Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 09:55

Vandaag regent het hier. Voorgaande 2 dagen fijn weer gehad en ook lekker buitengereden. Gisteren alleen wat miscommunicatie over het trefpunt waardoor ik na 10 min. moest omdraaien en weer richting huis moest een toen had ik rodeo. Dat zag volgens mijn mederuiter die mij tegemoet gereden kwam spectaculair uit maar ik had toch liever 4 benen op de grond en dan bedoel ik niet zijn achterbenen en die van mij.combi weinig rijden, fris paard en terugweg met hinnikende paarden van mij die ons al zagen.

Dat zijn vrij normale prijzen anke. Blijft wel dat verpakt hooi echt per pak wisselend kan zijn zelfs van dezelfde oogst van hetzelfde stuk land. Zelf helaas ook vaker pech mee gehad

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 10:46

Voordroog:
Ik maak eigen ruwvoer en kan dus zien hoe het er in gaat en of er regen in is gekomen. Met regen meer kans op schimmel plekken door de baal heen. Ook als het daarna weer goed droog lijkt. Verder wel eens schimmel aan de buitenkant (condens of gaatjes, tegen elkaar aan staan) of een natte plek van kopse kant tot met pech de andere kopse kant bij lekkage door water op de grond of het op elkaar staan of bovenop. het kruipt soms toch tussen de lagen plastic door. Als het te droog de baal in gaat soms stoffiger. Meestal gebeurd dat hij het groffere erg droge spul. Toch blijft het meestal mooier dan hooi. Wat wordt sneller stoffig op zolder. De kleine bult en heb niet genoeg stro en ruimte om het in te pakken onder stropakjes.

Dit jaar 2 e snee 3 dagen mooi weer en droog in het pak en is wel wat minder stengelig maar wel mooi spul en vieze billen drogen op. Het stengelige drogere voordroog van vorig jaar echt vieze billen en benen toen we het dit najaar op moesten maken.

Ik koop liever geen voordroog omdat je niet kunt beoordelen hoe het in het pak er uit ziet. Heb het wel moeten doen toen ik de weinig had en gelukkig goed adresje gevonden maar zonder die mooie omruilgarantie.

Paarden aan huis:
Wij hebben eerst een rijtjeshuis gekocht. Samen. Op inkomen kan en mijn stufi. toen ben ik er bij gaan werken (85% plus af en toe extra door invallen bij ziekte collega) zuinig leven, veel sparen, overgang van Hulten maar euro en huis met flink overwaarde kunnen verkopen na 6/7 jaar zodat we alvast een eigen bedrag in de hypotheek konden steken en meer konden lenen. Aflossingsvrij maximaal geleend.

Wij konden nog prima rondkomen en sparen ondanks de maximale hypotheek. Kan voor zichzelf begonnen als ZZP er en meer gaan verdienen. Toen extra geleend en verbouwd in etappes. Ik ben na burn-out minder gaan werken en uiteindelijk gestopt. Thuis gebleven voor de kinderen en de paarden, het verbouwen en huishouden terwijl man helemaal voor carriere ging. Erg pittige tijd met korte, gebroken nachten en heel vaak zieke kinderen. Als de jongste straks naar school gaat wil ik weer part-time aan het werk of aan de studie. Als extra veiligheidsnet bij geen klus man en pensioenopbouw.

Mijn man zei ook "dat kunnen we nooit betalen" toen we tussenwoning hadden, maar 5 jaar later lukte het toch. Wel echt met 2 inkomens. Ik stond voor de klas en mijn man werkte meer dan full-time in de IT bij grote organisaties, overheid/semi overheid, banken, verzekeringsmaatschappijen etc.

En nog steeds leven we relatief zuinig. Geen luxe vakanties of verre reizen maar af en toe weekendje weg. Meestal huisje schoonmoeder of camping vlak bij. Zuinig met kleding en geen dure meubels. bank is ook al twee jaar versleten en aan vervanging toe. Ik knip mijn man zijn haren nog steeds zelf.
kopen altijd 2e hands auto's die mijn man zelf onderhoud en repareert met onderdelen die hij online goedkoop op de kop tikt.
Het meeste onderhoud en kluswerk in en om huis/tuin/stal doen we ook zelf.

Je kunt je geld maar 1x uitgeven en daar maken wij keuzes in. We proberen steeds te blijven sparen. Zowel voor een buffer voor als mijn man zonder klus zit als voor pensioen want dat moeten we zelf opbouwen.

Wij wonen in het Noorden. In de randstad was het wellicht onmogelijk geweest of pas veel later. Wel stond onze hypotheek flink onder water. Helaas daar een verlies op moeten incasseren vanwege de crisis en hoge investeringen door alles wat we hebben moeten houden. Hadden beter paar jaar later kunnen kopen.

Ik vind paarden aan huis best pittig en onze lasten zijn flink hoger dan met ons oude huis en twee paarden luxe in pension. Ook minder vrijheid om weg te gaan of met vakantie.

We wonen hier prachtig maar heeft ook problemen vanwege gebrek aan kinderopvangmogelijkheden en geen BSO. Overal moet je voor rijden met de auto. We hadden beter net buiten onze oude woonplaats kunnen gaan wonen of net buiten een groter dorp met meer voorzieningen. Dan was ik makkelijker weer aan het werk gegaan.

Zapje

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 11:16

Wat een mooie schuilstal Anke!

Wij wonen ook in het noorden en hier zijn, met goed zoeken en wat geluk, wel appartementen te vinden in/bij boerderijen zodat je bij je paard kunt wonen. Er zijn hier zelfs huizen met stallen en land onder de 2 ton. Dan moet je wel van klussen houden, maar alles kan!

Ik las over balen van 700 kilo. Dat leek me wel heel erg groot!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 11:49

Hier betaal je voor een groot pak voordroog minimaal 45 euro. En dan kun je hem dus echt niet terug brengen als de inhoud je niet aanstaat.
Maar goed, dit jaar voor het eerst 'zelf' balen gemaakt, samen met de buurman. Alleen voor het inpakken betaal je dus al 14 euro per baaltje (wij hebben gekozen voor midibaaltjes), dus de prijzen van PB kom je hier sowieso niet aan :n Maar volgens mij zijn die balen ook niet ingepakt toch?

@joyce: zo, jullie zijn doelgericht bezig geweest! Respect hoor :j Ik moest wel lachen om de opmerking dat je het haar van je man nog steeds zelf knipt, dat doe ik dus ook :') Alleen heeft hij wel een heel makkelijk kapsel :+ Gewoon even met de tondeuze rond, nek uitscheren, netjes rond de oren knippen en klaar.

Hier in het oosten zijn er ook af en toe nog wel wat huizen vanaf 2 ton te koop, ook klussers. Zoals deze bijvoorbeeld https://www.funda.nl/koop/gelselaar/hui ... uisdijk-9/

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 12:04

Daar zit wel maar een heel piepklein stukje grond bij :o

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 12:05

Klopt :j Meer ga je hier echt niet vinden voor dat soort prijzen helaas :n

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 12:12

Geen fotoa van de binnenkant wendy, is altijd een bedtje verdacht :+

Hier betaal ik voor 300kg hooi 65 euro en voor 400kg voordroog 60 inclusief brengen wat ze per baal doen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 12:36

Dat knippen kwam ook omdat ik het maar niets vond dat hij zoveel betaalde voor een kapsel dat ik niet mooi vond. Net zo'n "rattekopje" maakte die kapster er van... Zonde geld. Dus toen kocht mijn man de set met tondeuse, kappersschaar en toebehoren en zei: probeer maar! Dat was dik 15 jaar geleden en de tondeuse en schaar werken nog steeds ;) mijn jongste dochter heeft krullend haar, daar blijf ik af. En de oudste hoogstens bijpunten tussendoor. Maar die hoeven niet zo vaak en rekent de kapper minder voor ;)

Voor dat geld vrijstaand met die hoeveelheid grond kun je ook niet zo veel verwachten ;)

De grond alleen al zal als bouwkavel zo ongeveer die waarde hebben. De mensen met geld gooien de boel plat en zetten er voor 2 of 3 Ton weer een prachtig nieuw huis op en dan is het weer een prachtig plekje waar ze de rest van hun leven mee vooruit kunnen.

Je ziet dat bij ons heel veel gebeuren met de oude goedkopere arbeidersstreekjes net buiten de bebouwde kom of in lintbebouwing... Die veranderen langzaamaan steeds meer in "Goudkust"

Oude mensen overlijden of verkopen en de jongere generatie koopt en knapt op of gooit plat en bouwt nieuw.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 14:21

Wij leven ook zuinig, ik ga 1 keer per jaar naar de kapper,mijn zoon zijn haar doe ik zelf bijwerken, geen luxe vakantie ( 1 keer per jaar naar zee) leuke uitjes via deals, geen dure merkkleding en lang leve marktplaats. Over 2 jaar is onze hypotheek verlopen en zullen wij verlengen en hoop dat de rente dan nog steeds zo laag staat. overzetten was niet rendabel door de boete die daarbij komt. nu zitten wij op bijna 6 % helaas. Van 2 fulltime inkomens waarvan ik als leidinggevend werk ik nu nog maar 3 dagen ivm de kinderen en geen leidinggevende functie meer. Daar daalt het inkomen behoorlijk door.
maar ik heb geen luxe leven nodig ( ok af en toe zou wel fijn zijn) maar ik heb mijn paarden en mijn gezin en dat is wat telt

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 15:54

Lynn nikita, ik zou nog eens navragen, misschien loont het zich wel om nu toch over te sluiten omdat je nu nog maar 2 jaar hoeft. Dat hebben wij toevallig een tijdje geleden gedaan. We moesten eigenlijk ook nog 2 jaar.

Hooi is lastig, soms heb ik superpakken en soms is het bagger. Ik haal wisselend bij boer of in een winkel maar nergens is het constant. Soms ziet het er top uit en weigeren ze het te eten....tja. Ik heb trouwrns nu ca 3 maanden geprobeerd om onbeperkt hooi te voeren in de slowfeeder, maar tis toch geen succes.

Voor Dirk gaat dat prima, ook zonder slowfeeder. Maar ozzy stopt echt niet...zodat die dus ook alles v dirk nog opeet en echt tonnetje rond geworden is. Tja, ik heb het in ieder geval geprobeerd....

Paarden aan huis.....het was altijd mijn grote droom en ik ben ook blij dat wij het gerealiseerd hebben. Anders was ik er altijd over blijven dromen...maar in mijn droom mesten ze niet zo veel...het kost toch best veel tijd en energie allemaal en ik ben zeker niet goedkoper uit. Had ik geen paarden woonden we in een dorpje in NL bij familie school werk en vrienden in de buurt. Nu wonen we in DL wat vooral voor de kids niet altijd even handig makkelijk is. Maar....zo is er overal wel wat denk ik.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 16:32

Helaas zoeffie, 1 jaar geleden laten uitrekenen. In mee dat de boete tien op 3 jaar geteld nog steeds 25.000 euro was. Dan wacht ik nu die 2 jaar nog maar af

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 20:01

Oh dat is zonde, die boete.

Goedkoop is het niet.
De lading die ik thuis heb, is vrijwel geheel hetzelfde. Mooi droog. Natuurlijk weleens een pak die net wat minder is. Of takjes/bladeren ertussen. Echter in de grote lijn stabiel.
In plastic is handig opslaan.
En kan alles in 1 keer geleverd worden.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 20:03

Zelf paarden houden is best pittig. Non stop elke dag 2 keer per dag.
Echter kun je het wel precies zo doen als je zelf wilt. Dat is weer fijn.

Stal. Hier poepten ze buiten. Dus hopelijk blijft dat zo.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 23:13

Vind dat altijd zo knap. Mensen die zuinig leven om hun dromen waar te maken. Wat dat betreft ben ik echt een verwende snotneus. Als student was het soms kiezen tussen een nieuwe spijkerbroek of de hoefsmid en toen nam ik mij voor nooit meer zo te leven. Ik vind het echt heel fijn om gewoon een nieuwe stofzuiger te kopen als ik dat wil bijv. Zou het vreselijk vinden als ik moet twijfelen of ik de dierenarts wel kan bellen als 1 van de beesten ziek is.

Nu begrijp ik wel dat het soms of voor sommige niet anders is maar ik denk wel dat ik persoonlijk mijn beestenstapel in zou krimpen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 23:20

Zo staan wij er hier ook in hoor Selka. En m.i. Is dat echt geen verwende houding hoor.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 23:23

Ik als meelezer wil daar wel op reageren als dat mag :)

Wij leven ook zuinig.
Maar heeft een dier een dierenarts nodig bel ik die nu.

Is de stofzuiger of wasmachine kapot komt die vandaag.
Daar kan ik niet zonder.
Maar is mijn mobiel stuk komt er geen iPhone van 700 euro.
Ook geen levis broek als die van c&a ook prima zit.
Dat zijn de soort bezuinigingen. De echte luxe. Nooit op de dieren.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 23:33

Maar vind je dat niet jammer af en toe? Wij vinden het heerlijk om uit eten te gaan bijv en genieten echt van de luxe dingen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 23:38

Nee dat mis ik echt niet.
Voordat wij de paarden aan huis hadden deden we dat ook al niet.
Nu hebben we wel elke dag de luxe van rustig wonen.
Geen storende buren.
En dan uiteraard je paarden aan huis.
Daar kan voor ons geen vakantie of etentje tegenop :)

Maar ik begrijp wel bij mensen die dat wel erg graag doen dat zuinig leven niet werkt. (wij zien het overigens niet als zuinig omdat het onze normaal is)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 23:41

bruintje123 schreef:
Ik als meelezer wil daar wel op reageren als dat mag :)

Wij leven ook zuinig.
Maar heeft een dier een dierenarts nodig bel ik die nu.

Is de stofzuiger of wasmachine kapot komt die vandaag.
Daar kan ik niet zonder.
Maar is mijn mobiel stuk komt er geen iPhone van 700 euro.
Ook geen levis broek als die van c&a ook prima zit.
Dat zijn de soort bezuinigingen. De echte luxe. Nooit op de dieren.

Hier net zo.

Toen ik mijn 1e pony kocht, kon ik niets. Ik kon de benzine niet eens betalen om naar hem toe te gaan, dus ik fietste zoveel mogelijk. Ik ging niet meer uit en kocht niets voor mezelf.

De jaren daarna ging t financieel veel makkelijker en kon ik 2 paarden houden op een DHZ- wei. Ik kon ook weer eens een etentje betalen. Maar ik deed minder dan mijn vriendinnen die elke week nieuwe kleding kochten.

Wij leven vrij zuinig, gaan bijv maar een weekje naar Texel als vakantie. Maar kopen wel weer een nieuwe keuken. Van mijn laatste spaargeld kocht ik een andere tractor. Marktplaats, ruilen, creatief zijn, dat zijn bij mij de sleutelwoorden. Ik heb gelukkig vrijwel nooit een DA nodig. Helaas wel een kiesextractie moeten doen voor 900 euro, maar dat is dan ook geen punt.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 00:04

Wij leven ook erg zuinig. Bewust. Zodat we paarden aan huis hebben.
Typ dit met een gekregen iphone 6.
De omgeving weet dat we geen nieuwe dingen zomaar kunnen aanschaffen.
Zwager heeft een nieuwe telefoon en schuift ie door aan ons. Computers en laptops idem.
Zelfs kleding van mn zus. Prima.
Ik hecht geen waarde aan luxe spullen. De dieren en mijn gezin zijn onze luxe.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 00:27

Wij gaan wel af en toe eens uit eten. Maar vaak is het de shoarmazaak.

We kunnen nu zulke dingen wel betalen maar we moeten ook aan de toekomst denken. Mijn man heeft 2 x ruim een half jaar geen werk gehad de afgelopen
8 jaar. En dan gaan we woonlasten door en mis je de renteaftrekbaarheid van de hypotheek vanwege te laag inkomen dus de bruto woonlasten zijn dan ineens ook zo'n beetje de metro woonlasten en nergens recht op uitkering. Dan zie je je spaarrekening elke maand heel hard krimpen. Ik die reden ga je zorgen dat je in goede jaren veel spaart zodat je minder snel in de problemen komt als het een jaar wat minder gaat.

En je vind het zonde om zo'n groot bedrag uit de geven als je bedenkt dat je er allemaal meer van kunt doen waar je langer plezier van hebt. Keuzes... het is een zitmaaier of 5 luxe vakanties :P

Qucolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 00:48

Mag ik mij hier melden??

Wij hebben 4 jaar geleden ons droom kunnen kopen. Mijn flatje verkocht met dik verlies en zijn we samen in een stacaravan gaan wonen die van een hobby boer huurden. Na een jaar hebben zonder schulden ons stulpje kunnen kopen. vanuit de randstad naar drenthe verhuist. Met allebei een paard was dat niet te doen geweest in de randstad. Wij kopen hooi en stro voor de hele winter in 1x en kunnen dat kwijt op de hooizolder. Zomers komen de paarden niet op stal en blijven ze lekker buiten.

Wij houden allebei niet van vakantie's en oppas voor de paarden regelen is ook wel lastig als je eens weg wil, het is toch 5 uur in de auto heen en terug voor famillie bezoekjes maar we zouden niet anders meer willen

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 00:50

Ik mis het wekelijks uiteten soms wel.
Maar ach als ik dan mijn pony's zie...is me dat het wel waard.
En in de toekomst vast weer meer budget.
Heb nu best veel pony's. Soms loopt dat zo. En elk dier hier krijgt wat hij/zij nodig heeft.
Dieren gaan voor.
Uiteten is rond de 70,-
En een luxe.
Iedereen moet kiezen waar hij/zij zich prettig bij voelt.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 02:36

@Vicky_Belle, wat betreft jouw plas-in-de-stal probleem. Heb je geen andere onverharde plek waar ze kunnen liggen of iets? Hier hebben we de paarden overdag enkel op verharding staan, en dan plassen ze daar ook maar mooi, hebben ze beide niet zoveel problemen mee, ik ook niet, want veeg het gewoon in de put. 's Nachts hebben ze toegang tot de zandpaddock om lekker te kunnen liggen, waar ze dan plassen zou ik niet durven zeggen eigenlijk. Ik zal eens erop letten of ik dat kan achterhalen. Ik zou dus gewoon niks meer in de schuilstal leggen qua bodem. En anders rubberen matten of matras oid.

Is een frees beter dan een cultivator om de bak los te krijgen? En wat te doen met drainage eronder? Ik bedoel qua kapot maken door een frees/cultivator.

Hier geen paddock paradise, ook geen fan van, dus aan mij heb je wat dat betreft niks :o

Ik heb mijn paarden aan huis sinds ik 22 was, altijd alles in mn eentje gerooid. Inmiddels zijn wel 3,5 jaar verder. Het is bij mij gekomen omdat ik tijdelijk zonder werk kwam te zitten (en te trots was om daarna terug te gaan naar die baas), tegelijk mijn kamerwoning in de stad gesloopt moest worden, en er een tweede paard bij kwam (= veulen werd geboren). Dat moest toch anders kunnen... Ik was al eens eerder wezen kijken bij een huurwoning waar land bij zat, durfde die gok toen niet aan, maar in 2014 wel. Dus weer op zoek.
Terecht gekomen op een boerderij welke was gesplitst in een aantal appartementen die te huur werden aangeboden. Om de boerderij heen een paar ha land, rijbak 30 x 60 en een zestal boxen. Ideaal dus. De afstand naar mijn werk was alleen minder ideaal. Twee jaar later de kans gegrepen om dichter bij mijn werk te gaan wonen toen via facebook wederom een huurwoning met mogelijkheid tot paarden houden voorbij kwam.
Helaas was dat een beetje een flop en heb ik mijn paarden noodgedwongen 25min verderop neer gezet, ik kon een kleine accommodatie van een particulier huren, dus bleef wel alles zelf doen. Inmiddels zijn we ruim 1,5 jaar verder en heb ik het geluk gehad dat enkele maanden nadat mijn paarden verhuisden een prachtige woning te huur kwam een paar huizen verder dan waar mijn paarden stonden. Sinds afgelopen voorjaar van weer iemand anders hier een paar honderd meter verderop de mogelijkheid 2ha weiland te huren. Dus zodoende nu de paarden bijna aan huis en qua werk en kosten doe ik niet voor het echie onder.

Het kan dus echt wel, ook al heb je niet de mogelijkheid voor een dikke hypotheek. Ik heb ook elders in het land naar plekken gekeken, en hou nog steeds het huidige aanbod in de gaten, aangezien ik niet in de omgeving woon waar ik oud wil worden (maar voor nu alles dik voor elkaar heb!). Door het hele land zijn wel mogelijkheden, de goedkoopste die ik ooit ben tegen gekomen was 300 euro per maand, maar er staat momenteel ook een mooie plek voor 1500 euro per maand op. En alles ertussen ook wel voorbij zien komen. De mogelijkheden zijn zo divers, en biedt vaak mooie kansen!

Financieel... tja, geen dikke bankrekening hier. Ging jong op mezelf en had al snel een paard, dan gaat sparen wat trager. Had vorig jaar om deze tijd 3 paarden, ik kon rond komen en ook nog wat opzij leggen maandelijks. In januari 2017 werd mijn jongste, zelf gefokte, paard ziek. Ze was alles voor mij, er zijn vele duizenden euro's op gegaan in een poging haar erdoor te krijgen, wat helaas niet zo mocht zijn. Dat is flink zuur, maar elke cent dubbel en dwars waard geweest. En ik mag heel erg dankbaar zijn dat er mensen zijn met een héél groot hart ( :+: :+: ) die mij financieel hebben geholpen zodat ik momenteel nog een paard kan houden, want een leven zonder paard zou ik me niet voor kunnen stellen, zeker niet als het op zo'n manier moest eindigen. Door fouten van mijzelf en dingen die ik zelf niet in de hand heb gehad, is de nasleep van de kosten helaas groter dan ik ooit had kunnen voorzien. Maar met zuinig aandoen, denken in oplossingen in plaats van in problemen, blijven praten, praten en praten, en concessies doen, komt het licht steeds dichter bij. En wat betreft mijn huidige paard, die is verzekerd, dus qua kansen is zij gelijk aan mijn vorige paard gelukkig, terwijl het voor mij een stuk beter te overzien blijft. Vooralsnog hoop ik dat ze gewoon gezond oud word en de portie ellende hier inmiddels op is :o Vorig jaar dacht ik de komende (tien) jaren nooit meer afscheid van een paard te hoeven nemen, uiteindelijk dit jaar meer paarden gedag moeten zeggen dan er vingers aan een hand zitten.

Ik heb nu dus maar een paard, een vriendin die een dorp verderop woont ook. Haar paard stond eerst alleen bij haar ouders achter het huis, hier verderop in de straat. Onze paarden staan dus nu samen op de locatie die ik huur, 's zomers weiland samen, we delen de kosten en huur ook, wat erg fijn is. Het werk delen we ook, al komt er steeds meer op mij neer de komende maanden omdat zij in verwachting is.

Overigens vind ik het werk met paarden zelf helemaal niet zwaar. Komt misschien omdat ik de paarden altijd 24/7 buiten heb.
In de zomer water geven en omheining bij houden, verweiden etc., mest is bemesting voor het land, met 2ha en twee gevoelige paarden is dat beter dan met aanhanger en kruiwagen in de weer moeten en vervolgens idioot te moeten bemesten.
In de winter uiteraard wel mesten, maar omdat we pure mest rapen :Y), is dat binnen een half uurtje per dag klaar. Hooi voeren we kleine baaltjes in een net in een palletbox, dat is dus een keer per dag voeren. Ik zou zelfs om de dag kunnen voeren, zoveel past er in de bak. Momenteel doet vriendin de paarden 's ochtends mesten en krachtvoer geven, ik geef 's avonds weer krachtvoer en hooi en mest weer uit. Ben binnen 20 minuten klaar als het moet. Vriendin heeft haar dochter op school, dus is er vaak rond 9 uur 's ochtends. Ik werk onregelmatig, meestal overdag vrij, dus dan ben ik er 's middags. Afhankelijk van mijn dienst ben ik er vroeg op de avond en 's nachts rond 02u nog een keer voor controle, of anders laat op de avond en 's ochtends rond 05u. 24 uur service dus bij onze paarden. Kan het me niet veel beter wensen :o

Vriendin had uitgerekend dat de paarden ons in de winter rond de 135 euro per maand kosten, in de zomer 60 euro ongeveer. Per paard, dus dit is zeker goedkoper dan stalling. Tenzij ik werkuren ga berekenen. We hebben alleen geen goede rijbak, bij droog weer is de bak die we als paddock gebruiken begaanbaar. Voorheen konden we rijden in de binnenbak 700 meter verderop, maar ik hoorde dat dat nu privé is. Heb zelf nog niet gevraagd, ik ben geen bakruiter. Wel een buiten rijder, gek op water. En ik heb hier een prachtig recreatiemeer waar je over de dijken omheen kan rijden, op meerdere plekken erin kan en een strand is. Heb dan ook nog een ander natuurgebied waar je een leuk rondje kan doen, en wat kleine stukjes bos, dus je hoort mij absoluut niet klagen. Het enige nadeel hier is de kleigrond, zowel voor de weide als de paden in het bos/dijk, is dat echt een belemmering. Maar ik doe er niks aan dus moet het maar nemen zoals het is. Dankbaar dat ik de paarden een mooi stuk verharding en paddock kan bieden, want er zijn hier in de omgeving maar heel weinig paarden die buiten komen in de winter, laat staan 24/7 én droge voeten.

Hooi kan ik moeilijk over adviseren, ik ben nogal een krent, plastic komt hier de dam niet op. Koop altijd eerst paar baaltjes of ga kijken voordat ik een partij laat komen. Dit jaar bij de boer waarvan vriendin vorig jaar prachtig hooi had. Vol met takken. Kon hij ook niks aan doen, dus twee keer gezegd en korting gekregen, daarna is hij begonnen aan de andere kant van de stapel en geen tak meer gezien, helemaal super.

@Flew, ik denk dat het groningse beleefheid is van de boeren, ik weet niet beter dan korting of terug nemen als hooi niet goed is. Hoef ook zelden te bellen waar iemand blijft, boeren niet, maar ook hoefsmid of dierenarts niet. Welke dierenarts heb jij trouwens? Wij zouden in theorie visite nog kunnen delen :+ Qua fatsoen, naar en door ruiters, zitten we dan wel weer in een minder gebied trouwens. Geregeld mest op het fietspad, of erger nog, voor of zelfs op iemands erf, en auto's die keihard door scheuren of achter je gaan kontje kleven. Ik heb een goede vriendin in Gieten en heb me echt verbaasd hoe netjes iedereen daar is, elke keer dat ik daar ga rijden weer een genot. Vrijwel elke boer zet gewoon trekker aan de kant met motor uit en auto's minderen vaart en laten je voorgaan. En ineens ben ik niet meer de enige die afstapt om mest de berm/goot in te vegen. Zo heeft elke omgeving iets ofzo.

@Anke, mooi stalletje, zoiets mag je hier ook wel komen bouwen :+ Welke materialen heb je gebruikt en waar gekocht?

Als hier een dierenarts (of iets anders, ontworming, enting, hoefsmid oid) nodig is, komt die ook gewoon gelijk. Al moet ik onder de brug gaan wonen. Maar zover laat ik het niet komen, want ik ben realistisch genoeg om de grens te stellen dat wanneer ik eraan onderdoor ga voor mijn paard te moeten zorgen, ze beter af is bij een ander. Maar zolang ik een dier heb zal ik alles uit de kast halen om er goed voor te zorgen. Ik bespaar op dingen als A-merken dekens, dekjes, zadels, halsters, en producten voor mezelf net zo. En ik geniet van goed voor mijn paard zorgen echt duizend keer meer dan van duur uit eten gaan of een verre vakantie (dat is alleen leuk als paard mee mag). Het is echt een kwestie van kunnen afwegen wat je echt graag wilt, wat echt moet, wat kan wachten, en daarin realistisch te zijn. Los van het feit dat ik geld uitgeven aan eten en vakantie echt onzin vind (is niet duurzaam; een nieuw halster of fiets bijvoorbeeld geeft veel langer plezier), geniet je volgens mij des te meer van "luxe" als het een zeldzaam iets is. Ik heb overigens vaak genoeg leuke uitjes. Treinkaartje voor minder dan 20 euro bij de AH, kruidvat oid en ik kan heel het land door. En dan is een bezoekje aan een dierbare (vriendin of ex-paard) mij zoveel meer waard dan een duur pretpark. Ik denk echt dat je veel intenser geniet van de kleine dingen en hetgene wat je hebt, als het minder vanzelfsprekend is en je er zo keihard voor werkt dat je er trots op kan zijn.

Stofzuiger is trouwens van de verhuurder, mijn eigen stofzuiger staat als reserve te verstoffen op zolder _O- Mijn haar knipt de kapper gratis omdat ik het doneer :)

Welkom nieuwelingen! Qucolu, ik kan wel eens oppassen bij jouw dieren misschien hoor, waar in Drenthe zit je? Doordat ik de paarden samen doe kan ik makkelijk van huis, en paardlief vindt het ook niet erg om mee te gaan :P Ik pas jaarlijks op bij de fokkerij van vrienden die ook in Drenthe zitten.

Oh, in het kader van genieten, vandaag voor het eerst los op mijn puppy gestapt, en ook over de verharding op en neer gestapt. Zooooo trots!! We komen beide van ver, maar inmiddels zijn we zodanig met elkaar vergroeit dat pijn, angst en verdriet plaats maakt voor vertrouwen. Ik mocht er gewoon los zo op klauteren. Nadien nog even gecheckt, maar ook toen mocht ik er weer zo op, wat voor mij duidelijk maakt dat ook paardlief van de training genoten heeft.

Afbeelding

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 06:59

@ Caily: ik heb afgelopen zomer de iemand uit Veendam erbij gehad om te enten. Dat was prima, dus ik denk dat die komende zomer weer komt. Verder nog niet nodig gehad * klopt af.

Als ik het hier zo lees ben ik echt een verwend nest. :') Wij hebben bewust wat goedkoper gekocht zodat we ook ruimte overhielden voor de extra's. Ik denk echt wel na over hoe ik mijn geld uitgeef, maar als we uit eten willen doen we dat.