Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Chasey

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 15:51

kvulden, fijn dat alles goed is gegaan :)

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 19:21

Heerlijk als ze zo de trailer opgaan, hier een spook wat dat betreft. Gelukkig hoeft het ook niet zo nodig meer, tenzij dochter ineens ambities krijgt, voor hij echt oud is.
Druk met de mesthoop keren en dus verkleinen, leuk werk tussen de mugjes. De lammeren zijn bij de moeders weggehaald, nu een blaat concert op het land. En de stal overhoop door de schapen, hebben ze van nacht gebivakkeerd.
Gisteren mocht Tristan met m'n dochter wandelen, vandaag met een ander meisje lesje lopen.
Afbeelding
lekker rond stappen, eerste keer los

Afbeelding
ontspannen opstarten, hierna nog aan de longeerlijn gedraaft en weer rustig los afgesloten.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 20:05

Hilary schreef:
Oeh, Abby, au!

kvulden +:)+

Lynn, wil paard de trailer niet in? Komt ie er snel weer uit? Of komt ie er helemaal niet meer uit?

Hij is er bijna nooit opgeweest en ik moet alleen laden. Ging goed met mijn vorige paard en omdat ik meestal alleen ben moet ik wel. Wil nu hij nog geen " verleden" het meteen goed aanleren en dat is anders dan een probleem paard vertrouwd mee maken voor mijn gevoel

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 20:35

Abbey, aauuwwww!! :(:) kleine extra tip, rokje en een topje is ook niet genoeg. Morgen m'n skipak maar aantrekken :P
Overigens heb ik vorige week toch maar een dazenval gekocht en de eerste zitten erin *\o/* agradi heeft ze in de supersale mocht er nog iemand geïnteresseerd zijn.

Goed bezig kvulden !

Gave giraf voorbij zien komen en een leuk filmpje van van 2 blije racemonsters.

Hier een drukke week gehad. Buitenkant van de stallen staan volledig in de carbobruin, binnenkant alles gewit. Laatste les met twix gereden nu zomerstop. Volgende week de tuin eens te lijf gaan. Lekker ontspannend zo'n vakantie :P

Oh en mijn merries zijn gek. Omdat het allebei bitches zijn staan ze nog steeds niet volledig samen. Al een tijdje had ik het idee dat ik sowieso de grootste bron van onrust ben maar ook dat juist het uit elkaar halen en weer samen zetten een enorme bron van onrust is. Daar kreeg ik dus vanmorgen het bewijs van. Ik was kliek aan het borstelen, haal ook gelijk een borstel over esra kom in de buurt van de opening en ik zet dus gelijk het draadje open. Merrie vliegen op elkaar af, komen omhoog en knallen vol op elkaar esra is zelfs op de grond gevallen! Twix liep gelukkig gelijk weg, esra komt overeind en ze doen allebei alsof er niets gebeurd is 8)7 kliek negeerde de situatie volledig en ik besloot zijn voorbeeld maar te volgen. Hij is nogal betrouwbaar met dit soort dingen <3 met mijn hart in mijn maag naar het bos gegaan en heerlijk gereden. Kom ik een kleine twee uur later terug, wat denken jullie??? Jut en jul staan samen in een hoek te slapen :? _-:( ik wil ze nu een paar dagen onafgebroken samen houden om te kijken hoe dat gaat maar mocht iemand een briljant ander idee hebben hoor ik het graag!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 00:48

Lynn, ik zou in eerste instantie gewoon kijken wat je paard doet. Geen doel hebben anders dan observeren. Zet je trailer op een veilige plek (bak / paddock, zachte bodem met een afsluitbaar hek), (touw)halstertje erom, lange lijn eraan (leadrope), zelf handschoenen aan.
Voordeurtje van de trailer dicht en alle onderdelen (stangen, tussenschot) eruit. Zelf de trailer in lopen, kijken tot hoe ver je paard volgt en daarna verder bepalen wat je gaat doen. Wie weet loopt ie zo mee. Als je paard stil blijft staan voor de klep, gewoon de tijd geven om te kijken en te snuffelen. Evt een beetje druk op de lijn zetten om een hint te geven.

Voordat je gaat laden is het uiteraard wel handig als je paard de basis van lopen-volgen-halthouden-achterwaarts goed onder controle heeft. Ik leer ze ook altijd hoofd laag via druk op het halster. Als de klep dan bijv spannend is, kun je even hoofd laag vragen om uit te nodigen tot onderzoeken. Werkt ook nog wat stressverlagend.

Als je je paard de trailer in kan laten wandelen en je eigenlijk met stangen aan de slag zou moeten, zou ik hulp vragen van iemand die jij goed kunt aansturen. Diegene moet dus naar jou luisteren. Idem voor als je paard er niet op wil als je alleen bent.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 08:44

Auw die dazen zijn idd heel vervelend. Misschien moeten we zelf ook maar zebra pakjes aantrekken? Gisteren ben ik ook geprikt inderdaad. Stom.

Dit weekend lekker mijn telefoon veel binnen laten liggen of thuis gelaten. Dus lekker kunnen ontspannen en niet de hele tijd met mijn zus bezig geweest. Als ik dan de berichten terug las was het wel weer even slikken. Pfoe wat is zij diep gezonken zeg. Heb eigenlijk helemaal geen behoefte meer aan om haar te helpen. Maar ja, het is toch je zus. Lastig...

Mijn paardjes hebben dit weekend als kinder/therapeut paarden gespeeld. En wat waren ze braaf! Zaterdag waren er vrienden op bezoek met 2 zwaar autistische kinderen. Ze hebben gewoon van 14.00 uur tot 20.30 uur bij de paarden in de wei gelopen.... heerlijk geknuffeld, gekriebeld en gespeeld. Was echt heel mooi om te zien. Hun vader was eerst wel wat angstig. Hij heeft niks met paarden en vond het wel spannend dat ze er zo tussen liepen. Maar uiteindelijk kon ook hij ontspannen. En ze hadden voor het eerst in een hele lange tijd een paar uur waarbij ze niet de hele dag hoefden te waarschuwen en achter ze aan te rennen. Was fijn om dat te ervaren.

En gisteren kwam de oude eigenaar van 1 van mijn paarden op bezoek met haar kinderen en een vriendin met kind. Ik ken hun beide al lang omdat Indy eerst 7 jaar mijn vp is geweest. Was ook erg gezellig en de kinderen hebben lekker op Penny en Indy gereden.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 08:47

Wat mooi dat je mensen zoiets kunt geven Sure_lee :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 09:42

Wat paarden al kunnen doen met zulke kinderen, hè? Mooi is dat. Bij het gehandicapten rijden ook altijd leuk.

Net mijn dochter weg gebracht voor schoolkamp. Ze was echt zenuwachtig! Arm kind. Hoop dat ze het leuk vindt. Haar eerste 'vakantie' zonder ouders, vond ze... :o

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 10:55

fabster komt vast goed met je dochter :(:)

Steekbeesten zijn een ramp al moet ik zeggen dat het hier nog mee valt.

Eerst was er een te kort aan hooi en nu hoor ik op verschillende plekken dat mensen veel meer hooi hooien als gebruikelijk en ook heel veel gras op het land hebben.
Wie weet gaat de prijs dit jaar weer eens omlaag.

Gisteravond laat Blue nog gereden, ging lekker.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 11:02

Probeer altijd nog wat mee te lezen.
Voorlopig pas ik niet meer binnen het topic want mijn paard staat nog steeds op stalling. :+

Dinsdag kan mijn hooi eindelijk binnen, verwacht ook meer opbrengst dan vorig jaar.
Straks stallen in orde maken. Ga een heel stuk thuis stockeren in de stallen die ik toch niet ga gebruiken en dan de rest bij de buur.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 11:02

Ik haat de zomers in Brabant! -:(- Je kan hier echt niet meer de paddock in zonder aangevallen te worden door de dazen. De hele lente was nat en nu te heet en niet te doen door de steekbeesten. Ik zie mijn paarden bijna alleen voor voeren en vliegendekens op leggen. Ik baal zo!

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 11:09

Wij hebben vandaag ook 2 dazenvallen besteld. Wordt er zelf helemaal gek van.
Gisterochtend voor dag en dauw opgestaan om te gaan rijden in de hoop geen dazen te treffen. Helaas. Waren er wel een stuk minder gelukkig. En... Ik zat weer binnen een half uur in het zadel, zonder enige hulp met opstappen. *\o/* Wij komen nog eens ergens. :D

Deze week schijnt het bloedheet te worden. Wat doen jullie dan? Wordt er dan überhaupt wel gereden, of hebben de paarden dan gewoon een week rust?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 11:14

Heel vroeg in de ochtend of laat op de avond.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 11:16

Met die warmte doe ik ook weinig, ook met het paard dat voor training staat. Als we in de volle zo'n rijden dan is hij binnen 15 minuten uitgeteld, en daar zit het losstappen dan nog bij :P
Dus er komt weinig van rijden zo. Baal er wel een beetje van, want ze betalen er toch voor, maar met dit weer (rond de 35 graden) ben ik langer bezig met opzadelen dan met rijden.

Onze eigen paarden staan ook alweer 7 maanden stil.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 11:21

Ik ga morgen ook heel vroeg op om met Caj de kilometeres te maken. Maar verder staat iedereen stil. Veel te heet. Temperaturen boven de 25 graden zijn echt nergens goed voor.

Goed dat je makkelijker kan opstappen, Abby. Komt inderdaad goed!

Wij hebben gewoon 2 dazenvallen staan. En nog een zooi dazen. Vreselijk.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 11:50

Kirrr schreef:
Probeer altijd nog wat mee te lezen.
Voorlopig pas ik niet meer binnen het topic want mijn paard staat nog steeds op stalling. :+

Idem :Y)

Vanavond wel even razia houden op de weide want het is onvoorstelbaar hoe snel iets er verloedert uit gaan zien. Ze zijn er 3 weken af en het gras neemt werkelijk alles over. Krijg mijn poort maar amper open.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 11:54

Zoals hierboven al gezegd word. Heel vroeg in de morgen of in late avond word er met de paarden gewerkt hier..

Ik heb ze op de wei staan nu nog. Maar daar is geen schaduw dus ik ga rond 14u even kijken als het doenbaar is en anders haal ik hun na huis onder de bomen. Ben benieuwd als de vliegendeken hun cooler en comfortabeler gaat houden. Ze stonden toch al rustig dan met alleen de spray

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 12:12

Ik kan morgen weer trainen na een half weekje nietsnutten met losse ijzers, de hoefsmid komt vanavond na zijn dagprogramma om er mooie nieuwe ijzers onder te slaan *\o/*.
Ik ga dus morgen gewoon overdag 35-40km trainen. Niks niet stil laten staan of alleen trainen in de koelte van de ochtend of avond. Endurance wedstrijden gaan bij bijna elke weersomstandigheden door, dus ik ben van mening dat ik als goede voorbereiding maar beter rustig kan door trainen in heet weer. Paard is het inmiddels een beetje gewend, ik geef elektrolyten na de training, deel deze op in 2x 20km met tussendoor een pauze van ongeveer 45 minuten waarin ik het hele paard afspuit en eten geef en zelf lekker lunch.
Dat ritueel herhalen we nog eens na de complete training...

Ik liep gisteren een goed rondje door de wei en moet nodig aan de slag met een goede schaar en de bosmaaier, de bramenstruiken nemen mijn omheining over :( .

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 12:29

hypos, Wat een leuke foto's van Tristan :)

Natalie36, Maar merries zijn ook gewoon vrouwen :P Net als ons. De ene keer zijn we poeslief en dan ineens... ;)

Sure_lee, wat een ontzettend nare situatie met je zus. Ik snap dat het je zus is, maar je moet ook aan jezefl blijven denken en om dan de telefoon weg te leggen vind ik heel goed! Want dat zal niet meevallen..
En wat leuk dat je paardjes therapeut zijn geweest :D

Fabster, Ja die dazen kunnen je het leven echt zuur maken :( Hier valt het vooralsnog mee, maar ik kom nu echt niet in het bos. Daar wordt je aangevallen.

AbbyBlues, Ik ga denk ik met Bliksem naar het water in de avond :) Niet midden op de dag.
Verder lopen ze gewoon in de weide. We hebben gelukkig op elk moment van de dag schaduw van de bomen die eromheen staan :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 12:58

Vreselijk, Ilsje. Ik doe het je niet na. Ik doe wel endurance training, maar geen wedstrijden, gelukkig. Dus ik kan kiezen wanneer ik de trainingen doe. Maar bij deze temperaturen word ik zelfook niet gelukkig, als ik ga rijden. Kom nu al zo weinig mogelijk buiten.

Maar tot een graat of 25-26 ga ik ook gewoon door. En dat vindt Caj niet erg. Ik heb het idee dat zij er minder last van heeft dan ik.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 13:33

Normaal gesproken met de warmte heel erg vroeg en anders maar niet, krijgen ze ook niets van.
Vanwege de drukte in mijn laatste werkweek voor de vakantie is het het laatste.

Weten jullie nog dat ik een tijdje terug wat vroeg omtrent mijn oudere merrie die voor de wagen loopt en ineens zo vreemd deed?
Nou dierenarts is geweest, zeer uitgebreid bloedonderzoek laten doen, merrie is nagelopen, tuig samen met de dierenarts nagelopen, we hebben niets kunnen vinden. Bloedwaardes zijn prima, geen cushing-ziekte van lyme-afwijkende waarden in eventuele tekorten als vitamines e.d.. Haar bloedbeeld ziet er prima, verder lichamelijk onderzoek heeft ook niets uitgewezen dat er iets zou kunnen zijn.
Wat zouden jullie doen? Haar gewoon weer oppakken in het werk en maar afwachten of er weer wat gebeurt? Niets meer doen? Haar nu al stil zetten doe je haar geen groot plezier mee, is ze veels te aktief voor.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:09

Was dat die merrie die ineens hysterisch werd? Heb je de vit/min nog laten checken? Met name dan de vit E. Moet boven 2 uit komen. Anders kun je dat nog met Mg bij geven. Scheelt bij mijn paarden wel.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:13

Hebben jullie ook zo last van die steek vliegen?

En wat doen jullie er aan? Of heb ik dit over het hoofd gelezen?

Gister wilde ik een weg tikken met vinger, mijn hele vinger onder het bloed van paard, gelukkig was die wel dood maar vind dit echt niks voor de paarden, worden echt heel erg gestoken.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:16

Vertelde net idd dat wij vanmorgen twee dazenvallen van Agradi gekocht hebben. Hoop dat die dingen werken, maar hoor er geode dingen over.
Net een hele zoektocht afgerond naar vliegendekens voor onze reuzen. Nu twee gevonden die passen. Ze zijn er blij mee, staan een stuk rustiger. Helaas kun je ze niet helemaal in pakken, stukje borst en nek en de benen blijven onbedekt, maar ja, kan er weinig anders van maken. Dazenspray helpt in ieder geval voor geen meter.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:17

Hier ook echt vreselijk. Ben vandaag zelf ook aangevallen door die k*tbeesten. Ze hebben bij mij allemaal vliegendekens op. Dat helpt wel. Alhoewel ze nog gestoken worden.

Heb wel dazenvallen staan, maar met deze hitte zijner teveel om af te vangen, denk ik.