Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:27

We gaan vanavond naar het stuk land kijken waar de balen afkomen..

Tips waarop we kunnen letten? Elke boer zegt dat zijn hooi goed is..

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:34

Afbeelding

En nog een vraagje, iemand op of aanmerking op de tekening?

Waar 'het paard' nu staat zou dus ook als garage (bij echt slecht weer) of als werkhuis voor de vriend gebruikt worden.
Bij bezoek van dierenarts, hoefsmid kunnen we dus altijd droog staan. We kunnen ook onder de carport.

We moeten een oude constructie afbreken en dan deze in de plaats zetten. Dus er is veel mogelijk.

De zadelkamer is nu dus 2x2 gemaakt. Rechtsachteraan 2 zadels boven elkaar, links in de hoek zo'n dekenrek, links vooraan een opbergrek voor niet gebruikte dekens en andere spullen. In het midden vanachter een pad/blanketrek.
Naast de deur en tussen het dekenrek en de opslag kunnen dan nog wat platte haken tegen de muur voor hoofdstellen etc.
Realistisch? Heb zoveel mogelijk bestaande maten opgezocht.
Gaan het straks eens even primitief uittesten.. maar het blijft toch wat gokken.

_Lorette_

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:50

Dus geen gebruik als stal, maar als droge plaats om te staan?
Kijk dan even naar de constructie voor de garagedeur. Als dat een garagedeur is. Bij ons oude huis was dat te laag om veilig onder te kunnen staan voor een paard.
Reken extra ruimte voor een dekenrek. Die staat wijd uit als je er dekens op hangt en je moet er echt goed bij kunnen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:00

Op zich een prima ruimte, maar helaas hebben veel garage's/werkruimtes de neiging om rommelhokken te worden voor dingen die je even snel kwijt moet. En als je eerst de halve garage moet opruimen voor er veilig een paard in kan staan loop je het doel voorbij.
En als vriend graag bezig is met grote apparaten of midden in een omvangrijk project zit zet je dat ook niet even snel aan de kant.

Dus het idee is leuk, maar of het in de praktij werkbaar blijkt is een 2e...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:37

Hier ook de vraag hoe hoog het hok gaat worden. Zeker bij een tandarts is het wel lekker dat er wat ruimte is om te bewegen.

Zelf zou ik bij de ingang dan een dubbele deur maken zodat je de volledige hoogte en breedte kunt gebruiken.

Ook zou ik denk ik eerder in de carport staan met een smid oid. Ook omdat wat dd zegt.
Als je hier rekening mee houd voor het stroom e.d. Dan kun je zowel binnen als onder de kap staan.
Ook zal een smid of tandarts natuurlijk licht ook prettige vinden dan tl balken gok ik ;)

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 12:51

Qua dekenrek: wij gebruiken in de winkel ook dekenrekken en voor een rek voor 6 dekens hebben we toch 1m breedte gerekend om er comfortabel bij te kunnen :)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:05

byjou1983 schreef:
Mijne krijgen in de ochtend 1.5 kilo hooi en voor de nacht ongeveer 2 kilo.
Staan nu zo'n 7 / 8 uur op de wei.
Vraag me nu toch af of ik teveel hooi voer nu.

Hoe zwaar zijn ze?
Ik reken altijd 1 uur wei is 750 gram droge stof (5 kilo gras per uur op een royal wei, minus het water).
Dus stel dat je ze 8 uur op een volle wei hebt staan, dan halen ze 6 kilo droge stof van uit het gras.
Een paard van 600 kg heeft 6 tot 9 kg ruwvoer (drogestof) per dag nodig. Dus ik vind niet dat je te veel hooi bijvoert.

Ik voer ook 2 kilo hooi voor de nacht.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:34

Thanks voor de tips.

We mogen 3,5m hoog..
Niet als stal idd.
Paard binnen was ook maar een idee.. ik denk dat onder de carport mss logischer zal zijn..
Licht en elektriciteit is geen probleem.

Tja rommelkot.. we zullen sowieso alles goed moeten organiseren. Vriend houdt alles erg ordelijk, dus daar maak ik me geen zorgen over.
Mijn zadelkamer zal een ander verhaal worden }:0 :+ :Y)
Sowieso is het de bedoeling om bij echt slecht weer er ook een auto te kunnen parkeren, dus dat voorste stuk moet toch echt wel leeg en bruikbaar blijven. Dus da ingang moet ook groot genoeg zijn.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:49

Kirrr schreef:
We gaan vanavond naar het stuk land kijken waar de balen afkomen..

Tips waarop we kunnen letten? Elke boer zegt dat zijn hooi goed is..

Dat is idd altijd erg lastig.
Kijk naar wat er groeit qua onkruid: onkruid is per definitie niet altijd slecht en zorgt voor wat extra 'smaak' in het hooi. Het moet natuurlijk geen JKK-kruid zijn.

Veel riet langs de kanten kan ook problemen geven: vers eten veel paardjes het wel, maar als 'hooi' niet en dat geeft verlies.
Maar € 1,90 per baal vindt ik erg weinig, dus ik zou vragen wat voor soort gras het is.
Weidehooi is vaak duurder dan graszaadhooi (roodzwenk bv) en dat laatste wordt hier echt niet meer gegeten, ook al is meneer een Fjord...

Heeft hij misschien nog balen van vorig jaar?
Kijk naar de kleur en ruik er aan en koop desnoods ff een proefbaal, dan weet je of het wordt gegeten of niet.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:57

Ga er idd ook ff met je neus in hangen, schimmel ruik je snel genoeg. Pak niet de eerste beste baal die vooraan staat.

Je kunt er ook op kloppen met platte hand (als een soort mattenklopper) en dat zie je meestal wel of het erg stoffig is, of dat er veel zand in zit ofzo.
Ook stekels van bramenstruiken voel je dan ook snel :x

Naar de kleur kijken kan ook wel veel zeggen.

Maak ook een pak open zodat je de binnenkant kunt bekijken.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:58

Nu is het hooi nog gewoon gras en moeten we op basis van dat dus beslissen.

Dus even een baaltje openen kan niet echt.
Kan wel informeren achter die van vorig jaar, maar hij verkoopt altijd alles in grote aantallen, dus zouden al weg kunnen zijn.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:01

Anders wil ik ze wel. _O- Volgens mij ben ik dan met alle bijkomende kosten nog voordeliger uit. Heb er 600 nodig om een jaar rond te komen, dus dat is perfect, haha.

Je moet dus nog afwachten hoe het in balen komt. Dan moet je geluk hebben met het weer. Anders heb je 600 balen stof en schimmel. Maar buiten dat zou ik het wel aandurven, mits er geen schadelijk onkruid in zit.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:15

Ik vind die prijs zo enorm goedkoop...
Dan denk ik er vaak gelijk wat achter, maar dat kan per regio drastisch verschillen.
Regio Zuid-Holland betaalt denk ik de hoofdprijs?

Toevallig kreeg ik van de weide eigenaar ook hooi aangeboden en hij had nog balen liggen.
Kan echt niet anders zeggen: mooi spul.
Rook heerlijk, diverse kruidjes erin, geen schimmel/muf.
Mja, ik heb echt al 7 jaar een vaste hooiboer en de prijs was hetzelfde (€ 4,50 per baal van ong. 18-20 kilo), maar mooi om te weten dat er een uitwijkmogelijkheid is.

Vraag toch maar voor een baal van vorig jaar van dat land.
Als het goed is, weet ie precies wat van welk land afkomt. ;)
Heeft ie niks meer, dan is er ook niks terug gekomen...
Gewoon vragen en proberen te voeren en dan je beslissing nemen, toch?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:18

Wij hebben onze eerste snede van dit jaar binnen.
Aangezien er nog eerste snede van vorig jaar staat kunnen er nu zo'n 50 pakken verkocht worden.

€35 per stuk vragen wij, grote gewikkelde pakken.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:19

Wat een prijs, Marvantom... :oo Wij betalen 2 - 2,5€ voor een baal van 15 - 18kg...

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:23

Bokkers met adresjes voor hooi van 3 euro of minder: mag ik weten waar jullie kopen? :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:26

Het is dat ik zulk specifiek hooi nodig heb anders deed ik mee :D

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:27

Ik zit in BE.
2,3 a 3euro is hier wel normaal denk ik.
Recht van het land moet sowieso goedkoper zijn.

Goed hooi vorig jaar is ook niet altijd een garantie voor goed hooi dit jaar, maar het zegt iets natuurlijk.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:30

België, in de buurt van Diest, dus wslk een heel stuk te ver voor jou :)
Hier zijn prijzen van 2,5 - 3 euro (kleine balen droog hooi, +/- 15 kg) gangbaar. Meer dan 3 euro heb k hier nog nooit geweten.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:31

Ik koop ook in België, woon op de grens :) Kirrr, als je recht van het land kan kopen denk ik dat je met je 1,80€ per baal op een prima prijs zit! Je kan het gras wel gaan bekijken nu, maar zegt ook niet alles over de hooikwaliteit, die wordt mee bepaald door het aantal dagen dat hij ligt, de droogte en of er regen op valt of niet, hoe vaak het geschud wordt enzo, want dat maakt ook of het hooi stoffig wordt of niet...

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:40

Ik heb doorlopend paarden van fokkers uit België (al zijn het van oorsprong Rotterdammers) en die schudden altijd hun hoofd als ze horen wat ik betaal voor vlas, hooi, hoefsmid en dierenarts. Terwijl ik hier nog niet eens ongunstig zit, volgens mij.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:48

_Lorette_ schreef:
Ik heb doorlopend paarden van fokkers uit België (al zijn het van oorsprong Rotterdammers) en die schudden altijd hun hoofd als ze horen wat ik betaal voor vlas, hooi, hoefsmid en dierenarts. Terwijl ik hier nog niet eens ongunstig zit, volgens mij.

Jij zit zeker weten niet ongunstig. ;)
Het is gewoon vraag en aanbod.
In de randstad betaal je gewoon de hoofdprijs, in landelijke gebieden de echte prijs denk ik dan maar.
Vlas ook hier: net onder de € 6,00 per baal.
Wij hebben ooit zo'n pallet vlas gehad (uit Frankrijk), maar dat was geen succes.
Het vlas wel, maar de muizen en ratten die in de balen gingen zitten niet. ;)
Dan betaal ik liever meer en neem af wat ik nodig heb, dan dat ik veel schade heb aan vlas en de inhoud van de zadelkamer.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:53

Vlas betaal ik ook 6 euro voor. Hoef je dus niet eens voor in de randstad te zitten. ^)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:57

Mijn voordroog is €8,00 per baaltje. Vlas betaal ik €5,14 per stuk voor, wordt dan aan huis gebracht (bij twee pallets dit keer, dus wel korting).
Hooi was € 3,50 bij ophalen, € 4,00 bij brengen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 16:07

Toch moet je oppassen, prijzen klinken soms leuk maar vaak klopt het gewicht niet en zijn de pakjes lichter en daarom ook goedkoper