Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:36

Dank jullie. Het lijkt groter dan het is hoor :) Totaal hebben we een hectare, maar daar gaat het huis, tuin, de schuren, parkeerplaats en rijbak van af. Dus er blijft ongeveer 5000 m2 over voor de wei (incl fruiboomgaard en overige beplanting)

Ik zal straks nog wel een tekening uploaden van het voorlopige plan van een slinger pad/paddock.

het pad op mijn vorige wei was ongeveer 3 meter breed. het is ook een beetje afhankelijk van hoeveel paarden er door moeten en hoe de kudde is. voor meer paarden zou ik hem wel breder maken.

ziet er mooi uit dat pad Sure_lee!

Leuke nieuwe anawinst Vivat!

palousa_boy

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:45

En dan vind ik onze 3ha maar een klein stukje :x

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:47

Ach die van mij moeten het met nog veel minder doen. Aan de andere kant heb ik geen gras nodig, dus dat scheelt enorm in ruimte :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:57

Sure_lee schreef:
Ja inderdaad Tinky! Soms vallen ze zomaar om en staan ze ook niet meer op! :+
m/cXHLqh.jpg

Getver...heb ik hier ook last van...alles op een bult :P

Afbeelding

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:00

even een lelijke schets. maar zie iets heb ik nu in mijn hoofd. een breed pad dwars door de wei, zodat er ook altijd makkelijk een grote tractor over heen kan vanaf die kant van de weg. En vanaf dat pad dan nog een klein paadje naar de schuilstal.

dat pad wordt dan in de winter gebruikt als paddock. voor de schuilstal komt dan nog verharding of ook zand ofzo, zodat ze daar wat meer ruimte hebben.

Afbeelding

zoiets moet het dan worden

Afbeelding

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:37

Dat ziet er cool uit loulou!
Mijn track is 3,5 m breed.

zou het besmettelijk zijn bij paardjes die een track hebben tinky?
Al hebben ze er in de wei ook last van. Moet ik me zorgen gaan maken?
Afbeelding

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:43

Mijn track is 5m breed...

Ik vrees inderdaad het ergste Sure_Lee ... alleen blijven ze hier niet op het gras liggen.Staan ze niet lang genoeg op denk ik :P

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:45

Hier ook geen PP, en dat zou ik ook echt niet willen. Het lijkt me erg lastig met uitmesten en lastig bij het werk op het land (bijv. injecteren en dergelijke). Ik heb ruime paddock's en ze bewegen ruim voldoende daarin. Ook vind ik een pad van bijv. 4 meter te smal, het passeren van een dominanter paard is voor onderdanige paarden dan niet altijd even prettig.
Verder vind ik het echt afbreuk doen aan het uitzicht / landschap.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:59

@Loulou: ziet er speels uit, maar ik zou het aan het eind iets breder maken. Dan kunnen ze op snelheid wat makkelijker draaien.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 16:06

@sure_lee: je hoeft je pas zorgen te maken als ze in de banken zouden zitten :D

Hier ook geen pp. In het begin wel over nagedacht, maar mijn paarden bewegen ook voldoende. Ben alleen wel benieuwd hoe de weiden de winter door gaan komen. Voor zover ik weet had de vorige eigenaresse ze ook altijd in de winter op de wei, maar de achterste wei heeft al flinke gebruikssporen ondertussen. Is ook logisch na dat natte weer.
Als we de nieuwe stal bouwen komt er wel een verhard pad naar beide weiden, en een plaatsje voor de stal waar ze kunnen scharrelen (wordt inloopstal).

Heel eerlijk gezegd ben ik het wel eens met het punt dat een PP soms echt afbreuk doet aan het landschap. Ik kwam er laatst langs een waarvan de track echt een dikke modderbende was, alleen afgezet met paaltjes en lint.
Tenzij het echt heel mooi aangelegd is, ik kan me een topic herinneren over een hele mooie. Heb het net opgezocht, maar de foto's laden niet meer, ging over deze manege http://www.slichtenhorst.nl/pensionstal ... -paradise/
Je kun het concept natuurlijk gebruiken voor een soort landscaping project, dan kan het denk ik echt mooi zijn.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 16:33

carola schreef:
Een bladblazer staat nog wel echt op mijn wensenlijstje inderdaad! (en dan het liefste zo'n grote Stihl die je op je rug doet, die zijn lekker krachtig).

2 jr terug aangescahft en nog nooit één dag spijt van gehad
hebben er 12 aan huis , elke dag mesten en strooien en daarna bladblazer aan en blazen .. waar we vroeger 2x daags telkens een halfuurtje aan het vegen waren is nu met 10 minuutjes blazen klaar en super netjes .. had soms echt pijn in de schouder van het vegen :o
hadden eert een kleine met draad maar als snel kwam zo'n krachtig rugmodel idd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 16:42

Ik moet ook maar eens zo'n ding. Dat geveeg...
Heb er 5 op stal.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 16:59

Alleen niet tegen de wind in blazen ;)
Afbeelding
Hier liggen ze regelmatig lekker te genieten van het zonnetje :)

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:03

Wat heerlijk al die 'omval' foto's!

Hier ook een bladblazer maar dan met snoer, scheelt ook veel gedoe! We hebben veel bomen en gras in de tuin en ipv je suf te staan harken loop je er nu even met dat ding voorbij en is het veel sneller netter. Ik vind 'm alleen wel zwaar en kan er niet zo heel lang mee blazen, lamme arm. Het moet nodig weer eens, nu al het blad van de bomen af is. :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:13

Ik heb een hele lieve buurman die met bladblazer-op-rug de planten in de voortuin bladvrij maakt <3

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:19

Das een lieve buurman!
Wij hebben pas een nieuwe zitmaaier besteld. Die zuigt ook bladeren. Kan niet wachten tot hij binnen is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:33

Voor degenen met een bladblazer, waar blazen jullie het stro, hooi,zand enz naartoe??

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:37

naar de mesthoop :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:53

Tinky12 schreef:
Ik heb een hele lieve buurman die met bladblazer-op-rug de planten in de voortuin bladvrij maakt <3

Kun je niet wachten tot de herfst :+ (sorry, flauw, maar kon het niet laten :D )

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:59

Nou karev zet me weer voor een uitdaging..normaal maakt het haar niet uit wat ze vreet, hooi, kuil, voordroog, alles wat ooit gras geweest is vreet ze. Ik had via mijn smid eiffelhooi gekocht. En DAT blieft ze niet. Ben nu vanaf woe bezig om het te voeren en de eerste dag ging het nog...daarna met tegenzin en nu, nu loopt ze er bij weg. Ze ruikt er aan en vertrekt...ja een fjord.....

hoe lang zouden jullie dit volhouden? Zou je denken, pech je vreet het maar (dit is armer hooi en beter voor dr, mijn vorige hooi is geseald en lekkerder) of zou je nu na een paar dagen toch wel denken, hmmm iets veranderen..normaal ga ik zo van het ene naar het andere hooi zonder problemen...maar nu dus wel. Dit is nieuw in fjordenland ;(

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:12

DubbelDun schreef:
Tinky12 schreef:

Kun je niet wachten tot de herfst :+ (sorry, flauw, maar kon het niet laten :D )

-O- Ik dacht dat het nog steeds herfst was met dit weer :P

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:14

Die Karev! Beer heeft het van 't zomer ook gehad. Na een dag of 2 at ie het opeens wel. Nu heb ik weer wat ander hooi bij de laatste lichting en dat heb ik gemixt met het oude hooi in een hooinet en dat eet ie dan wel. Geen idee of dat zou helpen?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:15

DubbelDun schreef:
Tinky12 schreef:

:')

Bladblazer mis ik hier ook wel, staat hoog op de verlanglijst! En stiekem zou ik heel graag zo'n grote hooiruif willen, heb nu 9 paarden lopen dus leeg komt ie wel :D

Als je weet dat er niks mis is met het hooi, gewoon laten liggen, ze krijgt vanzelf honger. Zeker als het beter voor ze is. Ik voer hier voordroog en heb twee paarden die persee hooi moeten. Nu heb ik een partij hooi gehad die uit 2013 bleek te zijn en ik moest die twee dus beslist bij voordroog uit de buurt houden anders blieften ze hun eigen hooi niet meer. Heb inmiddels hooi 1e snede 2014 klaar liggen maar begin er niet aan voor het andere op is, als ik ga mengen weet ik het wel, eten ze alleen het rijke hooi eruit. Dus even een weekje doorzetten nog. Ze eten overigens nu met zn tweeen 3/4 baal oud hooi in een nacht dus honger zullen ze niet hebben, maar ik merk gewoon in de manier waarop dat ze liever iets anders zouden krijgen... Maar ik kon hier helaas niet meer vanaf en voor ruim 200 euro aan hooi weg gooien is me net iets teveel, er is in principe niks mis mee, behalve dat het erg arm en wrs niet zo smaakvol meer is.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:16

Eten wat de pot schaft dus! :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:17

@karev : ik heb vorig jaar hetzelfde gehad met een leverancier waar ik al meerdere keren hooi vandaan heb gehaald. Ze roken er aan, namen een paar happen en liepen weg. Ook na dagen proberen aten ze het niet. Bij de buren geprobeerd; die deden precies hetzelfde.
Dus hij is de boel weer op komen halen (was ie niet blij mee). Andere hooiboer en geen probleem meer gehad.
Dus ik geloof dat er dan best wel 'iets' met het hooi is.

En mijn ouwetje heeft al moeite om op gewicht te blijven dus daar ga ik niet te lang mee 'dwingen'.