Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 14:29

Ik had op de fiets naar het dorp ook niet genoeg aan mijn fleecegevoerde windstopper, maar het zal aan mij liggen want de dame in korte mouwen en blote benen die me voorbij kwam scheen er geen last van te hebben :D

manzano

Ik heb vandaag weer eens een 2,5cm maas gepakt nu ik nieuw hooi heb. Meneer was uiterst beledigd.... maar die is echt te dik en hysterisch als het om eten gaat. Hopelijk werkt dit.... Hij had hiervoor 4cm.
Die ander heeft onbeperkt hooi in grote mazen. En ze staan overdag op de wei (meneer met graasmasker).

Edit:
Plaatje van vandaag

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door manzano op 20-09-22 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurie

Robijntjah schreef:
Het was ook kkkkoud.
Maar wel heel leuk <3

En nog gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Ze is prachtig <3

Sorry, ik loop echt hopeloos achter :o

manzano

DubbelFun schreef:
Ik had op de fiets naar het dorp ook niet genoeg aan mijn fleecegevoerde windstopper, maar het zal aan mij liggen want de dame in korte mouwen en blote benen die me voorbij kwam scheen er geen last van te hebben :D

Die is gek :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 14:34

Dat dacht ik ook :)
Lekker veel gras heb je nog.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 14:40

Ja ze hebben er vanochtend dit stuk weer bij gekregen. Ik schuif steeds wat door.

Wat anders; over eikels.... stukje van mijn wei ligt onder een eik en die ligt nu dus vol met eikels. Ze kunnen daar niet lopen (ook vanwege de appelboom waar echt enorm veel appels uitvallen die ze anders zouden opeten :+ ), maar wil ze daar over een tijdje ook nog wel even neerzetten. Blijven die eikels gevaarlijk of vergaan die op enig moment?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 14:48

Wat ziet dat er mooi uit Manzano!

Ik mag een week niet rijden van de osteopaat, maar ik merk dat ik de dagen echt af aan het tellen ben. Ik heb het rijden echt nodig voor m'n mentale en fysieke gestel :D

Ondertussen maak ik wel iedere dag de rijbak een stukje onkruidvrij.
Nooit bij stil gestaan dat een eb en vloedbak echt geweldig is voor onkruid : ;(

Aangezien ik de laatste maanden door omstandigheden weinig gereden heb en de keren dat ik ging rijden meestal naar het bos ging, hebben de paarden ook weinig plat kunnen stampen :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 14:49

@manzano: Zolang eikels groen zijn ze net als het blad giftig. Ze vergaan op den duur wel (of je hebt ineens een heleboel eiken :D ), maar ook het vergaan/rotten lijkt me niet gezond om te eten.
Sowieso lijkt mij dat ook teveel bruine eikels niet goed is voor ze.
Dus eikels in de breedste zijn hier gewoon niet welkom ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 14:51

@boemel: je wilt niet weten hoe mijn track er nu bij ligt. Ondanks dat het 100% zand is lijkt het gras en onkruid daar wel beter te groeien dan in mijn wei die er naast ligt.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 14:58

DubbelFun schreef:
@boemel: je wilt niet weten hoe mijn track er nu bij ligt. Ondanks dat het 100% zand is lijkt het gras en onkruid daar wel beter te groeien dan in mijn wei die er naast ligt.

Hoe los je het op?

In de bak is het eigenlijk alleen de buitenste rand. Daar waar de sleep minder goed komt. Het irritante is dat alles wat ik eruit trek een mega wortelstelsel heeft vol met duur rijbakzand en vlokken.
Dus het is niet veel werk om de planten eruit te trekken, maar wel om zand en vlokken te splitsen van de wortels. :(

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 15:17

DubbelFun schreef:
@manzano: Zolang eikels groen zijn ze net als het blad giftig. Ze vergaan op den duur wel (of je hebt ineens een heleboel eiken :D ), maar ook het vergaan/rotten lijkt me niet gezond om te eten.
Sowieso lijkt mij dat ook teveel bruine eikels niet goed is voor ze.
Dus eikels in de breedste zijn hier gewoon niet welkom ;)

Hmm nee goed punt. Ik weet ook niet of ze ze eten eigenlijk. Het gras is alleen zo hoog dat ze echt slecht te rapen zijn. Heel irritant!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 15:34

Bijgelezen maar even moe.
Vanmorgen Aafje gereden en ik kon de drafknop vinden.
Daarna met Fiesta naar Soest, die voelde na haar draad actie niet zo fijn en is weer losgewerkt. Morgen er eens opstappen en kijken hoe ze voelt.
Eikels hier ook veel. In het gras een drama om te rapen. In de paddock wissel ik bladvlazer en eikelraper af. In een ander topic legde iemand vogelgaas op het gras en de eikels en appels vielen daarop en waren makkelijk te rapen. Is van dat fijne groene gaas. Wel zorgen dat de paarden er niet kunnen komen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 16:22

@belker: dat fijne gaas heb ik ook gehad. Nadeel was dat op de track het onkruid/gras er doorheen groeide en op de wei ook het gras er in groeide. Dat bleek na een paar maanden behoorlijk vast te zitten en kreeg je het gaas maar moeilijk weer los.

@manzano: als er voldoende hoog gras staat zullen ze ook niet zoveel moeite doen om er bij te komen (hopelijk). Als het niet te veel m2 zijn zou ik het kort maaien en dan met de opvangbak achter de maaier, wat er dan nog ligt zul je met de hark moeten doen.

@boemel: bij elkaar harken en verwijderen en het onkruid met de hand uit trekken. Ik ben ook heel blij met die bomen langs de weg (not ;( ).

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 17:08

Wat een prachtig plaatje Manzano <3 Eikels proberen we hier zoveel mogelijk weg te halen. Als het gras lang is zou ik denk ik ook overwegen om te maaien, dan kun je er daarna makkelijker bij met een hark.

Hopelijk voelt Fiesta morgen weer een stukje beter Belker!

Oh wat balen zeg Boemel... Wij komen met de sleep ook niet zo goed bij de randen en werken die nog apart bij met een kantploeg, is dat misschien nog een idee?

Even een hele grote egopost hoor, sorry :o Ik heb vorige week met Jannie voor het eerst een meerdaagse wedstrijd gereden. Vond het heel eng omdat het ook de eerste keer echt volledig buiten was, heb haar tot nu toe alleen nog maar op locaties gestart waar je binnen los kon rijden. Op donderdag in de voorselectie twee proefjes ingeschreven. Was eigenlijk niet zo tevreden, reed een beetje slordig en in de tweede proef was ik de weg ook even helemaal kwijt haha. Des te groter was de verrassing toen de punten bekend werden: ik had in de eerste proef 70,5% en in de tweede 69,3%. Daarmee ook beide proefjes gewonnen en rechtstreeks geplaatst voor de finale op zondag, had ik echt niet verwacht!

Vervolgens bidden en smeken dat het zondag een beetje fatsoenlijk weer zou worden omdat ik ervan overtuigd was dat Jannie met haar neuralgie niet in de regen zou kunnen lopen. Zondag kwam het natuurlijk met bakken uit de lucht :') Na lang wikken en wegen besloten om toch te gaan en dan daar ter plekke te kijken of het nog droog zou worden. Nou, droog werd het echt niet meer... Had haar al bijna afgemeld voor ik toch het knopje om kon zetten om het dan in ieder geval te proberen. Lang verhaal kort: Jannie had in de stromende regen helemaal nergens last van :7 :') En ondanks dat ik door al m'n stress echt als een natte krant reed won ze vervolgens ook nog de finaleproef en daarmee de Zilveren Ster!

Kan nog steeds niet helemaal bevatten dat ze geen problemen heeft gehad met haar headshaking :o Zo dankbaar voor!

Een kiekje van donderdag:

Afbeelding

En nog een kort filmpje van zondag: https://www.instagram.com/p/Cip-nKbID2e/

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 17:17

Wow wat gaaf Laurie!!! Gefeliciteerd!!
Kan me voorstellen dat je echt super blij bent.
Wat een bizar knap paard <3

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 17:18

@laurie: zo zie je maar hoe ze je kunnen blijven verbazen :)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:13

Gefeliciteerd Laurie, knap gedaan. Wat een knap paard heb je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:25

Ik zag het al op Instagram! Dik vet gefeliciteerd zeg!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:35

MarjanB schreef:
Hier verschillende netten zodat ze wat te kiezen hebben. Staan nu overdag op de wei en voor de nacht zo’n 5 kilo hooi met z’n twee. Verder her en der wel wat te knagen en te knabbelen voor ze.

Het vroege donker ben ik ook nog niet aan gewend. Morgen maar een poging doen om even bij de rijvereniging te gaan kijken. Hoop dat die een verlichte bak hebben :+ betaal dan 75 euro per jaar voor 1 keer per week les en gebruik van de buitenbak. Dus als die goed is kan ik weer even vooruit.

De pot met goud was er niet maar de rest wat goud waard is (en goud geld verslind) wel _O-
[ [url=m/NrKTDj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leuke foto!

En dat is geen geld zeg, zeker niet inclusief les 1x per week.

Onze vereniging is 30 euro per jaar incl. gebruik van de rijbak. Daar heb ik al veel gebruik van gemaakt, dus die 30 euro is het zeker waard. Het is ongeveer 10 min met de trailer, dus dat is ook geen wereldreis.

Laurie, wat tof!! Ik zag je foto al in het wedstrijd topic, superstoer zeg! Gefeliciteerd *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:38

Ik betaal volgens mij 200 per jaar en inclusief gebruik van de rijhal.

Kan er te paard makkelijk komen maar als het regent ga ik met de trailer :')

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:46

Rijhal lijkt me echt fijn. Hier is het alleen een buitenbak.

Er is in de buurt wel een binnenbak, maar geen 20x40 en sowieso liever niemand van buitenaf geloof ik.

Ik ga altijd lessen op mijn oude pensionlocatie. 25 minuutjes rijden met de trailer, maar wel een hele fijne locatie. Hebben ook vaak wedstrijden daar dus wellicht start ik daar eens in het winterseizoen.

Gisteravond heb ik nog gereden nadat ze 1 week had stilgestaan, maar ze was echt een bommetje. Kon er niet aankomen of ze mepte al naar mijn been. Gewoon genegeerd en gedaan alsof ik niks doorhad en goed gedrag beloond en na 15 minuutjes was ze er doorheen en deed ze weer gezellig, maar sjonge... merries... :')

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:56

Super Laurie! En wat is je paard toch ontzettend knap <3

Ik heb wel een kantploeg, maar het helpt niet bij onkruid. Ik heb me vandaag nog ff kwaad gemaakt en ik heb nu 3/4 van de bak klaar.

Morgen of donderdag de rest en vrijdag weer rijden.

Ik zag net Tess galopperen in de wei.
Wat is zij verbeterd zeg door de osteopaat.
Ik heb dan ook besloten dat de paardenfysio die ik het afgelopen jaar voor de revalidatie van Tess gehad heb, niet meer hoeft te komen. Ik heb namelijk nog nooit echt resultaat gezien bij de paarden na haar behandeling en ik zie nu 2 hele blije soepele paarden.

We hebben hier binnen 1,5km 2 binnen rijbanen, maar ik maak er nooit gebruik van.
Als het vies weer is, heb ik namelijk ook geen zin om met een paard op stap te gaan. :o En mijn vriend ook niet :D

Goed dat je volgehouden hebt Dais.
Ik vind merries leuk <3

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 19:21

Super tof Laurie, gefeliciteerd!

Fijn dat goed gaat met Tess Boemel!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 20:12

Ik betaal €360 per jaar, 2 binnenbakken en 1x pw les.

Boemel, wat fijn dat de osteo zo goed is aangeslagen. Wie had je erbij?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 20:25

Hier is er geen met een binnenbak in de buurt geloof ik. Wel buitenbak met lessen op een dag dat ik niet kan maar moet er wel verplicht voor betalen dus dan rij ik wel lekker thuis. Wel jammer