Paard dat weeft

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:00

Pmarena, dat is dan het probleem van de verkoper. Nu moet Ts nog steeds stalling betalen voor een paard dat al lang terug naar de verkoper had moeten gaan, als de verkoper geen plaats heeft dan moet hij haar dan maar de stalling vergoeden. Als het een handelaar is dan was er inmiddels wel een stal vrij gekomen, het lijkt mij sterk dat die handelaar maar 1 paard in een half jaar verkoopt.

gebruiker002

Re: Paard dat weeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:06

dat is idd het probleem van de verkoper, die heeft het gebrek niet gemeld. Of de stal nou vol of leeg is, TS heeft het recht om het paard terug te brengen.

Als ik de TS was, had ik RB of een advocaat ingeschakeld.
Stuur 2 maal een aangetekende brief en bij geen oplossing, laat je advocaat het regelen want je staat volledig in je recht.

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:11

pmarena schreef:
Hoe kan iemand nu onmiddelijk dat dier terugnemen als de stal inmiddels is gevuld door een ander paard :?

Zo simpel werkt dat gewoon niet. Daarbij het dier moest zover ik begreep van TS "met spoed weg" , als je daarmee accoord gaat dan weet je eigenlijk ook al dat er niet bepaald een gespreid bedje voor het paard achterblijft....

De TS heeft gewoon een groot risico genomen en moet daarvoor nu op de blaren zitten , dat is pech maar toch deels eigen schuld omdat ze zelf grote risico's genomen heeft.

Misschien is het maar beter als het dier naar een handelaar gaat , nu is het toch ook niet gelukkig.

Niemand die de TS tegenhoudt hoor om het dier door te verkopen :)

Dan heeft het waarschijnlijk een betere kans dan het per-sé terug willen doen naar iemand die hem sowieso al niet wil ;)

Dat is dus vanuit de verkoper gezien: Het probleem bij een ander in de schoenen schuiven. Lekker makkelijk.
Gelukkig zijn er tegenwoordig regels in de wet gekomen bij het verkopen van een paard en zijn er duidelijke regels gesteld bij verborgen gebreken.

Als je van een handelaar koopt moet je altijd erg op je hoeden zijn bij het kopen van een paard.
Maar van een particulier persoon die haar paarden als hobby heeft mag je toch wel verwachten dat zij ook het beste met haar paard voor heeft. Ondanks dat ze een nieuw paard heeft zou je toch met een beetje gevoel voor je oude hard werkende paardje ook voor hem het goed willen hebben???
Nogmaals vindt ik dat Ts dit op een juiste manier probeerd af te handelen en een engelen geduld heeft met de verkoper.
Ik had het haar niet nagedaan.

_Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:21

pmarena schreef:
Hoe kan iemand nu onmiddelijk dat dier terugnemen als de stal inmiddels is gevuld door een ander paard :?

Zo simpel werkt dat gewoon niet. Daarbij het dier moest zover ik begreep van TS "met spoed weg" , als je daarmee accoord gaat dan weet je eigenlijk ook al dat er niet bepaald een gespreid bedje voor het paard achterblijft....

De TS heeft gewoon een groot risico genomen en moet daarvoor nu op de blaren zitten , dat is pech maar toch deels eigen schuld omdat ze zelf grote risico's genomen heeft.

Misschien is het maar beter als het dier naar een handelaar gaat , nu is het toch ook niet gelukkig.

Niemand die de TS tegenhoudt hoor om het dier door te verkopen :)

Dan heeft het waarschijnlijk een betere kans dan het per-sé terug willen doen naar iemand die hem sowieso al niet wil ;)

Al was de TS 100x langs geweest enz en had daarna het paard laten komen, had de verkoper ook niet gemeld dat hij weefde. En daar gaat het hierom. Hij heeft een verborgen gebrek, dat is toch het hele probleem? Ze hoeft helemaal niet op de blaren te zitten wat de verkoper heeft iets verzwegen, toch?

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:24

Citaat:
Ik snap niet waarvoor deze discussie nog voortgezet word.. het paard weeft, is niet gemeld en dus een verborgen gebrek.
TS heeft alle recht om het paard terug te brengen, ongeacht het karakter.
]

Ja zeker, maar daar staat een termijn voor. Ik weet niet hoelang TS Amadeus al heeft, maar ik denk dat de termijn wel verstreken is nu!!!!

_Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:32

TS heeft het wel op tijd gemeld alleen er gaat een tijd overheen voordat alles afgehandeld is enz.

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:34

als een paard binnen 6 maanden na aankoop een gebrek vertoond dat niet gemeld is heeft deze het recht het dier terug te doen.

ze heeft dus nog aardig wat tijd ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:35

Er is een heel groot verschil (helaas...) tussen recht hebben en recht krijgen hè ;)

TS kan wel het recht hebben , maar om het te krijgen dat kan een hele slepende zaak zijn.

En dat risico kun je verkleinen door niet al te hals-over-kop een paard te kopen.

Doe je dat wel dan neem je een risico , vandaar : "op de blaren zitten".

Ook al heeft TS het met goede bedoelingen gedaan , het is deels toch haar eigen schuld dat ze nu in deze situatie zit.

Veel andere mensen had dit echt niet overkomen.

Vandaar dat deeltje "eigen schuld" dat ik en anderen zeggen , daar miszeg je niks mee hoor :)

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:43

noortje schreef:
als een paard binnen 6 maanden na aankoop een gebrek vertoond dat niet gemeld is heeft deze het recht het dier terug te doen.

ze heeft dus nog aardig wat tijd ;)

Ja bij idd een professionele stal, maar particulier ligt dat wat anders!

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 11:32

"Ik vind breng maar naar een handelaar zo dom ", want Amadeus heeft hier niet om gevraagt om weer via een handelaar ergens te komen waar de mensen ook weer van niets te weten...en zo gaat hij van stal naar stal...sorry dan hou ik hem nog liever..

We hebben gisteren ook ontdekt dat hij bij ze oog een zwarte vlek heeft ,dus waarschijnlijk ziet hij ook niet alles:(

Maar ja Amadeus loopt lekker de hele dag buiten, dus hij merkt er nu weinig van:)

Zwaantje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 11:35

Het was binnen een week gemeld dat hij weefde.. toen werd er gezegd "ohh ja bij mij weefde hij alleen als hij voer kreeg maar het was niet zo erg dat hij er kreupel op liep, misschien moet je hem hard aan het werk zetten bijvoorbeeld longeren met bijzet misschien gaat het dan over".

Het feit dat ze dit na een week hoort is voor MIJ al duidelijk genoeg eigenlijk!!.. alleen ik denk dat dit een maanden - tot jaren plan zou kunnen gaan worden..
Voor mij is het duidelijk, maar voor de rechter, advocaten etc zou het nog eens heel lang gaan kunnen duren voordat het voor hun duidelijk is!

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 11:41

Zwaantje1985 schreef:
Het was binnen een week gemeld dat hij weefde.. toen werd er gezegd "ohh ja bij mij weefde hij alleen als hij voer kreeg maar het was niet zo erg dat hij er kreupel op liep, misschien moet je hem hard aan het werk zetten bijvoorbeeld longeren met bijzet misschien gaat het dan over".

Het feit dat ze dit na een week hoort is voor MIJ al duidelijk genoeg eigenlijk!!.. alleen ik denk dat dit een maanden - tot jaren plan zou kunnen gaan worden..
Voor mij is het duidelijk, maar voor de rechter, advocaten etc zou het nog eens heel lang gaan kunnen duren voordat het voor hun duidelijk is!

Nou hoop niet dat dit jaren gaat duren want morgen krijg ik de verklaring van de dierenarts,en dan wil ik wel eens horen wat dat hun argument is... :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 11:44

Daar ben ik dus ook bang voor , dat het wel heel lang kan duren voordat Yommie haar gelijk gaat krijgen.

En als ze dat gelijk krijgt door een rechter , dan nog kan de verkoopster 1 en ander lang rekken en tegenwerken...iemand die tegenwerkt daar krijg je gewoon heel moeilijk vat op.

Net zoals nu met het op laten lopen van die kosten : als de verkoopster het geen reet interesseert en echt haar poot stijf gaat houden en er misschien ook niks van te plukken valt , dan ga je dat geld nooit krijgen....

Is allemaal niet eerlijk en niet hoe het zou moeten gaan , maar dat is gewoon vaak de realiteit , helaas.

Ik zou als ik TS was toch echt uit gaan kijken naar een mogelijkheid om het paard zelf te verkopen.

Voor het beestje is het ook geen oplossing om terug naar Chantal te gaan , TS wil er niet al teveel moeite in stoppen omdat ze het paard niet ziet als "eigen" (begrijpelijk hoor , maar het feit blijft) , dus bij een 3e persoon heeft hij de beste kansen.

TS heeft "gekozen" voor een risico-volle aankoop en neemt nu weer een risico door het dier aan te houden en de kosten op te laten lopen , terwijl ze maar moet afwachten of ze die ooit nog terugkrijgt....

Nogmaals , recht hebben en recht krijgen is echt een heel verschil.

Zo heb ik ook nog wel klanten die hun rekeningen niet betaald hebben , dat is een veel simpelere zaak maar als mensen echt hun poot stijf houden en echt kwaad willen , kun je mooi fluiten naar je centen , hoe hoog je het ook voor de rechter brengt :(

Het is dus maar een tip hoor om eens verder te kijken.
Ik zou ook puur uit principe de verkoopster er niet mee weg willen laten komen in TS haar geval , maar de kans is gewoon heel groot dat je dan uiteindelijk zelf de klos bent en het paard 2x betaald hebt doordat je het onderhoud ook niet terugkrijgt...

Mijn tip dus : blijven pushen dat ze hem terugneemt , maar intussen wel kijken of je het dier zelf kunt verkopen , ben je ook van het gezeik af en doe je nog een goede daad naar het paard ook door hem een betere kans te geven :)

Zwaantje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 11:49

Yommie schreef:
Zwaantje1985 schreef:

Nou hoop niet dat dit jaren gaat duren want morgen krijg ik de verklaring van de dierenarts,en dan wil ik wel eens horen wat dat hun argument is... :+

Ik hoop ook niet dat het zo lang duurt maar het duurt nu al 1,5 maand of zo en je bent nog geen stap verder :(

Zwaantje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 11:51

pmarena schreef:
Daar ben ik dus ook bang voor , dat het wel heel lang kan duren voordat Yommie haar gelijk gaat krijgen.

En als ze dat gelijk krijgt door een rechter , dan nog kan de verkoopster 1 en ander lang rekken en tegenwerken...iemand die tegenwerkt daar krijg je gewoon heel moeilijk vat op.

Net zoals nu met het op laten lopen van die kosten : als de verkoopster het geen reet interesseert en echt haar poot stijf gaat houden en er misschien ook niks van te plukken valt , dan ga je dat geld nooit krijgen....

Is allemaal niet eerlijk en niet hoe het zou moeten gaan , maar dat is gewoon vaak de realiteit , helaas.

Ik zou als ik TS was toch echt uit gaan kijken naar een mogelijkheid om het paard zelf te verkopen.

Voor het beestje is het ook geen oplossing om terug naar Chantal te gaan , TS wil er niet al teveel moeite in stoppen omdat ze het paard niet ziet als "eigen" (begrijpelijk hoor , maar het feit blijft) , dus bij een 3e persoon heeft hij de beste kansen.

TS heeft "gekozen" voor een risico-volle aankoop en neemt nu weer een risico door het dier aan te houden en de kosten op te laten lopen , terwijl ze maar moet afwachten of ze die ooit nog terugkrijgt....

Nogmaals , recht hebben en recht krijgen is echt een heel verschil.

Zo heb ik ook nog wel klanten die hun rekeningen niet betaald hebben , dat is een veel simpelere zaak maar als mensen echt hun poot stijf houden en echt kwaad willen , kun je mooi fluiten naar je centen , hoe hoog je het ook voor de rechter brengt :(

Het is dus maar een tip hoor om eens verder te kijken.
Ik zou ook puur uit principe de verkoopster er niet mee weg willen laten komen in TS haar geval , maar de kans is gewoon heel groot dat je dan uiteindelijk zelf de klos bent en het paard 2x betaald hebt doordat je het onderhoud ook niet terugkrijgt...

Mijn tip dus : blijven pushen dat ze hem terugneemt , maar intussen wel kijken of je het dier zelf kunt verkopen , ben je ook van het gezeik af en doe je nog een goede daad naar het paard ook door hem een betere kans te geven :)

Dat kan toch niet! Dan moet ze het ergens lenen of zo, het lijkt me stug dat als je recht heb op je centen terug + bijkomende kosten en diegene heeft het niet dat je dan maar naar je centen kan fluiten..
Zal het onthouden in de toekomst, mocht ik in zo'n situatie komen.. berg ik mn miljoenen gewoon op in mn nachtkastje met dubbele bodem, en zeg ik dat ik geen geld heb _O-

Zwaantje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 11:56

Hmm dan laten we de deurwaarder langs komen en alles van waarde mee laten nemen :D
Als er nog meer zadels liggen van 1650 euro dan heb je aan een paar zadels genoeg :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 11:56

Anoeska schreef:
Maar dat kan toch eigenlijk niet. Want er heeft ook al iemand in dit topic aangegeven dat Amadeaus tijdens het voeren weefde. En iemand anders gaf aan dat hij jaren geleden ook al weefde. Dan klopt het gewoon niet om te zeggen dat het door de verhuizing komt.

het weven bedoelde ik niet - maar zijn gedrag ;)

Nee, dat weven had gemeld moeten worden én is een goede reden om het paard niet te willen - daar ben ik het 100% mee eens :Y)

Zwaantje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:05

Maar zijn gedrag is niet de reden dat hij terug gaat hoor.. Dat kun je wel veranderen met proffesionele hulp..
Kijk het weven is de reden dat hij terug moet en het gedrag is super irritant, maar het paard gaat toch al terug, dus ga je hier ook geen moeite meer in steken!!

Als het het gedrag alléén was had Yommie hier waarschijnlijk hulp bij gezocht en worden opgelost. Wat is de oorzaak en wat is de oplossing. We staan op een stal waar ze veel ervaring hebben met onhandelbare paarden / paarden met een verleden. Hun vinden hem juist interessant, maar het paard weeft en dat is niet af te leren, hij krijgt gewrichtsslijtage zal er kreupel op gaan lopen en uiteindelijk heb je niks meer aan het paard.

Dat het paard terug gaat omdat het weeft is een feit, zijn gedrag is een bijkomstigheid maar geen reden dat hij terug moet. Als Yommie hem daarom niet had willen houden, dan zou ze hem gewoon kunnen verkopen aan iemand die zich meer in het gedragsprobleem verdiept..

Maar weven is een verborgen gebrek = koopontbindend.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:06

Helaas , je zult ervan versteld staan hoe je kunt fluiten naar je centen als iemand niet meewerkt , deurwaarders mogen ook alleen onder bepaalde voorwaarden spullen weghalen...

Ik dacht ook altijd dat het simpel was met een deurwaarder enzo maar als je pech hebt is het een erg frustrerende gang van zaken en lopen je kosten alleen maar steeds hoger op , ook al heb je gelijk en ben je in het gelijk gesteld....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:11

Zwaantje1985 schreef:
Maar zijn gedrag is niet de reden dat hij terug gaat hoor..

Dat snap ik
Het ging mij om de beschuldiging dat het paard zo moeilijk was en dat mensen daarover zouden hebben gelogen..

Dat kán erg veranderd zijn door de verkoop - zonder dat daar iemand schuldig aan is.

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 12:18

superwoman schreef:
Zwaantje1985 schreef:
Maar zijn gedrag is niet de reden dat hij terug gaat hoor..

Dat snap ik
Het ging mij om de beschuldiging dat het paard zo moeilijk was en dat mensen daarover zouden hebben gelogen..

Dat kán erg veranderd zijn door de verkoop - zonder dat daar iemand schuldig aan is.

Ik denk dat Amadeus altijd al zo is geweest ,wat noortje al bevestigt hier..
en hulp heb ik ook niet nodig bij hem , het is gewoon zo dat ik niet zomaar zelf oplossingen kan ga ondernemen op deze stal waar we zijn..
Als Amadeus de stal verbouwt,zijn die mensen daar niet blij mee...of als hij door het schrikdraad heen gaat...
je zou eigelijk elke keer hem moeten late wennen om met mijn andere paard weg te gaan ,en dan steeds langer..
Dan zal die hopelijk snel leren dat ze echt wel weer terug komt...

Maarja daar heb ik dus ook geen zin en tijd voor,ik vind het vreselijk om hem zo opgefokt te zien..en dan ben ik zelf ook niet lekker bezig met mijn andere beesie..

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:48

geerke schreef:
ts is vermoedeljk alleen op het uiterlijk afgegaan....wat ik op foto's zie is het inderdaad een prachtig paard,waar ikzelf ook op zou vallen...
maar ja.....don't judge a book by the cover...

Als dit hoofdstuk voorbij/opgelost is raad ik ts aan om voor een 'gewone'fjord of haflinger te gaan die ze wel aankan(daar heb je ook moeilijke tussen zitten..)

het is alleen jammer dat er verschillende mensen hier worden zwartgemaakt...terecht of onterecht....dat maakt mj niet zo veel uit....netjes is anders...

en als Kirdena zegt dat er jonge meiden wel met amadee overweg konden heb ik weer mijn zoveelste twijfel bij TS wat betreft ts haar ervaring met paarden....waarbij ik ts NIET veroordeel....want het is geen schande om wat minder ervaring te hebben.....het is alleen erg onhandig als je een moeilijk paard hebt.

mijn haflinger zou ik de ts indd niet aanraden en vindt het een beetje een flauwe opmerking

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:00

Yommie schreef:
Ik denk dat Amadeus altijd al zo is geweest ,wat noortje al bevestigt hier....

Maar een feit is het niet!

Kán zijn dat hij op de manege zich prettiger voelde en meer handelbaar.

Dit is idd een zachtjes uitgedrukt niet prettig. ;)

Toch had je meer aandacht moeten besteden aan de koop en vind ik het krom om alleen de verkopende partij aan te wijzen. Dan had je het zeker geweten of zelfs de koop natuurlijk niet gedaan.

iig ben ik het nog steeds met je eens dat ze het weven hadden moeten zeggen en dit paard dus terug zouden moeten nemen.

Maar waarom moest dit paard met spoed verkocht worden?

Zwaantje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:08

Volgens mij omdat die stal op gezegd was en voor het eind van die maand weg moest als ik het goed begrepen heb :P

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:14

superwoman schreef:
Yommie schreef:
Ik denk dat Amadeus altijd al zo is geweest ,wat noortje al bevestigt hier....

Maar een feit is het niet!

Kán zijn dat hij op de manege zich prettiger voelde en meer handelbaar.

Dit is idd een zachtjes uitgedrukt niet prettig. ;)

Toch had je meer aandacht moeten besteden aan de koop en vind ik het krom om alleen de verkopende partij aan te wijzen. Dan had je het zeker geweten of zelfs de koop natuurlijk niet gedaan.

iig ben ik het nog steeds met je eens dat ze het weven hadden moeten zeggen en dit paard dus terug zouden moeten nemen.

Maar waarom moest dit paard met spoed verkocht worden?

Het is wel een feit dat amadeus altijd geweeft heeft en nooit de makkelijkste is geweest, het zou een wonder zijn als hij mak als een lammetje bij tinte heeft gestaan. Zoals eerder gezegt ken ik dit paard.