[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 09:05

Gisteravond had ik een koliek mini..... vermoedelijk vanwege het feit dat ze sinds 2 dagen even kort op het lange gras mogen, hij is denk ik toch te gulzig geweest.
Natuurlijk kan het ook zand zijn, het laatste deel van de track was langs de rand helaas niet helemaal kaal... en hij staat toch sprieten te trekken.

Nu wil ik die laatste pollen wegwerken zonder mijn rug te verklooien met eindeloos schoffelen.
Hoe zal ik dat doen? Iemand tips?
Een handfrees? Of een graszodesnijder oid?

Daihyo

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 09:07

Een frees werkt wel goed om alles los te maken, maar dan moet je alles ook wel goed opruimen. Bij ons is er best wat gras terug gekomen op het gefreesde stuk.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 09:25

Maflinger_S schreef:
Met een voet is nog beschaafd. Mafje was meer van: “effe de schouders eronder”.

Eronder!? :wow: Stond jouw bak ook op de grond!?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 09:58

Mafje was eigenlijk een Jan vermoed ik, altijd aan het verbouwen. Hetzij door ergens haar tanden in te zetten en te trekken, hetzij door er met een been of of boeg tegen aan te duwen of aan te trekken, hetzij door ergens haar schouders onder te zetten.
Ze verplaatste graag de hooibak om te kijken of eronder nog wat te eten lag.
Ze verplaatste graag de speciekuip met water gewoon omdat dat zo lekker klotste.
Ze brak graag uit omdat ze op onderzoek uit wilde (op zoek naar eten uiteraard).
Op de laatste stal had ze meest hufterproeve paddock, dat wil zeggen vóór de buitenomheining had mafje nog een omheining zodat er tussen het eind van haar paddock en de buitenomheining nog 2 meter niemandsland was, door mij liefkozend het "mijnenveld" genoemd. (Die lagen er uiteraard niet.) Dit nadat mafje regelmatig uit de vorige paddock was gewandeld. Dat werd irritant: als alle paarden buiten stonden en de stroom ging erop, moesten ze eerst mafje wéér in d'r paddock zetten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 10:40

Die eerste foto, dat stuk links.... die pollenzooi moet er nog uit.
Op de 2 andere foto's zie je dat de track mooi schoon is, daar is ruimer gefreesd.

Ik heb alles laten frezen en alle pollen laten afschrapen en afvoeren. Maar nu dus nog die paar randen van zeg 30 a 40 cm breed die ik weg wil hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Daihyo schreef:
Een frees werkt wel goed om alles los te maken, maar dan moet je alles ook wel goed opruimen. Bij ons is er best wat gras terug gekomen op het gefreesde stuk.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-22 12:54

Cemlys schreef:
Geld zou ik zo laten, zonde van je energie, afronden wat je wou doen op jouw tempo. Bosmaaien zou ik echt niet doen, zo heb jij het ook niet opgeleverd gekregen. Ohja ik zou wel een paar laarzen achterlaten voor de nieuwe huurder :')

Misschien is het helemaal niet lastig. "goh ja dan krijg je dat gewoon terug" zou ook een reactie kunnen zijn natuurlijk.

Daihyo schreef:
:')
Sukkels zijn het ook.

Ik heb meelezers :wave:

Ohh gezellig

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 13:14

Tja dat weet je op openbaar forum. Wel fijn dat ze de diverse opties gelijk meelezen. :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 13:38

Ik heb ook niets te verbergen en volgens mij ook geen rare vraag gesteld toch? :D
Ik heb niet eens aangegeven voor welke optie ik ga. Wat overigens de optie 'we gaan gewoon doen zoals we gepland hadden' is geworden.
En dat is: deze week en aankomend weekend de laatste spullen opruimen en de boel nalopen en noodzakelijke dingen vervangen/repareren/aanpassen. Maar het meeste is al gebeurd gelukkig. Ik wilde (en wil) het gewoon netjes afronden, dat is altijd al de planning geweest. Maar voelde me voor het blok gezet door de vraag die ik kreeg over de nieuwe huurders.
Maar goed, dan is het klaar, lever ik de sleutels in en gaat er een streep onder.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 13:46

Ik zou overleggen wat ze het liefst willen. Dat je het netjes achter laat en dus langer de sleutel houd en de nieuwe mensen er niet eerder op kunnen.

Of dat de nieuwe mensen er eerder op kunnen en je de sleutel dan nu inlevert en hun het laatste spul opruimen.

Ik zou zeker niet de bosmaaier meer gaan gebruiken.
Dat zou wel te gek zijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 13:53

Nee we laten het netjes achter volgens onze planning en de nieuwe huurders willen al wat onderhoud gaan doen voor 1 juli. Ik heb gezegd dat dat prima is. Er komen voor 1 juli nog geen nieuwe paarden op. Maar dat werd vandaag pas duidelijk.
We hebben netjes samen afspraken gemaakt nu, we hebben allemaal geen zin in gedoe.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 13:55

Nou mooi opgelost toch.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 13:59

Zeker. En had voorkomen kunnen worden als dat van tevoren al duidelijk was gemaakt. Dan had ik de hele vraag niet hoeven stellen.
Maar goed, het is opgelost nu. Straks streep eronder en klaar.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 14:02

Mooie update.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 14:29

Netjes Daihyo! Sowieso heel netjes dat jij je pensionklanten wel gecompenseerd hebt toen ze moesten evacueren. Was wel zo netjes geweest als de verhuurder dat ook naar jou toe had gedaan. (Dit wordt ook meegelezen toch? ;))
Nog even netjes afronden en dan snel wegwezen en genieten van je nieuwe mooie plek!

Ninx, heb je een idee hoe het komt dat ene deel wel goed blijft en ander deel niet?

In de moestuin een deel van het gras afgezet met idee dat eten ze mooi kaal. Maar verwend als ze zijn, na 3 dagen hoeven ze dat stuk al niet meer terwijl ik vind ze het nog veel kaler kunnen eten. Moet ik alsnog gaan maaien :+

Voor Heg&Landschap moeten de foto’s ingestuurd gaan worden, maar veel van de aanplant is nu niet zo heel zichtbaar

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 14:36

Heel herkenbaar. Ik heb ook een foto gemaakt van de sprietjes die boven het gras uitsteken :+
Alles is wel aangeslagen trouwens. Laat jij de paarden tussen je nieuwe aanplant lopen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 14:47

Ethelate schreef:
Netjes Daihyo! Sowieso heel netjes dat jij je pensionklanten wel gecompenseerd hebt toen ze moesten evacueren. Was wel zo netjes geweest als de verhuurder dat ook naar jou toe had gedaan. (Dit wordt ook meegelezen toch? ;))
Nog even netjes afronden en dan snel wegwezen en genieten van je nieuwe mooie plek!

Ninx, heb je een idee hoe het komt dat ene deel wel goed blijft en ander deel niet?

In de moestuin een deel van het gras afgezet met idee dat eten ze mooi kaal. Maar verwend als ze zijn, na 3 dagen hoeven ze dat stuk al niet meer terwijl ik vind ze het nog veel kaler kunnen eten. Moet ik alsnog gaan maaien :+

Voor Heg&Landschap moeten de foto’s ingestuurd gaan worden, maar veel van de aanplant is nu niet zo heel zichtbaar

[ [url=m/ziPTa7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hey! Ja, dat deel is gewoon niet gefreesd…. Ze zijn te ruim om de palen gegaan

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 15:02

Daihyo schreef:
Heel herkenbaar. Ik heb ook een foto gemaakt van de sprietjes die boven het gras uitsteken :+
Alles is wel aangeslagen trouwens. Laat jij de paarden tussen je nieuwe aanplant lopen?

Is alles ondanks de nattigheid wel aangeslagen! :wow: Dat had ik niet verwacht. Knappe plantjes! :D

Vanmorgen een grondkabel ingraven over de track. De twee Freibergers er bovenop met hun neus. Eerst ene in de geul (eerst met de voorvoeten, later de achtervoeten). Daarna de andere. Echt hilarisch. Ik noem ze altijd 'klusbedrijf het handige hoefje' en dan sinds kort met stagiair. :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 15:05

Ja en ook echt alles. Er is niet een plantje dat het niet is gaan doen. Ze staan ook echt goed vast geworteld. Maar goed, wilg kan natuurlijk ook echt goed tegen water en de helft was boswilg en amandelwilg en nog een wilg die ik even kwijt ben.
Let niet op de appelboom. Die is met de storm omgevallen en hebben we extra moeten stutten.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 15:30

Daihyo schreef:

Nee dit stuk wordt eerst gehooid en dan palen zetten. Dit is een haag aan binnenkant bocht van de track, en dan aan 1 zijde langs de haag staan 4 fruitbomen (formaat 1,5m tak nu). Idee is om dan tussen de fruitbomen een bloemenmengsel te zaaien en zo een strook af te kaderen.
Hier is ook alles aangeslagen.

Haha, heerlijk zulke opzichters Ir, dat maakt het klussen leuker.
Gister een rondje onkruid steken/knippen, de mini volgt dan alles op de voet en elk stuk onkruid wat ik in de bak gooi inspecteert hij even of het toch niet eetbaar is.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 15:55

Gezellig zulke paarden. Roos hier moet ook altijd overal bij zijn. Soms ook super irritant als je iets snel wil doen.

En mooi die aanplant. Ik was vorig jaar vergeten om foto's te sturen dus misschien dat ik dat dan nu doe. Dit is vorig jaar gezet.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 17:36

Daihyo schreef:
Ja en ook echt alles. Er is niet een plantje dat het niet is gaan doen. Ze staan ook echt goed vast geworteld. Maar goed, wilg kan natuurlijk ook echt goed tegen water en de helft was boswilg en amandelwilg en nog een wilg die ik even kwijt ben.

Geoorde wilg? Blijft meer een struik dan dat het een boom wordt, heb ik er ook een aantal van.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 18:24

Nee ik moet het even opzoeken. Wel een struik in ieder geval.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 18:30

Bij mijn haag heette dat schietwilg

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 19:03

Boswilg, amandelwil en katwilg staat er. Schietwilg ook, maar niet in de haag :D

Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 21:34

Ik vroeg me al af hoe het bij anderen ging met de plantjes van Heg en Landschap. En ik ben blij om te zien dat ik niet de enige ben waar je de planten tussen het onkruid moet zoeken. :)

Bij mij is het meeste ook aangeslagen, behalve die waar de paarden bij konden komen en die ze gewoon uit de grond hebben getrokken. En de week na het aanplanten hadden we hier bakken met regen en sommige planten hebben zeker een week of misschien wel meer in een laag water gestaan.

Dit is hoe het er bij mij nu uitziet:

De berg, met links de bessenstruiken. Die heb ik ondertussen helemaal onkruidvrij gemaakt zodat de zon er beter bij kan. De aalbes heeft nog geen bessen, de kruisbes wel maar die zijn nog heel onrijp, en van de zwarte bes heb ik er al een paar van op

Afbeelding
De eerste keer dat ze de berg opgingen, stonden ze ieder een andere kant op, wat niet handig was want het pad wat erover heen loopt is maar iets meer dan een meter breed. Ondertussen doen ze dat niet meer.

Afbeelding
Er loopt een pad met lava van de paddock, naar een weitje naast ons huis. Daar groeit niet veel behalve mos door de grote eiken van de buren, en voorlopig laten we dat maar zo. Die lava had ik net besteld toen iemand, ik denk Malenka, schreef dat ze volgende keer kleinere korrel zou bestellen. Dat heb ik ondertussen ook ondervonden. Met het mest verwijderen blijven er teveel lava steentjes in de mestvork hangen.

Dan met een U-bocht loopt het pad langs de rand van de wei
Afbeelding
Aan het einde rechtsaf ook langs de rand
Afbeelding

En dan kunnen ze weer rechtsaf of over of langs de berg.
Afbeelding

In de paddock ligt ook een pad met lava, een halfrond perk met berken, winter lindes en Gelderse roos. Alleen zie je die niet staan door al het onkruid :)

Afbeelding

En dan ligt daar ook nog de wadi, ook weer met onkruid. En in de hoeken moeten ergens nog sier appels en winter lindes staan
Afbeelding

Langs een andere wei hebben we dan nog een meter of 30 aan haag geplant met kornoelje, Els, hazelaar, beuk,enz geplant.

Afbeelding
J

En dan staat er ook nog ergens een roos maar die ziet er niet heel florissant uit
Afbeelding

We hebben sinds een paar jaar een of andere ziekte/ongedierte in de bomen en ik weet niet hoe we er vanaf moeten komen. Maar het lijkt ook de nieuwe aanplant aangetast te hebben dus misschien moeten we toch maar eens met iets gaan spuiten, al doe ik dat liever niet. Geraadpleegde tuinmannen blijven erg vaag als ik ze vraag wat het is.

De paarden hebben ondertussen het lekkerste gras wel opgegeten van het pad, dus ze beginnen nu ook wat meer rond te lopen. En dan moeten we het eigenlijk nog een keer maaien. Nu ligt de mest nog tussen het lange gras wat ze niet meer eten en dat is niet handig opruimen. En dan of in het najaar of in de winter hoop ik dat ik ook mijn Welshje erbij kan zetten. Die arme pony moet nu in de paddock blijven met hooi omdat hij helaas vatbaar is voor HB.
In de komende maanden/jaren hoop ik nog dingen toe te voegen aan de track, maar voorlopig ben ik al helemaal blij met wat er nu ligt.