eerste paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 14:16

ik heb nog een vraagje...
hoe en hoeland moet je je paard laten wennen aan een nieuwe omgeving

ik heb hier namelijk nog geen ervaring mee alleen ik moet het wel weten voor als hij wordt goedgekeurd ;)

ik denk zelf aan eerste 2 dagen op stal laten staan
daarna een paard dagen gaan poetsen
en misschien ook al wat rond stappen over het erf
en na anderhalve week in zijn eentje in de wei doen, maar wel zo dat hij wel contact kan krijgen met de andere paardjes..
en daarna na een paar dagen kijken bij welke paarden hij in de wei gaat en dat ook proberen
en dan na 2 of 2,5 week een paar ritjes in de bak doen en na 3 weken of een maand naar buiten gaan?

hoe vinden jullie dit want ik heb echt geen idee! :P

Maartenn

Re: eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 14:17

Gewoon gelijk in de wei doen hoor. Dat is het beste.
Eerst nog niet bij andere paarden.
Je kunt hem het beste meteen in het gewone ritme meenemen! ;)

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 14:18

ohh okee
dus gewoon in de wei doen?
en hoe zit het dan met het rijden??

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 14:22

Ligt eraan hoe het paard is.
Je kunt de 2de dag een keer een tijdje met hem door de bak wandelen ofzo, om hem aan de bak te laten wennen.
Als hij rustig blijft kun je misschien de 3de dag er wel op hoor. ;)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 14:29

Inderdaad, gewoon op de wei doen hoor. Alleen op stal staan veroorzaakt veel meer stress. Gewoon lekker laten meedraaien in het ritme van de nieuwe stal.
Wat betreft rijden, dat zou ik gewoon even aankijken, het ene paard is het andere niet.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 14:32

okee dankjewel
dus eerst gewoon 3 of 4 dagen op een 'afgezet' stukje wei zetten dat hij aan de andere paarden kan wennen zetten en daarna kijken bij welke paarden en pony's hij in de wei komt!?

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 14:35

Ja denk dat dat wel handig is.
En dan elke dag even borstelen en stukje wandelen enzo.
Als hij goed went kun je er na een paar dagen wel opstappen.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 14:37

Sta je op een stalling met veel kennis? Zo ja, maak je geen zorgen, het wijst zich zelf wel ;)

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 14:38

hoezo met veel kennis??

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 14:39

Sta je op een stal met veel mensen? of meerendeel alleen?

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 14:40

ohh nee er zijn best veel mensen(die er werken en ook gewoon met een paard die daar gestald staat..) die er best veel van weten

en de eigenaar is er ook altijd dus als het mis gaat kan hij er tussen springen:p

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 14:42

en ik blijf er ook hele dagen bij en ga hem lekker vertroetelen :p

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 08:55

sanso schreef:
ohh nee er zijn best veel mensen(die er werken en ook gewoon met een paard die daar gestald staat..) die er best veel van weten

en de eigenaar is er ook altijd dus als het mis gaat kan hij er tussen springen:p

Ah oke ;) dan wordt de weidegang wel geregeld. Voor het rijden moet je echt naar je paard kijken ;)
Sommige kan je al direct op en bij sommige duurt het even ;)

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:09

Bij mijn shetlander heeft het wel 2 tot 3 maanden geduurt voor je er iets mee kon doen. anders helemaal steigeren en bokken enzo.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:19

Hahahaha, ik was de eerste bladzijde aan het lezen en dacht: huh... een Shire... als eerste paard? Als dát mis gaat, gaat het ook goed mis.
Maar ik zie dat je inmiddels een andere liefde bent tegengekomen. Een ras wat niet op je lijstje stond. Leuk, hoe dingen kunnen veranderen. Ziet er leuk uit zeg. Hopen dat hij goedgekeurd wordt.

Wat betreft hoe je het het beste kunt aanpakken als hij er eenmaal is? Gewoon doen wat je aan je paardje denkt te kunnen zien dat goed is. De ene doet het prima meteen de eerste dag in het land, de ander voelt zich prettiger in de paddock en weer een ander is echt blij met even een stalletje.
Kijk goed naar je paard en als je het niet zeker weet heb je genoeg mensen om met je mee te kijken ;)

Geniet ervan in ieder geval!!!!!! Vergeet dat niet tussen alle nieuwe indrukken door :D

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 13:54

dankjewel allemaal

ik denk wel (als ik hem zo zie...) dat ie gelijk op het land kan want het is een heel sociaal paard ;)
maarja we zien wel
ik laat het wel weten
en binnenkort komen er meer foto's natuurlijk!! ;)

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:50

Oh wat leuk, een Schwarzwalder Fuchs :D
Ik heb jouw topic eens gelezen toen je het net geplaatst had en dacht toen ook misschien is een Fuchs wel iets voor haar. Maar heb toen eigenlijk niet gereageerd. Nu kom ik je topic weer tegen en zie dat je voor een Schwarzwalder Fuchs bent gevallen, gaaf :D

Ik heb zelf ook een Schwarzwalder Fuchs (zie profiel). Dit is ook mijn eerste eigen paardje, had geen betere keus kunnen maken. Ben zo blij met haar :j

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:48

Vaak moeten ze even een plekje vinden binnen de kudde maar dat komt vast goed!
Misschien dat ie wat verwondinkjes oploopt hierbij, dus wel dagelijks controleren.

Lekker aan de gang gaan met hem! Kan ie mooi aan je wennen! Je hoeft echt geen 3 weken te wachten voordat je erop gaat hoor!

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:58

Mijn merrie is meteen de kudde in gegaan. Ze is 's avonds aangekomen, toen heb ik haar even in de bak gelaten en daarna is ze naar haar stal gegaan. De ochtend daarna is ze gewoon in de merriekudde gezet. Ze moest even haar plekje vinden, maar dat ging eigenlijk vanzelf.

Ik ben de zaterdag nadat ze aankwam (ze kwam op een maandag) erop gegaan. Van het erf af in haar eentje vond ze nog wat moeilijk, dus dat deed ik in het begin aan de hand. Maar na 2 weken wandelen vond ze het ook prima om dat OHZ te doen :j
Gewoon lekker met 'm aan de slag gaan, kunnen jullie meteen aan elkaar wennen :j

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:51

hoi,
ik zou echt , maar dan ook echt je ogen heel goed de kost geven!
ga naar veel paarden kijken en probeer ze uit , en denk er daarna een nachtje over
al is ie nog zo leuk kijk goed naar de voordelen en de nadelen van ieder paard
en neem eventueel iemand mee die er verstand van heeft en objectief naar de aangeboden dieren kijkt
een schattige pony met mooie lange manen is leuk , maar wat minder als daar een hoop sleutel werk aan zit
ik zou gewoon als eerste pony een dier nemen waar je wat van kunt leren een alrounder dan kun jij jezelf lekker ontwikelen
en kom je later niet voor teleurstellingen te staan
mijn eerste paard heb ik gekregen toen ik 15 was een reus van een merrie en erg moeilijk om te rijden , maar wat kon ze lopen ! iedereen verklaarde me voor gek om haar te verkopen maar
dat was elke dag een gevecht uiteindelijk heb ik haar naar 2 jaar toch verkocht en een lieve ruin terug gekocht
waar ik heel lang en veel plezier aan heb gehad
koop een leuk paardje wat bij je past

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:54

breggel1982 schreef:
hoi,
ik zou echt , maar dan ook echt je ogen heel goed de kost geven!
ga naar veel paarden kijken en probeer ze uit , en denk er daarna een nachtje over
al is ie nog zo leuk kijk goed naar de voordelen en de nadelen van ieder paard
en neem eventueel iemand mee die er verstand van heeft en objectief naar de aangeboden dieren kijkt
een schattige pony met mooie lange manen is leuk , maar wat minder als daar een hoop sleutel werk aan zit
ik zou gewoon als eerste pony een dier nemen waar je wat van kunt leren een alrounder dan kun jij jezelf lekker ontwikelen
en kom je later niet voor teleurstellingen te staan
mijn eerste paard heb ik gekregen toen ik 15 was een reus van een merrie en erg moeilijk om te rijden , maar wat kon ze lopen ! iedereen verklaarde me voor gek om haar te verkopen maar
dat was elke dag een gevecht uiteindelijk heb ik haar naar 2 jaar toch verkocht en een lieve ruin terug gekocht
waar ik heel lang en veel plezier aan heb gehad
koop een leuk paardje wat bij je past

Kijk ff heel het topic door ofzo. ze hebt namelijk al een paardje als hij goedgekeurd word

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 12:06

ja idd

ik heb er mensen met verstrand na laten kijken die mij ook kennen
en hij wordt 12 juli officieel gekeurd dus het zit eigenlijk allemaal wel goed

verder bedankt voor alle leuke reacties!

morenomar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:21

sanso schreef:
IMJ schreef:
Zou persoonlijk toch voor een wat meer gangbaar maatje gaan :D!
Ze eten meer, schijten meer, lastig met poetsen en opzadelen ivm de hoogte (en hoofdstel indoen als ie niet wil *en ziet vliegtuigje spelen voor zich ;-)).

Ken je veel Shires dan?

Mocht je het dan echt persé willen, zou ik wel gaan voor één die goed beleerd en doorgereden is. Zodat je straks niet met een ongeleid projectiel in de vorm van een tank rondvliegt..

ze eten niet meer hoor alleen meet hooi maar ze mogen niet te veel eiwitrijk voer dat is zelfs slecht voor ze ;)

weet dat er een tekort aan hooi en stro kom t dit jaar, en dus als dat paard veel eet en kakt, dan moet je vrij ver weg gaan riijden voor duur hooi en stro /3

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:25

Lees anders even het topic door... TS heeft al een paardje gevonden!

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 10:17

haha idd vankje!!

en we laten hem stallen op een manege en die heeft een hele goede leverancier(hij zei zelf dat hij een deal met die leverancier heeft gemaakt ;) )
dus voor nu is het geen ramp! :p