Stal gesloten met kerst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 10:16

Die stallen moet je mijden dan.

Ik ken wel stallen die het echt bij die ene kerstdag laten.
ja helaas ken ik ook stallen waar bij 1 druppel regen reden is niets naar buiten te laten, daar moet je gewoon maken dat je weg komt.
Je hebt het zelf in de hand :)

Maar vraag goed rond, spreek wat pensionklanten aan, kom eens extra terug om te kijken.
Rij er eens een paar keer langs om te kijken of paarden ook buiten staan met slechter weer.
Maar ik verbaas me altijd dat mensen na een half uurtje kijken beslissen hun paard ergens te stallen.
En dan daarna er achter komen dat het niet is zoals ze dachten.
(dit stukje is algemeen, niet alleen voor hier)

xSogno

Re: Stal gesloten met kerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 10:28

Ik weet heel goed dat ik het zelf in de hand heb. Hij staat perfect nu, enige reden dat hij ooit weg gaat is als ik het echt te druk krijg en hij moet in volpensioen.
Hoe vaak worden je niet gouden beloofd bij een pensionstalling beloofd en krijg je uiteindelijk niks?
Ik kan me ook best voorstellen als je er nog nooit van gehoord hebt dat een stal dicht gaat dat je het vergeet de vragen, ik vind het een standaard iets dat gemeld wordt naast openingstijden e.d als je kunt meldt.
Misschien ligt het voor een deel ook aan de pensionklanten zelf. Als ik pensionhouder was geweest dan had ik liever zelf een vrije dag gehad en de pensionklanten het zelf een dagje oplossen d.m.v een rooster ofzo. Of beperkte openingstijden en de vraag of mensen hun eigen troep konden opruimen. Blijkbaar kunnen mensen niet. Ontzettend dom als je het mij vraagt want zo kom je imo een stuk verder. Alleen ik zou het als pensionhouder niet over me hart kunnen verkrijgen om de beestjes daarom maar 36 uur opsluiten.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:03

tja, ieder zijn eigen manier van denken en doen he, ik ben ervan overtuigd dat ik goed bezig ben , ook iemand anders is dat.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:47

Esmeej333 schreef:
Ik weet heel goed dat ik het zelf in de hand heb. Hij staat perfect nu, enige reden dat hij ooit weg gaat is als ik het echt te druk krijg en hij moet in volpension.
Hoe vaak worden je niet gouden beloofd bij een pensionstalling beloofd en krijg je uiteindelijk niks?
(ik reageer alleen op deze zin, niet op jou persoonlijk hoor)

We kennen de waarschuwing toch? Als het te mooi is om waar te zijn, is het ook niet waar.
Van alles beloofd maar tegen een heel schappelijke prijs....dan willen we ook niet zien dat het niet (uit)kan toch?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:51

Heeft er niks mee te maken. Is ook vaak genoeg in normale verhoudingen. Ken de verhalen :).
Als ik je vertel waar ik sta en voor hoeveel en wat ik ervoor krijgen zeggen veel mensen ook vaak kan niet :), en het bestaat toch echt! Goed zoeken, maar soms loopt het anders dan verwacht, dat is gewoon jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:58

little_king schreef:
Die stallen moet je mijden dan.

Ik ken wel stallen die het echt bij die ene kerstdag laten.
ja helaas ken ik ook stallen waar bij 1 druppel regen reden is niets naar buiten te laten, daar moet je gewoon maken dat je weg komt.
Je hebt het zelf in de hand :)

Maar vraag goed rond, spreek wat pensionklanten aan, kom eens extra terug om te kijken.
Rij er eens een paar keer langs om te kijken of paarden ook buiten staan met slechter weer.
Maar ik verbaas me altijd dat mensen na een half uurtje kijken beslissen hun paard ergens te stallen.
En dan daarna er achter komen dat het niet is zoals ze dachten.
(dit stukje is algemeen, niet alleen voor hier)

Maar als je in de zomer gaat kijken op een stal, dan ga je toch niet aan iedereen vragen hoe het met de kerst geregeld is, daar ben je dan toch helemaal niet mee bezig?

Bij ons staan openingstijden gewoon in het stalregelement dacht ik.. En dat is bij alle voorgaande stallen (ja ik heb er op heel wat gestaan, zou dit voor mij spreken of de stallen inclusief 'paardenmensen'? ) ook eigenlijk altijd wel geweest, openingstijden (inclusief zon en feestdagen) stonden gewoon gemeld in het 'regelement'.

Wat betreft het eerst rondvragen en er dan pas achter komen als je er staat.. Wat dat aangaat; aldoende leert men, en over het algemeen kleden pensionhouders hun stal ook een beetje mooi aan en houden ze mooie praatjes als ze weten wanneer je langs komt.. Dus je komt er vaak gaandeweg altijd wel achter dat het nooit helemaal is zoals het gaat..

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:05

Laat mij raar zijn, ik ben daar dan wel mee bezig. :+
Ik heb dus altijd gevraagd of ik er alle dagen in het jaar kan komen, paarden echt elke dag buiten gaan. Dan komt kerst echt vanzelf ter sprake..
Of ze werkelijk dagelijks naar buiten gingen zoals de stalhouder beloofde vroeg ik aan klanten daar en ja die sprak ik gewoon aan. Waarom niet?
Daarnaast besliste ik nooit in 1 keer maar kwam zomaar een ander tijdstip terug en vroeg het dan nog eens aan mensen die daar rond liepen.

Ik heb me er dus nooit in vergist in hoe het werkelijk ging.
Maar ben inderdaad niet te verlegen om door te vragen. Het is voor je eigen paard en het kost meer dan voldoende, dus voel je niet bezwaard om even voor je gevoel brutaal te zijn.
Bescheiden zijn is mooi, maar dan even niet :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:13

Tja ik ga dus niet vragen hoe het zit met de kerst, ik bekijk het stalregelement en daar hou ik me dan keurig aan. Ook op kerstdag. :+
Moet ik zeggen, op deze stal heb ik ook geen rondleiding van de stalhouder of van een stalhulp gehad, maar van iemand die ik al kon van die stal. Dus kreeg ik met de rondleiding gelijk de ins en outs, voor wie moest ik uitkijken, wie heeft bonje met wie en wanneer is het, het drukst.
Tuurlijk, iedere stal heeft zijn 'maar...', maar goed ze staan helaas nog niet aan huis, nog even wachten :)

Maar goed, dan ben jij handig en heb jij je nog nooit vergist, maar dingen die ik hier las (mensen die op veel stallen zijn geweest, nou 'dan weet je het wel')... Vraag me af of die mensen al hun leven lang op dezelfde stal staan en zich nog nooit hebben vergist.. :+

Tja wat ik al zei, in de zomer ben ik niet met de kerstdagen bezig, en zeker afgelopen zomer was het een rommelige periode en dat is het nog steeds.. Maar wat ik al zei, gelukkig zijn stalhouders hier wel wijs genoeg om dingen zoals openingstijden e.d. gewoon ergens neer te zetten op papier.. Kan niemand het vergeten.

En jaja, ik weet heus wel dat er echt rotte pensionklanten zijn (heb ook op 'al ' die stallen meer dan genoeg idioot irritante stalgenootjes overleefd) maar ik moet zeggen, nu ik dus ervaring heb met 'veel' stallen en dan voornamelijk ook verschillende stallen, dat pensionhouders af en toe ook echt niet weten waar ze mee bezig zijn.. :+

maar goed, daar kan ik inmiddels een boek (of topic) overschrijven en het ging hier over sluitende stallen met kerst.. :+

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:16

Ik heb nooit met reglement gestaan, zelfs niet op redelijke grote stallen. Dus kon daar niet op kijken of terug vallen.
Betreft het welzijn van mijn paard en de informatie die ik er over wel ben ik denk ik wel brutaal, maar dat is toch niet erg?
Daarom zeg ik, kom op, jullie ook doen, dan weet je hoe het zit voordat je beslist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:26

Dat is ook niet erg, maar dat wil niet zeggen dat iemand die dus meerdere stallen heeft gezien (met paard) dan gelijk een negatief / dom / 'je weet genoeg' persoon is..
En gaandeweg kan een hoop veranderen, en mensen die er al 10 jaar staan die gaan ook niet vertellen of iets wel of niet goed is, want die staan er al 10 jaar dus die vinden het ook gewoon goed, anders sta je er niet al 10 jaar :+

Zo heb ik op een stal gestaan, hardstikke fijne stal, goed voer- en stalbeleid, paarden mochten naar buiten, mijne mocht toen niet dag en nacht van mij dus had een apart weitje met enkele andere paarden, helemaal top.
Ook buiten het weideseizoen ging alles nog goed, tot ik een keer in de paddock stond en eruit moest want iemand anders had haast. Diegene stond er al jaren, dus moest ik eruit, want zij moest erin en daar had ik het mee te doen.
Vervolgens is diegene een uur gaan rijden daarna nog en een uur gaan uitstappen buiten en heb ik staan blauwbekken in de kou om op de paddock te wachten (want met 3 kwartier fietsen om op stal te komen ga je ook niet even heen en weer in de winter) en toen ik daar m'n mond over opentrok was dat 'pech voor mij' maar 'zij stond er langer'. :+
Stalregelement was top, alleen jammer van de mensen.. :+

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:31

dus door dat ene voorval verander je van stal?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:31

chelle_dora schreef:
Dat is ook niet erg, maar dat wil niet zeggen dat iemand die dus meerdere stallen heeft gezien (met paard) dan gelijk een negatief / dom / 'je weet genoeg' persoon is..
En gaandeweg kan een hoop veranderen, en mensen die er al 10 jaar staan die gaan ook niet vertellen of iets wel of niet goed is, want die staan er al 10 jaar dus die vinden het ook gewoon goed, anders sta je er niet al 10 jaar :+

Zo heb ik op een stal gestaan, hardstikke fijne stal, goed voer- en stalbeleid, paarden mochten naar buiten, mijne mocht toen niet dag en nacht van mij dus had een apart weitje met enkele andere paarden, helemaal top.
Ook buiten het weideseizoen ging alles nog goed, tot ik een keer in de paddock stond en eruit moest want iemand anders had haast. Diegene stond er al jaren, dus moest ik eruit, want zij moest erin en daar had ik het mee te doen.
Vervolgens is diegene een uur gaan rijden daarna nog en een uur gaan uitstappen buiten en heb ik staan blauwbekken in de kou om op de paddock te wachten (want met 3 kwartier fietsen om op stal te komen ga je ook niet even heen en weer in de winter) en toen ik daar m'n mond over opentrok was dat 'pech voor mij' maar 'zij stond er langer'. :+
Stalregelement was top, alleen jammer van de mensen.. :+

Vreselijk dat mensen zo denken, kwam dit van de eigenaar af of van die andere pensionklant?
Ik ken het ook, op de laatste stal dacht ook iemand dat alles en iedereen zich aan zou passen, stond ik op de poetsplaats kwam diegene er gerust met paard en al aangewandeld en ging voor je neus staan met een blik van zou je niet even weg gaan? Nou nee ben nog niet klaar en heb ook geen bordje gereserveerd zien staan... Wie het eerst komt wie het eerst maalt, tenzij er les is en dit is van te voren aangegeven dan vind ik dat men daar rekening mee kan houden maar anders... :evaw:

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:32

Dat een ander er 10 jaar staat zegt mij niets, als die persoon het prima vind dat paarden met regen binnen staan en dat dan ook vertellen als fijn, maak ik de beslissing van, die van mij is niet van suiker, hier wil ik niet zijn.

Ik bestempel ook niemand als dom, dat maak jij er van :)
Ik zeg wel, ben brutaal als het om je paard zijn verblijf gaat en vraag de hemd van het lijf van iedereen en kom vaker dan 1 keer terug op andere tijden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:33

sympie schreef:

Ik vermoed dat het een voorbeeld was van een van vele voorvallen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:35

joyce B schreef:
Citaat:
Reistijd en kosten woonwerk-verkeer en woon-paatdenhobby verkeer is ook situatie afhankelijk. ben je speciaal buiten gaan wonen en verder van je normale baan dan kan de balans zo de anderr kant op slaan.

Dat klopt, maar zij heeft dus werk en paarden aan huis. Dat is dan toch ideaal?

Voor de rest wil ik helemaal niet oordelen over anderen, en ik heb zeker respect voor mensen die echt goed een stal houden, tuurlijk! En snap ook wel dat ze er niet rijk van worden.
Wat ik echter hier in regio Amsterdam heb meegemaakt is stalhouders die er de kantjes van aflopen en die bezuinigen ten koste van de paarden (voerbeurten overslaan, niet of slecht uitmesten enz.) en die torenhoge bedragen vragen en daar niets voor bieden.

En het lijkt mij heerlijk wat jij hebt, tien keer liever dan die villawijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:37

sympie schreef:

Dat was inderdaad, zoals Vjestagirl al zei, een voorval van meerdere voorvallen.

Meerdere ervaringen met betreffende stal mogen gerust via PB opgevraagd worden, dan zal denk ik vrij snel duidelijk worden waarom hier de spullen zijn gepakt.
Ben echt niet zo lichtgeraakt dat ik vanwege 1 voorval meteen van stal verkas, maar dit was er een in een fikse reeks.

Meggiemeg: mooiste was nog, kwam van de vrouw van de stalhouder, die kwam wel even de dienst uitmaken want 'zij had nu ook een paard'. Dus daarmee dacht ze dat ze alle wijsheid in pacht had. Ze gingen regelmatig met dat 'clubje' uit eten en dergelijke dus geen haar op hun hoofd die eraan dacht om dan die pensionklant weg te sturen.. Die waren immers zooo gezellig! Ik moest maar gewoon een ander tijdstip terugkomen of gewoon eens met m'n pony gaan rijden.
En als er echt wat aan de hand is, ben ik de beroerdste niet en haal ik echt m'n pony er wel uit.
Maar de tweede keer dat ze het weer vroeg met het excuus 'ik heb haast' vroeg ik wel of dat ze dan weer twee uur ging rijden daarna, want dan viel de haast wel mee.
Viel uiteraard niet goed, toen is het getreiter ook behoorlijk begonnen onderling en uiteindelijk kwam de zorg voor m'n pony gewoon tekort daar (zal ik verder niet over uitwijden) en toen heb ik m'n spullen gepakt en ben ik vertrokken ja. :+

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:39

@miggiemeg: ok, als je in de poetsplaats staat, maar er zijn er dan ook die er uren instaan, hun paard bij wijze van spreken een uur alleen laten op de plaats ( paard verveeld zich, dus staat constant te schrapen) en als er dan iemand anders afkomt en vraagt "mag ik er in/of heb je nog lang werk" zo in hun gat/kont gebeten zijn dat er een hele rel op stal begint met nog net geen vechtende meiden. Je moet als klanten ook respectvol met elkaar omgaan, en niet alleen denken " ikikikik"
De schuld ligt niet altijd bij de pensionhouder, ook soms bij de klanten onderling. Je moet rekening houden met iedereen, en iedereen gelijk voor de wet, maar in praktijk niet makkelijk!
zeg nu niet dat jij zo bent he, begrijp me niet verkeerd ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:43

[quote="Mindim
Citaat:
Ik denk dat weven niet ontstaat van een dagje op stal hoor, maar van structureel te veel op stal staan. Van 1 dag op stal holt de gezondheid niet achteruit, gaan pezen en banden niet achteruit en de conditie van de hoeven ook niet, bij structureel teveel op stal dan weer wel.
Dit gaat om 1 dag per jaar, je doet net of je zo'n paard er dan dood of met ernstig lichamelijk uit de box moet takelen na zo'n dag. Openingstijden in de ochtend vind ik ook heel normaal, ik zou ook niet willen dat mensen voor dag en dauw al op mijn erf lopen. Wat verwacht jij van een stal, dat je daar 24 uur per dag kunt binnenlopen? Lijkt me voor de rust van de paarden en de regelmaat ook niet prettig.
[/quote]

Nee dat verwacht ik niet. Maar als ik op een stal sta waar geen buitenzet service is (zoals de manege waar ik het over had) dan wil ik zelf mijn paard er 's ochtends uithalen. En als de openingstijd dan 8:00 uur is, maar de eigenaren komen om half 9 hun bed uit en de paarden zijn nog niet eens gevoerd en je kunt nog niet bij je kastje omdat die ruimte nog op slot zit... Dan denk ik "laat het mij dan doen, dan kunnen jullie uitslapen!" maar ja dat werkt niet op een volpensionstal dus daarom ben ik er ook weggegaan.
Ik vind 8 uur op zich niet erg, als er dan gevoerd is, paarden worden buiten gezet, of als er een beetje flexibel mee omgegaan wordt (zoals mijn huidige stal) dat het niet erg is als ik iets eerder kom. Maar het is een combinatie van factoren: je mag niets zelf doen, maar de eigenaren doen ook niets. Paard de dupe :(

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:45

dat kan idd niet nee, heb je gelijk in

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:46

little_king schreef:
De opmerking als "de hele winter er niet uit" is ook schrijnend.
Op zulke plek zou ik nooit gaan staan. Maar 1 dag? echt 1 dag, niet met het waait, het regent, het sneeuwt, het ..., echt alleen met kerst.
oo
Dan kun je ook overdrijven met dat het zielig is.
Zoals mindim ook schrijft van echt die ene dag gaan ze niet zuigen/ weven, geen blessures krijgen of wat ook.

Je zal maar een paard met straalkanker hebben (zoals ik) dan kan 24 of 36 uur op stal wel degelijk fataal zijn voor de hoeven.
Maar los daarvan vind ik "ze krijgen er niks van" idd een kul argument.
De eigenaar van een stal of de eigenaar van een paard krijgt er ook niks van als hij op kerst gewoon zijn paard(en) verzorgt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:48

44Myrthe44 schreef:
Hanneke84 schreef:
Tot er een topic wordt geopend waarin iemand schrijft dat de hond de hele dag op de wc moet blijven en zijzelf lekker kerst gaan vieren. Hond moet niet zeuren want hij krijgt gewoon zijn porties eten daar.. En het is maar een dagje hoor, gaat ie niet dood van! En ik zorg dat ie het daar heel goed heeft, krijgt een frisse mand na een halve dag en een extra kluif. Prima geregeld toch? Eet smakelijk.. Nou moet je kijken hoe de bokt reacties dan zijn... Wellicht zeggen mensen weer dat het niet hetzelfde is, maar is dat wel zo? Lekkere kerstgedachte, ikke ikke ikke.

Het gaat om één dag op 365. Als het hond/paard het de rest van het jaar super heeft, wat maakt die ene dag dan uit?

Verbaasd me trouwens wel, dat mensen hier vallen over één dagje binnenstaan. Maar ondertussen rent iedereen wel naar de KNHS-instructieweken waar ze de hele week binnenstaan. Beetje krom?

Daar ren ik helemaal niet heen, meid, ik heb daar helemaal niets mee. Niet zo invullen voor een ander graag. Ik ben het eens met Hanneke84. :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:51

Tancreda4 schreef:
toch eigenlijk wel n beetje zorgwekkend hoe makkelijk sommige paardenmensen uh mensen die n paard hebben denken als ik zo dit topic lees... 'ze gaan niet dood' of 'verderop komen ze de hele winter niet uit stal dus t kan erger' zijn idd van die dooddoeners...

Ja, ik vind dat ook dooddoeners. Kan er zo niets mee. En wil er ook niets mee, want onze zeven paarden mogen het hele jaar door eten, drinken, bewegen, schuilen, slapen, wanneer ze maar willen. Dat betekent dat wij er meerdere keren per dag heen moeten, oooooooook met Kerst, het zij zo. Met liefde.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:54

Aan de ene kant snap ik wel dat een stalhouder een dagje per jaar minder werk wil. Aan de andere kant: die 10 die hier thuis lopen, komen ook met de kerst niets tekort, ze zijn er nou eenmaal en met kerst willen ze ook de benen strekken en een schone stal. Voor hun is het immers gewoon een normale dag.
Zoals we ook met oud en nieuw nooit weggaan, we zitten buiten maar je weet nooit wat er gebeurd...

Ik vind dan ook dat een stalhouder wel wat eisen mag stellen, zoals kortere openingstijden (was op een van de laatste stallen waar ik stond zo) maar als je zelf niet wil zorgen, vraag dan wat pensionklanten of ze die dag wat extras willen doen, lijkt me sterk dat niemand even een handje wil toesteken.

Hoewel ik wel op plaatsen gestaan heb, waar ik echt de enige was die op eerste kerstdag kwam rijden. :P

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:55

mijn paarden ook, maar als het echt een ganse dag water giet, stormt, weet ik het allemaal niet, ja sorry, dan komen ze niet buiten in de wei , is goed om een blessure op te lopen. Zeg niet dat ze geen beweging krijgen dan, maar het kan ook zijn dat ze eens een dagje in de box blijven. Heb daar nog nooit mee misvaren.

Trouwens, aan iedereen die vindt dat het wel schadelijk is... hoe zie je dat aan je paard??????? Hoe zie jij aan je paard dat hij in die 36 uur heeft geleden/afgezien? Buiten degene die koliekgevoelig zijn, altijd dikke benen hebben, enz....wel te verstaan. Ben benieuwd

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:58

Sommigen paarden vinden het gewoon niet leuk/ fijn. Waarom moet het per se fysiek ongemak zijn dat het niet meer oké is?