Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:34

Ik heb een instructeurswissel aangevraagd. Kreeg ook de zenuwen van die eerste kerel. Geen zin in. Daar betaal ik niet voor.

Die lig e lekker bij, Lisa Vera!

Vanavond vlak voor het donker nog een rondje met dochter en pony en ik op mijn oude ruin. Echt gek om daar weer op te zitten. Ben nu zo gewend aan de merrie. Maar ik vind het wel leuk om weer te doen. Hij gaat lekker, op het moment.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:36

Haha...die is in dromenland!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:36

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 08:38

Nee, ik niet. Wel eens van gehoord, maar ik vind het er uit zien als een slipketting bij honden. Ik weet niet of ik het wel zo 'nice' vind, als ik het zo lees. Mar moest wel direct aan mijn merrie denken.... :+

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 08:44

Paardje ook lekker aan het slapen hihi

Ik heb mijn E ook een paar jaar geleden gehaald in 1 keer. Ik had nog nooit met een aanhanger gereden. Ben er heel blij mee en heb er gelukkig ook feeling voor. Dus achteruit en inparkeren is geen probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 08:53

Ik ken het halster ook niet. Maar ik zou ook wel eens wat meer te vertellen willen hebben, want jullie mogen 1x raden bij welke van de 2 ik de hengsten ketting nodig heb als ik er mee naar buiten ga fietsen :7 en blijf dat toch levensgevaarlijk vinden, ondanks dat ik bijna altijd vasthoud. Zou een touwhalster dan een betere oplossing zijn? Ik heb er 1 maar omdat je daar ook nooit paard mee mag vastzetten , gebruik ik die nooit. Weten jullie een veilige oplossing om toch wat meer te vertellen hebben bij paasei?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 08:56

Ik ken het halster ook niet.
Ik zou voor paasei weleens een touwhalster proberen ja... heb je toch ff wat meer te vertellen vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 09:24

Gesprek met directeur was gezellig :D , "je bent welkom" zei hij toen we aan het eind van het gesprek waren.... Nu weer wachten op een voorstel.

E rijbewijs heb ik al jaren. Ik reed al veel met de trailer, maar vond het toch wel fijn om mijn rijbewijs te hebben. Een makkie :j . Merrie heeft al een paar dagen vrij. Hoop vanmiddag als het droog is even te kunnen rijden.

Nu veel regen! -O-

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 09:36

kvulden schreef:
Pffff ik kan met er maar niet toe zetten dat E rijbewijs. Ik ben altijd zo zenuwachtig. Slaat nergens op, maar ja. Ik heb hem voor mijn combi niet nodig. Dus stel het nog maar even uit.

Ik heb nu een kudde van 3 sinds Rosie er is. Ik merk wel dat de Shetlander zich meer terug trekt. Vind ik wel een beetje jammer. Ze krijgt dan ook extra veel knuffels.

Dit had ik ook, ik reed al jaren met een combi die met B mocht.. maar toen had ik opeens 2 paarden en was mijn trailer aan vervanging toe en kwam ik een prachtig aanbod tegen van een tweepaardstrailer... dus ja.. wat moet je dan.. eerst nog terug laten keuren zodat ik iig met 1 paard op pad kon.. :+ En toen examen.. door de zenuwen ben ik gezakt.. 6 weken later nog eens, met homeopatische pillen en toen was ik geslaagd.. de instructeur van de eerste keer zag ook wel dat ik het makkelijk kon maar je moet het op DAT moment gewoon ook kunnen laten zien en ik zat te trillen achter het stuur en klapte dicht.. zo verrot... en duur. :+ Maar goed, examenstress (extreem, wat ik wel heb) is ook te overkomen!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 09:38

Vandaag wordt hier de hele dag regen voorspeld. Heb dan ook een dagje vrij voor de paarden ingepland en dan ga ik de bovenverdieping maar eens soppen. Moet ook gebeuren.

Ik wacht ook echt op voorjaar.....

Met touwhalster heb je wel meer te vertellen, maar niet meer dan met een hengstenketting, denk ik.

Ik wou gaan fietsen met de b pony. De eerste keer vond hij het wel leuk. Maar daarna was al
Die tijd draven toch wel vermoeiend, denk ik. Hij ging gewoon niet meer in draf |o En dan vind ik een fiets wel lastig. Mijn fiets vasthouden, het paard vasthouden en dan ook nog een zweepje krijg ik niet voor elkaar.

Voor mijn BP zou dat ook wel wat zijn, maar dat durf ik echt niet. Dievtrekt me zo van de fiets.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 09:46

Ik ben voor mijn gewone rijbewijs toen ook de eerste x gezakt door de stress. Voor mijn motorrijbewijs ook, trouwens. Maar daar ben ik nooit meer mee door gegaan, want op het examen was ik al 5 maanden zwanger.... :D

Bij de aanhanger heb ik gewoon lessen genomen.
1 omdat ik altijd stress heb
2 omdat ik inmiddels een medische aantekening had vanwege ADHD.
Dat ging echt heel lekker. Heb gewoon net zo lang geoefend, tot ik het zelf met 2 vingers in mijn neus deed. De instructeur had allang gezegd dat ik af mocht rijden, maar ik was er zelf nog niet aan toe. En s dat zo is, dan word ik ook absurd zenuwachtig. En nu niet. Bovendien had ik een speciale examinator voor mensen 'met een handicap' (? Heel apart bij ADHD := ) Dus was geen probleem. En als ik de uren omrekende naar zo n dagcursus (heeft mijn man gedaan, met meteen examen), zat ik niet veel meer aan uren. Maar dit was voor mij wel beter.

Meestal kan ik alles wel, met de trailer. Maar soms lukt er ineens niks. Vooral met paarden erin, vind ik get altijd spannend. Als ik gewoon lading heb, heb ik daar geen last van. Maar ben altijd bang dat er iets met het paard gebeurt. Ik controleer echt wel 10 x of alles wel goed vast zit.., :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 09:49

Die kleine van mij gaat met mij aan de haal! Dat is echt net een turbo diesel , hoe gelijkmatig die versneld en ze haalt alles en iedereen in als ze de kans krijgt, kan je remmen wat je wilt, maar daar knalt ze zonder hengsten ketting idd zo doorheen. En kan met grote juist zo aan het touwtje fietsen, maar ik wil juist puk ook veilig meenemen op buitenrit samen, dus voorlopig heeft bijrijdster mazzel en fiets ik en rijd zij op grote, want dat is toch een mak lam, met puk erbij...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 09:59

Mss is dat 'Be Nice' halster dan wel wat voor jou. Met een gewoon touwhalster ga je dat ook niet redden, denk ik.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:00

Ik wil ook een keer mijn E gaan halen, maar eerst nog heel veel andere dingen te doen :D

Spatter het halster ken ik niet maar “nice” voor het paard lijkt het mij niet, inderdaad beetje slipketting idee. Ik zou ze er zeker niet aan vast durven zetten.

Ohjajoh een touwhalster is denk wel de moeite waard om te proberen. Orenda kon zich in het verleden nog wel eens lostrekken en met touwhalster kon ik dat veel beter voorkomen.

[***] goed bericht!!

Hier ook regen…. :(

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:17

Ik heb een "dek"ketting,die is iets flexibeler in het gebruik.De lijn en de ketting zijn veel langer zodat je hem zowel over de neus als onder de kaak vast kunt zetten.Als ze dan een ruk geven zit hun hele gezicht in de mangel...houden ze rap op :o

Hmja...dat ding heeft al vaak mijn leven gered :D

Ben met Fax vaker op de fiets weggeweest,hij vond het waarschijnlijk wel leuk.Best braaf,op de heenweg iets trager dan op de terugweg.Bij de heuvel ging hij altijd nethes draven en kon ik hem bij zijn manen pakken,trok hij mij mee naar boven :)

Maar moet wel zeggen dat hij redelijk strap op de stem is getraind.

Rijbewijs heb ik niet.

Hier bluh-weer...regen -O-

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:35

Fietsen heb ik hier met de paarden nog niet uitgeprobeerd... Wel eens bij mijn vriend achterop gaan zitten om de shet mee te nemen naast de fiets, dan kon ik er tenminste nog snel afspringen bij gekke bewegingen :D Dat werkte prima en ze liep keurig mee, maar wegens tijdgebrek nog niet verder uitgebouwd.

Hier ook een E rijbewijs. Met oefenen ging alles mwah, de combinatie was wel érg groot. Op het examen ging het echt totaal niet van een leien dakje... Maar toch in 1 keer geslaagd! :D
Totaal niet terecht dus en dat wist ik zelf ook, dus in het begin nog wel wat zenuwachtig geweest. Toch zoveel mogelijk gedaan en ook vrij snel alleen op pad voor kleinere stukken. Veel geoefend met achteruit rijden en nu draai ik mijn hand er niet meer voor om. Nu ben ik altijd degene die op cursussen de combinaties van anderen op hun plek zet of juist eruit manouvreert. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:49

Ik red het ook met mijn stem, ze hebben beide voor de kar gelopen, maar puk blijft een uittester, dus met ketting eronder is het in race mode een heel stuk makkelijker terugkrijgen.
Grote kan ik met een brul of een vinger, of een blik alleen al, gelijk onder appel krijgen, maar die kleine...

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:52

Tja, het blijft een oliebol.... en haar naam helpt ook niet mee _O-

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:56

Fietsen doe ik in mijn eentje, dat vind ik leuk maar niet met de paardjes, dat gaat m niet worden.
Willem ziet overal spoken en let dan absoluut niet meer op en die ouwe is een diesel en eenmaal warm niet meer bij te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:56

:') O:)

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:59

Hier ook E rijbewijs. eerste keer gezakt door zo'n stomme examinatrice.. ik reed de combi goed, maar liet wat steekjes vallen in het gewone rijden... (tja, had mijn B al 5 jaar en er waren natuurlijk wat verkeerde gewoontes ingeslopen...:= ). Bij het 2e examen had ik een examinator en die vond dat ik super verantwoordelijk met de combi reed, er waren natuurlijk wel wat puntjes in het gewone rijden geslopen in de jaren dat ik al reed, maar daar had i mijn rijbewijs al voor.. het ging nu om het E en dat deed ik geweldig ... Dus geslaagd...

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:05

Goedemorgen!

Wat een rotweer :( Wordt weer een dag hozen...

Wat een lieve foto Lisa_Vera :)

Gisteravond bij het paardjes checken voor het slapen gaan, lagen ze hier ook allemaal al languit. Ben maar snel weer weggeslopen voor ze op zouden staan :P

spatter: Nee, geen ervaring mee. Wel ooit een ander halster gehad die strakker aantrok wanneer een paard er vandoor wilde gaan (meegekregen bij de vorige eigenaren), maar het paard deed eigenlijk nooit moeilijk in de hand, dus ik merkte er niet zoveel van :+

Veel mensen dus al die makkelijk hun E haalden :) Fijn vooruitzicht. Ik ga hier gewoon wat oefenen binnenkort, hebben toch trekauto, aanhanger en trailer staan.

Leuk [***], zo'n positief gesprek :D

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:06

Hier ook een duidelijke rangorde, de palomino is erg dominant en duidelijk de baas. Alleen is die niet zo gefixeerd op eten, en mijn ruin wel. Die kan dus vaak wel hooi stelen van de palomino, en komt 's avonds ook eerst de stal in, maar dat is omdat de palomino dat toestaat.
Soms is het ook wel sneu om te zien, als ik met mijn ruin gaan rijden ben of zo, en ik zet hem terug in de paddock, moet de palomino altijd even terug laten zien dat hij baas is. Dan begint hij mijn ruin rond te jagen, moet hem toch ook eens kunnen bijten. Na een minuut is dat gedaan, en zijn het terug beste vriendjes.
Toen we nog drie paarden hadden staan thuis, was de dynamiek tussen de paarden ook anders. Hetzelfde paard was toen baas, maar die hield zich toen wat meer afzijdig. De twee anderen waren constant met elkaar een het prullen.

Hier geen BE-rijbewijs. Ik heb zo veel stress gehad bij het halen van mijn gewone rijbewijs, dat ik echt geen zin heb om dat nog eens over te moeten doen :o . Mijn vriend heeft zn BE rijbewijs, dus als we eens ergens naartoe gaan met de trailer rijdt hij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:07

meggiemeg schreef:
... die ouwe is een diesel en eenmaal warm niet meer bij te houden.
Hier nog zo'n locomotiefje. Langs een 80 km weg geen optie.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:27

Morgen

Het halster is bedoelt voor Tika , die zich erg sterk maakt met wandelen als Blue thuis staat te brullen naar haar.
Als ik iedere keer de eerste 1.5 km moet vechten met haar, wordt het niet leuk.
Touwhalster helpt wel maar niet genoeg en blijkbaar gebruiken meer muildier eigenaren zo'n halster omdat het vriendelijker is als een ketting over de neus.

Ik heb ook nog een filmpje gezien hoe je met een stevig touw een halster knoopt zodat je meer te zeggen hebt dus dat wil ik ook nog proberen.
Ze heeft natuurlijk maar een dun fijn neusje.
Dat be kind halster geeft druk op neus en achter de oren zodat ze laag blijft.

Nog een leuke anekdote van toen ik een jong deerntje was.
Mijn man had toen alleen zijn motorrijbewijs dus ik reed de auto en dus ook met trailer.
We gingen hout halen bij zo'n houtsloop en ik was het terrein gewoon opgereden.
Hout ingeladen en afgerekend en toen bleek dat je niet rond kon rijden maar er weer achteruit af moest.
Een flink stel mannen ziet ons naar de auto lopen en inplaats van mijn man, mij achter het stuur schuiven.
Gelijk bekijks :))
Natuurlijk heb ik dat in de gaten dus ik plur met een flinke snelheid die trailer naar achteren het terrein af en draaiend naar de weg.
Komt de vrouw waarbij ik had afgerekend een stukje naar ons toe gelopen met haar duim omhoog :D