Wie heeft er al gehooid dit jaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Liango

Re: Wie heeft er al gehooid dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 13:22

Hier ligt ook gras klaar: gister gemaaid, maar ja, net nu regent het hier in het Noorden. Wordt vrijdag in grote balen geperst en gewikkeld. Nu maar hopen dat het vanaf nu mooi weer wordt.....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 13:25

Ik zie nu even een flauw zonnetje in het noorden! :D

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 13:36

hier is de wei nog steeds te nat...godver...

Liango

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 14:13

Hier breekt de zon nu ook door en het waait lekker hard. Kan het maar snel drogen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 14:28

Precies! Wij gaan ervoor haha, hooi zal het niet meer worden: maar beetje fatsoenlijke voordroog moet nog haalbaar zijn hoop ik!

femke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 14:43

ik hoop maar dat er binnenkort weer gemaaid kan worden bij ons (z-h) want het gras is lang genoeg en nog 30 ha om te maaien zou lekker zijn om toch nog een kleine voorraad aan te leggen na deze bagger zomer.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 14:54

eeeen het regent weer *zucht*

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 16:22

Het maaisel droogt hier ook lekker hoor , maargoed dat zijn slechts de hoge plukken op de wei die we maandagavond afgemaaid hebben :P

Zonnetje , windje...niks mis mee :)

Het zou alleen een weekje moeten duren hè voor de hooiboeren..... ik duim ervoor +:)+

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:16

Wij hebben ruim 20 ha losliggen (de andere 30 ha is verkocht) en het is nog zo mooi en stengelig, maar hooien of goede voordroog gaat echt niet meer lukken. Het is in de Achterhoek al 3 dagen mooi weer, maar 's morgens is het land door de mist/dauw zo nat, dat het minstens tot 11.00u duurt voordat het vocht weer uit het gras is. Eerder schudden heeft dan ook geen zin en 's middags om 16.00u daalt de temperatuur alweer zover dat de grond weer vochtig wordt.
Vanmiddag komen ze balen maken, omdat er morgen weer regen is voorspeld. Ik heb nu 15 goede balen voordroog en 10 balen iets minder en daar moet ik het gewoon mee doen van de winter met 4 paarden.
We hebben vorige week een combinatie graaszaadhooi besteld, maar de leverancier waarschuwde al voor de mindere kwaliteit. Dit wordt bij de koeien gemengd door het voer. De combinatie hooi zal waarschijnlijk nooit gaan aankomen, omdat de leverancier het ook niet binnenkrijgt of de kwaliteit valt erg tegen en dan hoeven wij het ook niet.
Stro hebben we in het voren besteld. De eerste combinatie is geleverd voor €120 per ton en die prijs staat gelukkig vast voor ons. De 2e en 3e combinatie zullen eind deze maand komen. Dit stro komt uit Denemarken en kost nu €200 per ton!

De paarden hebben wij inmiddels op zaagsel staan en dit gaat elke week naar de ligboxen van de koeien. Op deze manier besparen wij ook heel veel geld, omdat het nu wordt hergebruikt.

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:20

Ben niet negatief maar deze oogst kun je wel vergeten als zijnde voor de paarden.
Speur maar op marktplaats er word nog wel genoeg aangeboden.
Heb net mijn voorraad nog aangevuld met 200 pakjes mooi hooi.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 16:26

Waarom zou je deze oogst kunnen vergeten voor de paarden? Wij hebben maandag gemaaid, het gaat vrijdag in het pak en het ziet er prima uit!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:40

Idd hier ook vollop gemaaid en het is al prachtig droog, morgen in de baal.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:53

Ik wacht wel af hoe het in het pak komt :) Niet geschoten is altijd mis :P

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 17:32

Ik snap niet dat het bij jullie lukt. Wei is hier nog te nat om met tractor over heen te gaan en het regent iedere dag wel tussen de 3 en 10 mm. Valt niets te hooien hier. ;(

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 17:34

Het is hier al vanaf maandag droog, nu zitten wij wel op zandgrond, dus dat zal zeker wel schelen. Het moet echt wel megahard regenen wil hier de boel blank komen te staan.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 17:53

wij zitten ook op zandgrond, maar vorige week is er zoooooo veel gevallen en nu valt er iedere dag ook nog best aardig wat, dus dat schiet gewoon niet op.

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 19:02

itske schreef:
Ben niet negatief maar deze oogst kun je wel vergeten als zijnde voor de paarden.
Speur maar op marktplaats er word nog wel genoeg aangeboden.
Heb net mijn voorraad nog aangevuld met 200 pakjes mooi hooi.

Sorry maar ik bedoel in het noorden van het land. daar is gister en eergister toch nog behoorlijk water gevallen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 19:37

inderdaad. Wij hebben vandaag de eerste droge dag gehad. Boer hier vlakbij had het er dinsdag al afliggen maar ook gisteravond en vannacht nog flink water gehad.

Hier ben ik vanaf zondag beetje bij beetje de mest aan het uitrijden over het hooiland met auto en karretje, maar zelfs met de auto trek ik sporen en rijd de zode stuk, ook al rijd ik heel voorzichtig in de 4x4 lage gearing. Zonder 4x4 slip ik op sommige stukken gewoon weg.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 20:58

Klopt, ook bij mij is er natuurlijk wat water gevallen maar het gras was toch al wat droog :j (boer had het op de rijen gelegd met de regen, om te voorkomen dat het echt sjompie werd) Vanochtend is het weer geschud: Natste was er iig vanmiddag wel af. Ach, zoveel pak zal er ook niet afkomen; maandje of 2 in de winter moeten ze best op voordroogkuil kunnen leven lijkt mij :) Meng ik het wel met wat stro voor de 'bite' :P, dat is hier iig nog wel goed verkrijgbaar zag ik. Ach ik zie wel, ben allang blij dat ik toch iets van het land heb gekregen. Want ik heb zelf geen aanhanger om hooipakken om te halen en meestal rijden ze niet voor een pak of 20 a 30 (die kleine pakjes zijn hier wel lastig te vinden in mijn buurt helaas!)
Sporen in het land vallen erg mee gelukkig, maar dat kan ik pas echt zien als alles eraf is natuurlijk...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:09

hier regent het ook om de dag, wei begint iets droger te worden maar er kan nog geen tractor in hoor.... pffff

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 09:11

De weersvoorspellingen voor volgende week zijn wel goed, dus misschien heb je geluk en kan het er volgende week nog af. Dan zul je het waarschijnlijk niet kurkdroog krijgen, maar kun je er wel kuil van maken, ik ga in ieder geval voor je duimen :D

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:14

Rond de middag gaan ze ruggen en wikkelen. Het blijft droog!! :j

Liango

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:50

Bij ons komen ze na 2 uur om te persen en te wikkelen. Het ziet er zo op het oog mooi uit! Blij dat het tussen de buien door nog gelukt is.

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:20

Hij is aan het ruggen!! En het zonnetje is er nog steeds *\o/* . zuidnederland onder Breda

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:08

Klopt het dat de wikkels nu goedkoper zijn dan gewoon hooi, en dan wikkels wat bijna hooi was, maar voor de zekerheid toch is gewikkeld? Want dat is ook een optie voor mij.