen alle leden van de anti-ijzer brigade :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:56

Ja maar die doen er hier ook niet toe. :D

Ik vrees echter dat TS niet meer echt gaat reageren. :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:36

marjoleinft schreef:
Mijn paard staat ook rondom op ijzers,
Helaas gaat dit niet zonder,
Ze heeft erg veel last van patella fixatie (knie op slot )
En staat binnendoor bekapt met een wigzool en een ijzer.
Ik kan dus uit medisch oogpunt niet zonder ijzers.
Mijn paard is 4 jaar en staat al 2 jaar rondom op ijzers.
Als ik bij jou op pension zou staan zou ik dus een erg groot probleem hebben.
Ik denk dus niet dat je dit zomaar kan verbieden,
Ik vind het ook wel erg kort door de bocht.

Je kunt het best verbieden, het is tenslotte TS haar eigen stal ;). Ze verbiedt ook niemand om ijzers te hebben, ze wil alleen die paarden niet op stal. Nou geen probleem toch? Als je dat van tevoren weet, kun je gewoon verder zoeken naar een andere stal :j.

nadezda schreef:
Ik zeg niet dat een paard niet open kan komen te liggen door een klap zonder ijzers, ik zeg dat een klap met ijzers een veel groter risico met zich mee brengt op ernstige verwondingen.
En als je een risico kunt verkleinen waarom zou je dat dan niet doen?
Een autogordel behoedt je ook niet van een ongeluk, maar wel dat je niet uit de auto geslingerd wordt.

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:47

Bovendien heeft TS al aangegeven hoe ze er over denkt als een paard toch blijkt ijzers nodig te hebben en hoe ze denkt dan te gaan reageren. Of ze er wel of niet in gelooft deed eigenlijk voor haar antwoord niet ter zake ;).

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:51

28 paginas heb ik niet doorgelezen, maar ik zou deze stalling hard gillend voorbij rennen.
Ik moet er niet aan denken dat iemand mij gaat opleggen of ik mijn paard wel of geen ijzers onder mag laten slaan of dat iemand zich ermee bemoeit of ik wel of geen dekens op leg en of ik wel of niet met bit mag rijden.
Mijn geluk is altijd geweest dat mijn paarden aan huis stonden, dus ik was baas over eigen erf!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 11:04

Pieteritus en daar heb jij ook je eigen regels waar een ander het misschien niet mee eens zou zijn ;). Als een stal niet bij je past, ga je gewoon op zoek naar iets anders, toch? Voor ieder wat wils ;).

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 11:34

Zonder de mogelijkheid om mijn paarden thuis te stallen was ik überhaupt niet aan paarden houden begonnen.
Als er íets op mijn zenuwen werkt, is het wel dat mensen zich met mij en mijn dieren gaan bemoeien.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 11:35

Nou ja goed bemoeien, je kunt het ook als bemoeien zien terwijl het interesse of goed bedoeld advies is :o? Daar ontkom je toch niet volledig aan, denk aan TA, DA etc.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 17:24

Ta en da vraag jezelf naar.
Pensionhouder vraag je niet om bemoeizucht.
Anders natuurlijk als jij je paard zo ongeveer aan het mishandelen bent en hij zegt er wat van.
Maar dat is bij ijzers niet aan de orde.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 17:41

Ik wil alleen mensen in mijn pp die achter natuurlijk huisvesten staan en er zich ook in verdiept hebben. Ik heb ook geen zin om tegen ijzers aan te kijken en gezeur te hebben met gesloopte dekens en bijgezet longeren. Voor dat soort ruiters zijn er genoeg andere stallen.

En nog belangrijker geen eigenaren van het type "oh ik had niet gezien dat ze geen water meer hadden" Ik zoek de eigenaar uit op verstand inzicht kennis etc het moet klikken. Genoeg ergernis gehad met pensionklanten. Liever wat langer een plek leeg dan snel een klant en ergenissen.