[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 11:29

Skyla schreef:
Toen ik aan het zoeken was naar info over het inrichten van een PP kwam ik op nog andere benamingen uit. Maar toen begon ik mij af te vragen of er geen verschil in zit? Want het lijkt mij dat een PP op bv 3.000m² en een op 30.000m² toch wel heel verschillend zijn.?

Als eerst hebben we de paddock paradise die mij eerder iets voor kleine oppervlaktes lijkt en dan kwam ik nog op track system, puur de paden volgens mij uit en equi habitat, dat lijkt mij dan eerder het natuurlijk houden van paarden?
Ik weet niet wat jullie hier allemaal over weten te vertellen.

Ik heb redelijk wat hectare grond waarin ik ook tracks gemaakt heb maar hier hebben ze het hele jaar door gras dus vind ik de benaming paddock paradise voor hier totaal niet een juiste benaming aangezien het hier ook zo groot is dat er zelfs gras in onze paddock staat.

Er is ook nog het equicentral systeem. Dat is op basis van gras, rotatie begrazing, met een basis stuk. Klinkt alsof jij een combinatie met dit hebt!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 11:32

Olympia96 schreef:
Daarom heb ik toen een nieuwe groep voor inspiratie opgericht op Facebook en daarin is de sfeer (vind ik) veel prettiger en zonder vinger wijzen.

!

Welke groep is dat?

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 12:57

Herkenbaar stuk Olympia. Ik ben ook niet deken en bit en boomloos. Ik vind ook dat daar ruimte voor moet zijn, we kunnen juist veel leren van elkaar zienswijze denk ik.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 13:58

Ja precies… er valt zoveel te leren en ik denk altijd: iets doen is beter dan niets doen!

Dit is de groep. Zie ineens ook dat we al best heel veel leden hebben :D Afbeelding

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-22 14:29

Olympia96 schreef:
Het lastige aan een andere manier van paarden houden vind ik dat sommige mensen zich behoorlijk extremistisch opstellen. Ik heb me op enig moment aangesloten bij verschillende Facebook groepen.

Bij de ene moest ik zelfs om toegang te krijgen aangeven dat ik mijn paarden niet ‘ophokte’. En daarmee bedoelden ze: in de nacht op stal. Met piepende banden ben ik ‘m weer gesmeerd. Wat een nare mentaliteit hebben die mensen (sorry voor mijn weinig genuanceerde mening daarover).

Het is de anti-bit, ijzer, box en dekenbrigade waar ik echt jeuk van krijg op een vervelende manier. Ik vind het bovendien super jammer, omdat in mijn beleving iedereen die voorstander is van een andere manier van paarden houden alleen maar toegejuicht moet worden.

Daarom heb ik toen een nieuwe groep voor inspiratie opgericht op Facebook en daarin is de sfeer (vind ik) veel prettiger en zonder vinger wijzen.

Ik heb mijn paarden nog steeds in de nacht op stal. En toch vind ik dat ik een paardenparadijs voor ze heb gecreëerd waar menig paard en paardenmens jaloers op zou zijn.

Voor mij gaat het erom dat mijn paarden gelukkig zijn en dat we samen kijken naar wat voor hen en voor mij prettig werkbaar is. Oh ja en in de loopweg hebben we ook voor de bijen, konijnen, fazanten, eenden, ganzen en honderden vogels een heerlijk habitat gemaakt. Iedereen geniet mee, zelfs de buren haha

Dus lang verhaal kort Skyla: plak er een naam op, het maakt (mij) niet uit. Het klinkt als een heerlijke plek!

Hmmm ik ben zelf niet anti-bit maar wel pro-bitloos. Met deken maakt mij voor de juiste redenen evenmin wat uit (bijv vliegen, eczeem of erge regenval. Maar niet om een dun vachtje te behouden bijv).

Wel ben ik van mening dat paarden 24/7 buiten horen echter ben ik ook zo realistisch dat het absoluut onmogelijk zou zijn om alle paarden in Nederland 24/7 buiten te houden er is simpelweg te weinig grond daarvoor (en dan heb ik runderen, varkens en kippen etc nog niet eens benoemd).
Ijzers zijn bij ons uit praktische en principiële redenen geen optie.

Ik snap een groep die de vraag stelt of je je paarden in een stal houdt. Ze zoeken een bepaalde doelgroep,jij hoort daar niet bij dan is het ook niet de groep voor jou, kun je dan ook maar beter meteen weten nietwaar?

Ik vind het soms ook jammer dat "wij die onze paarden stalloos/bitloos/ijzerloos etc houden " met regelmaat allemaal over 1 kam worden geschoren en hersenloos en extremistisch worden genoemd, is evenmin leuk.

Ik heb in het verleden op bokt ook wel eens mijn duidijke mening gegeven over oa stallen en hoefijzers maar tegenwoordig ook niet meer.

Als iemand zn paard ijzers onder wil doen, in een stal wil houden etc moet iemand dat helemaal zelf weten.

Wel hoop ik dat er ooit minimum eisen komen wat een paard aan vrije beweging moet krijgen met een soortgenoot per dag. Sommige paarden worden toch in erbarmelijke omstandigheden gehouden (lees: 24/7 op stal dagelijks als beweging stapmolen, rijden/longeren en s zomers enkele keren per week een paar uurtjes in de week zonder soortgenoten).

Maar buiten dat leven en laten leven.

En ik hoop dat ik het nu zo geformuleerd hebt dat je je niet aangevallen voelt want dat is de intentie van deze post niet.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 14:42

Duidelijk verwoord Maartje.

Het is wat het is, soms mis ik die luxe stal met 8 uur weidegang, binnenbak, poetsplaats en solarium wel. Ik mis het, mijn paarden niet. Ik had ook graag meer m2 gewild maar ben blij met wat ik heb. Qua aankleding ben ik nu bezig met meer eetbare hagen en bomen. Verder wil ik een hoek, buiten de track met anti mug en anti vlieg planten beplanten.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 15:01

RianneH schreef:
Maar jij woont niet in Nederland denk ik Skyla?

Klinkt overigens heerlijk hoor!

Klopt, wij wonen in Frankrijk. Vonden in ons geboorteland niet wat we zochten en hebben dan maar de stap te emigreren gezet.

Visitor, daar heb ik nog niet van gehoord. Klinkt wel redelijk wat wij hebben.
Op zich hebben de paarden hier voldoende met de tracks alleen eenmaal ze allemaal open staan maar naar gelang het seizoen zetten we ook bepaalde weides open. Nu zitten ze dus in 'het moeras' omdat er daar nu veel schaduw en veel groen gras is. De bodem is daar nu zo goed als droog dus veilig toegankelijk.
En zo hebben we dan een stuk track in de plaats gehooid.

Ijzerloos ben ik hier ook. De eerste dag dat mn quarter hier was had hij toen we er op keken zijn ijzer afgetrapt. En toen we hem de dag ervoor gingen ophalen stond zn maatje sinds die ochtend in de kliniek omdat die ook zijn ijzer had afgetrapt en in wel zn been gekregen had.
Ik denk dat ik nog nooit zo snel een hoefsmid bevolen heb tot hier te komen. :+

Dekens heb ik hier bij sommige nu ook eenmaal nodig. Maar ik denk dat dit nog het minste is waar ze 'last' van hebben.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 15:22

Het maakt niet uit onder welk labeltje het valt, als je maar met de juiste intentie voor de paarden bezig bent toch?
En voor de een is dat op hectares, voor de ander op een klein stukje zoeken naar zoveel mogelijk verrijkingsmogelijkheden.
Ik vind juist dat extremistische gedoe zo irritant, daarmee jagen ze juist de mensen die het traditionele wel los willen laten heel hard weg, want die moeten meteen alles radicaal omgooien. En dat doen de meeste mensen niet. Het is meer een proces, van stapjes, vooruitgang zien en zo langzaamaan steeds natuurlijker paarden houden.
Zo is het voor mijzelf ook gegaan, van sport stal naar PP, mijn merrie nog op ijzers want “die zou nooit meer zonder kunnen..” en toen toch een smid die het wel aandurfde. En heeft nog een jaar geduurd voordat ik de stap naar natuurlijk bekappen durfde te maken.
En nu heeft mijn 23 jarige merrie (met ppid) betere hoeven dan ze ooit gehad heeft in de afgelopen 15 jaar ;)
Was ik bij elke PP geweigerd omdat ze voor op ijzers stond, had ze nog steeds op die pension stal te veel op stal moeten staan met te weinig ruwvoer en scheppen brok, met alleen maar “traditionele smeden” dus nog steeds op ijzers en was die cirkel nooit doorbroken. En denk ik (heel eerlijk) dat ze dan de 23 ook niet gehaald zou hebben terwijl er nu een heleboel kwaaltjes verdwenen zijn door het natuurlijk houden.

Oh, en ze stond van de week te hinniken toen ik met haar vliegendeken aan kwam zetten terwijl ze in de schuilstal stond weg gedoken voor de vliegen.
Dat is nog de enige deken van haar hele collectie die ik gebruik. Niet omdat ik dat leuk of mooi vind, maar zij wil hem echt graag om ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 16:39

Ir111 schreef:
Vlakbij Eerbeek.

Adviesbureau Landerade. Ik zie nog geen resultaat (we zijn net begonnen :D ) maar we kregen een heel duidelijk en uitgebreid rapport met uitleg. Daarnaast een stappenplan. We mogen altijd appen/bellen etc als we vragen hebben. En dat waren er best veel de laatste tijd. Ik ben tevreden tot nu toe met wat we gekregen hebben.

Door het weidebeheer (bodembeheer) komen er voedingstoffen vrij waardoor de planten dus rijker zijn dan de jaren ervoor.

Ze geeft ook echt fijn advies hoe we moeten weiden (hoe lang laat je het gras worden, wanneer sluit je de wei etc). Allemaal dingen die ik wel ongeveer weet maar waar nu onderbouwing bij komt. Handig!

Ik ben een beetje gaan googelen, leuk hoor:
https://natuurlijkpaarden.nl/in-de-prak ... reloaded=1

Heel interessant..... nu is het wel zo dat mijn buurman graag meer traditioneel zijn weiland bewerkt, en het grenst direct aan elkaar.... dus zal wel een beetje puzzelen zijn voor mij hoe mijn 'veelzijdiger' wei niet teveel uitzaait naar de zijne.

Enfin.....

Maar echt heel tof, en leuk dat jullie dit zijn gaan doen. Ben benieuwd hoe het uitpakt!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 16:45

Olympia96 schreef:
Ja precies… er valt zoveel te leren en ik denk altijd: iets doen is beter dan niets doen!

Dit is de groep. Zie ineens ook dat we al best heel veel leden hebben :D [ [url=m/rIBtbl.png]Afbeelding[/url] ]

Leuk, ik heb me aangemeld!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 18:15

Ninx schreef:
Heel interessant..... nu is het wel zo dat mijn buurman graag meer traditioneel zijn weiland bewerkt, en het grenst direct aan elkaar.... dus zal wel een beetje puzzelen zijn voor mij hoe mijn 'veelzijdiger' wei niet teveel uitzaait naar de zijne.

Dat was mijn zorg ook. Mijn buurman heeft biljartlaken weilanden, knalgroen en maar 1 soort gras. :D

Maar over uitzaaien hoef je je geen zorgen te maken. Op deze manier maak je de bodem geschikt voor bepaalde soorten. Die soorten overleven op jouw stuk grond maar niet op dat van de buurman, das nl helemaal niet geschikt voor al die soorten. :Y)

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 18:46

Olympia96 schreef:

Dit is de groep. Zie ineens ook dat we al best heel veel leden hebben :D [ [url=m/rIBtbl.png]Afbeelding[/url] ]

Leuk. Ik was al lid zag ik :D

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 18:54

Daihyo schreef:
Olympia96 schreef:

Leuk!

@maartje: ik heb je nooit hersenloos genoemd en dat zal ik niet doen ook.
Ik kan me alleen meer vinden in Ethelate’s verwoording dan in de jouwe. Het voelt als een gemiste kans voor de (te) fanatiekelingen, want in de basis willen we allemaal hetzelfde: een beter leven voor onze paarden.

Het heeft geen zin om te oordelen over bijvoorbeeld ijzers of niet vind ik dan (de mijne hebben ze niet, maar als ze ze nodig blijken te hebben, dan krijgen ze ze wel).

Anyways, er is voor iedereen een groepje of een hokje als je daarin wilt tenminste :D :+

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-22 20:04

Daihyo schreef:
Olympia96 schreef:

Olympia96 schreef:
Leuk!

@maartje: ik heb je nooit hersenloos genoemd en dat zal ik niet doen ook.
Ik kan me alleen meer vinden in Ethelate’s verwoording dan in de jouwe. Het voelt als een gemiste kans voor de (te) fanatiekelingen, want in de basis willen we allemaal hetzelfde: een beter leven voor onze paarden.

Het heeft geen zin om te oordelen over bijvoorbeeld ijzers of niet vind ik dan (de mijne hebben ze niet, maar als ze ze nodig blijken te hebben, dan krijgen ze ze wel).

Anyways, er is voor iedereen een groepje of een hokje als je daarin wilt tenminste :D :+

Nee nee ik zeg niet dat jij dat zegt enkel dat het vaak in 1 adem genoemd wordt door anderen. Maar je noemt me nu dus wel (te) fanatiekeling, waarom zou je me zo noemen? Is niet echt nodig mijn inziens.

Verder is ijzers, los van wat ik er van vind, bij ons gewoon niet mogelijk ivm de wijze waarop wij met slowfeeders voeren. Dus dan houdt het ook al op :) verder is deken of geen deken, bit of geen bit, boom of geen boom allemaal prima.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-22 20:09

Ethelate schreef:
Het maakt niet uit onder welk labeltje het valt, als je maar met de juiste intentie voor de paarden bezig bent toch?
En voor de een is dat op hectares, voor de ander op een klein stukje zoeken naar zoveel mogelijk verrijkingsmogelijkheden.
Ik vind juist dat extremistische gedoe zo irritant, daarmee jagen ze juist de mensen die het traditionele wel los willen laten heel hard weg, want die moeten meteen alles radicaal omgooien. En dat doen de meeste mensen niet. Het is meer een proces, van stapjes, vooruitgang zien en zo langzaamaan steeds natuurlijker paarden houden.
Zo is het voor mijzelf ook gegaan, van sport stal naar PP, mijn merrie nog op ijzers want “die zou nooit meer zonder kunnen..” en toen toch een smid die het wel aandurfde. En heeft nog een jaar geduurd voordat ik de stap naar natuurlijk bekappen durfde te maken.
En nu heeft mijn 23 jarige merrie (met ppid) betere hoeven dan ze ooit gehad heeft in de afgelopen 15 jaar ;)
Was ik bij elke PP geweigerd omdat ze voor op ijzers stond, had ze nog steeds op die pension stal te veel op stal moeten staan met te weinig ruwvoer en scheppen brok, met alleen maar “traditionele smeden” dus nog steeds op ijzers en was die cirkel nooit doorbroken. En denk ik (heel eerlijk) dat ze dan de 23 ook niet gehaald zou hebben terwijl er nu een heleboel kwaaltjes verdwenen zijn door het natuurlijk houden.

Oh, en ze stond van de week te hinniken toen ik met haar vliegendeken aan kwam zetten terwijl ze in de schuilstal stond weg gedoken voor de vliegen.
Dat is nog de enige deken van haar hele collectie die ik gebruik. Niet omdat ik dat leuk of mooi vind, maar zij wil hem echt graag om ;)

Wanneer is iemand té extremistisch? Zoals ik hier boven zeg, ijzers is geem optie de rest is prima. Ben ik dan extremistisch?
Ik mocht op een bepaalde facebookgroep geen reclame maken voor mestonderzoek cursus omdat er bij ons wel met bit gereden mocht worden en dat er "nog heel wat te verbeteren was", ja dat vind ik ook wel een beetje extremistisch want ik bied een cursus mestonderzoek aan, dus dat pension klanten met bit rijden zullen zs dan niet eens zien.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 20:13

Ik vind extremisme nooit goed. Op welke manier dan ook.
Ik houd mijn paarden ook 24/7 buiten, ben druk met mijn equihabitat. Mijn haflinger wil ook gewoon echt niet op stal en mag niet vanwege stofallergie, maar mijn paintmerrie vond de nachten op stal best okee. Languit in het vlas. Zij heeft wel echt een vorm van stalling nodig. En daarom was een harde eis ook een schuilstal, zodat ze daar ook in kan.

Toevallig rijd ik boom- en bitloos en hebben mijn paarden geen ijzers. Maar dat is echt zo gegroeid. Boomloos omdat er niks passends te vinden was, bitloos omdat het kan (maar als het moet dan gaat er een bit in, lang verhaal) , ijzerloos omdat ze het niet nodig hebben.
Maar als ooit blijkt sat er wel dekens, een boom of wat dan ook nodig zijn, dan komt het er gewoon. Sterker nog, soms denk ik wel eens bij paarden: doe alsjeblieft een deken op. Dan heb ik het over oudere paarden of over paarden die een dun vachtje hebben met regen en wind en kou. Mijn paint heeft ook zo’n dunne vacht en daar lag echt een deken voor klaar voor het geval dat.

Ik zeg altijd: geef een paard maatwerk, doe wat nodig is. Maar dan bedoel ik wel echt voor het paard en niet voor de ruiter ;)
En als dat een deken of een boomzadel is, prima toch?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 20:17

Daihyo schreef:
Ik zeg altijd: geef een paard maatwerk, doe wat nodig is. Maar dan bedoel ik wel echt voor het paard en niet voor de ruiter ;)

Mooie uitspraak! Mee eens. :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 20:38

Ik vind dat ook echt. Ieder paard is een individu en moet ook zo gezien en behandeld worden. Lastig soms, maar wel het juiste.
Overigens ben ik niet eens per sé tegen ijzers. Maar ik zou eerder kijken naar de optie plakijzers of hoefschoenen en kijken wat daar nog mee mogelijk is. Maar dan ook wel weer als het nodig is voor het paard en niet voor het gemak van de ruiter.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 21:42

Interessante discussie, hier PP of ietswat erop lijkt nog altijd in ontwikkeling. Er gaat geen poel komen, maar ze hebben wel een track in het bos. En een wei met heuvel, dry creek (in aanleg) en eetbare hagen langs de randen. mijn merrie staat met voorijzers en met dekens in de winter. En ze staan snachts op stal. In eerste instantie omdat ik bang was dat haar fysieke issues terug zouden keren door zoveel meer beweging, dat lijkt nu echter enigszins gestabiliseerd. Ik heb wel de indruk dat ze meer rust heeft op stal snachts, maar daar staat tegenover dat ze zo nu en dan iets vocht in de benen heeft sochtends. Ivm een wolf hier in de regio vind ik het voor de shet ook niet zo heel gek om snachts binnen te staan. Ik aarzel echter wel over wat hier de ‘beste’ beslissing in is, ik vroeg me daarom af of hier nog anderen zijn met de paarden snachts op stal en wat jullie beweegredenen daarvoor zijn.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 06:55

Het gaat mij erom dat anderen wat mij betreft niets hoeven te vinden over hoe anderen het doen. En mijn ervaring is dat er een groep is die dat niet doet en een groep die het wel doet. Ik heb gewoon geen zin om me te verantwoorden, maar leer wel graag door verder te kijken dan mijn neus lang is.

Bij ons is de wolf ook meerdere keren gesignaleerd in nabij gelegen dorpen. Dat is voor mij de reden om ze in de nacht op stal te houden in de zomer. Helemaal als we volgend jaar hopelijk een veulen hebben. In de winter vinden ze het ook heel fijn om languit in het strooisel te liggen. Ik vind het allemaal prima. Als de beestjes het maar goed hebben.

Een tijd geleden was er iemand die het ongeveer doet zoals wij die zei: wij hebben een hybride paddock paradise. Dat vond ik wel geinig gevonden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 07:08

al die namen/ hokjes ( of juist geen hokjes)
Ik heb ze gewoon 24/7 buiten met open stallen en strooisel want ze liggen er zo graag in, heb een track, heuvel struiken, tractorbanden etc, 2 vd 3 staan op ijzers omdat dat beter past met gevoeligheid en hb, ( helaas ijzers, was stuk goedkoper zonder) , ik voer gewoon droog hooi uit plastic, ook voer incl granen maar minder suiker omdat dat beter bij hun past.
Moet ik daar nog een chique naam aangeven?
Hoe anderen het doen is hun zaak, als ze maar het belang van het paard voorop hebben staan en sommige vinden hun eigen luxe belangrijker en anderen slaan er in door

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 07:31

Ik vind juist dat mensen er zelf bij mij een naam aangeven terwijl ik zelf zoiets heb. Dit is voor mij de ideale manier om elk paard te geven wat hij/zij nodig heeft.
Ze lopen op track en hebben een grote schuilstal. En hooi op meerdere plekken.
Met een ex Hb pony en nu tijdelijk een insuline resistente pony werkt het ideaal. De andere kan ik op gras zetten en daar staat ook water. En zet meestal een timer en dan haal ik ze dr weer af.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 09:50

skyla: ik zit hier zelfs tussen met een 'overdag weiland en nacht paddock houderij'. Maar voel me toch niet weg gepest hier ;)
Er zijn nog steeds veel overeenkomsten en volgens mij leren we allemaal van het delen van de ervaringen.

Ik kom verder niet zo veel mensen tegen die hun sportpaarden dag en nacht buiten hebben staan dus schurk nu gezellig tegen de PP mensen aan.

2 van de 4 paarden moet naast volop weidegang en in de nacht onbeperkt hooi nog steeds bijgevoerd worden. Die zouden in de meeste PP dus een (voedings)probleem hebben. Dus heb ik een houderij die wel draait om gras vreten. Die andere 2 zouden wel op kunnen gedijden en alleen hooi en wat gras snacken. Maar we hebben nu de ideale tussenweg voor deze paarden. Maar ze staan wel 24/7 buiten. Dus zijn de overeenkomsten: modder, droogte, afrastering, beplanting etc etc etc gewoon aanwezig.

En zoals al iemand anders aanhaalt: als we zouden willen zien dat meer mensen hun paarden meer buiten zetten is het positieve inzien van iedereen di dat doel nastreeft wel toegankelijker en constructiever.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 10:17

Hier alleen nog maar een paddock een track en een stuk weide. Paarden kunnen 24/7 kiezen voor schuilstal. Wil nog wel wat kleinere tussen paadjes maken maar mag hier geen grote ingrijpende veranderingen aanbrengen van gemeente. Tja dan zit je al.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 10:39

Dat van ons wordt ook geen echt paddock paradise, simpelweg omdat we geen zandpaden hebben. Er komt wel een rolplek van zand van ongeveer 6x6 meter ofzo. Maar verder hebben we alleen graspaden voorlopig.
Maar ik vind dat het bij een pp of vergelijkbaar systeem vooral gaat om de beweging. Eigenlijk meer een bewegingsparadijs. Dus meerdere voerplekken, afstand tussen water en eten zodat ze lopen, een soort zoektocht naar eten op meerdere plekken, passive physio, gebaseerd op ruwvoer.
Maar nog steeds maatwerk. Die van mij krijgen naast hun balancer ook gewoon muesli (okee, wel graanvrij, maar dat is vanwege gevoeligheid) en supplementen.
Ik beperk wel gras, maar dat is puur omdat ze sobere dieren zijn en anders moddervet worden. En daarom ook slowfeeders. Het is allemaal omdat het bij mijn paarden past.

An as we speak, vanmorgen een weitje open gezet en ze staan heerlijk te snacken. 's Middags gaat dat weer dicht en moeten ze het met hooi doen.
Afbeelding

Over hooi gesproken, ik moet wel een van de voerplaatsen even veranderen :roll:
Denk dat ik er maar gewoon zakken aan hang en de envelop in stal hang :+
Afbeelding

En dit was vanochtend <3
Even later lag Jim ook lekker buiten.
Afbeelding