Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe veel uur per dag staat je paard buiten (paddock of weiland)?

Helemaal niet, alleen als ik rij komt ze uit haar box
32 (1%)
1 á 2 uur
104 (3%)
2 á 3 uur
132 (4%)
4 uur of meer
1678 (55%)
24 uur per dag
1069 (35%)

Totaal aantal stemmen: 3015

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:33

claudiaM33 schreef:
Wat je wil; fijnmazig extra large hooinet dan.......(ik dacht als wat oudere onder het jonge forumpubliek doe ik even hip met mijn slowfeeder..... *D )

_O- . Volgens mij zit er overigens wel degelijk een verschil tussen een slowfeeder en een hooiruif.

Magrathea

Re: Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:35

Dient hetzelfde doel toch? Dat de paarden niet alles in één keer naar binnen werken.
Al betwijfel ik of dat vroegah-vroegah ook zo was... Hoewel er vast wel eens een boer zal zijn geweest die opmerkte dat de paarden het waarschijnlijk leuker zouden vinden om langer met hun eten te doen, en dat ze zich minder verveelden met 'iets te doen'.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:16

die van mij mogen vannacht lekker weer buiten slapen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:51

Mizsz_Kitty schreef:
Joyce B, in jouw schema mis ik toch echt het samenzijn van de paarden. Ze hoeven niet binnen apart te staan om te eten, dat kunnen ze ook prima samen.

Uiteindelijk zijn ze zonder baasje maar 2/3 uur per dag uit stal....

Ik reageerde op een reactie van een bokker die in deze situatie zit, van stapmolen, 1 tot 2 uur paddock en dan 's avonds nog zelf het paard trainen. Ik leef me dan in in de situatie hoe zo'n dag er dan uit zou kunnen zien voor het paard.

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:53

Bij ons staan ze lekker buiten van 9 tot 3 uur ongeveer, in de paddock. :)
En als het land droog is, gaan ze het land op.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:53

Mooie open stallen.
Geven goed weer dat paarden ook op stal sociaal contact kunnen hebben. Het hangt gewoon allemaal af van hoe het een en ander ingericht is.

Je kunt de hoeveelheid ruwvoer afstemmen op de paarden en als het hooi op is kunnen de meeste paarden ook nog stro knabbelen en sprietjes/graantjes zoeken, een dutje doen, wat om zich heen kijken naar de mensen en dieren, contact maken met de buurpaarden over een half open tussenschut heen, bij een luik naar buiten staren met hun neus in de wind of de zon (in de paddock staan ze ook vaak in de verte te staren) Het gaat er om dat als er veel gebeurd op een dag en paarden regelmatig uit de stal gehaald worden voor verschillende soorten beweging ofwel vrij in de paddock met minimaal 1 ander paard, ofwel in de stapmolen, ofwel onder het zadel met aandacht van de baas.

Tuurlijk is het fijner als ze langer samen met andere paarden staan, rondlopen en ook als groepje buiten kunnen eten. Nog fijner is het voor ze als ze zelf kunnen kiezen tussen buiten en binnen, zandpaddock of wei, hooi, gras of stro om te eten etc. Maar ook met weinig mogelijkheid voor veel uren in een paddock, kan het aantal uren echt vervelen best meevallen als nagedacht wordt over een goede dagindeling binnen de mogelijkheden die er zijn.

We hebben het nu niet over paarden waar niemand naar om kijkt, die echt 24/7 op stal staan omdat zowel stalhouder als verzorger/eigenaar niet de moeite neemt ze er uit te halen en beweging te geven en die met dichte zijwanden, door tralies, tegen een blinde muur staan te kijken...

Magrathea schreef:
Ligt er maar net aan wat voor stallen je hebt. Deze stallen heb je nog mega veel sociaal contact (sorry voor slechte kwaliteit foto)

[ Afbeelding ]

Paarden kunnen hier makkelijk over de rand (de kleintjes gaan op het randje staan := ), kunnen kroelen met elkaar, kunnen elkaar zien. Aan de andere kant is nog zo'n rij, daar zijn de schotten wat hoger met een laag stukje aan de voorkant. Aan die kant kunnen ze ook hun hoofd naar buiten steken. De meeste paarden zijn hier zo gestald, enkele staan in een 'normale' stal maar ze wisselen af en toe zodat ze niet altijd hierin staan (buiten de hengst, die staat altijd in een 'normale' stal)(als hij op stal staat dan hè, hij staat ook zo veel mogelijk buiten).

Joyce heeft overigens volgens mij al eerder aangegeven dat ze anti verveling is en voor veel ruwvoer. Niet te snel je conclusies trekken hè. Er wordt nu wel erg makkelijk vanuit gegaan dat in haar schema het paard een mini plukje ruwvoer krijgt...

Bedankt, en Stef ook bedankt.

Dat schema is niet mijn eigen situatie maar een mogelijke indeling van een paard in een andere situatie.
Hoe de paarden hier leven is te zien in mijn profiel. Link met foto's staat vrij bovenaan.

Mijn schema en het dagritme pas ik aan aan het seizoen en de bodemgesteldheid.
nu:
Paarden lopen in de leefpaddock en kunnen zelf in en uit de stal(len) lopen, buiten water drinken, in de zandpaddock takken knabbelen als die er liggen, er staat onder het afdak een liksteen, er zijn ruwvoerbakken waar de hooinetten in vastgeknoopt kunnen worden en hopelijk kom ik er binnenkort aan toe op de schuurpaal te plaatsen.

voor 9 uur: ruwvoer (elk net een mengsel van hooi en stro in fijnmazige hooinetten en bakken)
rond 12/13 uur: ruwvoer of de wei in als de bodem en het weer het toelaat.
rond 15/16 uur uit de wei als ze in de wei stonden, tijdsduur hangt van bodem en weer af
rond 17:00: ruwvoer
na 21:00: laatste, grotere, ruwvoerbeurt.

's ochtends, 's middags en 's avonds wordt de mest weggehaald.

Ik heb 3ha grasland voor maximaal 6 paarden (nu 3) dus ruimte en gras genoeg het hele jaar door, alleen is de bodem te nat en zacht om het hele jaar door te gebruiken. Het wordt snel een moeras.
Van april tot oktober is de wei goed te gebruiken (de hele dag of indien gewenst dag en nacht), van oktober tot/met maart hangt het af van hoe nat het is geweest of de bodem goed hard (en redelijk vlak) opgevroren is. Ik probeer ze er zo vaak mogelijk enkele uurtjes tot een dagdeel op te houden, maar is het erg nat, dan houd ik ze ook wel langere periodes in de paddock.

Ik heb de luxe van een eigen stal, die ik zelf heb kunnen ontwerpen en indelen (binnen de mogelijkheden van het bestemmingsplan/aantal m2 natuurlijk).
De paarden hebben een inloopstal van bijna 45m2, die opgesplitst kan worden met behulp van halve wanden in 4 stallen van ongeveer 11m2. Maar deze wanden liggen ongebruikt op de hooizolder. Het is nu 1 grote ruimte met een paal in het midden.

Dan heb ik ook nog een stal van zo'n 23m2, die met behulp van een halve wand opgesplitst kan worden in 2 stallen. Deze wordt gebruikt bij nieuwe paarden die nog niet in de groep kunnen en als we extra ruimte nodig hebben of een paard apart (op stal) moet staan om 1 of andere reden.

Verder nog een afdakje over de hele achterkant van de stal. Rondom is het bestraat en direct aangesloten ligt de zandpaddock (450m2), als ik de doorgang open zet de rijbak (1200m2) en aan de paddock nog een, deels net aangelegd, zandpad met waterbuffer wat nu nog niet toegankelijk is omdat het zand nog te zacht en soppig is en het stevige deel overgaat in een graspad wat nu te nat en zacht is. Dat moet eerst verder inklinken en een stuk graspad moet nog zand worden zodat ze daarlangs naar de achteruitgang van de bak kunnen lopen en het een grote rondlopende route is.

Toch gaan de paarden zich ook hier makkelijk vervelen als het ruwvoer op is.
Onbeperkt voeren kan niet, want 2 van de 3 staan op dieet. Daarom meerdere keren per dag in porties voeren en in de wei lopen 2 van de 3 met graasmasker op.

Afwisseling is voor de paarden ook hier het motto. Die paar uurtjes wei, of even een paar uurtjes de bak er bij geven, of een stuk wandelen aan de hand, rijden onder het zadel of op andere manier beweging geven, geeft afleiding zonder dat ze eten.

Mijn paarden kunnen kiezen, maar als ik ze in de grote inloopstal voer met slecht weer, dan staan ze gerust zo goed als de hele dag in de stal... Als er eten is, dan maakt ze dat echt niet uit. Ze moeten er uit om te drinken, en omdat ik meestal verspreid (zowel buiten als binnen) voer, wisselen ze regelmatig van plek. Verder gebruiken ze de inloopstal als toilet. Vooral als het buiten nat is komen ze speciaal naar de stal om daar te plassen en te poepen. Dat geeft een flinke bende dus met vies weer...

Ik zou er best nog een stapmolen bij willen hebben (zou alleen niet weten waar ik die praktisch gezien zou moeten plaatsen (wat mag, zonder ons uitzicht te blokkeren of in de weg te staan) want ook die stapmolen is verandering van omgeving met beweging zonder eten...

Voor 2013/2014 staat er nog een uitbreiding van het aantal meters zandpad in de planning. We hopen dat we dan meer afwisselende en interessante loopruimte hebben die het hele jaar door te gebruiken is en we minder last hebben van onze natte slechte/zachte bodem.

Ik probeer dus zoveel mogelijk aan zowel de behoeften van de paarden, als die van onszelf en onze "stalgenoten" tegemoet te komen (zo goed mogelijke, netjes onderhouden bak, afspuitmogelijkheid, droge plek om je paard te verzorgen en ruimte om je spullen kwijt te kunnen)
Op ons plekje is dat helaas minder makkelijk te realiseren dan we hadden verwacht, maar we blijven er aan werken het steeds beter te krijgen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:03

Vandaag hebben ze maar kort buiten gestaan (paar uurtjes in de bak) maar het is zo nat overal het is
echt super vervelend.. Alles gaat kapot -:(- Hopelijk snel weer de hele dag.. Gelukkig blijft het deze week wat droger.

Gelukkig heeft ze een grote stal met groot luik naar buiten.. Maar vind het evegoed vervelend.
Vind het nu wel een must om savonds te rijden/longeren.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:06

ElCamino schreef:
Weet je wat het is.....mensen wiens paard écht maar 2 uur buiten staat om wat voor reden dan ook reageren niet in dit topic.
JUIST omdat ze dan afgebrand worden....ik ken veel maneges / pensionstallen waar geen paddock of wei is, deze mensen zitten ook op bokt maar denk je nu echt dat ze gaan reageren ???
Ze kijken wel link uit.....
Mijn paarden gaan deze week de wei uit overigens, het is te nat en ze trappen alles stuk. Ze gaan n u tot maart / april gewoon de rijbaan in 24/7. De boxdeuren staan altijd open.

Even teruglezen, ik heb wel degelijk gereageerd......
Misschien dat veel mensen erover heen hebben gelezen maar ik heb niet veel commentaar gehad...
Ligt er misschien net aan hoe je het brengt :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:34

Ja hè Joyce! Ik wil later zelf ook echt zulke stallen. Ze waren ook nog eens enorm praktisch: de tussenschotten konden allemaal open, waardoor je ofwel een grote stal kan maken (handig voor drachtige merries/merries met veulen) en aan het eind van de week gaan alle schotten open, tractor erdoor heen, mesthoop aan het eind en hoppa, uw 15 stalletjes zijn leeg in een uurtje :D

Ik kan jouw manier van paarden houden alleen maar toejuichen trouwens. Veel afwisseling, altijd zoeken naar andere manieren om je paard te vermaken, ik zeg chapeau! Ik denk dat menig 24/7 buiten paard zich meer verveelt dan die van jou.

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:52

Die van mij staan ook nog gewoon dag en nacht buiten, maar bij ons is het ook geen modderpoel of dergelijke. Als het wel heel erg wordt gaan ze 's nachts naar binnen en zo veel mogelijk naar buiten :)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:57

Als ik dit zo lees ben ik toch wel erg blij met het veluwse zand hier. Het is hier misschien 2 dagen bij de ingang van de wei wat blubberig geweest, maar nu is het gewoon droog gelukkig!
Alles staat nog hele dag op de wei. En onze groep gewoon 24/7 buiten.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 23:41

Ik sta in Rotterdam (Zuid)
En mijn paard staat in een groepje van nu nog 6 paardjes de hele dag buiten
en s'nachts op stal
we hebben van die pallet bakken opgesnord en die vullen we 3x per dag met hooi
We hebben 2 buitenzet of binnenzet beurten ongeveer per persoon per week
Echt ideaal
In de zomermaanden (van 1 mei tot 1 oktober) staan ze dag en nacht op de wei :))

Hiervoor stond ik ook in omgeving rotterdam (barendrecht)
Waar hij ook hele dagen buiten kwam
de stalletjes bestaan wel in de randstad
maar ik geef toe.... eigenlijk te weinig helaas ;(

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 23:55

Bij ons staan de paarden van 7 uur smorgens tot 6 uur savonds buiten. Ze staan nu nog op de wij maar die worden heel modderig nu dus ze zullen 1 deze dagen over gaan naar de paddocks. En ook dan staan ze nog de hele dag buiten.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 00:08

Hier staat hij 24/7 buiten in een groot weiland. Behalve met erg slecht(on)weer. Dan gaat hij op stal, een ruime box van 4x4

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 00:10

24 uur per dag, 7 dagen in de week :D Tenzij het heel erg koud is, zoals vorig jaar. Met -20 staan ze lekker knus binnen.

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 00:15

Lang leve de uitloopstallen, paarden kunnen zelf bepalen of ze naar buiten of binnen willen. :D

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 00:18

Mijn Shetlander staat 24/7 buiten. :)
De KWPN'er gaat van ongeveer 9 tot 4 naar buiten, ook met slecht weer.

mengirls

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 00:25

4 shetjes 24/7 buiten ...

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 00:37

Ik heb 24 uur buiten gestemd, maar wil daar nog de toevoeging bij doen dat het hier om een paddock gaat. Ze staan in een inloopstal met een paddock eraan van +/- 15 bij 30 (groot genoeg voor een drafje en scharrelen maar geen groot weiland) Van 's ochtends 10 tot een uur of 18 staan kunnen ze ook het weiland in. Tenzij het erg hard regent dan is de weide gewoon te nat, na een aantal droge uren droogt het meestal mooi af en dan kunnen ze er weer op. Daar pas ik het voerschema dan ook altijd op aan, sowieso 3x ruwvoer als ze niet op de weide kunnen dan wordt het 4x.

Joycie, klinkt als een mooi afwisselend schema, klinkt goed allemaal +:)+

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 00:41

Ik ken hier in de omgeving geen enkele stal waar ze langer dan 4 uur buiten komen, bij ons ook niet.

WhiteWolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 00:45

Ongeacht het weer staan ze bij ons van 'smorgens vroeg tot 'savonds ongeveer 22.00 buiten. Ze krijgen 'smorgens hooi voor ze naar buiten gaan of in de wei, 'savonds brok en hooi. We houden ze 'snachts binnen voor controle en drinkgedrag.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:11

nens77 dat klopt wel, maar er zijn zóveel mensen die hun paard 24/7 binnen hebben op grote pensionstallen, je bent een van de weinigen.... en als ik zo verder lees is er toch commentaar op degenen die hun paard veel binnen hebben.

Mijn paard heeft vroeger ook alleen op stal gestaan, geen wei, geen paddock, geen molen. Ik reed alleen elke dag. Dit paard heeft destijds geen ondeugden ontwikkelt, was ook blij in mijn ogen.
Nu staat hij 24/7 buiten en ik merk wat gedrag betreft geen verschil. Hij is net zo vrolijk.
Paarden zijn opportunisten, ze schikken zich gewoon in hun lot.

Natuurlijk is veel buiten met vriendjes beter maar als ze het niet anders gewend zijn dan op stal hebben zij daar ook niet veel moeite mee, mijn oude paard is nu 24 en heeft begalve artrose niks vreemds ontwikkeld in de tijd dat hij binnen stond.
Al zou ik het nu nooit meer willen, een paard altijd op stal....

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:14

ElCamino, daar ben ik het niet mee eens, dat paarden zich schikken in hun lot. Er zijn zoveel paarden die het niet kunnen bolwerken om veel op stal te staan, hoeveel wevers zijn er wel niet?

Onbekendx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:16

overdag buiten en na het rijden gaan ze op stal !

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:19

@White-wolf: eten de paarden dan overdag niet als ze inde paddock staan? Dat is wel erg lang zonder dan