Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:22

Heb maar effe snel bijgelezen.

mijn ding is het ook niet een containerstal. En een paard alleen is zo zielig. Toen ik verledenjaar een van mijn shets in moest laten slapen door haar bevangenheid, het 3 dagen aangekeken wat kan een paardje zo verdriet alleen hebben. We zouden gaan minderen met beesten houden, dag 4 had ik alweer een nieuw vriendinnetje voor de zielige achter geblevene.

en inmiddels heb ik dus 2 shets en 1 paard :') haha inkrimpen haha.

Maarja een ieder moet het maar doen zoals ze zelf maar willen.

Meggiemag praat me niet over de boswachters hier -:(- 1x aangehouden omdat ik op een menpad ree, de andere x stond ik op het militairterrein dat was een korte doorsteek voor mij envroeger werd dat geaccepteerd voor de bewoners van Harskamp. Moest een klaphekje door dan kwam ik in het bos. Kwam er een bospik aan, mevrouw als u nu door het hekje het bos in gaat krijgt u een bekeuring! Stond al met het hekje in mijn hand maar nog op militairterrein, waar ik dus stond kon hij me niet bekeuring haha ik weer te paard linksom keert haha. Hij kon me niet bekeuren!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:24

:(:) Lisa

Grappig Tinky. Onderste in rang de lieveling herken ik wel.

Kootwijk is mooi!

Hihi nee spatter dat bedoel ik niet. Ik kijk ook niet echt naar de ouders, maar meer naar de andere nakomelingen van een hengst/merrie.

Zo wist ik dat de vader van mijn draak nakomelingen geeft met een pittige karakter, middelzwaar type, goed in het behang maar niet zo breed in de beengewrichten, een opvallend ronde appelvormige kont. Veelal goed getekend met relatief veel zwart op het hoofd. Zijn zwarte staart geeft hij 50/50 door. Dit is bekeken uit ca. 100 nakomelingen en deel van de eigenschappen heeft hij zelf niet, ander deel wel.
De moeder van mijn draak geeft nakomelingen die net zo aanhankelijk zijn als zijzelf, voorwaartser dan zijzelf is in de omgang en onderhet zadel, nakomelingen zijn allemaal wat groter dan zijzelf en ze hebben ook allemaal meer kleur op het lijf en opvallend brede schouders. Behang is wisselend en beenwerk wat licht voor haar type. Ze geeft veulens allemaal met een middelbrede bles, ondanks dat ze zelf een onderbroken smalle streep heeft. Haar zwarte staart gaf ze 75% door. Dit is toentertijd beken uit 4 nakomelingen.

Ik "verwachtte" dus een 50/50 zwartbont getekend veulen met zwarte staart, smalle maar doorlopende bles, pittig maar aanhankelijk karakter. Goed in het behang, niet zo zwaar in de beengewrichten maar wel breed in de schouders, ronde appelkont. Rond de 1.55 hoog.

Behalve de zwarte staart (dier moet toch ergens afwijken vh gemiddelde :Y) klopt het eigenlijk allemaal.

Jaar daarna gekozen voor een jonge hengst met heel veel wit. Nagenoeg geen nakomelingen maar wel uitgebreidde stamboom en ggk broers met nakomelingen.
Omdat mijn merrie doorgaans veel kleur geeft zat ik over dat witte niet zo in. Verder zou hij haar verbeteren wbt behang en compactheid, en vooral zwaarder in de beengewrichten. Van karakter was deze hengst en zijn familie een stuk minder explosief van karakter, daarbij ook wat minder stoer maar wel erg goed te coachen.
Het veulen had idd nog steeds meer kleur dan de moeder, nog steeds een witte staart :+ , absoluut beter beenwerk, en man wat heb ik dat dier vervloekt omdat hij niet zo stoer was als zijn zus, totdat ik erachter kwam hoe fijn dat kleine ding te sturen was op wat je wilde, daar kan grote zus nog wat van leren.

En zo kan ik nog wel even doorgaan met combinaties van anderen. Moetwel zeggen dat ik hij hengstenkeuze absoluut niet over een nacht ijs en ook niet over een jaar ga. Daar zit wel veel uren verdieping in, ook veel bezoekjes aan familie.

Bekende van mij heeft een prachtige hengst waarvan iedereen zegt die is mooi en zou goed passen! Ja, als ik de combinatie bekijk, zie ik het ook, maar zowel nakomelingen als afstamming vd hengst passen naar mijn inziens niet.

Ik wil mijn dames in 2018 laten dekken en ben dus nu al bezig met hengstenkeuze. Inmiddels heb ik voor de oudste twee hengsten, maar beide op leeftijd en in een van de gevallen is de vraag of ik alleen het veulen leuk vind of dat het ook verkoopbaar is :+ Hengst staat ook ver weg in het buitenland.
Voor de jongste had ik een 3-jarige hengst op het oog , maar die is 2 weken terug geruind. Er loopt nog wel een zoon van m, maar die moederlijn trekt mij niet zo dus om te beginnen eens wachten tot hij uitgroeid.

Verder staan er in heel NL slechts een volwassen en een jonge hengst waar ik nog mogelijkheden mee zie, de rest laat mij allemaal koud, al zitten er absoluut aansprekende en correcte dieren tussen.

Zo'n uitgebreidde research en dan exact kiezen wat past is bij een te koop staand dier onmogelijk, dus daarom fok ik liever een jonkie (voor mezelf) dan dat ik iets koop.

Reden waarom ik mn merries laat dekken over 2 jaar is dat ze dan eens een veulen gehad hebben voor ze echt ouder worden en ik kan zien wat ze geven en hoe het moederschap ze ligt. De eerste beulens van een merrie blijven vaak wat kleiner en dat is voor mij niet handig.

Mocht alles goed gaan, worden die twee veulens in 2017 verkocht en mogen ze tzt als ze ouder worden hun eigen opvolger op de wereld zetten, hoop ik.

Maar nu praten we heel ver vooruit, ze worden komend voorjaar 2 en 7, dus eerst maar eens genieten van dat ze zelf jong zijn :D

AbbyBlues

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:28

+:)+ Chapeau Caily! Ik zou willen dat meer mensen zo over fokken dachten als jij. Wat een denkwerk gaat er aan vooraf zeg. Petje af!

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:08

dynamiek: Ach, toch netjes dat die boswachter je waarschuwde vantevoren, toch? :) Hij had ook kunnen wachten tot je door het hekje was gelopen en je dan bekeuren... :P

Grappig om die rangordes te lezen van de kleinere kuddes bij mensen aan huis. Op pensionstallen heb je meestal toch grotere aantallen paarden en meestal veel verhuizingen. Hier 4 paarden en 1 shet in totaal, de shet staat onderin rang. Dan de oudste merrie, die fysiek geen partij meer is voor de rest. Dan een warmbloed merrie van 9, gevolgd door mijn lusitano merrie van 6 en als hoogst in rang mijn Merens merrie van 7. Ik merk wel dat nu ik gewoon een kleine, stabiele kudde heb dat er enorm veel rust is en veel tolerantie tegenover elkaar.

Vind het wel leuk wat je zegt Caily, over het kijken naar ouders. Zo zie ik het op zich ook. Echter de hengst die ik voor mijn merrie toentertijd heb gekozen, had nog geen nakomelingen, gezien het zijn eerste dekjaar was. Ik had helaas dus die informatie niet. Wel vond ik de hengst echt goed op mijn merrie aansluiten qua punten die ik verbeterd wilde zien en de sterke kanten van de merrie. Gezien het beperkte hengstenaanbod (stuk of 9 waren het geloof ik voor heel Nederland en Belgiƫ...) toch voor die hengst gekozen. Wel een uitgebreide zoektocht naar informatie vooraf gehouden natuurlijk, naar afstammingen en lijnen binnen het ras. Het blijft een gok, maar ik ben 100% tevreden met hoe het is uitgepakt :) Het blijft wel een gok met welke punten doorgegeven worden en natuurlijk de gezondheid van de merrie en zeker van het veulen heb je niet altijd in de hand.

Nou het is dan zover: 22 februari ga ik lessen voor mijn E-rijbewijs, 1 maart ga ik dan weer lessen en heb ik daarop aansluitend examen *\o/*

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:18

Liseef zo heb ik het ook gedaan en was gelijk geslaagd :j
ik heb wel thuis veel geoefend voor dat inparkeren en recht achteruit.

Ik heb er jaren 5 gehad maar nu nog maar 3 waarvan 2 ook jaren in die groep van 5 hebben gezeten dus die vinden het maar een saai boeltje.
De sjeu is er een beetje uit nu.

Mijn kleine Atje was enorm dominant en haar manier om hoog in rang te zijn was dikke vriendjes worden met de leider zodat zij ook overal als eerste bij kon en mocht.
Toen Rakker stierf en Blue het overnam was ze acuut het vriendinnetje van hem terwijl ze hem daarvoor nawelijks bekeek.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:42

Hier is mijn oudste shet een merrie nog steeds de baas ook over het grote paard :7

Voor je E lekker veel thuis oefenen! Scheelt enorm ook qua financieel. Ook veel oefenen met bocht achteruit nemen en dan moet je naast de stoeprand staan uiteraard recht met je combinatie. Ben blij dat ik hem heb gehaald, maar of ik bovenstaande oefening nog zou kunnen :=

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:50

dynamiek was dat in Belgie?
Ik heb geen bochtje achteruit gehoeven.

Ik had ook 2 x zoveel uur achter elkaar les en dan examen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:53

Je moet het gewoon af en toe doen ;) dan valt het best mee, niet te veel sturen en veel kijken.

Voor mij was het meer een formaliteit, maar tijdens de lessen krijg je toch wel in de gaten dat je alles weer vooral zichtbaar moet doen. Dat doe ik uiteraard niet als ik alleen in de auto zit ;)
Rekening houden met uitzwaai enzo, dat gaat gewoon vanzelf, maar nee, eerst stoppen, kijken, nog een keer kijken, gaan rijden, nog meer kijken, je bocht afmaken en nog een keer kijken.. En dat moet de instructeur nog duidelijk kunnen zien |o

Tijdens de lessen voor vrachtwagen waren ze minder streng daarmee ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:10

Ik vond het inparkeren zo'n onzin.

Moest precies in 1 lijn langs de stoeprand zijn met maximale afstand van iets van 15 cm.
Dan moest je zo inparkeren dat je minder als 30 cm van het achterbord geparkeerd stond(plaatsen ze).
Alsof ik ooit ga inparkeren met een trailer in een parkeerzone en dan nog, mijn trailer reageerde totaal anders als de aanhanger van de instructeur dus wat ik thuis had geoefend klopte totaal niet meer.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:20

spatter schreef:
dynamiek was dat in Belgie?
Ik heb geen bochtje achteruit gehoeven.

Ik had ook 2 x zoveel uur achter elkaar les en dan examen.

Nederland

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:28

Mijn man heeft hem laatst gehaald. Stelde geen reet voor zei hij. Als je al wat vaker met een aanhanger gereden hebt echt een eitje.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:34

Oeh ontdeugende paardjes. Ik kwam vanmorgen voeren. Hadden ze de slowfeeder van de muur gewerkt. Ik 4 nieuwe isolatoren eraan. En lekker een middagje weg. Kom ik net thuis. Weer alles stuk. _-:(

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:39

spatter schreef:
Ik vond het inparkeren zo'n onzin.

Moest precies in 1 lijn langs de stoeprand zijn met maximale afstand van iets van 15 cm.
Dan moest je zo inparkeren dat je minder als 30 cm van het achterbord geparkeerd stond(plaatsen ze).
Alsof ik ooit ga inparkeren met een trailer in een parkeerzone en dan nog, mijn trailer reageerde totaal anders als de aanhanger van de instructeur dus wat ik thuis had geoefend klopte totaal niet meer.

Dat is ook een beetje het lastige. Je krijgt ineens met hele andere zaken te maken.
Neem idd al de bouw van je aanhanger/trailer die anders is.
Levende lading reageert ook weer anders dan dat blok beton die er tijdens je lessen en examen in ligt.

Maar over het algemeen stelt het examen idd weinig voor.
Ik had er een hellingproef in zitten, moest een keer keren door achteruit in een straat te steken (waar ik uiteraard de auto's die links en rechts stonden niet mocht raken :+ ), aan en afkoppelen op de manier die hun willen en dat was het volgens mij wel. En verder natuurlijk gewoon rondrijden

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:45

In Belgie zijn ze redelijk streng.
Autorijbewijs haal je met 2 vingers in je neus maar de extra dingen moeten blijkbaar dan weer zwaar beoordeelt worden.
Inderdaad een groot verschil met bv Nederland waar ze weer veel strenger zijn met het gewone rijbewijs.

Hellingproef had ik ook met verkeer achter me en een drukke voorrangsweg die ik over moest steken.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:03

Mijn examinator zei dat ik wel wat meer mocht doorrijden en wat sneller mocht optrekken. "Maar das een formaliteit, want jij gaat met een trailer rijden. Dan moet je dat vooral niet doen, dus gefeliciteerd en veel succes op de weg."

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:09

Pffff ik kan met er maar niet toe zetten dat E rijbewijs. Ik ben altijd zo zenuwachtig. Slaat nergens op, maar ja. Ik heb hem voor mijn combi niet nodig. Dus stel het nog maar even uit.

Ik heb nu een kudde van 3 sinds Rosie er is. Ik merk wel dat de Shetlander zich meer terug trekt. Vind ik wel een beetje jammer. Ze krijgt dan ook extra veel knuffels.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:13

Ik Had er 1 die zo lekker aan het kletsen was met mijn instrycteur, dat ie volgens mij weinig van mij heeft meegekregen. Beetje door slingerpaadjes, bochtje achteruit en toen was t wel klaar.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:37

Zie bij WOWdeal weleens zo'n aanbieding voorbij komen. 50% korting. Kost het nog geen 300,- incl examen.
Zelf heb ik het al jaren. Vriendlief nu ook een paar jaar.
Erg praktisch.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:39

Hier komt er waarschijnlijk toch nog een shetmerrie bij.
Wil nog graag gaan voor het preferentschap van mijn hengstje. Dus heb een paar nakomelingen nodig die met drie jaar 1e premie ster worden verklaard op de keuring

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:15

Kristel: scheren was een ramp.
Hij was best braaf hoor ik mag zeker niet klagen. We stonden er allemaal van te kijken.
Alleen z'n ondernemen niet geluk dus het is een beetje een poedel! Hahaha
Maar wat een opknapping.
Je herkent hem niet weer!!

Hjala ook met anti luis, box, dekens en hooinetten borstels ontsmet! We hebben ons best gedaan

Idd eerste werkdag gehad was best leuk kristel

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:28

Zo weer een uur verder, ik heb bij gelezen.

Moest gewoon werken vandaag, hele dag binnen. Net het verjaardagscadeau voor mijn dochter versiert en alvast een deel ingepakt, creatief met rijlaarsjes en glitters.
Hier hebben de beestjes ook echt een rol verdeling, de merrie is de baas, behalve als er iets spannend is dan is mijn ruintje de baas. Hij is niet snel bang en meestal een stuk slimmer dan de merrie, die blijft achter een open draadje dralen terwijl de ruin al met z'n neus in de voeremmer staat, ze moet dan wel 20meter omlopen, maar doet dat niet.
Probleem is wel haar lompe gedoe als iets eng is, dan moet het ruintje echt oppassen dat ze niet over hem heen walst.
Als het aan mij ligt komt er nog een gezinspony bij.

Hier is het land nog nat, de trekker kan er nog niet door zonder sporen te trekken, dus nog even behelpen met hooi pakken van een ronde baal op zijn kant. Ook gebruik ik nu een groot deel van het land niet, de schapen hebben het net zo mooi strak gegeten.
Na staats examen gedaan te hebben voor mijn rijbewijs, sta ik niet te springen om met aanhanger te gaan rijden, maar misschien ooit.

Jullie gaan zo snel dat ik niet meer weet waar ik nog op moet reageren.

O'ja las nog iets over loslopende honden, is hier normaal op het strand, maar owee als ik mijn pony niet onder controle hou. Pony geeft er niet veel om, ik wacht altijd of de mensen moeite doen om de hond terug te roepen, anders mogen ze een paar km lopen.
Laatst een grote witte hond die vol enthousiasme op ons af kwam in de zee, zelfs hier schrok pony even van , was lachwekkend. Baasje direct excuses maken, was een jonkie en zzg voor het eerst een pony, maar was wel lief, dus maar even voorzichtig kennis laten maken. Soms moet het van 2 kanten komen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:29

E rijbewijs had ik in 1x, fijne instructeur mee met lessen en het examen. Examinator was ook een geschikte man. Bochtje achteruit inderdaad net als bij spatter. Had alleen 1 stoeprandje met wegrijden. Zegt de examinator tegen de instructeur nou daar gaat het servies in de caravan, antwoord ik heel droog ben ik blij dat ik het kunstof servies in het gepakt voor deze reis, ze kwamen niet meer bij van het lachen.

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:57

het moment dat je denkt: misschien moet ik d'r fleece nog even wisselen voor d'r normale deken...... Ehm.....

Oh........

Afbeelding

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:09

Lekker warm, net als de baas op de bank

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:13

Lisa, wel nee joh... Tis bijna 10 graden overdag.... ( tenzij geschoren) niet eens een deken nodig.

Maar wat liggen ze er heerlijk bij.

Vanmiddag kunnen rijden, onderweg wel een bui... Vooruit moet kunnen. Mijn kleine rondje van 3 kwartier gedaan, door mijn natte kleren kreeg ik het bokkoud.
Morgen zal de laatste dag zijn deze week, t wordt heel slecht vanaf vrijdag.

Ooit met e- rijbewijs halen begonnen, maar ik ben afgehaakt... Ik kreeg de zenuwe van die man. Nu heb ik spijt, moet altijd manlief vragen.... Misschien.. Nieuw doel voor dit jaar. Maar spatter...van harte... Knap! _/-\o_ _/-\o_