Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 20:59

@Berber dat ziet er stoer uit.
@maartje gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Wat een knappert.

Olympia, ik zag van jou een filmpje van je poel die je aan het vullen bent. Vult die ook zichzelf? Wat is de afmeting ongeveer? Er stond ook een foto van je schuilstal, hij stond er niet helemaal op. Het leek op iets wat ik hier ook wil, heb je misschien een foto met het geheel erop?

Hier vandaag druk geweest bij de wei. De gezaaide strook begint nu een beetje te kiemen. Ik heb een stuk klaar gemaakt in het bos. Ik denk iets van 10x10. In juli gaan ze het bos een onderhoudsbeurt geven, dus wacht nog even met dat verder uitbreiden. Nu al wel een mooie ingang gemaakt met grondkabels er onder door. Ik hoop dat ik volgende week de paarden naar de wei kan doen. Ik weet nog niet hoe ik ze er heen ga brengen. De een wil niet op de trailer en langs de weg vind ik zelf een ding. Inmiddels heb ik daar ook water en het systeem met de zonnepanelen werk goed.

kvulden

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 21:19

Als jullie een partij voor het hele jaar kopen, maakt het jullie dan nog uit of het eerste of tweede snede is?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 21:23

Ik vind het maaimoment het belangrijkste. Latere 1e snede geeft in principe langer en stengeliger hooi, dat wil ik graag voor de pony’s die “goed gevuld” zijn.
Eerdere 1e snede of 2e snede geeft vaak wat korter en dunner hooi, dat is voor mijn senior weer fijn (ze mist wat kiezen). Liefst dan weer laag in suiker en iets meer eiwit, want PPID en chronisch bevangen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 22:03

Ik heb graag een 1e snee wat niet (te ver) doorgeschoten is zodat er nog flink wat groen blad aan zit. Ik merk met het grovere hooi wat ik nu heb dat ik er veel meer van moet voeren om Boon op gewicht te houden.
Ik heb geen ruimte voor een partij waar ik het hele jaar mee kan doen, dus moet altijd schipperen met wat er nog te krijgen is.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 07:14

Ff snelle post in antwoord op Kvulden :-)
Onze schuilstal is nu nog tijdelijk (dit is de toekomstige kraambox). We gaan eenzelfde idee uitbouwen in onze bult.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als je meer wilt weten geef maar een gil. De constructie is eigenlijk heel basis maar wel super degelijk door de betonnen keerwanden.

En onze poel is tot nu toe steeds gevuld met regenwater. We zitten op leem dus het blijft staan.

Alleen nu kunnen we dus verversen en het land en de paden sproeien.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 08:32

Wat mooi Olympia!
Groot stuk rubber antislip ;-) waar heb je dat gekocht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 08:45

Heeeel mooi!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 08:47

Wat een mooie schuilstal, heerlijk.

Maar hebben jullie geen dazen?
Hier moet de stal een dichte voorwand hebben, dan blijven de dazen er uit, anders niet.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 08:48

Olympia96 schreef:
Ff snelle post in antwoord op Kvulden :-)
Onze schuilstal is nu nog tijdelijk (dit is de toekomstige kraambox). We gaan eenzelfde idee uitbouwen in onze bult.
[ [url=m/jRacEV.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/6qTnsV.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/cxKdzR.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/DQTEJ2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als je meer wilt weten geef maar een gil. De constructie is eigenlijk heel basis maar wel super degelijk door de betonnen keerwanden.

En onze poel is tot nu toe steeds gevuld met regenwater. We zitten op leem dus het blijft staan.

Alleen nu kunnen we dus verversen en het land en de paden sproeien.

Dank je wel ik ga ze even goed bestuderen. Wij hebben daarvoor ook keerwanden neergezet. Nu willen we het hout gaan bestellen en zaten we even met hoe we nu moeten gaan bouwen. Ik ga even kijken of ik met de foto's van jou verder kom.

Ik kwam tot mijn verbazing gisteren met gaten boren op een plek ook leem tegen. Ik wil ook graag een poel realiseren, maar dat komt later. Eerst in de wei een schuilhok plaatsen (als ik het er door krijg) de andere met de keerwanden is bij ons thuis.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 09:05

@olympia: dat zijn mooie robuuste stallen. Geen last van houtknagers ?? Die keerwanden zijn wel een hele stevige basis voor een stal, maar vergen ook wel goed grondwerk voor ze neergezet kunnen worden.

Qua weer gaan we een mooie week tegemoet iig :)

Vandaag verder met het ontwerp 'schoentje', gisteren nog iets op papier gezet om de boel beter om te houden en straks kijken of dat ook werkt.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 10:24

rover_ schreef:
Wat mooi Olympia!
Groot stuk rubber antislip ;-) waar heb je dat gekocht?

Zijn losse matten van een koeienboer. Loeizwaar en onverwoestbaar haha.

@DF: tot onze verbazing niet. Dat zorgt er ook voor de het aftimmeren van de binnenkant naar beneden is geschoven op de priolijst haha
Dit is de bedoeling voor de hele binnenkant:

Afbeelding

En ja keerwanden echt fantastisch, maar we hebben de ondergrond professioneel klaar laten maken inderdaad.
DuoPenotti schreef:
Wat een mooie schuilstal, heerlijk.

Maar hebben jullie geen dazen?
Hier moet de stal een dichte voorwand hebben, dan blijven de dazen er uit, anders niet.

Vast wel, helaas, ze gaan straks fulltime naar buiten als het kan. Moeten we even kijken hoe dat gaat.

Kvulden: als je vragen hebt, geef maar een gil.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 10:31

Hilary schreef:
Ik vind het maaimoment het belangrijkste. Latere 1e snede geeft in principe langer en stengeliger hooi, dat wil ik graag voor de pony’s die “goed gevuld” zijn.
Eerdere 1e snede of 2e snede geeft vaak wat korter en dunner hooi, dat is voor mijn senior weer fijn (ze mist wat kiezen). Liefst dan weer laag in suiker en iets meer eiwit, want PPID en chronisch bevangen.

Wat is voor jou een eerdere 1e snede en wat een latere 2e snede?
Nieuwsgierigheid hoor, voor mij ook nog zoekende nu met een kudde van 3 met verschillende voerbehoeftes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 10:36

Ik zie een heel mooi dier voorbij komen van Maartje *\o/* *\o/* echt prachtig!

Stallen van Olympia ziet er ook heel gaaf uit, mooi robuust en degelijk.

Knap DF die hoefschoenen, hopelijk blijven ze een beetje zitten.

En ik zie heel veel water 8)7 8)7 8)7 ! 93 mm is echt niet normaal!

Hier in de nacht van vrijdag op zaterdag lekker 18 mm gehad en even lekker opgefrist. Nu weer lekker een zonnetje en een graad of 19. Helaas wel weer aan het werk (thuis), maar als ik naar buiten kijk dan wil ik ook naar buiten!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:22

Prachtige schuilstal hierboven! Ziet er ook heel degelijk en solide uit.

Gisteren kwam de boer om 23u20 de weide naast ons huis hooien, dan weet je weer dat je op den boerenbuiten woont ;)

Verder alles bijgelezen maar niet veel blijven hangen... ons allerliefste hondje Nera is dit weekend tijdens een wandeling in elkaar gezakt en gestorven aan een hartaanval ;( ze was nog maar 8 jaar oud, kerngezond, super fit....... het besef is er ook nog totaal niet, ik snap er nog steeds niks van. Mijn hoofd gaat heel de tijd van 'hoezo??'. Wat een gemis ;( Lewis, onze andere poedel (de abrikooskleurige) is enkele maanden geleden tussen onze vingers door geglipt, uitgezaaide nierkanker, hij was nog maar 9 jaar oud. Ze waren altijd samen, altijd zo verbonden... het lijkt bijna alsof ze het wel mooi vond geweest en hem gewoon achterna gegaan is. Opeens op enkele maanden tijd geen enkel hondje meer ;(

Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:24

pfff wat heftig, zo snel achter elkaar.
Ja ik denk dat ze over de regenboogbrug weer samen spelen.

Sterkte :knuffel:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:26

Ah wat vreselijk naar Solleke! 2 prachtige honden binnen een paar maanden verliezen ;( ;( ;( .

Kan mij goed voorstellen dat dit heel onwerkelijk is.

Veel sterkte :knuffel:

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:30

Wat verschrikkelijk Solleke, heel veel sterkte :(:)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:40

@solleke: wat vreselijk... en dan die leegte ;(
Heel veel sterkte !

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:40

Bedankt allemaal.. het was zo'n lief, vrolijk hondje. Pffff wat kunnen huisdieren je hart toch breken ;( enige vorm van troost is dat ik hoop dat ze nu bij elkaar zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:42

Heel veel sterkte :(:)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:48

Dat is het grote nadeel van (huis)dieren hebben... je overleefd ze. Alhoewel bij mij de poes en de paarden duidelijk een stuk gevoeliger liggen dan de cavia's.

Ze zijn háást klaar. Nog een stukje klittenband als sluiting op het bandje en dan kan ik ze uit proberen :)

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:50

Ik ben benieuwd DF!

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:55

Solleke_Noah schreef:
Bedankt allemaal.. het was zo'n lief, vrolijk hondje. Pffff wat kunnen huisdieren je hart toch breken ;( enige vorm van troost is dat ik hoop dat ze nu bij elkaar zijn..

:knuffel:

Dit soort dingen blijven zo ontzettend moeilijk en verdrietig... Je wil ze zo graag zo lang mogelijk bij je houden.

Ik ben ook benieuwd DF!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:07

Solleke_Noah schreef:

Wat heftig! En dat tijdens een wandelingetje.
Ontzettend veel sterkte.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:55

Solleke veel sterkte! Zal ineens heel anders zijn zo zonder honden.