Paard op stal wel zo zielig??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:54

Lusitana schreef:
Wat onbeperkt eten betreft...
Het is belangrijk dat de darmen (bijna) de hele dag bezig zijn. dat is niet hetzelfde als onbeperkt (over) eten.

Een heleboel natuurlijke dingen laten zich niet zomaar omzetten in weilandleven. In weianden groeit gras dat voor koeien is gezaaid om zoveel mogelijk melk te geven, niet voor paarden om daar sober van te leven.
Weide gras lijkt in de verste verte niet op natuurgras en ze worden er dan ook snel veel te dik van. Je kunt ze dus feitelijk niet onbeperkt laten eten. Ook niet van het hooi wat van zo'n land komt.
Als men dingen natuurlijk wil doen, moet men naar de natuur kijken en niet een namaak versie er van voorschotelen en denken dat dat zo ideaal is of beter dan dit of dat.
De darmen gezond gevuld houden kan op diverse manieren.

Het is al genoemd, paarden zijn individuen en wat de een lekker vindt, kan de ander vreselijk vinden. Het is niet goed om ze alleen als groep zoogdieren/vluchtdieren/kuddedieren te zien en zelf in te vullen wat dat dan in zou houden en waar ze zivch prettig bij zouden voelen.
Als men merkt dat een paard niet tevreden is in zijn situatie, moet men wat aan die situatie doen, maar als een paard tevreden is in zijn situatie, is er geen enkele reden om aan te nemen dat iemand een dierenbeul is omdat het paard anders gehouden wordt dan "normaal" of wat een groep correct vindt.

Ik vind dat mee vallen, ik vind veel paardenweien hier in de buurt, echt niet voldoen aan de koeienwei, welke voornamelijk of alleen maar uit gras bestaat. Is dat onderhand niet wat achterhaald, dat paarden altijd maar op koeienweides lopen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:55

Active schreef:
pmarena schreef:
De ponies zijn inderdaad te vet , dat zei ik zelf ook al :P

Maar ze kunnen het hebben , ze lopen genoeg rond en zijn het gewend en krijgen genoeg vitamientjes e.d. binnen om 1 en ander goed te kunnen verwerken. Daarbij houden we ze natuurlijk goed in de gaten :)

Voor geen enkel paard is overgewicht gezond, ook die van jou niet. Dus het stukje, ze kunnen het hebben is natuurlijk onzin. Daarbij, als je nou op sommige plekken waar hooi ligt, gewoon niets neerlegd. Je overvoerd ze op dit moment. Want ze zijn niet een klein beetje vet, maar ze zijn heel erg vet.

Je kunt ze wel in de gaten houden, maar dan mag je wel een rontgenologisch oog hebben om te voorkomen dat het hoefbeen kantelt.

Lieve schat , ze KRIJGEN geeneens hooi op dit moment , heb ik al een paar keer gezegd :)

Bovendien kregen ze al graszaadhooi en in principe is dat voor HB gevoelige paarden beter dan gras , dus vette paarden hebben juist profijt van de toegang tot GZH , naar mijn mening. Het gaat ook niet om ponies die HB gevoelig zijn of weinig weidegang gewend zijn of weinig bewegen of te weinig goede voedingsstoffen binnenkrijgen , of op een vette koeien-fructanen-wei staan , het zijn bovendien ponies die van zichzelf al wat steviger gebouwd zijn , dat telt allemaal mee.

Bovendien staan er geeneens recente foto's bij :)

Voor het mooie zouden ze slanker moeten zijn maar het gaat hier wel om ponies die op lang gras staan , zet ze een dag of 2 op de paddock en het gras-gas ontsnapt waardoor het ballonnetje leegloopt en de dikke pens verdwijnt :) Bovendien staan ze in principe 24-7-365 buiten dus ze moeten wel met wat spek de winter in gaan , anders worden ze dan te mager. Die van mij is alweer 17 en die wordt snel wat mager in de winter , valt dan vooral erg in bij de flanken :)

Ik ben het wel met je eens hoor dat ze te dik zijn , maar het is ook echt weer niet dramatisch , het is puur het buikje dat vol zit met gras-gas , ze hebben geen dikke nekken ofzo. Die van mij loopt nu ook beter dan ze ooit gedaan heeft , voorheen was ze snel gevoelig op haar voeten maar dat is nu niet meer gelukkig :)

Wanneer ze op de paddock staan en geen toegang hebben tot gras , krijgen ze onbeperkt hooi en dat komt er met onze 3 cm netten op neer dat ze samen nog geen klein baaltje hooi per dag wegwerken , lijkt me ook een keurige hoeveelheid :)

Maargoed , daar valt over te twisten natuurlijk , ik weet uit ervaring dat ze voor de winter best wat spekjes kunnen gebruiken , bij een strenge winter verbruiken ze enorm veel energie om warm te blijven , maar de hele dag op stal hangen vinden ze ook maar niks , ze rollen liever in de sneeuw :)

Kortom : ik ben het met je eens dat dieren niet te vet moeten zijn , maar alle omstandigheden meegeteld vind ik het in deze situatie acceptabel dat ze een ronde pens hebben nu we zo volop aan het klussen zijn , volgend jaar zien we wel weer verder. Van het voorjaar stonden ze dagelijks maar een paar uurtjes op de wei en voor de rest op de track met GZH en waren ze net zo vet , dus tja....om ze zonder eten te laten staan vind ik ook weer niet nodig als ze het goed kunnen hebben. Het is toch voornamelijk gas....

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:01

Active schreef:
joyce B schreef:
[

hmmm,
hier merk ik dat de paarden zich vervelen als ze in de winter alleen in een kale paddock van 400m2 staan.
.

Maar waarom moet dat paard perse de hele dag in de winter in een kale paddock staan? Waarom niet drie kwartier in de stapmolen, smiddags 2 uurtjes in de paddock en verder gewoon weer op stal.

Ik denk dat de meeste paarden liever de gehele dag op een kale paddock staan ( uiteraard met vriendje en wat hooi) dan dat ze 21 uur op een stukje van 3x3 staan...

joyce B

Re: Paard op stal wel zo zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:19

met hooi is ie al niet kaal meer ;)
Als paarden kunnen eten, rollen, liggen, spelen met vriendjes en bij voorkeur ook schuilen als ze daar behoefte aan hebben en een rustig plekje op kunnen zoeken als ze even geen zin hebben in de groep, zullen ze over het algemeen redelijk tevreden zijn...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:28

Dat zijn ook echt de basisdingen die een paard graag heeft :j

Hier heb ik het pad net maar weer opengezet , de ergste plassen zijn weg en ze vinden er eigenlijk echt geen reet aan op de paddock (al zullen ze voor een buitenstaander best wel tevreden lijken :) ) , staan de hele tijd maar wat hooi te vreten en te zeuren of ze weer het pad op mogen :P

Elke keer dat ze mij horen in de tuin hoor ik een vragend prutteltje van Rena , hihi.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 21:51

mirgino schreef:
de DA moest gister bij mijn paard zijn, en hij vroeg hoelang hij op de wei staat,dat is ong 10 uur
nou hij vond dat best wel veel [ voor onze paarden die niks doen en allemaal te zwaar zijn]
hij ziet liever dat ze eerder de paddock of de stal opgaan

en niet teveel voordroog/hooi

zei ook tegen hem dat het erg tegenstrijdig is.......de 1 zegt zolang mogelijk buiten en onbeperkt hooi/voordroog en nr 2 zegt weer wat hij zegt

ik denk dat je het per dier moet bekijken.

Mijn paardje met pensioen staat overdag op de wei en snachts op stal en is eigenlijk te dik.
Ze komt smorgens rond 8.00 (soms eerder) op de wei, ze heeft hiervoor geen brok of hooi gehad.
Savonds vlak voor het donker (nu 20.00/20.30) komen ze binnen en de grote krijgt vaak maar een klein plukje hooi en een handje brok.
De hele nacht hebben ze dus alleen wat stro en die kleine pleuk hooi en dat gaat super, zo kunnen ze die hoop gras van overdag ook eens goed verwerken.
Mijn paard zou compleet vervetten met 24/7 wei of het mooie hooi dat ze daar voeren.
De shet die hb gevoelig staat samen met een andere hb pony op een kaal stuk en krijgt ook niet gek veel hooi.
Hij doet het hier super op.

24/7 buiten en onbeperkt ruwvoer is heel mooi, maar niet voor paarden die snel dik worden.

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:15

Pmarena,
Ik ben niet van gisteren en alles wat jij daar opschrijft was al 25 jaar bekend. Feit blijft dat ze te dik zijn. Een ruwvoerbuik is iets anders dan vet. En het verschil tussen een wat breder exterieur en vet weet ik ook prima te onderscheiden.

Je profileert je hier alsof je alles perfect doet en dat doe je dus ook niet. Het zijn precies problemen die jij hebt, die veel mensen hebben bij 24 uur per dag op de wei.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 23:58

Tja , daar kies ik toch zelf voor :)

Het terrein hebben we er op aangepast dat we ze ook maar 2 uurtjes op de wei kunnen zetten , of zelfs helemaal niet , en dan volledig op GZH kunnen zetten.

Ze hoeven niet per-sé de hele dag op de wei maar dat is de keuze die we hier nu op dit moment maken.
Dat is het mooie van een dergelijke inrichting : je kunt het op heel veel verschillende manieren gebruiken.

Dat heeft verder niet met huisvesting te maken maar met een persoonlijke keuze.
Van mij mogen ze een buikje hebben , ik zie ze ook liever slanker maar als ik ze dan alleen maar de hele dag op het zand moet houden en droge smakeloze sprietjes moet laten eten dan is dat het ook niet waard , ze moeten wel wat aan hun leven hebben en als ze er goed tegen kunnen en niet in de gevarenzone komen , dan kijken we maar tegen die dikke buikjes aan , trekt vanzelf weer weg van de winter :)

Wel grappig dat je vindt dat ik me profileer alsof ik alles perfect doe , want dat is absoluut niet zo.
Dat denk ik niet en dat zeg ik dus ook niet , als ik het wel zou denken zouden we hier niet zo druk bezig zijn voor die knollies want dan zouden we niks meer hoeven te veranderen :P

Ze hoeven van mij alleen niet kostte wat kost in een sportmodelletje te zijn , dat wil nog niet zeggen dat ze meteen hoefbevangen worden , niet al te panisch doen hoor :P

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 00:10

Volgens mij is een paddock-paradise een soort paradise idee voor baasjes. Kijk eens hoeveel moeite mijn paard moet doen voor een grasspriet, het is beter om je paard (als het mogelijk is) wat meer werk te laten doen.
Maar het ziet er leuk uit voor mij als mens.
Daarom ga ik wel mee met Active en Lovely, hoeveel dichten wij het plezier van paarden niet toe aan wat wij er leuk uit vinden zien?
Een paard is een gewoontedier, als het voer hem iedere dag wordt voorgeschoteld en hij hoeft zich geen zorgen te maken verder, vindt hij dat gewoon het leukste en beste en fijnste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 00:15

Ik denk dat een 20 urig stalbeleid een paradise is voor de baasjes. Paard staat klaar en huppetee. weg er mee. Als je denkt dat een stal het fijnste is voor een paard, tja dan vraag ik me af wat voor paardenhouder je bent.

Ik ben echt niet voor 24/7 stal en het ene paard is het andere niet, maar dat 3x3 stal wordt gepromoot om een paard de ganse dag in te zetten en dan daarbij noemen dat een paard dat het fijnst vind, tja dan heb je in mijn visie kleppen op. Ach als hij zijn voer maar op gezette tijden krijgt, dan is een paard tevreden en zet hem vooral niet in de wei wat dan voelt hij zich niet veilig :roll:

En paarden die de stal vreselijk vinden, zijn onopgevoed?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-09-11 00:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 00:17

Active schreef:
joyce B schreef:
[

hmmm,
hier merk ik dat de paarden zich vervelen als ze in de winter alleen in een kale paddock van 400m2 staan.
.

Maar waarom moet dat paard perse de hele dag in de winter in een kale paddock staan? Waarom niet drie kwartier in de stapmolen, smiddags 2 uurtjes in de paddock en verder gewoon weer op stal.

Zo geestdodend, vind je ook niet? Aparte paddocks vaak ook nog, lang leve het sociaal contact met andere paarden, maar ach als ze het niet gewend zijn, is het ook geen gewoonte.

maxxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 00:24

Weet je dat of denk je dat

JoviBan schreef:
mirgino schreef:
ik doe mijn paard vandaag met deze harde wind en regen echt geen plezier buiten.

Weet je dat of denk je dat?

Mijn paarden vinden dit weer juist helemaal geweldig.
Ze blijven gewoon in de wei rondscharrelen ipv dat ze binnen gaan staan en af en toe gaan ze even lekker uit hun dak, rennen en bokken, onder invloed van het onstuimige weer. Ik zie ze genieten, en ik geniet met ze mee. :D

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 00:26

pmarena schreef:

Precies, daar kies JIJ voor. En zo zijn er ook mensen die kiezen om een paard snachts op stal te zetten, of maar een paar uurtjes buiten laten lopen enz.

Die mensen kiezen daarvoor, zoals jij ervoor kiest om je paarden te vet te laten zijn.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 00:31

Precies. Alles is uiteindelijk geestdodend in "onze" ogen. Het enige wat niet geestdodend is, is het loszwerven over vlaktes en het zoeken naar iets eetbaars of drinkbaars. Met gevaar voor bezwijking aan honger en dorst en roofdieren. Dat is pas spannend leven.
Als ze mogen kiezen (en dat mogen ze niet), dan zou ik heel benieuwd zijn naar de uitslag :D

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 00:34

setteke schreef:
Precies. Alles is uiteindelijk geestdodend in "onze" ogen. Het enige wat niet geestdodend is, is het loszwerven over vlaktes en het zoeken naar iets eetbaars of drinkbaars. Met gevaar voor bezwijking aan honger en dorst en roofdieren. Dat is pas spannend leven.
Als ze mogen kiezen (en dat mogen ze niet), dan zou ik heel benieuwd zijn naar de uitslag :D

Ik denk dat als ze mochten kiezen dat er nooit iemand meer op een paard zou zitten :D Gelukkig zijn ze niet zo slim :+

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 00:45

Dat zou toch jammer zijn :) . En dan kan Bokt ook gelijk uit de lucht. Al die ervaringen uitwisselen is dan ook niet meer nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 05:27

Paarden zijn dommer dan katten en daar moet de mate van geestelijke uitdaging o aangepast worden. Met al dat nabootsen kan me dus al gauw de plank mis slaan. Maar als baas heb je er dan wel alles aan gedaan voor je eigen idee. Em dat is vopr de meesten al genoeg ongeacht hoe de paarden erbij staan in e werkelijkheid.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 08:09

setteke schreef:
Volgens mij is een paddock-paradise een soort paradise idee voor baasjes. Kijk eens hoeveel moeite mijn paard moet doen voor een grasspriet, het is beter om je paard (als het mogelijk is) wat meer werk te laten doen.
Maar het ziet er leuk uit voor mij als mens.
Daarom ga ik wel mee met Active en Lovely, hoeveel dichten wij het plezier van paarden niet toe aan wat wij er leuk uit vinden zien?
Een paard is een gewoontedier, als het voer hem iedere dag wordt voorgeschoteld en hij hoeft zich geen zorgen te maken verder, vindt hij dat gewoon het leukste en beste en fijnste.

Padockparadise, de stormbaan voor de paarden!!!! :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 08:47

Active schreef:
pmarena schreef:

Precies, daar kies JIJ voor. En zo zijn er ook mensen die kiezen om een paard snachts op stal te zetten, of maar een paar uurtjes buiten laten lopen enz.

Die mensen kiezen daarvoor, zoals jij ervoor kiest om je paarden te vet te laten zijn.

Juist , en als je het er niet mee eens bent , dan mag je er wat van zeggen :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 08:49

Pmarena, je mag altijd wel wat zeggen maar soms moet je andermans keuzes accepteren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 08:55

Hee daar kwam de dooddoener weer langs , werd wel weer eens tijd :P

Aangezien ze toch niet onbereden op de steppe kunnen , kunnen we ze net zo goed op stal zetten :P

Geen enkele moeite doen om ze toch nog zoveel mogelijk hun soorteigen gedrag te laten vertonen , welnee , gewoon verwennen door ze op een dikke laag stro in hun isolatiecel te zetten , met lekker veel brokjes en niet te veel ruwvoer want dan krijgen ze een te dikke buik :P

Wat een kortzichtigheid zeg :n

Het toppunt is het nog wel om iets als een goed ingericht buitenverblijf voor paarden te bestempelen als "gemak voor de baasjes" , dat is toch hilarisch :D

En dan het stimuleren van soorteigen gedrag afschilderen als "paarden vermenselijken" , en zelf zeggen dat ze veel liever in hun hok met een dikke laag stro staan te wachten tot hun eten eens geserveerd wordt , en vrije beweging ondergeschikt is aan werk..... :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 08:57

jesito schreef:
Pmarena, je mag altijd wel wat zeggen maar soms moet je andermans keuzes accepteren.

Klopt helemaal.

Alhoewel sommige keuzes dusdanig fout zijn dat je daarvan i.m.o. nooit mag zeggen dat het wel okee is , zoals een paard dat mazzel heeft als het er een uurtje per dag uit komt.

Of als je het echt onacceptabel levensbedreigend mismanagement vindt dat een pony een grasbuik heeft :P

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 09:13

pmarena schreef:
jesito schreef:

Klopt helemaal.

Alhoewel sommige keuzes dusdanig fout zijn dat je daarvan i.m.o. nooit mag zeggen dat het wel okee is , zoals een paard dat mazzel heeft als het er een uurtje per dag uit komt.

Of als je het echt onacceptabel levensbedreigend mismanagement vindt dat een pony een grasbuik heeft :P

Daar geef ik je gelijk in, maar het komt af en toe over alsof alleen jouw manier goed is en alles wat hierbuiten valt is fout.
Ben maar blij met je eigen plekje dat je het zo goed voor elkaar hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 09:20

Lovely schreef:
Paarden zijn dommer dan katten en daar moet de mate van geestelijke uitdaging o aangepast worden. Met al dat nabootsen kan me dus al gauw de plank mis slaan. Maar als baas heb je er dan wel alles aan gedaan voor je eigen idee. Em dat is vopr de meesten al genoeg ongeacht hoe de paarden erbij staan in e werkelijkheid.

Hoe vind je dat een paard gehouden moet worden dan, op stal en verder stapmolen en een uurtje rijden en dan mag ie tevreden wezen en dan heb jij er als baas alles aan gedaan? Ik noem het gemakzucht, welke men goed praat door te zeggen dat het paard dat fijner vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 09:25

setteke schreef:

Dan zouden ze nog liever 23 uur per dag op stal staan volgens jou? Dus zelfs de natuur voldoet in jouw ogen niet genoeg en dan is de stal beter? Vreemde theorie.

Maar nogmaals als een paard het zo fijn heeft op stal en wanneer het daar ongewenst gedrag vertoont wordt dit geweten aan het niet opvoeden van een paard, waar komen stalgebreken dan vandaan?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-09-11 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt