[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 20:23

pol013 schreef:
Ethelate schreef:
Op mijn vorige plek ook tijd hooi uit trailer gevoerd (kom er precies 2 grote 400kg balen in kwijt) en met de raampjes open en op mooie dagen deurtje en klep open, geen beschimmeld hooi gehad. Werkte beter dan alles elke dag onder zeil inpakken ;)

Het suiker gehalte in hooi vind ik heel interessant, niet alleen ondergrond en bemesting bepalen het, ook het tijdstip van maaien, eerste of tweede snede, hoeveelheid regen/zon dagen enz.. liefst zou ik in banen op verschillende momenten laten maaien om dan te kunnen gaan testen wat de verschillen zijn :Y)

Dat klopt in theorie wel. Maar ik vraag me af of dat ook nog zo veel verschil maakt als je gras goed heeft kunnen groeien (water + voedingsstoffen + groeifase). Want wij hebben heel vaak vergelijkbare suikerwaarden in alle snedes. Nou maaien we nooit in in de hele vroege ochtend (want dan is de melkveehouder die dat doet druk) maar middag tot avond.
En we merken ook niet dat er nou zo veel verschil zit tussen 1e, 2e of zelfs 3e snede. Waarbij het verschil bij de eventuele 3e hooguit is dat er minder structuur in zit. (daar mikken we ook nooit op maar soms groeit het gewoon nog te hard na de 2e snede, voor de winter)
Eigenlijk hebben wij pas 1 keer hooi met een hoge suikerwaarde gehad.

Interessant! Daarom lijkt het mij dus zo nuttig om het een keer te testen, om te zien wat het effect is. Nadeel is dat ik niet zelf kan hooien en de hooiboer per keer komen betaal en het dan wel erg kostbare test wordt (en geloof niet dat ik hem zo gek krijg om elk uur een baan te maaien, dat apart te verwerken enz :') )

Daihyo

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 21:39

Daar ligt mijn hooi <3
Afbeelding

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 08:52

Homnomnom en dat ruikt ook zo lekker!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 09:57

Wij hebben het weer ' binnen'. 33 balen van 90cm van 1 ha.
We hebben erg weinig geschud/ gedraaid dit jaar en aan het gewicht van de balen te merken is het zelfs droger als waar ik op mikte.
Ach, scheelt in ieder geval de diesel :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 23:42

Kijk nou, we hadden bezoek vanavond <3

Wij hebben vanmiddag ook de opbrengst bekeken :))
Afbeelding

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-22 08:31

Daihyo schreef:
Kijk nou, we hadden bezoek vanavond <3
[ Video ]

Wij hebben vanmiddag ook de opbrengst bekeken :))
[ [url=m/oLtGAt.jpg]Afbeelding[/url] ]

En hoeveel is het geworden?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 13:44

Ir111 schreef:
Hier is ook gemaaid. Wij laten de loonwerker de baaltjes meenemen. We vinden onze grasmat nog niet geschikt voor hooi voor onze paarden (die het erg goed doen op arm hooi). Hopelijk volgend jaar, of het jaar erop beter. :)
<3

Dit vind ik nog wel even interessant. Waarom laat je het meenemen? Verwacht je dat het te rijk is?
Ik zit een beetje met hetzelfde punt namelijk.
Nu koop ik alleen geanalyseerde partijen.
Mijn perceel is 3 jaar geleden ingezaaid met een paardenmengsel. Maar ik zou het graag nog wat diverser zien. Nu is timothee heel dominant en erg grof.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 13:57

Wat ik laatst heb gelezen in een onderzoek is dat nieuw gezaaid gras meer eiwit en minder suiker bevat. Bemest en veel stikstof is minder suiker. Hoe vaker maaien hoe minder gras.

Wij gaan zo hooien

Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 14:46

Daar zou ik dus heel blij van worden. Ik vraag altijd naar een partij met veel eiwit en weinig suiker.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 14:52

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 15:37

Dankjewel.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 16:29

Ninx schreef:
Ir111 schreef:
Hier is ook gemaaid. Wij laten de loonwerker de baaltjes meenemen. We vinden onze grasmat nog niet geschikt voor hooi voor onze paarden (die het erg goed doen op arm hooi). Hopelijk volgend jaar, of het jaar erop beter. :)
<3

Dit vind ik nog wel even interessant. Waarom laat je het meenemen? Verwacht je dat het te rijk is?
Ik zit een beetje met hetzelfde punt namelijk.
Nu koop ik alleen geanalyseerde partijen.
Mijn perceel is 3 jaar geleden ingezaaid met een paardenmengsel. Maar ik zou het graag nog wat diverser zien. Nu is timothee heel dominant en erg grof.

Wij zijn (mbv een adviesburo) bezig met gericht weidebeheer om onze 'koeienweide' om te vormen naar een kruidenrijke/bloemrijke paardenweide die gezond is voor de paarden maar ook voor insecten en vogels. We zijn dit jaar gestart en met name in het eerste jaar is -door de maatregelen die we genomen hebben- de eerste snede hooi zeer rijk aan voedingstoffen, te rijk voor (onze) paarden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 16:32

Ir111 schreef:
Wij zijn (mbv een adviesburo) bezig met gericht weidebeheer om onze 'koeienweide' om te vormen naar een kruidenrijke/bloemrijke paardenweide die gezond is voor de paarden maar ook voor insecten en vogels. We zijn dit jaar gestart en met name in het eerste jaar is -door de maatregelen die we genomen hebben- de eerste snede hooi zeer rijk aan voedingstoffen, te rijk voor (onze) paarden.

Interessant zeg! Dank voor je toelichting! Kun je zeggen welk bureau dit is?

Ik wil, nu ik iets dichterbij woon, graag eens bij jullie koekeloeren. Zat je nou in de buurt van Emst?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 16:44

Vlakbij Eerbeek.

Adviesbureau Landerade. Ik zie nog geen resultaat (we zijn net begonnen :D ) maar we kregen een heel duidelijk en uitgebreid rapport met uitleg. Daarnaast een stappenplan. We mogen altijd appen/bellen etc als we vragen hebben. En dat waren er best veel de laatste tijd. Ik ben tevreden tot nu toe met wat we gekregen hebben.

Door het weidebeheer (bodembeheer) komen er voedingstoffen vrij waardoor de planten dus rijker zijn dan de jaren ervoor.

Ze geeft ook echt fijn advies hoe we moeten weiden (hoe lang laat je het gras worden, wanneer sluit je de wei etc). Allemaal dingen die ik wel ongeveer weet maar waar nu onderbouwing bij komt. Handig!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 16:49

Had 72 baaltjes van een kleine halve hectare

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 09:16

Toen ik aan het zoeken was naar info over het inrichten van een PP kwam ik op nog andere benamingen uit. Maar toen begon ik mij af te vragen of er geen verschil in zit? Want het lijkt mij dat een PP op bv 3.000m² en een op 30.000m² toch wel heel verschillend zijn.?

Als eerst hebben we de paddock paradise die mij eerder iets voor kleine oppervlaktes lijkt en dan kwam ik nog op track system, puur de paden volgens mij uit en equi habitat, dat lijkt mij dan eerder het natuurlijk houden van paarden?
Ik weet niet wat jullie hier allemaal over weten te vertellen.

Ik heb redelijk wat hectare grond waarin ik ook tracks gemaakt heb maar hier hebben ze het hele jaar door gras dus vind ik de benaming paddock paradise voor hier totaal niet een juiste benaming aangezien het hier ook zo groot is dat er zelfs gras in onze paddock staat.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 10:12

Dan zou het voor jou inderdaad meer equihabitat zijn. Geef het beestje een naam. Uiteindelijk gaat het erom dat je iets anders hebt dan het standaard weiland met 1 hek om het hele geheel en verder niks :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 10:20

Een track is simpelweg een pad waar de paarden op mogen lopen.

Een paddock paradise is een track gecombineerd met dingen als een heuvel en poel en langs de gehele track diverse kleine voerpunten.

Een Equihabitat is een paddock paradise waarbij ook aan de biodiversiteit wordt gedacht. Hierbij houd je dus rekening met welke soorten dieren en planten in het gebied voorkomen en hoe je het terrein in kunt richten om ook voor hen een plek te creëren. Vaak zijn deze Equihabitat veel afwisselender beplant en staan er bijvoorbeeld ook eetbare hagen waar de paarden van kunnen eten.

Uit jouw omschrijving tot nu toe haal ik dus alleen een weiland met track en zeker geen Equihabitat.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 10:38

Het lastige aan een andere manier van paarden houden vind ik dat sommige mensen zich behoorlijk extremistisch opstellen. Ik heb me op enig moment aangesloten bij verschillende Facebook groepen.

Bij de ene moest ik zelfs om toegang te krijgen aangeven dat ik mijn paarden niet ‘ophokte’. En daarmee bedoelden ze: in de nacht op stal. Met piepende banden ben ik ‘m weer gesmeerd. Wat een nare mentaliteit hebben die mensen (sorry voor mijn weinig genuanceerde mening daarover).

Het is de anti-bit, ijzer, box en dekenbrigade waar ik echt jeuk van krijg op een vervelende manier. Ik vind het bovendien super jammer, omdat in mijn beleving iedereen die voorstander is van een andere manier van paarden houden alleen maar toegejuicht moet worden.

Daarom heb ik toen een nieuwe groep voor inspiratie opgericht op Facebook en daarin is de sfeer (vind ik) veel prettiger en zonder vinger wijzen.

Ik heb mijn paarden nog steeds in de nacht op stal. En toch vind ik dat ik een paardenparadijs voor ze heb gecreëerd waar menig paard en paardenmens jaloers op zou zijn.

Voor mij gaat het erom dat mijn paarden gelukkig zijn en dat we samen kijken naar wat voor hen en voor mij prettig werkbaar is. Oh ja en in de loopweg hebben we ook voor de bijen, konijnen, fazanten, eenden, ganzen en honderden vogels een heerlijk habitat gemaakt. Iedereen geniet mee, zelfs de buren haha

Dus lang verhaal kort Skyla: plak er een naam op, het maakt (mij) niet uit. Het klinkt als een heerlijke plek!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 10:41

Ik lees het topic al een tijdje mee en wil me graag melden :) Sinds een paar maanden heb ik een deel van de ‘stalmanager’ taken over mogen nemen op ons PP :D Heel erg leuk, en toch ook nog wel wat werk en verantwoordelijkheid.

Het is destijds al heel gaaf opgezet, met verschillende tracks, weitjes, eetbare hagen, wilgen, overkapping, heuvel en een kuiltje waar we bij veel regen een poel in hebben. Helaas mag een echte niet, dus ik geniet maar meer van de zomerse foto’s van anderen :D

Ik heb wel ook meteen een praktische vraag. Onze paarden staan het grootste gedeelte van de tijd op het zand en je merkt nu met de droogte dat er na het mesten veel van de stukjes, of vlokjes mest achter blijven, zeker in de delen waar we nieuw zand hebben gekregen en dus wat zwaarder is. Hoe pakken jullie dit aan? Dit is echt van dat spul dat door de tanden van de vork heen valt telkens…

En om een idee te geven van ons plekje
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 10:42

Voor de duidelijkheid; ik heb niks tegen een weiland met track. Waar je voor kiest is altijd afhankelijk van allerlei factoren. Dus ik hang er geen waardeoordeel aan. Wel vind ik het heel prettig als de juiste termen gebruikt worden zodat we weten waar we het over hebben zonder altijd maar alles uit te hoeven schrijven.

Olympia, wat jij beschrijft heb ik inderdaad ook heel vaak meegemaakt en het is vreselijk irritant dat er zulke enorme gatekeepers zijn.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 10:44

Malenka
Ons domein is dik 12 hectare weiland en dan nog enkele hectare bos. Sommige weilanden hebben redelijk wat bomen en hagen in. Er ontspringen op het domein 2 waterbronnen die dan in beekjes over het domein lopen. We hebben open vlaktes maar ook stukken 'moeras'. Er groeit letterlijk alles en we maaien enkel, niet doodsproeien van planten. De track loopt op sommige stukken rond de weides maar soms ook ertussen, met een breedte van min 4 meter. We hebben ferme hellingen en dallen, vijvers... En zijn bezig met nog struiken en bomen bij te planten.
We hebben op ons domein, vossen, dassen, everzwijnen, reeën en edelherten, muskusratten, eenden, fazanten,... wonen.
Dat is iets meer uitleg over ons paarden paradijs. :D

Olympia
Ja dat heb ik ook al gemerkt. Hier staan de merries met veulen ook nog steeds op stal 's nachts en doe ik volgens sommige groepen ook nog dingen verkeerd, zoals granen voeren. Maar ben wel erg blij met hoe het hier nu is.
Maar vond het wat verwarrend die facebookgroepen met al die benamingen. Ik zei dat ik hier een PP heb maar ik stelde mij daar altijd kleinere stukjes grond bij voor. En een track system leek mij dan zo saai enkel maar een droog pad zonder verrijking. :+

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 10:51

Maar jij woont niet in Nederland denk ik Skyla?

Klinkt overigens heerlijk hoor!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 10:57

RianneH schreef:
Ik lees het topic al een tijdje mee en wil me graag melden :) Sinds een paar maanden heb ik een deel van de ‘stalmanager’ taken over mogen nemen op ons PP :D Heel erg leuk, en toch ook nog wel wat werk en verantwoordelijkheid.

Het is destijds al heel gaaf opgezet, met verschillende tracks, weitjes, eetbare hagen, wilgen, overkapping, heuvel en een kuiltje waar we bij veel regen een poel in hebben. Helaas mag een echte niet, dus ik geniet maar meer van de zomerse foto’s van anderen :D

Ik heb wel ook meteen een praktische vraag. Onze paarden staan het grootste gedeelte van de tijd op het zand en je merkt nu met de droogte dat er na het mesten veel van de stukjes, of vlokjes mest achter blijven, zeker in de delen waar we nieuw zand hebben gekregen en dus wat zwaarder is. Hoe pakken jullie dit aan? Dit is echt van dat spul dat door de tanden van de vork heen valt telkens…

En om een idee te geven van ons plekje
[ [url=m/uWLfWy.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/D7VfZt.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/dJt8Mg.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/PkdZe3.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/xf3UH2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik mest dan soms iets grover uit: met de mestboy ook de flintertjes wegschuiven. Er gaat dan helaas wel zand mee, maar schoon zand blijft beter droog dan vies zand en het droogt na regen ook sneller op. Een goede bladhark wil ook nog wel eens helpen, of na een regenbui de kuiltjes met viezigheid schoonschrapen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 11:05

Skyla, dat klinkt als een heerlijke plek. :)