pol013 schreef:Ethelate schreef:Op mijn vorige plek ook tijd hooi uit trailer gevoerd (kom er precies 2 grote 400kg balen in kwijt) en met de raampjes open en op mooie dagen deurtje en klep open, geen beschimmeld hooi gehad. Werkte beter dan alles elke dag onder zeil inpakken![]()
Het suiker gehalte in hooi vind ik heel interessant, niet alleen ondergrond en bemesting bepalen het, ook het tijdstip van maaien, eerste of tweede snede, hoeveelheid regen/zon dagen enz.. liefst zou ik in banen op verschillende momenten laten maaien om dan te kunnen gaan testen wat de verschillen zijn
Dat klopt in theorie wel. Maar ik vraag me af of dat ook nog zo veel verschil maakt als je gras goed heeft kunnen groeien (water + voedingsstoffen + groeifase). Want wij hebben heel vaak vergelijkbare suikerwaarden in alle snedes. Nou maaien we nooit in in de hele vroege ochtend (want dan is de melkveehouder die dat doet druk) maar middag tot avond.
En we merken ook niet dat er nou zo veel verschil zit tussen 1e, 2e of zelfs 3e snede. Waarbij het verschil bij de eventuele 3e hooguit is dat er minder structuur in zit. (daar mikken we ook nooit op maar soms groeit het gewoon nog te hard na de 2e snede, voor de winter)
Eigenlijk hebben wij pas 1 keer hooi met een hoge suikerwaarde gehad.
Interessant! Daarom lijkt het mij dus zo nuttig om het een keer te testen, om te zien wat het effect is. Nadeel is dat ik niet zelf kan hooien en de hooiboer per keer komen betaal en het dan wel erg kostbare test wordt (en geloof niet dat ik hem zo gek krijg om elk uur een baan te maaien, dat apart te verwerken enz