Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 22:20

Lynn_Nikita schreef:
Groot pak in delen erdoor tillen?

Dat zou wel kunnen maar heel veel werk en ruimte kosten. Kan nu 600kg kwijt en heb in principe 28 vierkante meter schuur vrij maar als ik kijk hoeveel plaats een kwart pak stro kost als hij verplaatst is en hoeveel werk dat kost denk ik dat ik het maar even zo houd. Moet toch de loterij nog even winnen dan verbeter ik het allemaal voor mezelf :+

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 22:26

Onze hooiboer wil wel wisselen; hij kwam laatst 5 balen fijner hooi brengen, maar bij het uitladen kwamen we er achter dat één baal schimmel had, dus die is op de wagen blijven liggen. Bij de vorige lading (grof) hooi hadden we ook één baal met een flinke schimmelplek. Die hebben we weer op de wagen geladen. We betaalden drie balen. De hooiboer heeft koeien en hij voert de slechtere balen daaraan op.

Maar wij hebben dus pakken van ca 100-120 kg zonder plastic; we kunnen dus zien wat we kopen, behalve uiteraard als de slechte plek midden in de baal zit.
Azmay, vraag eens of iemand in de buurt Heston-balen maken. Die zijn 100-120 kg en kunnen door een gewone deur. Wij verplaatsen ze met twee of drie mensen, afhankelijk van hoe zwaar de baal is en hoeveel balen we al verplaatst hebben :D

Azmay

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 22:44

100kg balen lijken me super, maar heb niet echt haast gezien de schuur nog echt leeg moet en ik mijn mest ook bij deze boer kwijt kan etc. Voor de toekomst wil ik daar wel naar gaan kijken ja :j

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 22:45

Poeh ben ik blij met met hooiboer. Mooi hooi tot nu toe. Sinds september nog maar 5 slechtere pakjes gehad. Al met al zo’n 40 kilo weg gegooit. En een deel ligt aan onze opslagplek.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 00:07

Ik haal kleine baaltjes en de kwaliteit wisselt weleens. Soms dun en fijn hooi en soms heel grof. Dat vind ik niet zo erg, ik geef t toch gemengd en in de winter gaan de balen er rap doorheen.

Vroeger kocht ik voordroog en dan liet ik een baal opensnijden en zag dat de kwaliteit goed was. Ik heb nooit gezeur gehad met schimmel ed. Maar uit gezondheidsoverwegingen nu al jaren alleen maar kleine baaltjes. Veel constantere kwaliteit en geen gefermenteer in de buik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 10:33

Dank jullie wel voor alle berichten over het huren/kopen! Ik werk fulltime maar heb geen hoog loon, werk in de melkveehouderij. Ik kijk wel rond of er iets te huur is met wat weiland, maar dat is hier in de omgeving erg weinig op moment.

Wat ouder of veel opknap werk is geen probleem, ik vind dat wel leuk en heb een handige vader. Het zou ook eerst voor een c pony en een klein paard zijn, dus erg groot hoeft het niet.

Ik geef m'n droom zeker niet op maar het is inderdaad wel lastig. Mijn paarden zelf weer kunnen verzorgen speelt een grote rol, maar het huidige huurhuis waar ik in zit, daar zit ik niet op m'n plek. Hoopte dus dat ik twee vliegen in één klap kon slaan.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 10:40

Soms kan dat ook wel, Amy. Een paar jaar geleden was ik aan het rondkijken en stuitte op een klein huurhuisje met een stukje grond, ik meen 1.500 m2. Dat vond ik te klein om paarden te houden, maar wie weet was er in de buurt wat te vinden. Dus de makelaar gebeld, bleek er nog een stukje grond achter te liggen wat ze ook wel wilden verhuren. De hoeveelheid grond ging dan naar iets van 6.500 m2, meen ik. Uiteindelijk hebben we het niet gedaan (best wel een flink eind van mijn werk af), maar het had dus gekund.

In tegenstelling tot de meesten hier hebben wij de pony's niet aan huis; we huren een plek bij iemand en doen daar nagenoeg alles zelf. 's Ochtends wordt er een bakje voer uitgedeeld aan de pony's die dat moeten hebben (momenteel allemaal door poeders van Den Hoek), en als er plotseling een bak regen wordt voorspeld (of het klaar juist enorm op en blijft droog), wordt bij mijn merrie de deken op- of afgedaan (op mijn verzoek).

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 11:30

Geen goede combinatie.Een ruin met de gekke 10 minuten,vol galop door een natte wei.Gevolg kluiten gras die rond vliegen en sliding sporen -O-

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 11:32

Britta31 schreef:
Geen goede combinatie.Een ruin met de gekke 10 minuten,vol galop door een natte wei.Gevolg kluiten gras die rond vliegen en sliding sporen -O-

Precies daarom kan ik nu nu niet even laten grazen, Diva gaat namelijk eerst 5 minuten in rengalop met bokken en de hele ellende door de wei heen waardoor er niets over blijft :')

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 11:38

Ik volg Wendy wel in een groot stuk. Ik kocht vroeger hooi (in baaltjes) en ging het zelf halen dan kon ik zien hoe het was. Ging goed maar kostte veel energie en geld. Dan zelf succesvol gehooid en daar ook wisselt de kwaliteit ook enorm per baal ook al komt het van hetzelfde land. Als het gras in de zon of schaduw groeit heb je verschillende uitkomsten. Ook overgeschakeld naar gewikkelde pakken voordroog voor paarden en daar ook weer veel wisselende uitkomsten. Je kan niet kijken in zo'n pak een keer het gewikkeld is dus is het steeds een raadsel wat je krijgt. Je kan nu eenmaal niet over alles controle hebben. Het is inderdaad vervelend als het grootste deel van je hooi niet goed is want je moet het zelf weer afvoeren en hier in belgie kost dat ook weer geld om het bij het groenafval mee te geven.

Ik heb de paarden nu ook al 20 jaar aan huis en ben het in de winter ook wel eens kostbeu dat ik droom van een pensionstal waar ik toekom, rij en weer vertrek. Het is eigenlijk overal wel wat. Thuis is soms niet leuk, op een stal ook niet. Als ik al één ding heel goed geleerd heb over paarden dan is het loslaten, zowel in het rijden als in het onderhoud ;-)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 11:47

Britta31 schreef:

Haha nou als ik me daar nog druk om moet gaan maken dan kom ik niet meer aan slapen toe ben ik bang :+
Zeker nu met de regen rijd ik met de trekker ook wel het eea kapot als ik de paarden hooi ga geven. Ben dan erg blij met de 4x4 anders kom ik de wei niet meer uit :+
Heb de ruif ook op een stuk staan dat altijd erg nat en slecht is dus daar is het niet zo heel erg.

De rest van de wei staan idd best wat sporen van het rennen maar de ervaring leert dat dit in het voorjaar vaak wel weer wegtrekt en ben juist blij dat ze af en toe lekker een sprintje trekken.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 11:55

Ik vind t ook niet erg als ze gaan rennen, maar laat ze wel zeer beperkt op t gras nu. Want meestal groeit er in het voorjaar geen gras terug, maar onkruid. Dat moet ik dit jaar toch eens anders aanpakken. Kale stukken en stukken waar dikkere laag mest op ligt, meteen inzaaien. Én voornemen omde enorme bossen distels eens weg te halen. Vorig jaar de boterbloemen te grazen genomen. Nu de distels maar aanpakken.

Én kijken of ik weer eens bloementuintjes tussendoor te zaaien. Is me 1 jaar gelukt. Prachtig stuk bloemen. Waren meerjarige bloemen, maar het jaar daarna hier en daar 1 -O- . Opnieuw inzaaien werkte niet. Moet t echt weer omspitten, ben ik bang.

Maar plannen voir de lente dus... :o

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 12:01

Ik heb tot nu toe van mij hooiboer perfect hooi gehad. Sws nooit met schimmel erin.
Maar ik voer dan ook kleine pakjes.
Het eerste jaar heeft hij me er ook een paar van 450 kilo gebracht.
Dit was dan 80% droog.
Alleen lag mijn voersnelheid daar voor te laag dus bleef altijd wel een stukje over dat ging schimmelen.
Afgelopen voorjaar ook zelf een paar rondbalen gekocht van zo'n 125 kilo.
Ook deze waren prima en grofstengelig alleen ik vind ronde baaltjes maar lastig voeren en mijn paarden vonden deze minder lekker.
Dus ik laat mijn hooiboer steeds eind juni/begin juli 450-500 kleine baaltjes brengen van de eerste snit en dit bevalt me goed.
Als ik te kort kom koop ik ook nog wel eens wat van de 2e snit en ook de zijn prima van hem.

Paarden mogen hier nu ook niet op de wei. Melle met zn grote voeten trekt mn hele wei kapot haha

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 12:41

Dank voor de antwoorden! !

Ik zal even antwoorden!

Palousaboy
Shetter is een uitbreker blijft wonderbaarlijk nu al een lange tijd achter het draad.
De 2 jarige heb ik geen ervaring op andere stallen.
De hengst blijft overal achter.
Verder weet ik dus niet wat hier staat/hangt, wat ik wel weet dat veel hard aan het rotten is en draad op is.
Ik gok het goedkoopste van het goedkoopste.

Azmay
De jongste dame trekt palen uit de grond.
En is akelig brutaal met hoofd Door het draad steken ed.

Neile
Poortgrepen los halen heeft de jonge dame hier ook ff gedaan.

Amy
Vriend heeft een vaste baan ik ben zzper.
Ik heb een schade uitkering gehad waardoor er een opknapper konden kopen

Ho ..
Tevroeg verzonden O:)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 12:53

Zo laatste stuk :')

Hooi /kuil haal ik bij de loonwerker.
Toevallig waar ik jaren heb gestaan en waar mijn shet vandaan komt.
Bijna altijd super spul.
Zelden een slechte baal 1x gehad en die kan zonder problemen terug.

Ik haal de 700 kg balen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 14:50

Hoi neile! Wat leuk, gefeliciteerd! Wat ik een beetje mis in je verhaal is of ze alleen staat of met meerdere paarden? Indien ze alleen staat kan een ander paard al een wereld van verschil maken. Anders toch hout en veel stroom. Wij gaan voor een volledig houten omheining met stroom op 3 hoogtes. Ik heb een groot paard 1,80 die door de knieën zakt en zo onder de omheining door kruipt…. Hoe verzinnen ze het he?

Balen Anke :( Heel rot als ze zo star zijn. Kun je niet onverpakt hooi kopen? Of zit je met de opslag?
Ik heb gelukkig alsnog voor elkaar gekregen dat ik een nieuw pak krijg en mijn slechte pak wordt meegenomen. Inderdaad het voordeel van de fouragehandel. Met boeren heb ik nog nooit het geluk gehad dat ze het wilden omruilen.

Amy, wij werken beiden fulltime en mijn vriend heeft een heel erg goede baan. Toch hebben wij gewacht tot we konden kopen wat wij graag wilden. Wij wilden een groot huis, op maximaal een uur van de randstad met genoeg grond om de paarden te laten grazen en zelf te hooien (3 ha). Dat is nu gelukt. In mijn eentje zou het een stuk lastiger worden. Dan wordt het een klein huisje met een klein beetje grond. Maar geef nooit op! Je bent nog hartstikke jong. Alleen werk je wel in de verkeerde markt haha.

Om aan de fourage handel te laten zien dat het hooi echt heel slecht was en er ook in het midden schimmel zit had ik het opengesneden. Nu nam mijn vader een voerbeurt over omdat ik bij de keukenzaak de laatste dingen moest doorspreken. Jullie raden het al.. voert hij van die enorm slechte baal. Toen ik de volgende ochtend op stal kwam hadden ze (gelukkig) bijna niks gegeten maar waren er toch aan de diarree... bah. Gelukkig na 2x goede kwaliteit weer alles in orde. Had zo'n medelijden met ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 16:48

Amy schreef:
Dank jullie wel voor alle berichten over het huren/kopen! Ik werk fulltime maar heb geen hoog loon, werk in de melkveehouderij. Ik kijk wel rond of er iets te huur is met wat weiland, maar dat is hier in de omgeving erg weinig op moment.

Wat ouder of veel opknap werk is geen probleem, ik vind dat wel leuk en heb een handige vader. Het zou ook eerst voor een c pony en een klein paard zijn, dus erg groot hoeft het niet.

Ik geef m'n droom zeker niet op maar het is inderdaad wel lastig. Mijn paarden zelf weer kunnen verzorgen speelt een grote rol, maar het huidige huurhuis waar ik in zit, daar zit ik niet op m'n plek. Hoopte dus dat ik twee vliegen in één klap kon slaan.

Bij ons liepen we spontaan tegen ons huis aan... Ik was geopereerd aan mijn schouder en mocht niet paardrijden, autorijden, fietsen enz. Dus toen ben ik maar gaan wandelen en op 2 km van ons oude huis stond dit huis met 1.7 hectare land. We hebben er veel aan op moeten knappen, maar dat hadden we er graag voor over. De eigenaar had een beetje pech en het huis moest verkocht worden van de bank. Dit scheelde voor ons in de aankoopsom.

Waar werk je in de melkveehouderij? Volgens mij val je onder de CAO dierverzorging? Die is volgens mij niet zo slecht, of vergis ik mij nu? Het ligt er natuurlijk ook helemaal aan wat je allemaal kan op een melkveebedrijf, maar de startsalarissen zijn niet slecht. Ben je bekend met de "agrarische bedrijfsverzorging"? Zitten in Friesland en Noord Holland, mogelijk hebben zij beter betaald werk voor je?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 08:28

Prijzen die ik heb betaald voor plastic hooipakken van ca 300-350 kg zijn 40 / 45 / 50 / 55 euro.
Heb ook pakken gehad die nog geen 200 kg wogen. Even duur.
Dat vind ik geen Action prijzen.
Maar goed, diegene geeft weleens van die 'leuke' reacties.

Ik ga me niet schuldig erom voelen dat ik niet voor het duurste ga. En kijk voor een goede deal.
Ongeacht de prijs. Als verkoper niet levert wat ik afspreek, is dat zuur.
Elk jaar reserveer ik 4000,- voor hooi.
Bij 80 pakken van 50 euro is dat helemaal op. Valt het goedkoper uit, hou ik wat over en investeer ik weer in materialen zoals palen/zand/klinkers/damwanden etc.
Dat vind ik fijn.

Hier regent het momenteel keihard.

Gisteren met Dunya lekker een buitenrit gemaakt. Genieten!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 08:36

Vorige week zijn de damwandplaten geleverd. Zaterdag nog gauw balken gehaald bij de Gamma en zondag nog snel voor het Kerstavond was, drie kanten van het afdak dicht gemaakt.
Kunnen ze lekker beschut staan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 08:49

Jouw weide ziet er nog mooi droog uit Anke!

En een lekkere fijne schuilplek gemaakt. Heb je dat stro gewoon op de grond liggen?

Hier ook regen, maar het meeste heb ik gehad als ik buienradar bekijk.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 08:54

Die wei is ideaal.
De meesten worden gelijk blubber.

Damwandplaten heb ik ingegraven 20-30 cm in de grond.
Ja het stro ligt gewoon op de grond.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 08:55

Vanmiddag zou het mooi weer worden. Ben benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 09:07

Het is in ieder geval niet koud bij mij. 9 graden.....

Ik heb mijn schuilstal in de paddock laten zetten, gewoon op het zand, maar twijfel om er stro in te doen. Ben bang dat ze alles onder plassen en het naar buiten lopen. Ze plassen en poepen nu ook best wel veel in de stal, dat gaat met stro alleen maar meer worden ben ik bang.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 09:33

Mooie schuil stal Anke! En heerlijk dat ze nog op de wei kunnen bij jou.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 09:46

Pff wat een prijzen Anke, hier betalen we in een slecht jaar €20 voor een baal hooi en dat is dan al vrij duur.
Vorig jaar voor het eerst onze wei laten hooien en dat is ook goed bevallen (zit wat schimmel in hier en daar maar dat is m'n eigen schuld) en was goedkoper, ongeveer €15 per baal. Dat gaan we dit jaar dus weer doen ;)