Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Floorloves4 schreef:Hee ik wil een paard gaan kopen en zit nu dus berekeningen te maken met hoeveel het ongeveer allemaal per maand gaat kosten.
ik kom uit op 289 euro per maand.
waar in zit:
stal van 250 euro in de maand
6 keer per jaar hoefsmid
wormenkuur 2 keer per jaar
6 zakken voer per jaar
keertje in een jaar inenten bij DA
tandjes laten nakijken 1 keertje per jaar
les 2 keer per maand
Ik heb hier dus geen eerste kosten ofzo bijgerekend dus echt wat je moet betalen in een maand als je niks extras koopt.
Denken jullie dat het een beetje realistisch is?
prijzen heb ik van andere mensen die ik ken met paardjes.
Alvast bedankt!
Floorloves4 schreef:Hee ik wil een paard gaan kopen en zit nu dus berekeningen te maken met hoeveel het ongeveer allemaal per maand gaat kosten.
ik kom uit op 289 euro per maand.
waar in zit:
stal van 250 euro in de maand
6 keer per jaar hoefsmid
wormenkuur 2 keer per jaar
6 zakken voer per jaar
keertje in een jaar inenten bij DA
tandjes laten nakijken 1 keertje per jaar
les 2 keer per maand
Ik heb hier dus geen eerste kosten ofzo bijgerekend dus echt wat je moet betalen in een maand als je niks extras koopt.
Denken jullie dat het een beetje realistisch is?
prijzen heb ik van andere mensen die ik ken met paardjes.
Alvast bedankt!
Floorloves4 schreef:Volgens mij heb ik het niet duidelijk verteldhaha maar mijn moeder en opa betalen een groot deel van wat ik hierboven verteld heb maar die willen wel weten hoeveel ze ongeveer kwijt zijn. Zelf verdien ik zo'n 100 euro per maand want ik dan uitgeef aan spullen en extra kosten. Ook sparen we gewoon los voor als er iets gebeurd. Alleen dat had ik er niet bijgezet
Batlow schreef:Ik sta dus bij iemand aan huis. Verderop mogen wij gratis een weide pachten en ruil ervoor dat wij de weide omheinen en dat de 2 paarden van de eigenaar van het weiland er ook mogen staan. Zo kan ons gras rusten. Als het daar op is halen we de paarden weer terug en kan het daar weer groeien. Wat dat betreft zijn wij wel goedkoop uit. Het omheinen van de weide is een eenmalige 300 euro verdeelt over 4 mensen. 75 euro dus. Mogen er gebruik van maken wanneer we willen en er komt nog een longeerbakje... Op deze manier voeren we dus wel minder hooi en omdat ze dan lang buiten staan minder vlas...
Batlow schreef:En ik betaal verder dan 90 euro kale huur, 1 keer in het jaar mesthoop weghalen: 35 euro. Het kuilen 1 keer per jaar van ons gras: 200 euro per paard, doe je een jaar mee, dus maandelijks is dat geen geld.. En nou hebben we ook nog minder nodig, dus verbruiken we minder. Kans dat we volgend jaar dus minder hoeven te kuilen waardoor het weer goedkoper is. Dit zijn echt de vaste kosten. Ook zijn het vaak dingen als bezems etc die dan een keer vervangen moeten worden. Mijn pony krijgt bijna geen krachtvoer ivm cushing en bevangenheid. hij krijgt 2 handjes pavo care4life +vitamine brokje, dus dat zijn de kosten ook niet. De kosten voor hem zijn de dierenarts
Batlow schreef:Wat een prijzen! Mijn andere paard staat vol pension voor 225 per maand. Incl binnenbak+buitenbak met eb en vloed bodem, weidegang en alles wordt gedaan. Dan is het in vergelijking met jou, wel heel goedkoop!
Hoppje schreef:Mensen die zeggen dat paarden aan huis zo "goedkoop" is.
Wij hebben deze maand bijv. behoorlijk extra kosten die je als je op een pensionstalling staat niet zou hebben.
- Kunstmest + graszaad voor het weiland, € 200,00
- Mest laten ophalen door bedrijf, € 120,00
- Weiland laten gieren € +- € 100,00
Dat zijn "leuke" extraatje die erbij komen, wil je de boel in ieder geval goed onderhouden
xLIESSSx schreef:Hoppje schreef:Mensen die zeggen dat paarden aan huis zo "goedkoop" is.
Wij hebben deze maand bijv. behoorlijk extra kosten die je als je op een pensionstalling staat niet zou hebben.
- Kunstmest + graszaad voor het weiland, € 200,00
- Mest laten ophalen door bedrijf, € 120,00
- Weiland laten gieren € +- € 100,00
Dat zijn "leuke" extraatje die erbij komen, wil je de boel in ieder geval goed onderhouden
Bij mij is het paard aan huis wel degelijk zo goedkoop
Mijn paard staat immers aan huis bij mijn vriend en zij zijn boer. Ik moet niks aan hen betalen, enkel mijn eigen paard verzorgen.Maar dat is dan weer enorme luxe denk ik.
Binnenkort verhuizen we en dan staat mijn paard opnieuw aan huis, hetzij niet meer bij "hotel mama" van mijn vriendMaar uiteraard is mijn vriend nog steeds boer. Zaaien, ploegen, triltanden, piste recht trekken,... Kan mijn vriend allemaal zelf met de traktor. Graszaad en mest moeten we uiteraard wel aankopen, maar vaak is dat zonder btw gezien mijn vriend dus boer. En mest ophalen ? Ook dat doet mijn vriend uiteraard.
Een paard aan huis is dus super goedkoop als je boer bent
(even de extra kosten en onverwachte dierenartsbezoeken niet meegerekend)