Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 22:44

Wij doen het af en toe zelf met een cultivator. Die heb ik voor 50 euro van facebook gehaald...

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 23:13

Loswerken hebben wij ook door een loonwerker laten doen. Met idd een soort van frees, zo'n pin met drie poten. Daarna wel weer (laten) slepen want bij ons was het een maan landschap geworden _/-\o_

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 23:54

Oef jeetje al lang niet hier gereageerd...
tijd gebrek eigenlijk ....
werk / paarden / katten en hond / verbouwen / paard beleren van een vriendin / spul restaureren / en geloof het of niet werk er bij zoeken...

bokt heb ik al een tijdje verwaarloosd. ..

Al heb ik wel een lichte noodkreet.
Monsters staan hier nu noodzakelijk op de bak en heb zelfs een kabel getrokken van de klok naar alleen de bak om er maar voor te zorgen dat er stroom op staat.
zit echt met mijn handen in het haar gezien de dames afgelopen nacht weer haast de halve omheining hebben gesloopt...
[VSW] Duurzaam draad voor weide en bak welk merk ??

Als jullie mij willen vergeven O:

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 10:47

Ik haak aan! Binnenkort een huisje met een lap grond van een hectare bij... Eindelijk een droom die in vervulling gaat, maar zit nog een beetje te worstelen met het hoe & wat en het concreet maken van een paddock paradise in mijn achtertuin die stevig genoeg is om mijn jong geweld binnen de lijntjes te houden. Daarom heb ik een topicje alvast geopend (zie verzorging, stal en weide) maar kom na een tip daar ook hier piepen.

Ik ben Neile en ik heb een jonge PRE-merrie. Het geheel zal te vinden zijn in Belgisch Limburg! :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 10:58

Ga ik hier nog even verder ;)

Ik zou vooral even kijken naar je paard, hoe deze omgaat met de omheining op de pensionstal (en hoe deze is).

Hier hebben de paarden al respect voor een schrikdraadje dat op de grond ligt dus onze omheining is simpel (palen en 2 draden). Een volledig houten hek zal voor ons dus, buiten dat het mooi staat, alleen maar geldverspilling zijn.
We weten uiteraard niet wat de toekomst brengt maar voor nu is dit voldoende (en er staat vaak nieteens stroom op)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 11:04

neile schreef:
Ik haak aan! Binnenkort een huisje met een lap grond van een hectare bij... Eindelijk een droom die in vervulling gaat, maar zit nog een beetje te worstelen met het hoe & wat en het concreet maken van een paddock paradise in mijn achtertuin die stevig genoeg is om mijn jong geweld binnen de lijntjes te houden. Daarom heb ik een topicje alvast geopend (zie verzorging, stal en weide) maar kom na een tip daar ook hier piepen.

Ik ben Neile en ik heb een jonge PRE-merrie. Het geheel zal te vinden zijn in Belgisch Limburg! :D

Leuk Neile. Ik heb ook een pp. 3 jonge ruinen, een oude ruin en een zure merrie. Blijven prima tussen de lijntjes. Moet wel zeggen, dat dat even geduurd heeft. In het begin wisten ze de weg nog niet zo goed en ging het met spelen of schrik wel eens mis en gingen ze door de draad. Maar daar hebben ze al jaren geen last meer van.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 11:08

Merk hier dat als ik een tijdje geen stroom op de draad zet ze toch wat brutaler worden naar de draad toe. Nu weer even de pang erop ~~}>
Heb de goedkoopste draad van de Kramer, doet het nog prima maar het hangt pas 2 jaar en ik vermoed dat het toch binnen 2 jaar wel vervangen met gaan worden.

Diva heeft de enorm vervelende gewoonte om (in tegenstelling tot haar moeder die braaf op het zand plast) de stal in te lopen, om te draaien en met haar voorbenen buiten de stal en haar achterbenen in de stal te gaan staan plassen. :x
Daar liggen stoeptegels dus ik snap de lol niet helemaal en het geeft nog een troep ook, iemand een ontmoedigingsideetje? :')

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 11:46

Palousaboy: ik ben haar nog aan het leren kennen, heb ze sinds november. We staan nog zeker een drietal maanden op onze huidige pensionstal, dus kan nog een tijdje observeren op een ander voor ik ze op mijn eigen lapje binnen moet houden. Maar heb al gemerkt dat ze weinig respect heeft voor een enkele houten omheining op borsthoogte als ze opgejaagd is en ze is ook al door de rekkers met poortgrepen (waar géén stroom op staat en dat weet ze) gegaan omdat ze geen zin meer had om in de piste te blijven. Dus ik voorzie dat ik minstens overal wel stroom op moet hebben staan OF ergens waar ze gewoon echt niet door kan. Tot nu toe heb ik ze nog niet zien springen, wél een pluspunt. :D
Anderzijds bij de fokker stond ze echt achter een miezerig draadje met momenten, waar ze flink achter bleef. Maar daar was ze ook wel in groep, nu staat ze naast een ander paard aangrenzend maar wel alleen. En nu krijgt ze flink wat brok bij, wat ze toen ook niet kreeg. Haar mindset is ook wel helemaal anders nu. Daar moeten we nog een beetje aan werken!

Fabster: en heb jij ook vanaf dag 1 de volledige paddock ingericht? Ik twijfel nog tussen eerst de grote omheining te zetten en ze daar al op te zetten zodanig dat ze het gehele stuk al kent, net omdat je eigenlijk een wirwar aan gangen hebt waar ze al eens makkelijk door kunnen gaan. Goed idee of toch niet?
Azmay: vettige Diva, spettert dat niet? Veel paarden zoeken net een mul plekje op zodanig dat het niet zou spetteren. Wat gek!

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 11:51

Neile, veel plezier met de paardjes straks aan huis, advies mbt PP heb ik niet, heb die van mijn gewoon overdag op wei en 's nachts op stal.

Een van mijn ruinen plast ook gewoon overal, beton, op de trailer :(, stal, wei. Het maakt hem niet uit. Om spetteren maakt hij zich ook niet druk volgens mij...
Azmay lijkt mij idd een bende geven maar hoe je dat opgelost krijgt weet ik ook niet. Ikzelf heb er niet zoveel last van.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 12:11

Wij hebben ook een PP; we hebben een pad langs de rand van het perceel lopen. Toen ze net op dit stuk kwamen, zijn we begonnen met één zijde van de track geven, na een paar dagen de bocht om en een stukje verder en zo elke paar dagen een stuk track erbij. We wilden niet dat ze zouden gaan panieken als er eentje aan de ene kant staat en de rest aan de andere kant. Dat is aardig gelukt, op één keer na: ik vermoed dat de kwpn'er niet meer op tijd kon remmen, nog probeerde te springen, maar toch de bovenste draad meenam. Zij stond toen op een afgesloten stuk track en de rest niet. Ze durfde niet meer terug en de rest is gewoon rond gaan wandelen. Toen was ze wel in paniek en had ze de boel flink omgeploegd. Is daarna ook nooit meer gebeurd.
Wat we nog wel hebben: onze paddock komt op de track uit. In de zomer moeten ze dan het perceel oversteken, langs de bosrand wandelen en dan weer het perceel oversteken om bij de voorste wei te komen. Maar zodra je de voorste wei in gaat, ben je ook uit het zicht. Dat levert nog wel eens wat verwarring op, want ze zijn elkaar dan even kwijt (hinnik hinnik); inmiddels weten ze meestal goed waar ze heen moeten om elkaar weer te vinden.

Onze buitenomheining is overigens vier laags; twee of drie koorden en één of twee draden (ligt eraan op welk stuk je staat). De draden geven erg goed stroom door.
De binnenomheiningen zijn van bruin lint (2 cm breed) en het afzetten van de strookbegrazing doen we met wit lint (2 cm breed).

Heb je al een indeling van je perceel bedacht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 13:07

Hoi iedereen, en sorry dat ik dit topic zo binnen kom vallen!

Paarden aan huis, dat is ook mijn droom. Ik heb ze een tijdje bij een kennis gehad waar ik alles zelf moest doen. Nu al weer twee jaar bij een pensionstal, maar eerlijk is eerlijk, er is altijd wat en het liefst zou ik zelf de controle weer hebben.

Ik ben 21 en heb geen vriend. Huur nu een klein huisje. Ik heb laatst voor de gein eens gekeken hoeveel hypotheek ik zou kunnen krijgen. In ieder geval niet genoeg om een huis met land te kopen :+

Ik ben daarom erg nieuwsgierig hoe jullie aan jullie paradijsjes zijn gekomen. Hebben jullie een huis met land gekocht of huren jullie? Alleen of met partner? Heb ik een onrealistische droom? :o

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 13:09

Amy schreef:

Paarden aan huis, dat is ook mijn droom. Ik heb ze een tijdje bij een kennis gehad waar ik alles zelf moest doen. Nu al weer twee jaar bij een pensionstal, maar eerlijk is eerlijk, er is altijd wat en het liefst zou ik zelf de controle weer hebben.

Ik ben 21 en heb geen vriend. Huur nu een klein huisje. Ik heb laatst voor de gein eens gekeken hoeveel hypotheek ik zou kunnen krijgen. In ieder geval niet genoeg om een huis met land te kopen :+

Ik ben daarom erg nieuwsgierig hoe jullie aan jullie paradijsjes zijn gekomen. Hebben jullie een huis met land gekocht of huren jullie? Alleen of met partner? Heb ik een onrealistische droom? :o

Partner heeft een fulltime baan die niet enorm veel verdiend, ik zit thuis zonder uitkering oid.
Hadden nooit de paarden aan huis kunnen hebben (hooguit een appartementje :P ) als we niet het huis van de opa en oma van mijn vriend hadden kunnen kopen en daar nog een stukje grond bij hadden gekregen.
Soms kan het raar lopen, geef de moed niet op ;)

Zoals ik nu de paarden heb is verre van ideaal, maar dat is een pension ook zelden

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 13:38

Amy schreef:

Alleen krijg ik net een klein rijtjeshuis, samen zou het net haalbaar zijn om huis met grond te kopen, dan is 3 ton haalbaar en alle kosten koper moet vanaf 18 uit eigen zak komen. Wij hebben helaas wat loze beloftes en pech gehad en het kopen van woning met grond opgegeven nu. Ik pacht een stuk grond vlak bij huis. Hoeveek ged je nodig hebt om woning met grond te kopen is ook nog eens per provincie ontzettend verschillend

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 13:41

neile schreef:

Welkom en gefelicteerd. Ook een PRE en ook uit het Zuiden, wat leuk
Ik heb geen PP maar als draad buitenom schapengaas met 4 rijen stroomdraden ervoor en tussen de paddock bak en wei 5 draden aangezien de shet eronderdoor gaat en de pre eroverheen ging.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 14:02

Wij hebben dit voorjaar een huis met een stukje grond gekocht. Zijn tweeverdieners die beide 32 uur per week werken. Ik doe daarnaast nog wat freelancewerk, maar dat hebben we niet mee laten tellen. We hebben geen megahuis en ook geen megastuk grond, maar we zijn er tevreden mee. Natuurlijk zou ik wel dingen anders willen, maar als ik zie hoe relaxed mijn oudste paard hier is (terwijl hij op welke pensionstal dan ook altijd een vaatje buskruit was), heb ik weinig te klagen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 14:32

Neile, ik heb eerst de hele pp laten maken vóórdat de paarden hierheen zijn verhuisd. Aangezien mijn paarden overal vandaan kwamen, kende ze elkaar niet. Heb ze zo bij elkaar gezet. Voordeel van de pp is dan dat ze altijd weg kunnen. Doodlopende stukken moet je dus wel vermijden. En zeker bij de drinkplaats meerdere aanlooproutes (en vluchtroutes dus), omdat de leidende ruin de waterbak ging blokkeren. Ik heb wel gewoon een rechthoekig stuk, dus ze konden elkaar altijd zien. Maar ze konden dus ook bewust heel ver van elkaar eten. Naderhandnog wel dingen aangepast (extra schuilstal, loswerkring erbij, extra pad door het midden, ‘eiland’ met bomen, etc) maar het eerste idee is het uitgangspunt gebleven. Had in het begin nog een shet en de belg lopen. Dus heb 5 draden. De shet is inmiddels overleden, dus de onderste draad is niet merr noodzakelijk. Wel gehad dat de buurman zijn racefiets ging schoonspuiten, waar de paarden zo van schrokken dat ze op een rennen gingen. En de belg kon de bicht niet meer maken en liep dus de hele loswerkring eruit... :') . En zo zijn er meer akkefietjes geweest. Maar inmiddels zijn de jonge telgen allemaal (min of meer) volwassen, weten ze waar de paden lopen, dus al heel lang niks meer kapot gemaakt.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 15:19

Wij hebben ook maar een klein huisje hoor, maar dat maakt me niets uit. We zijn bezig met een stukje grond te kopen, maar dat wil tot nu toe nog niet echt vlotten... tegenpartij werkt niet mee... doet moeilijk... Zucht...
Manlief is werkt en ik ben huismoeder, regel het huishouden, de kinderen en de beesten.

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 15:28

Amy schreef:

Ik ben nog een stuk jonger dan de meesten hier (gok ik :P), studeer en woon nog bij mijn ouders. Zij hebben ons mooie huis een paar jaar geleden gekocht zonder de intentie om de paarden bij huis te nemen, maar toen we geen keus meer hadden moesten we als de sodemieter beginnen met bouwen. :’)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 15:31

Amy schreef:

Niet onrealistisch, wel verdomd moeilijk. Er zijn er hier in het topic geloof ik 2 incl. Mijzelf die het zonder partner en kopen hebben gedaan. Het is een genot om je paarden aan huis te hebben, maar een illusie als je denkt goedkoper uit te zijn.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 15:39

Amy schreef:

Tja, het is mij uiteindelijk gelukt, maar dat betekende jaren van hard werken (eerst studeren, daarna flink aan carrière werken), genoegen nemen met minder, sparen.... en natuurlijk een man die mijn dromen deelde. Nou ja, hij heeft niks met paarden, maar woont graag buitenaf en gunt het mij wel :j
Wij hebben ook geen kinderen, bewuste keus :j
Maar wel twee paarden, een kat, een mooi huis en een super plek voor de paarden.

@Neile: welkom! Hier geen pp :n Wat is de reden dat je dat wilt?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 15:40

Ook hier is het hard knokken, maar het lukt ons wel. We moeten van 1 loon een heel gezin met 2 kinderen, 2 paarden, een hond en 3 katten onderhouden. Het is ontzettend moeilijk, en alles wat je uit geeft moeten we 3 keer over nadenken, maar ondanks dat wonen we toch buiten af met de paarden aan huis. En kunnen de kinderen buiten opgroeien en tussen de dieren.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 18:01

Hier was het ook heel lang een droom... Ben heel bewust gaan leren voor een goed betalende baan, die heb ik 3 jaar geleden ook gekregen. Nu werk ik fulltime (3×12 uur) in het ziekenhuis op de intensive care, en werk ik 1 of 2 dagen nog als verpleegkundige in de gevangenis. Mijn man werkt 40 uur in constructie.
Hierdoor hebben wij vorig jaar onze 2.5 hectare met (lelijk, oud) huis kunnen kopen! Zijn het nu druk aan het opknappen... omheining nu is koord met T-posts, die we een voor een vervangen door houten palen. Als alle palen staan komen er houten planken tegen aan.

Daarna komt ook hier een track, aangesloten op de paddock. Het is hier nat in de winter, dus dan wil ik niet dat ze het gras kapot lopen, en een vierkante paddock is zo saai. Straks kunnen ze lekker een rondje om het terrein lopen.

Wij hadden hier 6 paarden op, inmiddels nog 4, en aan het proberen om er 2 van te maken zodat we genoeg gras hebben :)

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 18:10

Ik heb ze niet echt aan huis maar doe wel alles zelf.
Laatst bijgewerkt door Bnet op 06-05-24 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 19:03

Hier boos!

75 pakken hooi gekocht.
25 zijn goed
50 zijn heel wisselend van kwaliteit en natheid.
Eindelijk vandaag de hooiboer bij de wei. Nadat ik genegeerd werd dat het hooi slecht was.
Zegt hij nu steeds opnieuw: prima hooi. Niks mis mee. Ik voer het ook.
Ik herhaal. Het is niet droog zoals afgesproken.
Hij blijft herhalen dat er niks mis is en ik het maar gewoon moet opvoeren. Ik weer dat hij het dan maar ophaalt en zelf voert. Ruilen tegen droog hooi of geld terug.
Nee...hij laat me ermee zitten.

Kan me daar zo kwaad over maken.
2e man die me opscheept met hooi dat niet is zoals afgesproken.
En vooral die smile er dan bij en schouders ophalen. Zo van ja jouw probleem. Ik heb mijn geld gehad.
We hadden duidelijke afspraken.
De 25 thuis zijn prima. Die andere 50 niet.

De belgische hooiboer van het jaar ervoor. Ben ik al vanaf maart mee bezig. Had steeds geen tijd. Eind november eindelijk afgesproken dat hij de pakken kwam ophalen en dan nieuwe of geld terug. Sterfgeval in de familie. Goed begrip voor. Inmiddels december bijna om. Bel hem, sms, spreek voicemail in. Niks.

En ben nu zooooo boos.
Lijkt wel of ik op mijn voorhoofd heb staan. "Ik ben lief, bedonder mij maar."
Ben dus echt helemaal klaar ermee en wil dit niet meer pikken.
Elke keer goed vertrouwen en dan weer de dupe worden. Paar duizend euro. Geen tientjes.

Mooie kerst. Eens kijken wat de advocaat gaat kosten....

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 19:04

Chasey als je ervoor moet knokken is het extra mooi als het lukt!