Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:02

@ Dino: heb de link helemaal bekeken, ziet er echt super uit. Denk dat ik later dat ook wil voor mijn 'stal zonder stal'.... *droomt even verder*

Hoe werkt zoiets precies? Draagt elk paard een chip waar op staat hoeveel/vaak 'ie mag gaan eten? Hoe zit dat dan bij die hooivoerstations? Gaan de paarden niet vechten om in het eethok te mogen? En snappen ze wel dat ze een paar uur moeten wachten voor ze weer wat krijgen?

edit:Zo'n systeem loont zich niet voor 7 pony's, of wel? Kunnen shetties trouwens wel bij de voerbak?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 21:03

ja het werkt gewoon met een chip of met een halsband. En in arnhem werkte het zelf bij een daar geboren veulen. Bij shauer kun je duidelijk zien dat er achter het paard gewone deuren dicht gaan. Het paard wat er in staat geeft via zijn chip aan de computer door wie hij is. Dat wordt in dat voerstation gelezen. Wanneer hij recht heeft op eten zal er eten in de voerbak vallen. Hier heeft ie een bepaalde tijd voor om op te eten. Daarna wordt hij er als het ware uitgesmeten en kan het volgende paard erin. Bij shauer vindt ik het beter dan bij HIT. De andere paarden kunnen het paard wat er in staat niet storen. Wij hebben een keer een hit stal bekeken en dat was leuk te zien hoe snel paarden leren. Paard gaat in de voermachine en krijgt zijn krachtvoer. Hij wil echter meer en begint op de voerbak te bijten. Dit duurt zo lang dat hij vervolgens ook weer aan de beurt is om te eten. Dus hij heeft nu geleerd wanneer ik de voerbak verniel krijg ik eten ;-))

Het is heel tijdsbesparend maar de keutels moet je nog steeds opruimen. ;-)

pmarena

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 22:11

Voor krachtvoer is het inderdaad zeker een goed idee maar ik ben het toch wel heel erg eens met een eerdere opmerking : hooi knabbelen is toch een sociale bezigheid. Net als grazen.

Als ze dan in zo'n zandbak-HIT-actief staan zou ik zulke sociale interactie toch wel erg missen voor m'n paardje hoor !

Het is juist zo gezellig als ze gebroederlijk naast elkaar knabbelend een hooinet een kopje kleiner staan te maken.

Het vraagt soms wel wat organisatie om ervoor te zorgen dat iedereen fijn rustig hooi kan eten , dat wel. Dan is zo'n privé-hokje een makkelijke en snelle oplossing.

Maar al dat geautomatiseerde rijtjes-gebeuren trekt mij persoonlijk niet zo , het wordt zo'n fabriek dan....zeker tussen al dat metaal en die machines....

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 22:15

Inderdaad bij mij is het eten ook een sociaal gebeuren. Vanmiddag nog stond mijn ruin zich tijdens het gras eten te gedragen als een hengst en alle paarden gingen sociaal aan de klepper. En het steeds heen en weer lopen en wegjagen het hoort er allemaal bij. Bij mij krijgen ze wel ieder in rust hun eigen krachtvoer. Maar dat is in de zomer te verwaarlozen. Die pavokoeken hebben ze zo op ;-)).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 22:27

Ja dat wegjagen vind ik ook geen probleem , hoort er gewoon bij :)

Gewoon de hoopjes ver genoeg uit elkaar leggen en 1 hoopje hooi meer dan er paarden zijn , en laat de stoelendans maar beginnen :D

Blijven die vreetzakken tenminste een beetje in beweging ipv. dat ze alleen maar al vretend staan uit te buiken :P

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 23:07

Oh wat leuk zeg, zo simpel en logisch, waarom heb ik daar niet eerder aan gedacht? en waarom heb ik het nog niet eerder gezien :S. Jee, dit is zeker iets om over na te denken voor de toekomst.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 23:10

Ik zou ook gaan voor een gezamenlijke rol-ruif op tijdsinterval, en eventueel een combi station om ervoor te zorgen dat de magere paarden extra minuten bij kunnen eten en eventueel ieder individueel dier zijn krachtvoer kan halen. Al is krachtvoer eigenlijk overbodig bij ons, voer alleen een beetje na het rijden. Maar goed, misschien voor een fanatiek trainende pensiongast ;)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:55

Ik ga hier ook eens meelezen en meekletsen... wij zijn aan het overwegen om onze paarden (nu op twee locaties) te verhuizen naar 1 nieuwe locatie....9000m2 nog geheel in te richten (alleen stalgebouw en oprit wijkt wat lastig van zn plek en er is een hoek wat ooit rijbak was, wat we zo wel willen laten daarvoor qua locatie)
Wordt nog wel een leuke creatieve bezigheid, gezien het wel om twee kleine kuddes gaat ivm jonge hengst. Maar dat moet goedkomen met netstroom aanwezig.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:17

Leuke uitdaging Snowdon!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:15

@snowdon : leef je uit :D Ik kan me vervelender dingen indenken om mee bezig te zijn.
Als ik de wei bij huis én in eigendom had gehad had ik het ook wel geweten :D

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:04

Ik vind het een bijzonder idee, maar het lijkt mij dat je inderdaad een flink stukje grond ter beschikking moet hebben.
Maar als je de voor- en nadelen goed hebt afgewogen tegen elkaar, én je hebt een stuk grond, waarom niet? :)

Ik vind het een geweldig idee, heel creatief en speels ook!
En ik denk dat je paarden het erg kunnen waarderen, hun eigen paradijsje. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:07

@Ragnaaa : in principe kun je met een halve hectare een heel leuk PP maken, afhankelijk van hoeveel track je maakt en bedekt met materiaal hou je natuurlijk wat minder gras over.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:08

Ragnaaa, je hebt echt geen hectare nodig om dit te kunnen maken. Ik heb 1000m en ik vind zelf dat ik er best een leuk Paddock Paradise van heb gemaakt. Ik benut de ruimte veel beter en ik merk nu al dat ze meer meters maken in het weiland en dat ze het ontzettend leuk vinden!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:26

Ik ben hier uitgegaan van 50x100 m (halve hectare dus.
Er zijn een bak van 20x40 een stal/schuur van 5x20 en 2 grote grascirkelsvan 900 m2 elk.
Afbeelding

Of ik zie dat ik de oranje pebbles in de hoek nog vergeten te benoemen ben :)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:34

Wat zijn pebbles?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:34

Ronde grindjes, gus geen scherp split of grote kiezels. De engelsen noemen het pea-pebbles.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:41

Ahja, dat is ook wel fijn om te hebben...
Ik neem aan dat jullie het er al eerder over gehad hebben hier, zal eens terugbladeren hoe of wat verder.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:30

Lijkt me ook super om te doen Snowdon! Misschien kun je via google maps een plattegrond hier neerzetten, ik geloof dat ik niet alleen voor mezelf spreek als ik zeg dat ik het leuk vind om mee te denken :D

@ Dubbeldun: Die twee grascircles vind ik nog steeds bijzonder om te zien. Echt leuk. Waren die er al, of heb je ze zelf gemaakt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:51

@Safiera: die is puur een 'droom'plan :D Alleen op de PC dus. De wei is niet van mij, dus ik kan het niet maken als ik zoals ik zou willen :D

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:59

Oh, zo :D
Er valt ook niks te huren/afspreken zeker? Ronde grasplaatsen lijken me wel duur, veel meer paaltjes nodig, en moet steviger staan, anders trek je ze krom met je draad.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:12

Klopt, daar heb je idd 'vaste' palen voor nodig.
Ik huur het nu, maar het ligt niet aan huis, dus vind ik het sowieso geen optie.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:28

Als hier meer zekerheid is, zet ik wel een printscreen van Google Maps neer :j
Hier ook pacht en geen koop, maar alle ideetjes zijn straks welkom en we halen er dan wel uit wat mogelijk blijkt *D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:01

Dingen als een grind- en snipperbed zijn natuurlijk ook te realiseren als je er worteldoek onder legt. Is het ook makkelijker weer op te ruimen indien nodig.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 17:14

Lopen ze het worteldoek dan niet snel kapot? Lijkt mij dan wel een flinke laag grind/snippers?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 17:23

Misschien eerst wat aarde overheen gooien en dan pas snippers, goedkoper denk ik.