Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 19:06

KK is in DL volgens mij altijd al cash/uit eigen zak geweest.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 19:21

Kk zijn ze nu sinds 6 jaar terug aan brengen. Elk jaar 1% minder te lenen en 2018 is dan 0%. Zonder eigen bijdrage kun je dus al niks meer kopen.prijzen zijn hier behoorlijk aan het stijgen sinds een aantal maanden

Zijn de pakken te nat of wat is ermee anke?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 19:40

Ja te nat. En te wisselend van inhoud.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 19:48

Anke dat is dus exact waarom wij al jaren geen hooi meer halen bij plaatselijke hooiboeren. Altijd gezeik over kwaliteit en leverdatum. En toen de laatste ook nog vroeg of wij ervoor wilde tekenen dat we zijn overtollige mest bij ons op het land terecht was gekomen (wat niet zo was) waren we er echt klaar mee.
Sindsdien kopen we bij een foeragehandelaar. Ivm met opslag koop ik ook in plastic dus ik zie nooit wat het is maar in de afgelopen 5 jaar 0 slechte balen gehad. 2 of 3 weken voor het op is bellen we en of het februari, juni of november is maakt niet uit, 2 weken later heb ik 15 balen a 450 kilo hooi geschikt voor paarden inclusief ruwvoer analyse. Zo blij mee!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 19:54

Wat k*t anke, hier is mijn baal voordroog ook op wat mij geleverd is als hooi zijnde. Ben benieuwd wat en wanneer ik nu weer geleverd krijg. Moet het voor kerst hebben maar hij pakt zijn telefoon natuurlijk niet op.

We kunnen wel eindelijk weer mezt brengen, heeft ook eeuwig geduurd :')

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 19:55

Ik ben vaste klant bij een boer zo'n 10 km verderop. Hij weet wat ik voor mijn paarden wil hebben (grofstengelig, heeeel licht vochtig) en levert dat structureel. Nog geen slecht pak gehad en hij komt leverafspraken goed na, dus ik ben ontzettend blij met hem.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 20:04

Ik was al bij een bedrijf geweest hier in de buurt. Vanwege die ellende.
Gaan we een proefpak halen.
Gevraagd: 1e snede, droog, ruw (laat gehooid)
Thuis open. Is het kort, fijn, groenig hooi. Wel droog.
Ging 2 keer zo snel op.
Ik terug. Gezegd dat het geen 1e snede was. Ja zou wel kunnen, die was waarschijnlijk al op.
Ben je dan mooi mee. Ga je speciaal een proefpak (50,-) halen.
Ja kon wel een ronde (65,-) kopen en die eens proberen.
Niets van sorry of we geven je een ander pak ofzo.

De 25 pakken die ik thuis heb. Zit ook wel eens wat doorntakken en gewone takken erin.
Echter is het ruw en droog.

Zo wil ik gewoon alle 80 pakken hebben.

Welke fourage handel bestel jij?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 20:08

Ik ga t hooi zelf halen. Alles onverpakt. Zie ik meteen wat ik meeneem.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 20:14

Van de berg. Zit ergens in de buurt van Harderwijk dus wel een eind bij jouw vandaan.

Onverpakt vind ik qua opslag niet te doen, moet dan mijn stallen opofferen en dat vind ik niet handig

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 20:18

Ik heb ook onverpakt hooi, en een hele aardige hooiboer, kan als ik bel bijna altijd wel terecht. Ga het zelf halen. Maar ik heb voorheen ellende gehad met verpakt hooi dus dat wil ik gewoon niet meer.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 20:19

Ja daarom zijn we overgestapt op grote plasticpakken.
Kan gelijk na de oogst geleverd (scheelt vaak in aankoopprijs, vanaf het land de hele lading brengen)
Niet meer elke week een trailer hooi halen (40 pakjes)
Minder last van mijn holtes(reactie op stof).

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 20:20

Maar wel spul wat je niet wil. Dat klinkt niet als vooruitgang, Anke.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 20:35

Heel eerlijk gezegd denk ik niet dat je te lief bent, maar dat je onmogelijke eisen stelt en veel te hoog van de toren blaast Anke.
Je stapt uit kostenbesparing over naar verpakt hooi. Nou ja, hooi is verpakt heel lastig te krijgen, dus voordroog. Je denkt te kunnen zien aan het spul of het eerste of tweede snede is, maar dat kun je helemaal niet zien, dat is je in dit topic al eerder verteld. Fijn hooi kan ook heel goed een vroege eerste snede zijn, en grof hooi kan heel goed een tweede snede zijn.
Vervolgens is een pak niet naar je zin en ben je verbaasd dat je je geld niet terug krijgt. Dat vind ik juist helemaal niet gek: die boer kan namelijk niet in jouw hoofd en niet in het pak kijken. Hij kan dus redelijkerwijs niet weten of hetgeen hij levert is wat jij bedoelt.
Ik ben zelf nog nooit een boer tegengekomen die het geld terug geeft, of een 'slecht' pak terug neemt :n Als je dat wilt moet je naar een fourage handelaar, zoals Nathalie doet, en daar betaal je voor.
Simpel.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 20:38

En bedankt Wendy.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 20:38

@ Wendy: zo'n boer heb ik dus wel getroffen. Bij de eerste keer leveren zei hij al dat als er een slecht pak tussen zat, we dat gewoon oplossen. Gelukkig nog nooit nodig geweest. Blijkbaar is hij dan zeldzaam, ik zal er zuinig op zijn. :D

Als ik dit soort perikelen lees ben ik echt blij met hoe het hier gaat. Heb het me nooit gerealiseerd, maar het kan dus veel minder.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 20:40

Wat een ellende Anke. Sterkte.
Ik vind jouw reactie erg kort door de bocht Wendy. Als de eerste pakken goed zijn en de afspraak gemaakt worden dat de andere pakken vergelijkbaar zijn, dan moet dit ook zo zijn. Dat er eens een keer een pak iets minder is (door slootkant etc) dat kan gebeuren maar dat is hier niet het geval.
Hier in de buurt weet ik dat boeren pakken terugnemen als die slecht van kwaliteit zijn (dus anders dan afgesproken). Kan gebeuren maar wel fijn als het dan netjes opgelost wordt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 20:43

Ik wist dat ik dit soort reacties zou krijgen :j
Maar toch sta ik wel achter wat ik schreef. Anke, en blijkbaar een aantal anderen, verwachten topservice voor een action prijs. Dat matcht niet.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 20:47

Flew dat werd mij ook toegezegd.
Beide keren. Echter is aan hun woord houden erg lastig als het hele bedrag binnen is.

Beide keren meerdere pakken geprobeerd.
Minimaal 10 stuks.
En dat was prima droog en ruw hooi.
Vervolgens de grote levering besteld.
En daar gaat het dan mis.
En dan baal ik enorm.

En ik vraag:
Droog hooi in plastic
1 snede (laat gehooid)
Langer en grof

Dit kreeg ik beide keren netjes geleverd.
Dus het kan wel. Niks raars aan.
Het gaat mis zodra de grote lading komt. Die is dan anders of slecht.
Eens een slechter pak is geen probleem. Helaas is het structureel.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 20:51

Wel bizar dat het bij een kleine levering goed gaat en bij een grote niet. Ik neem aan dat de boer ook niet in de pakken kan kijken en dat hij het dus niet expres doet. Ik weet niet hoe hard het hooi er bij jou doorheen gaat, maar als de kleine leveringen wel goed gaan, kun je dan niet wat vaker kleine bestellingen doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 21:21

Wendy schreef:
Ik wist dat ik dit soort reacties zou krijgen :j
Maar toch sta ik wel achter wat ik schreef. Anke, en blijkbaar een aantal anderen, verwachten topservice voor een action prijs. Dat matcht niet.

Ik kan mij eerlijk gezegd goed vinden in je reactie Wendy. Een vriend van ons verkoopt hooi (onverpakt in kleine baaltjes) en voordroog (verpakt in kleine 150 kg en grote 400 kg balen), het is voor hem onmogelijk om altijd exact dezelfde balen met dezelfde kwaliteit te leveren. Soms zit er iets meer lucht in de verpakking, dat kan al zorgen voor een andere kwaliteit.....

Ook de boer kan niet door het plastic heen kijken.

Daarbij bestaat "hooi in plastic" niet. Echt droog hooi, is niet verpakt. Gras dat in plastic wordt verpakt ondergaat een ander fermentatie proces en kan niet hetzelfde zijn als hooi dat niet verpakt is.

Daarbij kun je niet eisen dat er :
1e snede, laat gehooid, geleverd wordt. De leverancier is net als wij afhankelijk van het weer.....

Dit jaar was bij mij de 1e snede nl erg vroeg..... De 2e was dan weer extreem laat. Reden? Het weer.

Vorig jaar had ik een hele mooie 1e snede, 75 ronde baaltjes van 150 kg. 2e snede kwamen er nog eens 100 kleine baaltjes hooi vanaf. Van die 75 heb ik er helaas ook een stuk of 6/8 weggegeven aan een koeienboer omdat ze te nat waren naar mijn idee.

Dit jaar heb ik in de 1e en 2e snede samen slechts 73 ronde baaltjes van 150 kg. Nogal een verschil met vorig jaar.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-12-17 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 21:26

Een andere optie kan nog zijn om gewoon hooi te kopen en dat ter plekke te laten inpakken door een boer/loonbedrijf. Het zal wat duurder zijn, maar dan kun je van tevoren zien wat ze inpakken.

Of idd een fouragehandel waar je afspraken mee maakt over "garantie", maar die komen ook niet bij elk slecht plukje de hele baal omwisselen of een zakje centjes brengen om met hangende pootjes om vergiffenis te vragen (bij wijze van spreken uiteraard :+ )

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 21:37

Ik ben het niet (helemaal) met je eens wendy. Als ze zeggen dat het droog is en het is nat, dan baal ik ook. En dat komt hier helaas ook regelmatig voor. Wordt meestal wel netjes opgelost, dat dan weer wel. Snap dat je baalt anke van deze balen :+

Fouragehandelaar geen optie? Zijn die zo veel duurder? Nog nooit naar gekeken.

Bedankt voor de composteertips! Echt super. Ik vind het helemaal leuk.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 21:53

Ik wil graag gewoon hooi maar de grote pakken zijn hier ineens bijna niet te krijgen en daardoor onbetaalbaar (75- tot 90- per pak) en kleintjes is mij teveel gesleept en in verhouding ook erg duur. Ik heb voordroog via mijn oom (koeienbo er maar hij laat mijn pakken langer drogen) en afhankelijk van welk stuk land en dan ook nog welke plek op het land is het natter of droger. Zit zoveel verschil in. Ik had vorige keer een droog pak en dat aten ze niet. Het zag perfect uit, droog en rook lekker maar elke dag extreem geknoei en ze aten het met lange tanden. Ik heb net een volle aanhanger naar hem gebracht zijn koeien eten het wel en ik heb een nieuw pak gekocht. Ik heb nog steeds geen idee waarom ze het niet aten. Er zal toch iets anders in zitten wat ze niet willen want normaal eten ze in 7 tot 10 dagen en pak op. Nu na 10 dagen zaten ze pas op de helft. Niks aan te doen
Ingeseald is vaak en gok wat erin zit. Wat betaal je per pak?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 22:06

Ik heb hooi *\o/*
Geen super mooie kwaliteit maar ik kan rustig de kerst door. Hij vond het bizar dat ik geen voordroog wilde en dat we er niet langer mee deden (volgens mij denkt hij zwaarder = meer) maar hij kan gelukkig ook droog hooi blijven leveren.

Zou mijn schuur graag als opslag gebruiken maar daar krijg ik de grote pakken niet in en ken in de buurt niemand met betaalbare kleine pakken. Dan nog het probleem sat ik ze waarschijnlijk zou moeten halen. In de toekomst misschien..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 22:13

Groot pak in delen erdoor tillen?