Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:02

Ik heb 3 paarden. Waaronder er 2 thuis staan 24/7 op de wei met schuilstal en 1 op een manege 24/7 op stal.

Paard wat op de manege staat, heb ik al vanaf veulen en ze heeft tot haar 7e 24/7 thuis buiten op de wei gelopen. Hierna wou ik haar oppakken en kijken wat ze in zich had. Dat werd verhuizen naar een manege. En 24/7 op stal. Weidegang is mogelijk, maar ik vond het niks. Ze heeft nogal een flinke gebruiksaanwijzing. Zijn al ongelukken gebeurt met het mesten, laat staan ook nog met weidegang.
Ik zet haar zelf op de wei, dit is vaak ook maar 1 a 2 uurtjes.
En in de winter, als de weien vies/nat zijn, maken we gebruik van de longeerbak. Deze is overdekt en hier mag ze dan lekker gek in doen en rollen.
Ze is een haflinger en van gras word ze dik. Paddock gebruiken we alleen om te rollen, hier doe ik haar geen plezier mee.
Ze staat nu al bijna 2 jaar daar, kwa gedrag merk ik niet echt wat anders. Ja ze is soms heel aanhankelijk en met rijden is ze frisser!! Toen ze 24/7 op de wei stond was ze nogal erg lui. Dit is voor mij nu een voordeel.
Ik ga ook vaak met haar wandelen. En theekransjes vind ze geweldig :D

De andere 2 staan hele jaar door lekker buiten met een schuilstal. 1 daarvan heeft een hekel aan op stal staan, doe je hem geen plezier mee. En stalgebreken, op stal deed hij flink luchtzuigen (met een band om) en nu nog steeds ;)

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:52

VogeltjeM schreef:
Nens77 schreef:
Bestraat JE paddock ?
Je bedoeld dit dus voor de mensen die hun paard aan huis hebben ?
Ik denk dat het merendeel afhankelijk is van manege of pensionstallen waarbij je zelf helemaal niet mag beslissen wat er met een paddock gebeurd.....
En stallen met een dergelijke paddock, ik zou het hier in de regio zo niet weten, buiten de hit actief stal.
Maar dat is er maar 1......

Als ze het op stal niet aanbieden, zou je altijd nog kunnen verhuizen. Bij mij op het dorp zijn plenty stallen maar ik rijd 35 km om hem bovenstaande te kunnen bieden. Dit is vaak een kwestie van niet willen ipv niet kunnen. Niet een groot eind wíllen rijden ivm dan minder kunnen gaan, weinig tijd hebben etc. Maar je paard moet er wel 24/7 leven dus dan staat dierenwelzijn voorop, boven je eigen behoeften, vind ik.

Tuurlijk snap ik dat het vaak voelt alsof je er écht niks aan kan doen, maar waar een wil is, is een weg, echt. Ikzelf denk dat mensen zich ook vaak wijsmaken dat het niet kan, omdat die gedachte veel makkelijker en comfortabeler is dan je paard verhuizen, superver rijden, de gedachte dat je paard misschien toch niet zo goed staat, etc.

Hmm ja, mijn dochter van net 11 kan inderdaad prima 35 km heen en weer terug fietsen, zeker in de winter in het donker is dat een makkie maar ze wil gewoon niet.... 8)7
Als zij niet gaat op de dagen dat ik werk ( ik werk fulltime en heb 3 kinderen van 11,8 en 2,5) wordt hij dus door ons 2 a 3 keer per week bezocht waardoor je volledig afhankelijk bent van de staleigenaar en dan is het inderdaad te hopen dat ze hun beloftes nakomen anders komt je paard toch nog heel veel minder buiten. Nu gaan we regelmatig twee keer per dag....

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:01

SRY schreef:
Ik heb 3 paarden. Waaronder er 2 thuis staan 24/7 op de wei met schuilstal en 1 op een manege 24/7 op stal.

Paard wat op de manege staat, heb ik al vanaf veulen en ze heeft tot haar 7e 24/7 thuis buiten op de wei gelopen. Hierna wou ik haar oppakken en kijken wat ze in zich had. Dat werd verhuizen naar een manege. En 24/7 op stal. Weidegang is mogelijk, maar ik vond het niks. Ze heeft nogal een flinke gebruiksaanwijzing. Zijn al ongelukken gebeurt met het mesten, laat staan ook nog met weidegang.
Ik zet haar zelf op de wei, dit is vaak ook maar 1 a 2 uurtjes.
En in de winter, als de weien vies/nat zijn, maken we gebruik van de longeerbak. Deze is overdekt en hier mag ze dan lekker gek in doen en rollen.
Ze is een haflinger en van gras word ze dik. Paddock gebruiken we alleen om te rollen, hier doe ik haar geen plezier mee.
Ze staat nu al bijna 2 jaar daar, kwa gedrag merk ik niet echt wat anders. Ja ze is soms heel aanhankelijk en met rijden is ze frisser!! Toen ze 24/7 op de wei stond was ze nogal erg lui. Dit is voor mij nu een voordeel.
Ik ga ook vaak met haar wandelen. En theekransjes vind ze geweldig :D

De andere 2 staan hele jaar door lekker buiten met een schuilstal. 1 daarvan heeft een hekel aan op stal staan, doe je hem geen plezier mee. En stalgebreken, op stal deed hij flink luchtzuigen (met een band om) en nu nog steeds ;)

Haflingers zijn misschien gewoon heel makkelijk wat dat betreft :D
De mijne was tijdens zijn vakantie op de wei ook megavet en lui.
Weer terug op stal even een paar dagen wennen hinniken en wat onrustig (maar heb een stuk terug gelezen dat het juist goed is want als ze rustig zijn houden ze zich alleen maar schuil)
De eerste week een klein beetje druk en nu weer zijn oude zelf....
Hij is inderdaad wel meer mensgericht op stal dan op de wei met zijn vriendjes...

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:08

Nens77 schreef:
VogeltjeM schreef:

Als ze het op stal niet aanbieden, zou je altijd nog kunnen verhuizen. Bij mij op het dorp zijn plenty stallen maar ik rijd 35 km om hem bovenstaande te kunnen bieden. Dit is vaak een kwestie van niet willen ipv niet kunnen. Niet een groot eind wíllen rijden ivm dan minder kunnen gaan, weinig tijd hebben etc. Maar je paard moet er wel 24/7 leven dus dan staat dierenwelzijn voorop, boven je eigen behoeften, vind ik.

Tuurlijk snap ik dat het vaak voelt alsof je er écht niks aan kan doen, maar waar een wil is, is een weg, echt. Ikzelf denk dat mensen zich ook vaak wijsmaken dat het niet kan, omdat die gedachte veel makkelijker en comfortabeler is dan je paard verhuizen, superver rijden, de gedachte dat je paard misschien toch niet zo goed staat, etc.

Hmm ja, mijn dochter van net 11 kan inderdaad prima 35 km heen en weer terug fietsen, zeker in de winter in het donker is dat een makkie maar ze wil gewoon niet.... 8)7
Als zij niet gaat op de dagen dat ik werk ( ik werk fulltime en heb 3 kinderen van 11,8 en 2,5) wordt hij dus door ons 2 a 3 keer per week bezocht waardoor je volledig afhankelijk bent van de staleigenaar en dan is het inderdaad te hopen dat ze hun beloftes nakomen anders komt je paard toch nog heel veel minder buiten. Nu gaan we regelmatig twee keer per dag....

Ik zeg nergens dat jouw dochter van 11 35 kilometer heen en weer kan fietsen in het donker, dat lijkt me namelijk nogal een onbegonnen onderneming. En ik heb verder geen idee hoeveel jouw paard buitenkomt. Maar gesteld dat jouw paard meer op stal staat dan buiten: dan nog is het jouw éígen keus om je paard dan maar dichtbij te zetten, ten koste van zijn welzijn. Je kan er ook voor kiezen om je dochter niet alleen te laten gaan. Ik vind dat als je een paard hebt dat minder buiten komt dan dat het binnen staat, je dus niet voldoet aan de basisbehoeften van het dier, en als je het écht niet anders kan waarmaken, moet je je paard verkopen. Sorry, ik besef dat ik mensen hiermee ontzettend tegen de schenen schop en dat is niet mijn bedoeling, maar waarom zou je een dier houden waarvoor je dan de omstandigheden niet hebt?

En ik geloof best dat paarden zich prettig kunnen voelen in een stal. Het is vertrouwd, hij krijgt er zijn eten en hij is het gewend. Maar of het op de lange termijn góéd voor hem is, dat is een tweede. Talloze onderzoeken tonen aan dat dit niet zo is, zowel fysiek als mentaal niet. En die onderzoeken ontkrachten omdat 'jouw paard zich echt wel prettig lijkt te voelen in een stal' is hetzelfde als beweren dat roken gezond is, ome Karel is immers 90 geworden terwijl hij een onwijze kettingroker was.

kimmie261

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:16

VogeltjeM ,rij jij op je paard?? dit gaat nl ongelooflijk ten koste van zijn welzijn...

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:22

Nens77 schreef:

Als zij niet gaat op de dagen dat ik werk ( ik werk fulltime en heb 3 kinderen van 11,8 en 2,5) wordt hij dus door ons 2 a 3 keer per week bezocht waardoor je volledig afhankelijk bent van de staleigenaar en dan is het inderdaad te hopen dat ze hun beloftes nakomen anders komt je paard toch nog heel veel minder buiten. Nu gaan we regelmatig twee keer per dag....[/quote]

Ik zeg nergens dat jouw dochter van 11 35 kilometer heen en weer kan fietsen in het donker, dat lijkt me namelijk nogal een onbegonnen onderneming. En ik heb verder geen idee hoeveel jouw paard buitenkomt. Maar gesteld dat jouw paard meer op stal staat dan buiten: dan nog is het jouw éígen keus om je paard dan maar dichtbij te zetten, ten koste van zijn welzijn. Je kan er ook voor kiezen om je dochter niet alleen te laten gaan. Ik vind dat als je een paard hebt dat minder buiten komt dan dat het binnen staat, je dus niet voldoet aan de basisbehoeften van het dier, en als je het écht niet anders kan waarmaken, moet je je paard verkopen. Sorry, ik besef dat ik mensen hiermee ontzettend tegen de schenen schop en dat is niet mijn bedoeling, maar waarom zou je een dier houden waarvoor je dan de omstandigheden niet hebt?

En ik geloof best dat paarden zich prettig kunnen voelen in een stal. Het is vertrouwd, hij krijgt er zijn eten en hij is het gewend. Maar of het op de lange termijn góéd voor hem is, dat is een tweede. Talloze onderzoeken tonen aan dat dit niet zo is, zowel fysiek als mentaal niet. En die onderzoeken ontkrachten omdat 'jouw paard zich echt wel prettig lijkt te voelen in een stal' is hetzelfde als beweren dat roken gezond is, ome Karel is immers 90 geworden terwijl hij een onwijze kettingroker was.[/quote]

Beetje kort door de bocht hè want er zijn gewoon echt mensen die wel willen maar door verschillende omstandigheden op dit moment noet kunnen.

Ik heb mijn paard gewoon laten staan waar ik hem gekocht heb.
Deze huisvesting is hij gewend en hij kan er goed mee omgaan.
Hij heeft geen stalgebreken, geen last van koliekverschijnselen of van zijn benen.
En ja, hij heeft 2,5 maand vakantie op de wei gehad en ook daar had hij het naar zijn zin.
Kan echter niet zeggen dat ik in de een of andere situatie een totaal ander paard had...

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:25

[quote="VogeltjeM"

En ik geloof best dat paarden zich prettig kunnen voelen in een stal. Het is vertrouwd, hij krijgt er zijn eten en hij is het gewend. Maar of het op de lange termijn góéd voor hem is, dat is een tweede. Talloze onderzoeken tonen aan dat dit niet zo is, zowel fysiek als mentaal niet. En die onderzoeken ontkrachten omdat 'jouw paard zich echt wel prettig lijkt te voelen in een stal' is hetzelfde als beweren dat roken gezond is, ome Karel is immers 90 geworden terwijl hij een onwijze kettingroker was.[/quote]

Prima verwoord.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:28

nou ja,het is natuurlijk ook wel iets voor te zeggen...al die paarden die gelukkig zijn op stal,maar niet gelukkig gevonden mogen worden,al die paarden waar mensen niet verder voor kunnen/willen rijden allemaal maar verkopen, :j

de markt is overladen met paarden dus gewoon allemaal naar de slager...

gewoon omdat ze sielugh zijn omdat ze op stal moeten staan...

ja echt allemaal doen gewoon ...hoop dan wel dat mensen hier graag paardenvlees eten,want ze allemaal weggooien is ook zo zonde...

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:29

kimmie261 schreef:
VogeltjeM ,rij jij op je paard?? dit gaat nl ongelooflijk ten koste van zijn welzijn...

Kimmie261: ik stel voor dat je een apart topic opent over rijden op een paard of dat nu ethisch wel of niet verantwoord is.

Dit gaat over 24/7 op stal en alle argumenten voor en tegen. En niet over rijden op een paard.

kimmie261

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:30

dan moet er niet continu over het "welzijn"van het paard gezeverd worden,want dat is de iedere keer het terugkerende woord hier ...

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:37

kimmie261 schreef:
overigens als een paard zulke hoge natuurlijke gedragingen heeft zoals hier beschreven wordt ( angst voor roofdieren enz) waar zijn we dan mee bezig om wel op hun rug te gaan zitten,want dat moet dan toch wel minimaal gezien worden als besprongen worden door een roofdier,elke dag weer..

en analiserend gezien ,zijn paarden die dat braaf toelaten dieren die zich dus in een "freeze'- modus zitten,elke dag weer..

triest eigenlijk,maar goed ,dat is ons eigen pleziertje,daar moet je natuurlijk niet teveel natuurlijke behoeftes en gedragingen van een paard tegenover zetten.. :x

Daar dien je dan ook rekening mee te houden. Paarden zien mensen ook als roofdieren, in alles wat je doet moet je daar rekening mee houden. Het mooie aan paarden is dat ze zelfs kunnen leren een roofdier te vertrouwen, van een roofdier te houden.

Sluip niet op je paard af(als hij bv lastig te pakken is met het halster achter de rug en koekje in de hand heel voorzichtig erop af lopen en snel pakken), loop niet in een rechte lijn met een strakke focus op je paard af. Let op dat je bij schrik op je paard niet "grijpt"(benen klemmen, teugels strakken, in elkaar duiken, natuurlijke schrikreactie van een mens) enz enz enz enz enz enz enz enz enz enz.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:42

Mijn paarden staan ook wel eens op stal, niks mis mee. Soms een nacht, soms een paar uurtjes, soms maanden niet. Ik begrijp alleen niet zo goed waarom mensen hun ogen steeds blijven sluiten voor de feiten. Nee een paard hoeft niet per definitie 24/7h buiten (ook al ben ik er van overtuigd dat onder de juiste omstandigheden, ieder paard 24/7 naar buiten zou moeten kunnen (op die ene uitzondering na en niet die honderden uitzonderingen die iedereen altijd beweert te hebben ;))) maar een paard hoort zéker niet 24/7 op stal, ook niet als de eigenaar ze er vier uurtjes per dag uit haalt.

Ik begrijp best dat je je paard niet tot de kniëen in de modder buiten wil hebben maar dan zijn de omstandigheden dus niet goed :o. Dat paarden op een paddockje van 20 x 20 gaan klieren snap ik ook best.

Degene die beweert dat paarden op de wei alleen rennen als er gevaar dreigt heeft zich écht nooit goed verdiept in paardengedrag :o.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:43

paulinebes schreef:
kimmie261 schreef:

Kimmie261: ik stel voor dat je een apart topic opent over rijden op een paard of dat nu ethisch wel of niet verantwoord is.

Dit gaat over 24/7 op stal en alle argumenten voor en tegen. En niet over rijden op een paard.

dan kan je blijkbaar niet zo goed ( begrijpend)lezen:

Brendaaaa schreef:
dus ik denk dat veel klanten daar hun paarden het volle jaar op stal hebben. ik ben oprecht geinteresseerd hoe je paard dit ervaart, en of je niet het gevoel hebt dat je paard iets mist of zo.
Ik vraag me af of er mensen zijn wiens paard altijd op stal staat je altijd dat die paarden zogenaamde stalgebreken zouden krijgen, en ik vraag me dus af, ís dat nu echt zo?

dat is de vraagstelling...helemaal niet of je voor of tegen bent...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 30-09-13 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:45

kimmie261 schreef:
dan moet er niet continu over het "welzijn"van het paard gezeverd worden,want dat is de iedere keer het terugkerende woord hier ...

Omdat welzijn over meerdere zaken gaat, nu dus over extreem veel op stal staan?
We hebben het toch echt over die vorm van stalgebruik, waar het paard alleen voor werk uit de stal komt, we hebben het niet over paarden die overdag buiten komen, of een X aantal uur per dag vrij naar buiten mogen.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:51

Tuurlijk kimmie261, als je zo'n vraag neerlegt krijg je mensen die vertellen dat 24/7 op stal wel kan omdat.......en die mensen zijn dus voor...
en mensen die vertellen dat dat natuurlijk niet kan omdat..... en die mensen zijn dus tegen.
Vervolgens ontstaat er een discussie. Logisch gevolg van de vraagstelling..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 14:07

en logisch gevolg als het over "welzijn "van paarden gaat ,dat er dan ook veel belastendere welzijnszaken zaken bij gehaald worden...

ik vind echt dat mensen hier zwaar overdreven en overtrokken reageren over een paard die op stal staat en goed verzorgd wordt en er genoeg uitgehaald wordt,al dan niet op een paddockje wordt gezet...

wat jullie allemaal willen is een utopia,maak nederland maar 4x zo groot of ga allemaal in een torenhoge flat wonen ,zodat we alle paarden minimaal weet ik hoeveel m2 ruimte moeten geven het hele jaar door..

dat gáát gewoon niet er zijn simpelweg teveel paarden in nederland en nederland heeft ook nog eens een mensen overschot = ruimte en plek tekort...,daarnaast is een paard een dier dat blijkbaar door gewenning zich prima kan redden bij een stal klimaat,nou...waar maken we ons dan druk over als paarden dat zelf al niet doen...

en blessures of lichamelijk ongemak door op stal staan,mijn mening is dat deze veel en veel meer en eerder ontstaan doordat wij erop rijden,maar dat horen we liever niet,liever gooien we het op een stalklimaat :j

ja tuurlijk, want eigenlijk houden we paarden voor ons pleziertje,en daar zijn we gelukkig allemaal 'struisvogel' als het om welzijn van het paard en erop rijden gaat...... :)

en ja ,ik vind het lekker hoor dat mijn paarden buiten kunnen staan,en vind het ook wel een pre,maar ik heb ook wel op stallen gestaan waar paarden 24/7 binnen stonden ( vooral de winters dan),en om nu te zeggen dat deze dieren ongelukkig toonde :n ,nee echt niet...

nu staan hier ook paarden op stal,zien die er ongelukkiger uit als de 24/7 buitenstaanders??...nope...

zijn de stalpaarden blessure gevoeliger?? nou tot nog toe hebben de wei /buiten paarden meer blessures als de stalpaarden,maar goed dat is statistisch gezien maar een kleine groep paarden hier,dus ja...

hebben de paarden stalondeugden,de stalpaarden helemaal niet,ik heb 1 luchtzuiger,heeft zowel op stal gestaan als nu 24/7 buiten en zuigt buiten harder als op stal...

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 14:12

kimmie261 schreef:

Dit is een hele andere discussie en ik geloof dat we het best eens zijn met mekaar over dat onderwerp. Maar dat is echt een andere discussie dan die over het (fatsoenlijk) buiten staan. Ook een overspoelde markt of het eten van paardenvlees zijn interessante onderwerpen, maar niet het onderwerp van deze discussie. Ik val niemand aan en breng mijn mening onderbouwd. Ik krijg de indruk dat je het gevoel hebt 'niet te kunnen winnen' en daarom zijsprongen maakt richting andere onderwerpen, om maar te bewijzen dat ik heus niet heilig ben en het ook 'fout' doe. Zeg het gerust als deze indruk van mij verkeerd is hoor.

Ik wil niemand persoonlijk afbranden, maar wel voor mijn mening uitkomen. En ik ben de laatste om te beweren dat ík een perfecte paardeneigenaar ben. Maar hoe je het ook wendt of keert: een paard hoort, volgens mijn mening én volgens talloze onderzoeken die echt niet zomaar uit de lucht zijn komen vallen, gewoon vrije buitengang te hebben omdat langere tijd op stal staan niet gezond is.

Overigens zou ik zelf persoonlijk hem maximaal 's nachts op stal willen hebben, hiermee zou ik eventueel kunnen leven. Maar liever niet.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 14:15

ik hoef niet te winnen hoor,ik probeer te nuanceren..

mij maakt het nl hélémaal geen klap uit of een paard op stal staat of 24/7 buiten staat...

en ik hoef ook niet te winnen als het om mijn eigen paarden gaat, deze staan nl allemaal zo goed als buiten...dus weinig win belang voor mij bij...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 30-09-13 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 14:15

Nogmaals, het gaat hier over 24/7 op stal en dan komt logisch nadenken(en wetenschappelijke onderbouwing) erbij kijken. Een paard is gebouwd op bewegen, zijn spijsvertering is erop gebouwd, hij heeft het hoefmechanisme. Ook de hoeven zelf, kunnen tegen ongelofelijk veel stoffen, maar niet tegen ammoniak(zit in urine) en zo nog wel meer dingen.
Alleen dat lichamelijke al zegt je dat een paard niet 24/7 op stal hoort, er wordt dan niet voldaan aan wat het dier lichamelijk nodig heeft. Mentaal telt ook mee, paarden zijn kuddedieren, hebben (direct) sociaal contact nodig, een paard dat niet meer bij andere paarden kan is een dier met gestoord gedrag.

Stalondeugden zijn er in vele vormen, die komen niet van zich zo geweldig voelen. Dat ze dat niet allemaal hebben is wat anders als zich goed voelen, of vooral niet beter kunnen voelen. Dat ze niet beter weten betekend niet dat het niet beter kan, betekend niet dat ze zich niet nog beter kunnen voelen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 14:21

kimmie261 schreef:
wat jullie allemaal willen is een utopia,maak nederland maar 4x zo groot of ga allemaal in een torenhoge flat wonen ,zodat we alle paarden minimaal weet ik hoeveel m2 ruimte moeten geven het hele jaar door..

Tja en ik blíjf hier heel stellig in, als je je paard niet minimaal een aantal vrije buitenuren kunt bieden in goede omstandigheden moet je IMO niet aan een paard beginnen :o. Óf je moet gewoon accepteren dat je je paard niet het optimale biedt (wellicht wel het optimale op die plek beschikbaar maar niet het optimale) en daar dan ook gewoon voor uitkomen ipv je te verschuilen achter allerlei drogredenen :o.

En nee, ik ben echt geen 24/7 buiten moraalridder ;).

kimmie261 schreef:
dat gáát gewoon niet er zijn simpelweg teveel paarden in nederland en nederland heeft ook nog eens een mensen overschot = ruimte en plek tekort...,daarnaast is een paard een dier dat blijkbaar door gewenning zich prima kan redden bij een stal klimaat,nou...waar maken we ons dan druk over als paarden dat zelf al niet doen...

Tja, Ik zou er geen vrede mee kunnen hebben als ik weet dat ik mijn paard meer zou kunnen bieden. Paarden zijn dieren die alles maar gelaten over zich heen laten komen. Hun aanpassingsvermogen is ook louter een overlevingsdrang en daar slaan we ze nu mee om de oren ;).

kimmie261 schreef:
en blessures of lichamelijk ongemak door op stal staan,mijn mening is dat deze veel en veel meer en eerder ontstaan doordat wij erop rijden,maar dat horen we liever niet,liever gooien we het op een stalklimaat :j

Dit denk ik, in verhouding ook ja.

kimmie261 schreef:
en ja ,ik vind het lekker hoor dat mijn paarden buiten kunnen staan,en vind het ook wel een pre,maar ik heb ook wel op stallen gestaan waar paarden 24/7 binnen stonden ( vooral de winters dan),en om nu te zeggen dat deze dieren ongelukkig toonde :n ,nee echt niet...
nu staan hier ook paarden op stal,zien die er ongelukkiger uit als de 24/7 buitenstaanders??...nope...

Dat de meeste paarden niet ongelukkig tonen als ze 24/7 binnen staan is volgens mij echt te wijten aan twee dingen:

1. zoals gezegd, ze berusten zich in hun lot (maar dat hoeft NIET te betekenen dat ze er ook daadwerkelijk happy mee zijn)
2. ik denk dat wij lang niet fijngevoelig genoeg zijn om daadwerkelijk de miniscule tekenen van ongemak te zien bij onze paarden ;).
Laatst bijgewerkt door Sees op 30-09-13 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 14:22

Ik rij op mijn paard en nee dat is niet natuurlijk.
Zou ik daarom de rest van zijn natuurlijk behoefte ook maar helemaal afnemen?

Juist omdat ik op hem rijd vind ik het belangrijk dat hij ook zelf los kan bewegen. Zijn spieren anders gebruiken dan wat ik van hem verlang.
Want ik ben geen geweldige ruiter dus vraag vast wel eens wat verkeerd van zijn lijf.
Door de ontspanning buiten met zijn maatjes, rollen, kriebelen en ook klieren bij elkaar denk ik dat dat voor zijn gezondheid juist belangrijk is. Juist omdat ik er op wil zitten.
Ik merk zelf duidelijk als ik in de ochtend ga rijden vanuit de stal of in de middag vanuit de weide.
Bij dat laatste merk je dat hij al is los gestapt als het ware.
Geestelijk met andere paarden bezig zijn lijkt me ook erg belangrijk, waar je met rijden ook alleen weer profijt van hebt.

Daarom blijf ik voorstander van minstens een dagdeel buiten.
Van mij mogen er ook regels komen dat er voorzieningen zijn dat dit kan, staan er 50 paarden en maar 2 paddockjes dan mag van mij vergunning ingetrokken worden als dat niet binnen X tijd opgelost is.
Bij nieuw te realiseren bedrijven mag dat van mij ook een eis zijn.
Ja daar zal het paarden bestand van minderen, of in ieder geval verschuiven per provincie.
Beter worst dan levenslange opsluiting.
Maar ik denk als zulke regel er door komt er niet zoveel naar de slacht hoeven hoor, nu is de wil er vaak niet. Zowel bij de pensionklanten niet en daardoor ook niet bij de pensionhouders.
Ik denk dat die wil er dan ineens wel is :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 14:39

ik zeg nergens dat je een natuurlijke behoefte als weidegang moet afnemen van een paard :n

maar ik kan niet wakker liggen van een paard op stal die er voldoende uitgehaald wordt,als ik zie hoe graag ze hier naar binnen gaan ( heb wel gehad dat ze onder de draden van de wei door kropen om naar stal te gaan) heb ik niet het idee een paard nu zó te straffen door ze op stal te houden.

ik zie hier duidelijk paarden die niet gelukkig meer zijn na een bepaalde tijd op de wei,maar dat wat ze dan duidelijk "schreeuwen" dat maakt niet uit,want beest staat buiten ( dus moet ik maar het liefste negeren want ze moeten maar wennen)...,maar op stal moet ik ineens me druk gaan maken op miniscule aanwijzingen om ongemak te lezen...

nah echt niet hoor... :D ,pieker er niet over...

als een paard nu een dier is wat berust in zijn lot ( wat zwaar gezegd zeg...phoe) ,nou dan is het toch goed,ze berusten zich ook in hun lot als je erop gaat zitten,dat moet dan net zo'n issue zijn als "berusten in lot" zo zwaar moet tellen...

enne wij paardenmensen zouden mss wel in een flatje gaan wonen,maar weet niet of "niet paardenminnend" nederland hun achtertuin willen opgeven voor een paard :)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 14:53

Ik merk dat mijn paarden alleen richting stal willen als het voor hun niet prettig is in de wei.
Te veel insecten in de zomer en in de winter geen eten. En geen maatjes waar ze mee willen klooien.
Maar er is ook nog erg veel tijd tussen in.
En geen eten is op te lossen door meerdere voerplekken te maken. Dan lopen ze toch nog op en neer en blijven ze niet alleen maar staan. (en mijn eigen paarden hebben het hele jaar door gras dus die blijven sprietjes zoeken, pas als het schemerig wordt komen die richting de uitgang)

Ik vind dat je overtrokken reageert Kimmie om eerlijk te zijn.
Of flauw eigenlijk, bewust om te de discussie kapot te maken lijkt wel.
Jij jou mening, andere mensen een andere.

Ik heb meerdere paarden zien veranderen toen ze wel aan het dagelijks weideritme gewend waren.
Ook paarden waar ik eerst ook van dacht, de heeft niets gemist, ziet er goed en blij uit.
Toch na een jaar waren ze nog blijer.
Dat heb ik vaker gezien dan een keer en voor mij toen reden genoeg geweest om te besluiten dat ik nooit stalpaarden wil.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 14:56

Kimmie261, en daar zit 'm nou net de crux, in het voldoende uit de stal halen. Wat is voldoende? Voor de een is dat 4u, voor de ander is 16u nog niet genoeg. Wat mensen voldoende vinden, wordt echter zelden bepaald door de behoefte van het paard maar door de geldende regels van de pensionstal in kwestie ;).

Je maakt mij niet wijs dat als je je buitengang goed voor elkaar hebt qua voer, maatjes, ruimte, bodembedekking etc en je paard is, zoals het IMO hoort, buitengang gewend, dat een paard het dan na 2u zat is ;).
En natuurlijk heb je paarden die beter gedijen bij 10u weidegang dan 24/7 buiten. Daar is ook niks mis mee. Maar ik geloof niet dat er ook maar één paard is die met de juiste buitengang béter gedijt bij binnen staan dan (gedeeltelijk) buiten staan.

Berusten in je lot als paardzijnde is in deze discussie niet positief...arme volgzame donders...

En nogmaals, ik vind (meningalert :D) dat als je je paard niet kan bieden wat het nodig heeft, dat je dan niet aan een paard moet beginnen. Voor mij staat buitengang even hoog als voer. Dat ze niet doodgaan van geen buitengang wil nog niet zeggen dat het dan maar oké is ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:03

kimmie261 schreef:
overigens als een paard zulke hoge natuurlijke gedragingen heeft zoals hier beschreven wordt ( angst voor roofdieren enz) waar zijn we dan mee bezig om wel op hun rug te gaan zitten,want dat moet dan toch wel minimaal gezien worden als besprongen worden door een roofdier,elke dag weer..

en analiserend gezien ,zijn paarden die dat braaf toelaten dieren die zich dus in een "freeze'- modus zitten,elke dag weer..

triest eigenlijk,maar goed ,dat is ons eigen pleziertje,daar moet je natuurlijk niet teveel natuurlijke behoeftes en gedragingen van een paard tegenover zetten.. :x

Je hebt in dit topic al meerdere keren dit "statement" gemaakt. Dat als je het een fout doet (erop rijden) dan ook maar meteen de rest fout moet doen (ophokken).

Het gaat niet over manier van trainen en rijden hier, want daar is al zoveel over te zeggen op zich... Op een respectvolle, begrijpelijke en ontspannen manier trainen en gewenning aan een ruiter (kort stress)en dat daar een beloning tegenover staat is niet vergelijkbaar een paard zijn hele leven opsluiten en hem zijn mogelijkheid tot soorteigen gedrag af te nemen.

Het kan ook én én. En een prettige manier van training die aansluit bij de natuur van het paard (want daar hoeft een paard neit de dupe van te worden) én een prettige manier van huisvesten die aansluit bij de natuur van het paard (want ook dat wij paarden willen houden hoeft het dier niet de dupe van te worden). En dat hoeft dan helemaal niet 100% natuurlijk te zijn de natuur is nit perfect, maar wel goed positief deel in die richting. Of dat nou alleen overdag buiten is, of met een inloopstal, of met 1 maatje of in een kudde.