Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 16:11

spatter schreef:
Toch moet je oppassen, prijzen klinken soms leuk maar vaak klopt het gewicht niet en zijn de pakjes lichter en daarom ook goedkoper

Dat klopt.
Soms schiet het in je rug qua lichtgewicht baal en soms qua zwaarte. :D
Mja, is een natuurprodukt denk ik dan maar.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 16:14

Mijn vader heeft altijd zelf gehooid, dan kwam het ook wel eens voor dat er zwaardere en lichtere pakken tussen zaten. Afhankelijk van de plek in het weiland, hoogte-hoeveelheid van de ril hooi en de snelheid van mijn vader om daarop te reageren :+
Ik had gisteren ook twee loeizware pakken voordroog (en de rest was al niet licht -O- :') ).

Kirrr

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 16:50

Ik zit niet zo ver van Diest hoor.

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 20:12

Hoihoi,

voeren jullie je paarden stro bij, en zoja, hoeveel en wat voor soort stro?
En daardoor wel eens koliekgevallen gehad?
Ik geef mijn 2 paarden + 1 pony nu 1 plak tarwestro per dag, om daarmee de hooigift wat te verminderen, maar echt in model komen ze nog niet.... :(

@Loretta, ik heb mijn 15 m2 rubberen speeltuintegels bij een stratenmakersbedrijf 2e hands gekocht voor 260 euro. Bevallen supergoed! Bij een goede ondergrond blijven te tegels (geloof 1 x 1 m) goed liggen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 20:32

Die van mij krijgen nu alleen nog maar wat hooi voor de lekker, voor de rest enkel stro. Ja goed en weidegang overdag. Wat voor zou ik niet weten, gewoon dat spul dat in de stallen gaat. Ik heb er nog nooit problemen van gehad eigenlijk.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 21:03

Ik voer ook een plak stro per dag bij. Meer is niet goed.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 21:24

Speeltuintegels voeren water meestal af, zodat je geen kletsnatte speelgrond krijgt. Ik heb vloeistofdicht nodig en die zijn moeilijker te vinden, helaas...

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 22:29

_Lorette_ schreef:
Speeltuintegels voeren water meestal af, zodat je geen kletsnatte speelgrond krijgt. Ik heb vloeistofdicht nodig en die zijn moeilijker te vinden, helaas...

Eens vragen bij een banden bedrijf. Die maken nog wel eens matten van het afval.

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 23:09

_Lorette_ schreef:
Rubber matten uit koeienstal?
Ik heb koeien matten op de betonnen vloer liggen met daarover vlas. Werkt prima!
Mat is niet heel dik, ca 1cm. Ik vind wel dat er bodembedekking over moet.. Wordt anders een vieze bedoeling want die matten laten juist niets door ;-)
Is overigens geen gladde mat, zit een profiel op waardoor ze er niet over uitglijden (mochten ze vlas aan de kant graven oid)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 23:24

Ik heb ook koeie matten. Ik gebruik geen bodembedekker. Het is een inloopstal en ze staan er eigenlijk alleen in met slecht weer. En ze houden hem zelf schoon. Als het dagen regend wil ik nog wel een wat vlas in doen, maar dat gebeurd niet vaak af en toe in de winter.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 06:23

dammetje schreef:
Hoihoi,

voeren jullie je paarden stro bij, en zoja, hoeveel en wat voor soort stro?
En daardoor wel eens koliekgevallen gehad?
Ik geef mijn 2 paarden + 1 pony nu 1 plak tarwestro per dag, om daarmee de hooigift wat te verminderen, maar echt in model komen ze nog niet.... :(

Ik voer al jaren stro bij,langzaam opgebouwd en zeker als het gras minder wordt is dit een belangrijke ruwvezelvoorziening.
Ze krijgen bijna onbeperkt met z'n 3-en een volgepropt slowfeedernet van de AJ grote formaat en vaak 's nachts nog een klein netje erbij mocht het nodig zijn.
Ze hebben afgelopen winter dan ook met z'n 3en 3 grote balen stro weggekaant :+ :Y) (2,25x1,25.60cm) nou ja daar hebben ze een maand of 8 over gedaan :P

Momenteel heb ik een heerlijke kwaliteit tarwestro,het is dezelfde partij die ik afgelopen jaar ook had dus daar heb ik weer 4 balen van ingeslagen,gelukkig koopt hij ruim in en heb ik weer voldoende voor een heel jaar :)

Hiervoor heb ik gersten-stro gehad,vonden ze ook heerlijk.De boer waar ik het vandaan heb had toen toevallig een goede partij gersten-stro maar hij heeft liever tarwe omdat er bij gersten-stro met het persen nog wel eens wat mis schijnt te gaan en je dan met onbruikbare rommel zit.Alleen als zijn stroleverancier 100% garandeert dat het goed is koopt hij wat in voor de knabbel.De koeien zijn er ook dol op.

Ik mag van hem altijd een plak proberen om te kijken of ze het lekker vinden,ze eten namelijk niet elke strosoort en het is een keer misgegaan.Die partij stro roerde ze een beetje met de neus doorheen en dat was het.Gelukkig mocht ik ze omruilen voor hooi en heb ik elders stro gehaald.Dit was een lichtgele,bijna witte stro.Ik heb nu goudgeel en dat eten ze goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 08:33

Zo even bijgelezen. Jullie gaan hard! Afgelopen winter betaalde ik 4,= per baaltje van ± 20 kg en dan haalde ik het zelf op. Ik voer in principe geen stro bij, maar er ligt wel stro in de stal in de winter, dus daar zullen ze misschien wel eens een hap van nemen.

Gister voor het eerst van ons "eigen" land baaltjes laten persen. Wij hadden geen idee wat er vanaf zou komen, maar aan het eind van de middag bleek toch dat er 170 baaltjes geperst waren!!! *\%/* *\%/* *\%/* .

Zooooo leuk en trots op ons "mini boeren bedrijf". Het zal niet genoeg zijn voor de hele winter, maar daar hadden we ook niet op gerekend.

Oh Kirr ik kreeg nog een tip van de boer die ons hooi kwam persen om te zien of het hooi droog genoeg was: een spriet pakken en die tussen duim en wijsvingernagel door trekken. Als er geen water op je nagel komt is het droog genoeg.

Ha, ha, wij hebben zelf op deze manier getest en gelukkig was het goed.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 09:24

Leuk [***]...voer van eigen land.Ik vind ook erg leuk,staat nu zo dik dat ik er aan denk om volgend jaar ook echt te hooien.Scheelt mij hoop werk en fijn wat baaltjes voor de lekker.
Kan het wat meer uit laten groeien zodat ik niet "in de weg loop"bij het grotere werk :)

Nu bezig om een paddock te maaien en hooi te laten worden,heb zoveel dat ik niet alles in gras kan opvoeren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 09:37

kvulden schreef:
...Het is een inloopstal en ze staan er eigenlijk alleen in met slecht weer. En ze houden hem zelf schoon...

Moet je jouw paarden toch mijn paarden eens laten vertellen hoe ze dat doen, want hier ben ik toch dagelijks weer de pineut om het ingelopen zand er uit te vegen :D

En ervaring leert dat ze op de rubber matten niets (of zeer zelden) iets laten vallen, maar zodra er een laagje zand ligt gebeurt dat beduidend vaker :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 10:24

Tinky12 schreef:
Leuk [***]...voer van eigen land.Ik vind ook erg leuk,staat nu zo dik dat ik er aan denk om volgend jaar ook echt te hooien.Scheelt mij hoop werk en fijn wat baaltjes voor de lekker.
Kan het wat meer uit laten groeien zodat ik niet "in de weg loop"bij het grotere werk :)

Nu bezig om een paddock te maaien en hooi te laten worden,heb zoveel dat ik niet alles in gras kan opvoeren.

Ja het is echt heel leuk! Wij hadden vooraf niet gerekend op hooi van eigen land omdat we nog van alles willen en moeten.... Ook hadden we nog effe geen idee hoe we het zouden regelen qua loonwerker,opslag enz. Gelukkig kwamen we in contact met een buurboer en zijn we tot een mooie oplossing gekomen. Wij blij, hij blij.

Het is ook een erg fijn idee dat je exact weet wat er met het hooi gebeurt is. Kortom, dit gaan we vaker doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 11:28

Oh en wat ook zooooo leuk is: Het eerste nest zwaluwen is uitgevlogen. Ze zitten nu nog wel steeds in de buurt van het nest, maar zijn zo schattig. Hier en daar nog een pluk nestveren en nog zo'n mooi bekkie.....

Heerlijk om naar te kijken.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 12:30

Genieten :D
Ja,hooi van eigen land is het fijnst...daar weet je alles van en wat er groeit.Buurboer (of zoals wij hem noemen boerman :D ) is altijd fijn als je mee samen kunt werken :j

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 12:33

Ik heb wel zwaluwen in de wei gezien maar dit jaar niet op stal helaas. Ze zullen wel bij de buren zitten, daar staan de paarden echt op stal en hier zijn ze een jaar geleden op stal geweest.

Kwa buurman, ik betaal liever iemand dan dat ik iets aan de buurman moet vragen. Jammer maar ik gun hem helemaal niets.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 12:35

Wij hebben koolmezen en vleermuizen, en heel veel grote rot kraaien.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 12:40

Palousa...ze moeten natuurlijk wel te pruimen zijn.Heb geboft,erg fijne buurtjes die elkaar ook wel wat gunnen :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 13:24

ik voel me erg ***
had moeten hooien, boer stuurde zondag berichtje of hij moest maaien deze week maar ik twijfelde of het weer wel goed genoeg zou zijn voor hooi vanwege regenvoorspelling voor vrijdag en lagere temp. Durfde dus niet en hoopte op een week stabieler weer met 20-24 graden... Achteraf was het prima en gister ook nog hele dag praachtig weer en mijn gras staat inmiddels dus bijna heuphoogte en voorspelling tot juli is juist niet zo best.... Heb zo de P er in dat ik niet gewoon gemaaid heb. Straks ligt het plat en heb ik rommel.

Ik merk dat ik te veel moet met 2 kleine kinderen, waarvan 1 schoolgaand, huishouden, vrijwilligerswerk, paarden verzorgen en dan 2x per week elders rijden. Als ik dan ook nog extra drukte heb van gezinsdingen (weekendje weg, verjaardagen, kinderfeestje, familiedag, bezoek etc dan ben ik gewoon niet genoeg bezi met de weersvoorspellingen en hoe lang het gras is...
Voor de kinderen zat ik daar echt bovenop! Ging bijna altijd goed. Nu benoemde ik nog dat ik binnenkort moet maaien en ik meestal laatste week mei/1e week juni het gras er wel af heb, maar vervolgens deed ik er niets mee!

Hebben jullie dat ook wel?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 13:29

Heel eerlijk gezegd ben ik blij dat ik niet zelf hooi. Met een fulltime baan, een huis en tuin waar nog het een en ander aan moet gebeuren, en allerlei andere zaken die nog spelen, ben ik allang blij dat ik het allemaal goed bij kan houden zo (en hier en daar verbeteringen aanbrengen).
Daar moet ik echt het gedoe van zelf hooien niet bij hebben :n
Dus ja, ik kan me goed voorstellen dat het zo loopt Joyce :j

De bui is voorbij, dus wij gaan weer verder met het snoeien van de heggen langs de wei. Heb al een beetje een lamme arm van de heggeschaar :') Maar wel leuk werk, zeker als het er dan allemaal weer netjes bij ligt!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 14:26

Joyce...kun je er kuil van laten maken?Dan hoeft het minder te drogen en kun je het in laten sealen.Zonde om er niets mee te doen...of grasbrok van laten maken is ook een optie.Weet niet hoeveel het is.

Ik heb mijn gemaaide stuk maar even op een bult gemikt en afgedekt,net plastic eraf en over een uurtje slinger ik het wel weer het land over :)

Hooien is eigenlijk alleen leuk als je de oogst binnen hebt staan :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 15:52

Tinky12 schreef:
Hooien is eigenlijk alleen leuk als je de oogst binnen hebt staan :P

:j :j :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 16:12

En het na 6 weken ook nog stofvrij blijkt te zijn :D