[Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:47

Ja, Sonja, ik zal mijn paard dan ook een fijner leven ergens anders gunnen. Kan het hem niet aandoen door hem op zo'n stalling te zetten, waar hij te weinig buiten komt. Ik zou er niet mee kunnen leven om hem die vrijheid af te nemen. Ik heb hem niet alleen voor mijn eigen plezier, maar wil hem ook een echt fijn paardenleven gunnen, buiten en in een groep vaste maatjes. Met minder neem ik geen genoegen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 15:48

LadyMadonna schreef:
Waratje schreef:
Het is ook onnatuurlijk om een paard in een loopstal te houden }>

Of in een omheind weiland ;)
sorry hoor maar is het nou zo moeilijk om te streven naar een happy huisvesting voor je paard? Of er iig moeite ervoor te doen.
Ik vind het zo een dooddoener. Dus omdat een paard houden uberhaupt al onnatuurlijk is, moet het maar opgehokt worden, daarom zien al die stallen er zoals een fabriek uit. Het draait toch alleen maar om geld en plezier voor de mens. En aanzien op een wedstrijdje.
Ga zelf maar eens een weekje de bajes in. Misschien dast dan het kwartje valt :Z

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 15:54

Maar die "happy huisvesting" is niet voor ieder paard 24/7 buiten met een loopstal. Dat is nou juist het punt dat ik wil overbrengen. Het hangt van veel factoren af wat de optimale huisvesting is van een paard.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 15:56

Dat maak jij ervan... Ik zeg dat nl nergens...
Wat ik een dooddoener vind is: een box is niet natuurlijk...
Niks wat wij met onze paarden doen is natuurlijk.
Ik zie ontzettend veel paarden met vliegen kappen en dekens lopen. Niks natuurlijks aan, vliegen overlast dan weer wel....
Niks mus mee hoor, die van mij staat er ook mee, maar schei alsjeblieft uit met roepen dit en dit en dat is niet natuurlijk

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 16:01

dat hoor je mij niet zeggen. Het is voor iedereen anders maar het is onvoorstelbaar dat je een paard gelukkig maakt met 24/7 tussen de tralies.

LadyMadonna

Re: [Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:29

Mijn box heeft geen tralies ;) en goed, mijn streven is ook zoveel mogelijk buiten (scheelt ook weer een hoop mesten ;) ). Maar die van mij heeft vorige week twee dagen en een nacht binnen gestaan, en ze leeft nog steeds, sleurde me niet naar de wei, en ze heeft ook niet met dr. Phill hoeven praten over haar traumatische ervaring.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 22:01

Haha :D ik heb mijn paard ook twee maanden op stal gehad. Ze is altijd onzettend braaf gebleven maar merkte zeker een verschil in haar gedrag. Ze hadden r helaas ook maar 1 paddock ter grootte van mijn slaapkamer.
Was wegens verhuizing en de goede stal had na 2 mnd pas plek.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 22:18

Tsja er kunnen dingen in je leven gebeuren: moet verhuizen van 24/7 buiten (paarden zijn 4 en 9 jaar en weten niet beter, year round buiten, ook in de winter)naar stal waar ze 6-8 uur per dag buiten komen.
Wel op de wei.

Ik ben er niet blij mee.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 22:22

Waratje schreef:
Nikass, ook paarden aan huis is geen ideale situatie. Er is altijd wel ergens iets dat je eigenlijk anders zou willen, maar de mogelijkheden niet voor hebt. En soms blijkt je paard niet te voldoen aan je eigen ideaalplaatje. :P
Wij kiezen heel bewust voor een pensionstal, mede om onze vrije tijd aan de paarden te kunnen besteden en niet vooral aan hun huisvesting. En ja, er zijn op onze huidige stal ook dingen die we zelf anders zouden doen, maar daar staat zoveel tegenover dat we er toch echt graag blijven staan.

Natuurlijk he je aan huis ook niet alle voorzieningen die je zou willen. Maar je gaat er wel zelf over. Het feit dat ik nu te maken he met stalgenoten die niets liever doen dan elkaar het leven zuur maken danwel met eigenaren die moeilijk doen over hele simpele zaken... het vergalt de sfeer zo. Het liefste ben ik alleen op stal. Met de paarden dan :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 00:28

Nou, ik heb ooit een half jaartje op een pensionstalling gestaan en heb daar ruzies meegemaakt, waar ik echt te oud voor wordt, ja :+ :+ . Naast het hele paardenwelzijngezever daar (pfffff), was dat ook een punt, waar ik werkelijk doodmoe van werd. Never nooit meer, dat ik dat nog eens doe.... mijn paard op zo'n stalling zetten. Ik dacht dat het op mijn leeftijd wel mee zou vallen, maar niets was minder waar. Daarom ben ik zo blij met ons gezellige clubje van vier meiden en bijrijdster, zoals wij alles onderling zelf doen. Niks geen gedoe meer. Als een van onze paarden het minder doet, organiseren we de zaken anders. Alles is bespreekbaar en ruzie is er nooit. En ik kan altijd een 'paardvrije' dag organiseren, heb er officieel zelfs 2 per week (al hoewel ik graag dagelijks naar mijn paard toe ga), dus ook dat is te regelen, als je het goed doet in eigen beheer. Voor mij niets anders meer of ik moet de mogelijkheid krijgen aan huis paarden te houden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 08:50

Er zijn genoeg pensionstallingen waar weinig tot geen gedoe is. Mijn huidige stal is in ieder geval een erg prettige sfeer en er kan een hoop worden geregeld met de stalbaas en onderling. Natuurlijk heb je wel eens een irritatie, maar het scheelt misschien ook wel dat we alleen maar volwassen pensionklanten hebben en een stalbaas die niet iedereen aanneemt als klant ;)

Nikass, het is niet alleen de faciliteiten die je al dan niet hebt met paarden aan huis, maar ook dan kun je voor dingen komen te staan die je eigenlijk niet wil, maar voor je paard toch moet kiezen. Al is het maar dat je 2 paarden hebt met bijna tegengestelde voedingseisen. Het is altijd ergens schipperen, zowel met de paarden zelf als met de keuze van lokatie (grondslag, kosten, woon-werkverkeer, etc.).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:44

Ik ken er niet een die vol doet, Waratje. Jij hebt ook andere ideeen over jouw paard, dan ik heb voor mijn paard. Dus het zegt mij persoonlijk niets, sorry. Ik heb jarenlang verzorgpaarden gehad op diverse stallingen en ook gezocht naar een goed plekje toen mijn eigen paard kwam, maar het is er gewoon niet (en er zijn wat stallingen in mijn buurt en omgeving). Zeker niet voor een insuline resistent paard, die graag buiten staat in de groep. Onvindbaar. Ze hebben vaak een weidebeleid, die ronduit ongezond is voor mijn paard. En het (te lange) binnen staan ('s winters) is niet ons ding. Ik vind het voor mijn paard nog belangrijker dan voor mezelf, maar op ruzies, sfeertjes en mensen die hun afspraken niet nakomen, zit ik niet te wachten. En mijn ervaring is dat veel paardenvrouwen bij elkaar, regelmatig toch wel 'gedoe' geven. Ik heb blijkbaar teveel 'andere' ideeen voor de gemiddelde stalling, mede ook door mijn paard's individuele situatie, maar ook omdat ik het 'natuurlijke' aanhang. Daarbij heb ik nu DE perfecte plek voor mijn paard met lieve meiden en alle faciliteiten, voor zowel de paarden als ons. Het is alleen wat meer werk, maar dat doen we onderling met liefde en goede afstemming. Dan is het prima te doen, want ik ben naast mijn paard ook druk met kind, baan, mijn huishouden, mijn relatie (waarmee ik nog niet samenwoon, sociaal leven en andere bezigheden. Het belangrijkste is dat mijn paard het goed doet en de insuline resistentie geen rol speelt momenteel. Vorig jaar, op die pensionstalling, was hij de hele zomer ziek en ze wilden maar niet begrijpen dat mijn paard niet op zo'n land kon staan 24/7. Er werd altijd moeilijk gedaan, als ik hem op de paddock zette om te ontgiften. Daar stond hij dan ook altijd alleen, want denk je dat ze zich op zo'n stalling bezig houden met het feit dat je een paard met een maatje moet zetten? Het werd altijd als 'lastig' ervaren, omdat mijn paard niet was zoals 'de rest'. En dat zag ik ook vaak met paarden met mok e.d. Op de meeste pensionstallingen is dat vooral gedoe, als je paard andere zaken of plekken om te staan, nodig had............

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:05

Waratje schreef:
Er zijn genoeg pensionstallingen waar weinig tot geen gedoe is. Mijn huidige stal is in ieder geval een erg prettige sfeer en er kan een hoop worden geregeld met de stalbaas en onderling. Natuurlijk heb je wel eens een irritatie, maar het scheelt misschien ook wel dat we alleen maar volwassen pensionklanten hebben en een stalbaas die niet iedereen aanneemt als klant ;)

Nikass, het is niet alleen de faciliteiten die je al dan niet hebt met paarden aan huis, maar ook dan kun je voor dingen komen te staan die je eigenlijk niet wil, maar voor je paard toch moet kiezen. Al is het maar dat je 2 paarden hebt met bijna tegengestelde voedingseisen. Het is altijd ergens schipperen, zowel met de paarden zelf als met de keuze van lokatie (grondslag, kosten, woon-werkverkeer, etc.).

Dat snap ik, maar schipperen en afwegen in het belang van mijn paard vind ik niet erg. Ouwewijvengeneuzel van zg paardenmensen, dat kost mij echt teveel energie. Nou moet ik zeggen dat het bij ons op stal normaal gesproken ook prima verloopt, we zijn heel kleinschalig en doen alles in overleg. Maar nu er enkele vakantieklanten staan voor de zomer, afkomstig van grote maneges, weet ik weer hoe het meestal gaat op pensionstallen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:08

Twiggy2008 schreef:
Ik ken er niet een die vol doet, Waratje. Jij hebt ook andere ideeen over jouw paard, dan ik heb voor mijn paard. Dus het zegt mij persoonlijk niets, sorry. Ik heb jarenlang verzorgpaarden gehad op diverse stallingen en ook gezocht naar een goed plekje toen mijn eigen paard kwam, maar het is er gewoon niet (en er zijn wat stallingen in mijn buurt en omgeving). Zeker niet voor een insuline resistent paard, die graag buiten staat in de groep. Onvindbaar. Ze hebben vaak een weidebeleid, die ronduit ongezond is voor mijn paard. En het (te lange) binnen staan ('s winters) is niet ons ding. Ik vind het voor mijn paard nog belangrijker dan voor mezelf, maar op ruzies, sfeertjes en mensen die hun afspraken niet nakomen, zit ik niet te wachten. En mijn ervaring is dat veel paardenvrouwen bij elkaar, regelmatig toch wel 'gedoe' geven. Ik heb blijkbaar teveel 'andere' ideeen voor de gemiddelde stalling, mede ook door mijn paard's individuele situatie, maar ook omdat ik het 'natuurlijke' aanhang. Daarbij heb ik nu DE perfecte plek voor mijn paard met lieve meiden en alle faciliteiten, voor zowel de paarden als ons. Het is alleen wat meer werk, maar dat doen we onderling met liefde en goede afstemming. Dan is het prima te doen, want ik ben naast mijn paard ook druk met kind, baan, mijn huishouden, mijn relatie (waarmee ik nog niet samenwoon, sociaal leven en andere bezigheden. Het belangrijkste is dat mijn paard het goed doet en de insuline resistentie geen rol speelt momenteel. Vorig jaar, op die pensionstalling, was hij de hele zomer ziek en ze wilden maar niet begrijpen dat mijn paard niet op zo'n land kon staan 24/7. Er werd altijd moeilijk gedaan, als ik hem op de paddock zette om te ontgiften. Daar stond hij dan ook altijd alleen, want denk je dat ze zich op zo'n stalling bezig houden met het feit dat je een paard met een maatje moet zetten? Het werd altijd als 'lastig' ervaren, omdat mijn paard niet was zoals 'de rest'. En dat zag ik ook vaak met paarden met mok e.d. Op de meeste pensionstallingen is dat vooral gedoe, als je paard andere zaken of plekken om te staan, nodig had............

Dit is ontzettend herkenbaar!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:09

Dat ik andere ideeen heb over mijn paard dan jij over de jouwe is niet zo'n punt. Bij ons op stal zijn verschillende mogelijkheden waar ik mijn eigen keuzes in gemaakt heb (en maak), maar er zijn ook voor bijzondere situaties oplossingen gevonden. Mijn oude merrie heeft ook wat eigen management in de winter, daar wordt gewoon in overleg goed mee omgegaan.
Maar goed, bij ons is ook een verloop van helemaal niks, dus het blijft een theoretische mogelijkheid :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:16

Waratje schreef:
Dat ik andere ideeen heb over mijn paard dan jij over de jouwe is niet zo'n punt. Bij ons op stal zijn verschillende mogelijkheden waar ik mijn eigen keuzes in gemaakt heb (en maak), maar er zijn ook voor bijzondere situaties oplossingen gevonden. Mijn oude merrie heeft ook wat eigen management in de winter, daar wordt gewoon in overleg goed mee omgegaan.
Maar goed, bij ons is ook een verloop van helemaal niks, dus het blijft een theoretische mogelijkheid :+

Dan heb jij daar geluk mee :j . Mijn ervaringen zijn helaas heel anders. En al helemaal nu ik alles in 'eigen beheer' heb en zie dat mijn paard het nu beter doet dan ooit (en dan gaat het met mij ook goed :) ). Dan ruil je dat niet meer in voor het gezeur en de regeltjes op een pensionstalling. Op mijn oude pensionstalling is wel verloop. Overigens staan er bij mij ook twee meiden uit diezelfde pensionstalling. Dus er waren ook leuke mensen, maar wel met andere ideeen, net als ik. :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:29

Als je er helemaal tevreden mee bent, is het toch ook helemaal goed? Fijn dat je een plek naar je zin hebt en een gelukkig paard!
Het ging mij even om het beeld dat pensionstalling per definitie gedoe is :D

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:45

Ik vind het teleurstellend om te lezen dat er in dit topic voornamelijk met modder naar elkaar gegooid wordt en dat de meningen vooral zwart/wit zijn.

De teller van het aantal dooddoeners als 'dan moet je maar geen paard kopen' 'het is geen kwestie van niet kunnen maar niet willen' loopt inmiddels in het rood hier.

Toch merk ik dat iedereen eigenlijk hetzelfde wil: het beste voor z'n paard. En was het allemaal maar zo simpel als dat sommige het hier opperen.

Niet elk paard is gebaat bij 24/7 buiten. Niet elk paard kan op het land. Sommige paarden zijn juist wel gebaat bij overnachting op stal en een uurtje stapmolen.

Laten we mijn haflinger (ja, koudbloed, ja recreatieruiter) als voorbeeld nemen. Hup, 24/7 naar buiten met andere paardenmaatjes en klaar. In de winter een lekker vachtje om zich warm te houden. Makkelijk toch? Of niet?

- Paard is laag in rang, is dus vaak 'de banketstaaf' in de kudde, welke kudde dan ook. Krijgt weinig rust en durft (in grotere groepen) niet te liggen. Is het dan paardvriendelijk om zo'n dier 24/7 met soortgenoten te zetten?
- Paard groeit in breedteformaat als 'ie al naar gras kijkt, 24/7 op de wei betekend onlosmakelijk zwaar overgewicht met gezondheidsproblemen. Ook niet heel paardvriendelijk.
- Paard maakt zo'n enorme vacht aan dat 'ie in de winter bijna net zoveel staat te puffen en zweten als met het weer van afgelopen dagen. En dat in rust. Geschoren leeft 'ie helemaal op. Ongeschoren is dus in dit geval ook niet erg paardvriendelijk.

Paardlief is de afgelopen 2,5jr 6x (!!) verhuisd en opnieuw geïntegreerd in verschillende groepen. Verschillende soorten groepshuisvesting en verschillende systemen. Hij staat nu 24/7 in een zandpaddock met 8 andere paarden, schuilstal, overkapping, slowfeeders, schoon drinkwater en 6u weidegang per dag. Het gaat vooralsnog goed, maar liggen heb ik 'm nog niet zien doen. De winter, als de (gedraineerde!!) paddock verzuipt, staan ze met z'n allen op de verharding. Maar met droge voeten slapen weet ik niet of dat gaat lukken. Met noodweer bij de andere onder de overkapping staan moet ik nog zien.

Dit is de laatste x dat ik groepshuisvesting probeer. Mocht het deze winter weer escaleren ben ik echt uitgedokterd en uitgeprobeerd, heb ik er werkelijk alles aan gedaan om m'n paard een fijne groepshuisvesting te geven. Maar als ie altijd in de stress is of 'ie aangevallen gaat worden door de rest, niet durft te slapen etc, dan doe ik mijn poown misschien een groter plezier met een ruime stal met uitloop, sociaal contact met een draadje ertussen en af en toe een paar uurtjes naar buiten met 1 ander maatje.

Het is allemaal nog niet zo simpel. Alle paarden zijn anders, de ene zal kouwelijk worden op de rug in de regen en wind, en zal gebaat zijn bij wat meer stalling, de ander is laag in rang, de derde vreet zich klem aan ruwvoer en de 4e krijgt te weinig eten in de groep.

Daarbij ben je afhankelijk van wat de pensionhouder jou kan bieden. En zeker in de Randstad kan het een uitdaging zijn om een fijne plek te vinden.

Wat ik wil zeggen: niet allemaal zo kortzichtig denken. Misschien staat dat paard daar wel op stal omdat 'ie zich helemaal niet fijn voelt in de groep. Of misschien staat jou paard met z'n voeten in de modder wel heel ongelukkig te zijn. Even wat verder denken dan je neus lang is en onthoudt dat (bijna) elke eigenaar het beste wil voor z'n dier, net zoals je dat zelf wil.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:50

Twiggy2008,Mijn paard had ook wat aparte wensen toen ze bij mijn vorige stal binnenkwam. Ze durfde in eerste instantie niet helemaal op de achterste wei te staan, zo'n halve kilometer bij stal vandaan. Met veel gemopper werd ze dan maar samen met twee andere "probleempaarden" op het voorste landje dicht bij stal gezet. Hier was ze veel rustiger. Er werd met mij echter niet overlegd met welke paarden ze kwam te staan. 1 van de paarden had ijzers rondom. Dit wilde ik liever niet, omdat mijn paard vaak laag in de rangore staat en nogal eens wat moet incasseren. Maar dit was niet bespreekbaar. In eerste instantie leek het goed te gaan tussen de paarden en ik was net nieuw op die stal, dus maar zo gelaten. Toen kwam de strookbegrazing. Mijn paard zag nooit een strookje want als er een nieuw stukje werd afgezet werd ze door de twee anderen weggejaagd. Voornamelijk door de merrie met ijzers achter en dit ging met veel getrap - net niet raak- gepaard.
Uiteindelijk concludeerde de eigenaar zelf dat het geen werkbare situatie was ("jouw paard gaat nog es dood van de honger") en dus werd mijn paard op een landje alleen gezet. Zonder directe buren. Toen ik voorzichtig aangaf dat ik het wel prettig zou vinden als ze een maatje had of toch op zijn minst over een draadje contact kon maken kreeg ik te horen: "ze heb toch ogen in dr kop? ze ken toch paarden zien?!"
Nou ja, enzovoort, kan ik een boek over schrijven. De strekking is duidelijk denk ik.

Nelleke: ik hoop van harte dat het nu goed komt met je paardje! Op termijn hebben wij mogelijk weer een plekje voor een ruin. Dus als deze winter afzien wordt, neem dan even contact op...

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:58

@ Nikkas, tnx.

Volgens mij kunnen wij sowieso samen een boek volschrijven over alle stallingen in en (wijde) omgeving Amsterdam. :')

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:07

Nelleke, het gaat niet om een paard 's nachts op stal zetten of niet. Ik denk dat iedereen zo een keuze wel begrijpt. Het wordt moeilijker wanneer de uren vrije beweging van een paard met 1 cijfer beschreven kunnen worden. En dan maak ik geen onderscheid tussen paddock of weidegang.
Ieder paard moet apart bekeken worden, ok, maar geen enkel paard, geen enkel dier durf ik zelfs stellen, wordt gelukkiger van een langere periode in een kleine ruimte.
Het enige wat bediscussieerd kan worden is waar exact de grens ligt. Is 5 uur buiten voldoende? Of moet het minstens 9 uur zijn? Staat paardlief nog 15!! uur op een oppervlakte die kleiner is dan een gemiddelde slaapkamer.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:18

En ook daarin bestaat geen goed of fout antwoord.

Er zijn zoveel kanttekeningen bij het danwel buiten of binnen hebben van een paard. Hoe staat ie buiten, zijn er schuilmogelijkheden, kan 'ie eten etc. Of: hoe groot is de box, hoeveel ruwvoer krijgt 'ie, is er sociaal contact mogelijk.

Er zit zoveel tussen 24/7 op een dichte stal zonder het zien van andere paarden en 24/7 in de wei.

Belangrijker is dat er naar het individuele paard gekeken kan worden, naar de mogelijkheden van de eigenaar, naar alle randvoorwaarden en niet zwart/wit naar buiten of binnen.

Mijn reactie is dan ook meer bedoeld naar alle mensen die met modder gooien naar anderen maar zichzelf niet kritisch kunnen bekijken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:22

Bwa, ik denk dat langdurig minimaal 15 uur op een kleine oppervlakte staan sowieso nefast is hoe ruim en luchtig een stal ook is en hoeveel ruwvoer er naar binnen gepropt wordt. Een individuele box is zelden groter dan 4,5 op 5 m, zeer zelden. De prefab stalletjes die vaak gebruikt worden halen zelfs nipt de 3 x 3, die worden wel zo geadverteerd maar zijn in realiteit vaak 5 tot 10 cm korter.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:49

Nikass schreef:
Twiggy2008,Mijn paard had ook wat aparte wensen toen ze bij mijn vorige stal binnenkwam. Ze durfde in eerste instantie niet helemaal op de achterste wei te staan, zo'n halve kilometer bij stal vandaan. Met veel gemopper werd ze dan maar samen met twee andere "probleempaarden" op het voorste landje dicht bij stal gezet. Hier was ze veel rustiger. Er werd met mij echter niet overlegd met welke paarden ze kwam te staan. 1 van de paarden had ijzers rondom. Dit wilde ik liever niet, omdat mijn paard vaak laag in de rangore staat en nogal eens wat moet incasseren. Maar dit was niet bespreekbaar. In eerste instantie leek het goed te gaan tussen de paarden en ik was net nieuw op die stal, dus maar zo gelaten. Toen kwam de strookbegrazing. Mijn paard zag nooit een strookje want als er een nieuw stukje werd afgezet werd ze door de twee anderen weggejaagd. Voornamelijk door de merrie met ijzers achter en dit ging met veel getrap - net niet raak- gepaard.
Uiteindelijk concludeerde de eigenaar zelf dat het geen werkbare situatie was ("jouw paard gaat nog es dood van de honger") en dus werd mijn paard op een landje alleen gezet. Zonder directe buren. Toen ik voorzichtig aangaf dat ik het wel prettig zou vinden als ze een maatje had of toch op zijn minst over een draadje contact kon maken kreeg ik te horen: "ze heb toch ogen in dr kop? ze ken toch paarden zien?!"
Nou ja, enzovoort, kan ik een boek over schrijven. De strekking is duidelijk denk ik.

Nelleke: ik hoop van harte dat het nu goed komt met je paardje! Op termijn hebben wij mogelijk weer een plekje voor een ruin. Dus als deze winter afzien wordt, neem dan even contact op...

Nikass, heel herkenbaar. Je paard wordt de dupe (is ook mijn ervaring). Ik heb zo vaak geprobeerd om er in alle redelijkheid over te praten, maar ze wilden er gewoon niets van weten, snapten ook niet wat insuline resistentie/hoefbevangenheid was, laat staan wat je er aan kunt doen. Ik was gewoon oervervelend in hun ogen. Vervolgens op een kleinschalige stalling gestaan, waar het ook niet echt gezellig was en waar mijn paard te weinig bewegingsruimte kreeg (had een mooi verhaal te horen gekregen over een paddock paradise, maar het bleef voornamelijk een schuilstal met uitloop. Niet voldoende voor een paard dus). Vervolgens kwam er een plekje vrij bij de buren. Weidegang, paddock, schuilstal, bak, vlakbij bos en hei en met gezellige meiden met dezelfde gedachtengang (natural horsemanship e.d.). Ideaal en ik ben eindelijk geen buitenbeentje meer :D . We hebben een rooster (voeren, op de paddock zetten na weidegang, mest scheppen), die we wekelijks invullen. Zo kun je toch je gewone leven naast je paard blijven leven. Voor mijn paard waren die verhuizingen heel heftig. Ik heb een jaar lang lopen tobben door die rotstallingen. Ben nu blij dat er rust is, zowel voor mijn paard als voor mezelf.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 20:21

Gini schreef:
Bwa, ik denk dat langdurig minimaal 15 uur op een kleine oppervlakte staan sowieso nefast is hoe ruim en luchtig een stal ook is en hoeveel ruwvoer er naar binnen gepropt wordt. Een individuele box is zelden groter dan 4,5 op 5 m, zeer zelden. De prefab stalletjes die vaak gebruikt worden halen zelfs nipt de 3 x 3, die worden wel zo geadverteerd maar zijn in realiteit vaak 5 tot 10 cm korter.

Klopt, het heeft ook niet mijn voorkeur, maar een paard koste wat kost 10u in een paddock zetten zonder ruwvoer en schuilmogelijkheden heeft ook niet mijn voorkeur.

Een paard die om 7u ruwvoer krijgt, van 8 tot 12 op de paddock komt, dan weer naar binnen gaat voor ruwvoer, om 2u er weer uit komt voor een rondje molen, daarna nog een uurtje buiten wordt gezet door een stalgenoot oid en je komt 's avonds na het eten je paard verzorgen/rijden en je bent daar ook weer 2/3u mee bezig, dan heeft zo'n dier niet 19u aaneengesloten op stal staan vervelen, terwijl het aantal uur op de paddock per dag maar max 5 is.

Als je dan een paard hebt die moeilijk in de groep ligt, of je hebt gewoonweg niet de mogelijkheid om je paard meer ruimte/eten op de paddock/schuilstal op de paddock/droge voeten te geven, dan vind ik niet dat het paard per definitie onvriendelijk gehouden wordt.

Dus het is allemaal niet zo zwart-wit.