Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 17:25

Is je vriendin Boedhist, Zapje? Mag ze inderdaad ook wel eensmet die dazen gaan praten. Verschrikkelijk! Maar ben een bezige bij vandaag: huis aan het schoonmaken en zwembad schoon gemaakt. Morgen nog een laatste ronde en dan kan ie gevuld worden. Kan ik woensdag afkoelen :D

Hier overdag dazen en 's avonds (enorme) muggen. Heb 1 van mijn paarden permanent onder de vliegendeken. Die wordt echt helemaal gek. Is ook die giraf van Divoza volgens mij. Was 35 euro in de aanbieding, van Pagony. Ik hoor er slechte verhalen van, maar hier past hij perfect. Ik heb wel een slankie met een hoge schoft. Dus het ligt natuurlijk ook wel aan de bouw van je pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 18:18

Hier wel wat dazen maar niet zo veel als bij jullie. Wel veel vliegen. Paarden hebben alleen een masker op. Ik rij gewoon op tijdstippen dat het mij uitkomt. Stap tussendoor gewoon wat vaker en langer.

Ik moet ook gewoon werken met dit hete weer ;) . .... Dat uurtje dat mijn paard moet werken in de hitte zal ook wel goedkomen, ze kan daar weer ruim 23 uur uitrusten.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:00

Voor mensen wordt met dit weer ook afgeraden om midden op de dag te gaan sporten in de zon. Dus bee, 's morgens vroeg toch maar.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:16

Ik heb net de wei gemest maar geen daas gezien. Ook niet op de paarden... ik had mezelf ingesmeerd met deet... misschien roken ze dat van een afstand haha.
Paardjes hebben bijna de hele dag buiten in de zon gestaan. Er lagen namelijk bijna gaan drollen in de stal.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:26

Wij geven nu beweging in de ochtend of avond. We hopen dat het morgenavond goed genoeg is afgekoeld voor een ritje bos... en dat de dazen ons dan niet zien als avondmaal. Al doen we natuurlijk wel de vliegendekens op. Bij ons stikt het van de dazen. De val doet goed z'n best, maar de paarden worden nog steeds flink gestoken. Ze vertrekken rond een uur of 12 naar de schuilstallen en komen er 's avonds pas weer uit. Het liefst staan de shet, kwpn'er en quarter in de 3x3 box gepropt en staat de welsh ervoor. Ze doen namelijk aan 'daas doodduwen op je paardenmaatje'. Ik grapte laatst dat de quarter de dazenkontjes had en de kwpn'er de bijbehorende dazenkopjes. Echt, ze beuken tegen elkaar aan om dazen te vermoorden.

Wij hebben met dit warme weer de vliegendekens afgelaten. Zijn er nog meer mensen die dat doen? Het voordeel bij ons is dus wel dat ze zelf kunnen kiezen voor schuilstal, paddock en weide. Overdag kiezen ze er zelf dus voor om niet op de weide te staan. Daarom hangen er nu ook hooinetten in de schuilstallen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:37

Ik laat mijn paard de vliegendeken om.
Hij is zwart.
Op zich staan ze hier aardig rustig in de wei.
Ik zit precies tussen alle maislanden dus qua dazen valt het mee.
De minis staan zonder deken maar ook zij hebben niet veel last ervan.
Rond de middag staan ze met z'n 3 en onder de bomen te tukken.

Ik zit nog te twijfelen wbt de minis.
Ze zijn beide te dik.
Ik heb mijn weide opgedeeld in 4 stukken.
1 stuk is altijd open en de andere 3 stukken wissel ik af. Gras op ---> volgende wei.
Aan de weide die altijd open is staan langs de rand de bomen waar ze onder staan bij hitte of regen.
Ik kan mijn paard die absoluut niet te dik is op het lange gras zetten en de minis op het korte gras.
Probleem is dat mijn paard dan niet bij de bomen kan en dus in de volle zon staat de hele dag. :(
Minis zijn 1 jaar en 2 jaar.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:41

Hier stikt het ook van de dazen, heb 3 speciekuipen met lijm hangen als je ziet wat je daarmee vangt, dat is echt veel. De 2 shets en de grote maken goed gebruik van de box die op de weide staat, in demiddag staan ze er met zijn 3en in. Rijden doe ik al 1 maand niet door die dazen, lekker eens vakantie voor het paard die heeft altijd moeten lopen in zijn jaren, hij vind het heerlijk :D donderdag komt de smid mosschien laat ik de achterijzers er wel vanaf, hij is inmiddels sinds 1 week zijn achter ijzer kwijt en het valt me mee hoe zijn hoef eruit ziet, kijken wat de smid er van vind.

Meggiemeg we gewoon eerdaags weer lekker samen naar het bos, desnoods effe rustig aan kijken hoe het gaat met je muts :D

iemand nog baaltjes hooi kopen in Harskamp? Morgen worden er bij mijn collega hooibaaltjes geperst voor 3,50 per stuk. Het is eerste snede.

werkenmetdit warme weer bah, net heerlijk gedouched daar knapt een mens van op. Nu lekker pootjes omhoog.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:49

Maar wat doen jullie dan met volgeplakte emmers? Weggooien en nieuwe maken?

Het is hier nog nooit zo erg geweest. Ze hangen veel in de stal om ze te ontlopen.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:50

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:52

Antheman schreef:

Het is hier nog nooit zo erg geweest. Ze hangen veel in de stal om ze te ontlopen.

Die heb ik de hele winter op de weide laten liggen en deze heb ik met een plammuurmes de lijken afgeschraapt , en de speciekuip weer opnieuw ingesmeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 20:20

Fabster schreef:
Voor mensen wordt met dit weer ook afgeraden om midden op de dag te gaan sporten in de zon. Dus bee, 's morgens vroeg toch maar.

Klopt! Maar mensen zijn dan ook geen paarden :D , nee hoor, dat is flauw van mij. Ook mensen kunnen gerust sporten, maar moeten zich een beetje aanpassen aan de warmte. Wat ook logisch is.

Uiteraard doe ik rustiger aan met mijn paard met de warmte, maar met warm weer kan een paard gerust wel bewegen. Ik laat ze er in ieder geval niet om staan.

Zag net bij merrie ook een aantal dikke bulten onder haar buik. Waarschijnlijk toch van de dazen. Heb laatst een mooie vliegendeken voor haar gekocht, maar daar staat ze heel hard aan te scheuren, dus heb hem er maar weer afgehaald. Wacht wel even tot ze minder speels is....

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 20:31

dynamiek schreef:
Antheman schreef:

Die heb ik de hele winter op de weide laten liggen en deze heb ik met een plammuurmes de lijken afgeschraapt , en de speciekuip weer opnieuw ingesmeerd.

Beter, dan recycle je ze tenminste!

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 22:36

Jeetje wat ben ik blij met mijn wei *\o/*
Eerst op luxe pensionstal 25 km rijden van huis en 9 uur buiten waar je lek geprikt werd door de dazen.
Nu? Lekker op mijn eigen wei 24/7 buiten met inloopstal. Terug van een heerlijke strand rit (overkant) en bij gebrek aan bak daar wat galoptraining gedaan. Het mooiste is geen dazen hier aan de kust, heerlijk. Wat een rotbeesten hè? Ik heb met jullie te doen

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 23:02

Hier een dazenplaag. Ook de stallen open en paarden kunnen kiezen of ze binnen of buiten op de wei of paddock kunnen. Geen vliegendekens want ik vind dat ook te warm voor die van mij. :j Ze staan steeds zelf op stal en dan weer even 10 minuutjes grazen waarna ze weer in volle galop de stal in komen voor een dutje... dit herhaalt zich van 11 tot 16:00 zo ongeveer. :')

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 23:05

Gelukkig hier niet zoveel last van dazen dit jaar.. maar muggen daar in tegen :+

Vanmiddag heerlijk in de tuin wat hoofdstellen schoon gemaakt en ingevet.. en vanavond nog lekker even gereden :)
Morgen de zadels nog doen :D

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 23:12

Oh tuig invetten staat ook nog op mijn lijstje maar dat stel ik uit tot t iets koeler is.. Morgen vooral met voetenbadje en heerlijk dik fantasyboek in de loungebank onder de parasol!

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 23:18

T stond bij mij alweer iets te lang op t lijstje :o
Maar bij ons in de schaduw van ons overdekt zitje was t heerlijk! Het waait daar altijd lekker door.. Dus met weer als vandaag is t heerlijk vertoeven!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 23:26

Afbeelding

Hier morgen ook weer erg warm {:}

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 23:32

palousa_boy schreef:
[ [url=m/JYE4wQ.png]Afbeelding[/url] ]

Hier morgen ook weer erg warm {:}

Vreselijk. Bij jou is het helemaal erg

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 23:40

Dat is wel heel erg warm. Te warm om te rijden voor mij!sterkte!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 23:53

Ik ga met dat weer ook niet rijden hoor :P

Geef in de ochtend de beesten eten, de honden lopen dan meteen mee.
Als alles eten heeft ga ik naar binnen en hoop dat de dag snel voorbij is ;)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 00:52

Muggen! !! Ik ben al ruim eenuur wakker en wordt gek van de jeuk (allergie) en het gezoem. Badkamertaam bleek open te staan en de lamp aan en heb zeker 20 muggen vermoord. Nu lig ik in bed en zoemen ze nog steeds om mijn hoofd. Morgen wil ik zo'n lamp kopen. Hebben jullie nog tips?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 01:02

Heb je een ventilator ofzo? Ze hou namelijk niet zo van 'tocht'
En geen antimuggen spul in huis?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 01:22

Hier (Oklahoma) ook 38 graden. Ben blij dat we veel in de auto zitten en dat echt overal airco is :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 05:37

palousa_boy schreef:
Ik ga met dat weer ook niet rijden hoor :P

Geef in de ochtend de beesten eten, de honden lopen dan meteen mee.
Als alles eten heeft ga ik naar binnen en hoop dat de dag snel voorbij is ;)

Hier net zo. Ik ga alleen naar buiten omde paarden te voeren en dan snel weer naar binnen. Maar nu lekker wel rijden. Niet voor niks de wekker om half 6 gezet.