Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 17:07

M_nouska schreef:
Ik heb een vraagje, hoe vaak gaan jullie naar je paard en hoe lang reizen jullie? Ik heb een stal gevonden maar dan kan ik niet zoals nu elke dag er heen, vandaar deze vraag.

Beesten staan een kleine 20 km verderop. Ik laat meestal een of twee dagen schieten om me wat rust te gunnen. Ze staan toch continue buiten met eten. Ik heb een mega hooi bak waar ze voor drie dagen genoeg aan hebben over het algemeen. En anders springt stalhouder bij met hooi of water.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:29

M_nouska schreef:
Ik heb een vraagje, hoe vaak gaan jullie naar je paard en hoe lang reizen jullie? Ik heb een stal gevonden maar dan kan ik niet zoals nu elke dag er heen, vandaar deze vraag.

Paardjes staan 10km hier vandaan (10 minuutjes met de auto). Ik ga elke dag, soms twee keer. Paardjes staan bij de vriend van mijn moeder, dus ik draag alle zorg. Als ik een keer echt niet kan dan geeft hij ze eten, maar dat is in de twee maanden dat ze er staan nog niet voorgekomen. Ik heb eigenlijk altijd wel een uurtje om heen-en-weer te gaan en ze even eten te geven. Ze hebben onbeperkt hooi, dus dat scheelt met de hoeveelheid voerbeurten!

CoRiNa1983

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 20:37

Ik ging tot voor kort 2 x per dag en moet 10 minuten met de auto. Mijn oude stalgenoot woonde 45 minuten met de auto van stal vandaan en haar paard was met soort van pensioen dus die kwam niet iedere dag. Maar sinds deze week heb ik een nieuwe stalgenoot en hoef ik nog maar 1 x per dag want we hebben de voer en binnen en buiten zet diensten verdeeld. Is wel erg wennen om het uit handen te geven na dik 6 jaar, maar ook wel erg fijn dan het nu zo kan.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:39

Ik ga minstens 2x per dag heen. Soms 3. Gelukkig is het maar 10 min fietsen of 5 minuten met de scooter!

DashenkaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 18:40

Ik zou altijd voor een plek gaan waar je pony/paard het meeste aan heeft. Je bent gek op paarden, anders zou je er naar mijn idee geen een nemen. Daarom zou ik altijd een plek kiezen waar je paard altijd naar buiten kan en niet opgehokt zit. Zelf wil je ook niet opgesloten zitten op een kamer, dus waarom zou je dat wel doen voor een dier? Dus als je daar iets verder voor moet rijden zou ik dat zeker doen.

FlorienM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 20:13

Waar je paardje zich het gelukkigst gast voelen, hij moet er immers leven :j

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 15:08

hellup ....wij staan op stalling .ruim licht altijd zachtjes radio aan .meerdere paarden open boxen aan voorkant onbeperkt hooi .wij hebben er twee (koudbloeden)huren twee boxen dus kunnen bijelkaar (deurtje) gaat prima ..nu heeft de staleigenaar achter op hun land een klein schuurtje ver achter opland .geen stroom licht water enz daar zouden ze nu ook evt mogen staan dus altijd buiten .maar staan daar dus met zijn tween echt alleen .s.avonds stikke donker geen luxe helemaal niks met uitloop natuurlijk .vindt heel moeilijk .paardjes kunnen niet goed alleen zijn zeg maar gerust niet ..Wat zouden jullie doen ..De boxen waar ze nu in staan zijn echt mega omdat ze van de 1 naar de ander kunnen lopen ..brand maar los

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 18:31

Ik snap het niet zo goed eerlijk gezegd.
Je staat op een stal met veel licht, meerdere paarden, open boxen aan de voorkant en onbeperkt hooi.
Nu heeft de staleigenaar een schuurtje helemaal achter op het land gezet zonder luxe, geen licht, water etc. en waar ze maar met z'n tweetjes staan.
Dan blijf je toch gewoon in de stal waar je nu staat?

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 17:13

hoi ...nee nee krijgen ze een uitloop erbij ...dus kunnen 24/7 buiten als ze willen ...daar gaat het nu om dus meer vrijheid hoop ik ..Valt ook niet mee de keuze

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 16:21

Zuma zoals je t omschrijft klinkt het niet heel aantrekkelijk om in het schuurtje te gaan staan. Altijd buiten is natuurlijk heerlijk maar wel ondrr bepaalde voorwaarden. Is de bodem altijd goed voor ze of komen ze in de drek te staan? En hoever moet je sjouwen met water ed...
Het klinkt alsof je nu ook veel ruimte hebt (soort loopstal? )

Roosje1606

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:29

Zuma, ik zou ze persoonlijk laten staan waar ze nu staan. Al hoewel 24/7 de mogelijkheid hebben om naar buiten te gaan niet verkeerd is. Maar zoals hierboven ook al wordt gezegd, houd ook rekening met het sjouwen van water etc. Aangezien je er ook geen elektriciteit hebt, zou ik ze lekker laten staan waar ze nu staan.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:32

Er zijn ook grenzen van wat haalbaar is en wat fijn is voor je paarden. Ik zou ook blijven staan.

miszeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:01

Zuma, het schuurtje klinkt niet echt aantrekkelijk.. veel naar buiten kunnen is natuurlijk wel weer aantrekkelijk.. ik zelf zou blijven staan

Lizaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 14:14

Ik ben zelf net verhuist met mijn paard naar een nieuwe stal, dit deed ik alleen omdat hij 24/7 binnen stond(op een uurtje rijden na). Omdat ik dit niet over mijn hart kon krijgen heb ik gekozen voor een plek waar ze veel meer buiten staan. als ik jou was zou ik zeker voor optie 2 gaan, liever buiten in de regen dan de hele dag binnen.

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:39

mmm ben vandaag wezen kijken ze krijgen evt megauitloop op soort grindpad ..dus gelukkig geen modder er wordt stro gebracht en onbeperkt hooi ..water kunnen ze uit de sloot en evt uit grote ton ..mag de mest uitstrooien op hun land .............. en inderdaad nu grote loopstal maar het is een fjord en grote shet .mag er nog lang over nadenken hoor vindt echt moeilijk

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 09:43

Zuma, ik zou dus WEL kiezen voor die uitloop.... mensen hierboven zijn vooral bezig met het comfort voor jou zelf,maar ik denk dat je je paarden alleen maar een plezier doet met deze manier van stallen!! En zo te lezen regelen ze alsnog veel voor je, dus ik zou het wel weten:-)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 10:30

Brendaaaa schreef:
... mensen hierboven zijn vooral bezig met het comfort voor jou zelf,

En bedankt hè! Wat een onzin weer. Er zijn vragen gesteld over hoe het er dan uitziet en of de paarden niet in de modder komen te staan. Volgens mij zijn dat vragen die over de paarden gaan. Bovendien staan haar paarden nu niet heel slecht. En kunnen ze absoluut niet alleen zijn. Wat als ze met het ene paard aan het werk gaat? Dan staat de ander dus alleen ja, ver van de andere paarden. De vraag is of dat in het belang van de paarden is.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 12:43

Ik denk dat het voor veel mensen die reageerden geen onzin is, misschien voor jou dan heb ik jou niet bedoelt. Ze kan voor de modder en het alleen staan van alles bedenken; van bestraten tot een shetlandertje erbij als gezelschap, tot een extra klant met paard erbij. De paarden staan nu niet heel slecht zoals jij het noemt maar wat ik begrijp wel het grootste deel van de dag op stal, ik vind dat wél slecht. Maar goed, das verschil in inzicht denk ik.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 16:03

Daarover was/is de informatie nog erg beperkt. Ik ben een absolute voorstander van zoveel mogelijk naar buiten, maar wel onder goede omstandigheden. Je weet niet of zij zelf iets mag doen als bestraten ed en of zij daar de (financiële) middelen voor heeft.
En even een shetlander erbij nemen, vind ik ook altijd zo'n dooddoener. Is niet voor iedereen heel normaal hoor om er "even" een paard bij te nemen.

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 17:37

hoi hoi ...er is bestrating aanwezig ..het is heel lang pad tussen de 30 en 50 meter weerzijden beetje gras ..ze willen dit helemaal afzetten ennnnnnnnnnnnn waarschijnlijk mogen er twee shetten van hun erbij ..alleen de kosten gaamn behoorlijk omhoog ben nog druk aan onderhandelen .. hoop zelf inmiddels dat het doorgaat ..Nu ben ik gemiddeld 4 a 5 uurtjes op stal om ze zoveel mogelijk buiten te hebben dus denk dat wel goeie keus is om te gaan .

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:37

Klinkt goed, maar hoe breed is het pad? Dan hebben ze hun eigen kleine kudde en altijd beweging. Hebben ze nu geen paddock of iets?
En is het echt grind wat er ligt? Krijg je geen problemen met steentjes in de hoeven?

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:26

tis geen echte grindpad ..we hebben wel paddock maar je moet er bij blijven ..vandaar dat wij altijd lang zijn op stal ..pad is ongeveer 15 a 20 meter breed .Mag er nog lang over denken hoor .dat is wel fijn enige wat een beetje tegenviel zijn de kosten ..maar dat komt goed

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:46

Dus minimaal iets van 15 bij 30 tot maximaal 20 bij 50...
Ik vi 15 bij 30 niet erg groot voor 4 paarden. Ook al zijn 2 ervan shetjes. Maar aan de andere kant hebben ze nu dus niks -O-
Ik zou die maten even duidelijk willen hebben voordat je beslist en kijken of t evt iets groter kan. En hoe groot is het schuurtje? Kunnen ze er allemaal tegelijkertijd schuilen?

Hoeveel betaal je nu en hoeveel zou je gaan betalen als je naar het schuurtje gaat?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:53

Zuma, als het geen modderpoel wordt lijkt het me te proberen. Spreek anders af dat je een uitprobeer termijn krijgt om te zien of het wel bevalt?

Hier soort van dilemma:

Stal1(waar ik nu sta)
-Kleine weidetjes/paddocks
-All in maar heb het idee dat ze niet altijd voldoende water en hooi krijgen
-Binnen en biten zetten inbegrepen, maar vaak staan ze gewoon binnen
-Mijn paard gaat door de draad omdat de anderen hem opjagen
-Bos met ruiterpad vlakbij
-6km van huis
-Piste is er maar nauwelijks berijdbaar, eigenaar belooft al jaar dat het in orde komt
-Veilige omgeving, paardjes staan lekker ver van de straat net als al mijn materiaal, goed verlicht, vriendelijke mensen, goede vriendin staat er ook
-150

Stal 2
-grote weide 1ha, zowel droge als nattere stukken
-waterput
-omheining met stroom, dien batterij (hebben we thuis) op en controle
-mooi ruim schuilhok
-mogelijkheid tot strook begrazing
-plaats om hooi en stro op te slaan
-bos met ruiterpad niet al te ver
-piste eventueel bruikbaar van mensen op 10min wandelen, longeer piste aanwezig
-iemand die minstens 1x langs de weide rijd
-geen verlichting
-mogelijkheid om zadelvast binnen te zetten
-open omgeving
-75, voor de weide, stel dat we er met 2 of 3 opstaan gaat dat dus :2 of :3

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:27

Ik zal meteen voor 2 kiezen, maar ik neem aan dat je dit met ons deelt omdat je twijfelt.
Waarom twijfel je precies? Mijn lijkt stal twee veel fijner. Staat ze daar 24/7 buiten?