Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

kristelhans

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:20

Heerlijke foto's Shirley!

En ik meng me niet in de containerdiscussie maar ik vind ook dat je erg netjes reageert Ennasil. :j Chapeau voor het je niet gek laten maken!

Heerlijk gereden met Viool, ik ben mijn westernbasis aan het afstoffen en dit lijkt veel beter bij Viool te passen dan 'gewoon dressuur'. Was weer geinspireerd door mijn zadel. Toch maar wel even een kleinere fork kopen om te testen, soms lijkt het of het zadel een fractie naar voren helt maar kan het niet goed voelen. :+

Aan de ene Lisa, welkom terug.

Aan de andere Lisa, hoe is het scheren gegaan? En het wassen? En vandaag begonnen met je nieuwe baan toch? Spannend!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:23

Wat een heerlijke foto's en wat een lekker zonnetje vandaag :):)

fabster ik heb hetzelfde, vrees dat ik de WE gauw beu ben, eigenlijk vind ik alleen de speedtrail leuk.
Dat heb ik met TREC ook, ik vind de trail leuk maar dat gepuzzle met landkaarten en tempo rijden, vind ik geen zak aan.

Daarom ben ik weg van extreme trail of mountain trail. :j

Ben vandaag begonnen met een trainingprogrammaatje wat iemand op bokt had gezet.
Ik denk voor buikspieren enzo maar het is een begin.
Probleem blijft natuurlijk dat ik voorzichtig moet zijn met mijn linkerbeen(heb er sinds een kleine week weer behoorlijk wat pijn aan maar ga mooi niet naar de arts) dus veel toestellen op de sportschool kan ik toch niet gebruiken.
Was begonnen met Tika te wandelen maar daar ben ik nu ook even mee gestopt, eerst dat been weer pijnvrij.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:30

Wat een heerlijk gezicht. Je gaat er zelf bijna van wegdoezelen. <3

Bedankt nog voor de tips van gister! Heb heerlijk gereden. Beetje oefeningetjes gedaan hier en daar en dat ging best lekker.
Ik had wel wel het idee dat het zadel iets verder naar achter lag als normaal. Ik zag in ieder geval meer schouderpartij? Maar ik moet ook zeggen dat ik het gevoel had wat steviger te zitten. Kan dat verschil maken? Het zadel een beetje verder naar achter dat je dan steviger zit?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:37

Tinky12 schreef:
Iemand mijn slaap gezien?Ben hem kwijt -O-

Ja bij de paarden van Sure_lee :P

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:39

abby zadel moet achter de schouder liggen en als het daar eerst niet lag , zal het nu inderdaad prettiger en stabieler liggen.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:50

spatter schreef:
abby zadel moet achter de schouder liggen en als het daar eerst niet lag , zal het nu inderdaad prettiger en stabieler liggen.

Voel met af en toe zo blonT :o? :+
Was echt aan het kijken. Ligt hij nu wel goed? Niet te ver naar voren, niet te ver naar achter. Maar ik merkte echt dat ik stabieler zat.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:52

Tinky12 schreef:
Hier blijf mooi geen draad open richting gras...ik hoef er niet op te rekenen dat ze er af gaan...ja hooguit voor slokje water :+

Met dit weer zelfs niet voor een slokje water, het gras is nat genoeg voor ze :+ . Wij hadden vorige week ook een dagje de stroom niet opgezet, en de paarden hebben daar heerlijk van geprofiteerd, uitgebroken naar de wei en zich helemaal rond gegeten.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:53

meggiemeg schreef:
Tinky12 schreef:

_O-

Wat leuk Kristel dat je met Viool op de westerntour gaat.

Verder ook mensen lekker aan het rijden lees ik. Heelijk hoor.
Rustig aan meet je been hoor Spatter :(:)

Ik wil op zich ook nog wel wat gaan doen. TREC, WE of endurance. Ik denk dat ik het eerst allemaal maar eens moet gaan proberen haha :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 13:06

meggiemeg schreef:
Tinky12 schreef:

_O-

Mag ik hem dan nu terug -O-

Sure_lee heerlijk foto's...die van mij kunnen ook zo ongegeneerd uitgesmeerd liggen snurken :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 13:37

We gaan naar Tromsø. Is erg niord in Noorwegen en binnen de poolcirkel. Schijnt dat dat een goeie plek is om het noorderlicht te zien. Dus dat hoop ik maar. We Ijn daar maar 5 dagen.

Net even geoefend met WE parcours. Met de jonkies aan de hand, met Caj even snel erop zonder zadel. Ik was benieuwd wat er wel al op zit en wat nog niet. Alles wel nog in stap en draf hoor. Haar galop is niet goed bevestigd nog. Natuurlijk kan ze wel galopperen, maar als ik haar aanzet in de rechtergalop, vindt ze dat lastig. Dus die sloeg ik vandaag nog even over. Nou, slalommetjes keurig, 8en om de tonnen keurig. Sprongetje, nou vooruit (ziet ze het nut niet zo van in :D ), L ging vooruit goed, achteruit kan wat oefening gebruiken nig, maar viel me niet tegen voor een eerste x. En dan het zijwaards..... _O- Nou, dat vond ze dus echt volkomen belachelijk! Wat móét je van me! -:(- ; bijten in mijn benen, achteruit, vooruit, geen idee van opzij. := Het is wel gelukt. Na niet al te lang ook nog. Dus viel mee. Maar Caj was echt pislink van dat gezeur _O- Uiteraard goed beloond voor 2 stapjes en daarna meteen gestopt. Daar zit dus nog wel een oefenpuntje. :D

Daarna de bak open gegooid en ja, dan moet iedereen get tóch even van dichtbij bekijken, natuurlijk:

Afbeelding

Afbeelding

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 14:33

Mazzel dat de bak droog was. Hier alles nog heeeel erg nat en water plassen. Jammer!

Leuk die paardjes aan het chillen. Mooi grasstuk hebben ze.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 14:38

Hier ook wel wat plassen, hoor. Maar kan er best iets in doen.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 14:42

Anke schreef:
Mazzel dat de bak droog was. Hier alles nog heeeel erg nat en water plassen. Jammer!

Leuk die paardjes aan het chillen. Mooi grasstuk hebben ze.

Ja lief he... ik blijf er steeds naar kijken. lekker ontspannen.
Thanks, dat is de winterwei. Die mogen ze mooi stuk lopen. Van het voorjaar krijgen ze weer een ander stuk. dan kan dit stuk weer aangroeien. Dat is ietsjes kleiner. Maar nog steeds groot genoeg om lekker de benen te strekken met z'n viertjes.

Ik wil ook een bak! Maar ja, dan moeten we die wel aan leggen... en we zijn nog zo druk met het verbouwen van het huis en de tuin -O-

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:08

Ik heb 2 jonge dieren gekozen (1 van 3 maanden, bleef nog wel tot 10 maanden bij moeders - Barock Pinto-, ander was 10 maanden, Belg). De Belg was qua karakter alles wat ik wou, maar is er 1 van 12 ambachten, 13 ongelukken. Altijd wat met dat beest; darmen stuk, maag stuk, hoefkraakbeen stuk, knie stuk....

De barock Pinto is qua gezondheid ok, maar qua karakter alles wat ik niet wou. Stresskip is het (vandaar uit ook af en toe problemen met de maag, maar wel inder controle te houden).

De ouderdieren van beide paarden zijn bekend en bij navraag mankeren die natuurlijk nooit wat en zijn altijd braaf. Moeder van de BP heeft bij mij op pensionstal gestaan. Zo ben ik ook aan het veulen gekomen. Ken hem vanaf dag 1. Heb moeder tijd bijgereden. Vader is een fries die het leuk doet in de dressuur. Tja, nou heb ik geen grweldige hand van kiezen, maar met zelf iets fokken gaat het vast niet veel slechter.... _O-

Ben trouwens gek op allemaal hoor en ik geef nooit zomaar op. Dus we komen er wel. Maar om nou te zeggen dat je dat zo makkelijker kan kiezen.... Tja. Als ik zelf een veulen zou fokken bij Caj, weet ik in ieder geval wat voor vlees ik in de kuip heb met moeder. De vader die ik had uitgekozen, is volgens mij ook zo n type. Is gek op dingen pakken met zijn tandjes (zo'n bal enzo), dus wat dat betreft zou ik dus een bonte fjord krijgen (vader homozygoot bont), die gek is op happen :D . Kan ik hebben.... :j

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:10

Jaloers op iedereen die lekker met de paarden aan het spelen is! Ben braaf aan het werk. En moet vanavond naar de sportschool maar heb nu al geen zin. Ga liever met de paardjes spelen.

Trailercombi is gaaf geworden!! Wil ik ook, maar dan niet zelf opknappen. Is niet goed voor de verkeersveiligheid.

Paard alleen en containerstallen is genoeg over gezegd en daar kan ik me alleen maar bij aansluiten.

Lieve slapende paarden!

Veel plezier in Noorwegen! Wil het noorderlicht graag een keer zien maar ik hou niet zo van kou. IJsland vond ik ook gaaf, trektocht met de paarden gemaakt. In noorwegen niet maar heb ook wel eens in maart in Zweden gereden. Sindsdien vind ik rijden in de sneeuw nog veel gaver dan rijden op het strand.

Vieze beestjes doe ik niet aan. Moeten allemaal wegwezen.

Ga nu weer braaf werken.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:38

Hier net een gigantische hagel en sneeuw bui, paardjes staan zielig onder het afdak dus effe niks met de paarden.

Ik kan vrij gemakkelijk zien wat voor karakter een veulen heeft, beetje bestuderen in de wei en bij de moeder, maar vaak ook hoe het zich gedraagd naar mij, is wel genoeg.
En mocht uiteindelijk blijken dat het minder klikt, dan maak ik het zadelmak, rij er mee buiten, maak het verkeersmak, neem het mee naar een paar wedstrijdjes en verkoop het dan.
Dan hebben ze in ieder geval een goede basis waar ze altijd op terug kunnen vallen, wat ze ook nog gaan meemaken in hun leven, de eerste 4/5 jaar zijn goed geweest.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:44

Dat is inderdaad een mooie basis die je ze meegeeft spatter. Daar zullen toekomstige eigenaren erg blij mee zijn.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:45

Spatter, dat klinkt simpel. Misschien moet ik jou eens inhuren voor mijn BP. Zadelmak is ie wel. Verkeersmak ook. Maar nu nog naar buiten zonder je nek te breken :D .

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:49

[***], hoe ging het gesprek met de directeur?

Mensen die liever een jong dier kopen ipv fokken, omdat ze dan meer kunnen kiezen. Is dat zo? Ja, geslacht inderdaad, maar de rest kan je met fokkerij ook een boel kiezen adhv de ouderdieren en eerdere nafok. En daar gaan veel mensen de fout in helaas. Mijn jonkie is absoluut alles wat ik had verwacht :) (behalve de kleur vd staart) En een band met jong dier wat na afspenen bij je komt valt qua band absoluut niet te vergelijken met een die je zelf uit het vlies hebt gehaald, sorry :o

Kvulden, zeker een combinatie waar je trots op mag zijn!!

Hoe oud is karev? Wie weet als spat vergroeid is dat een dracht best mogelijk is?
Vriendin van me had een Tinker en tijdens de dracht had zij juist geen last van haar kapotte lijf. Wanneer veulen geboren was, was ze gelijk weer slechter. Deze mensen hadden een kleinschalige fokkerij en dekten haar zo snel mogelijk opnieuw. Na een paar jaar werd de situatie echt schrijnend en besloten ze haar in te laten slapen als veulen oud genoeg was. Maar ze was zo slecht dat leeg laten voor 4 - 5 maanden echt niet ging, dus wel weer gedekt. Toen veulen 3 mndn oud was, was er twijfel of inslapen echt nodig was, merrie was zo fit. Twee weken later sloeg ze als blad aan de boom om. Laten scannen, bleek ze haar vruchtje kwijt en is ze alsnog naar de eeuwige groene weides gegaan.

:oo Whoops, dat is een bizar verhaal op fb spatter. Sommige mensen zijn echt ziek.

Dat is balen meggiemeg! Altijd op dezelfde tijd gaan wandelen, kan je precies achterhalen wanneer de boswachter er is ;)

Interessante reading, met een fijne uitkomst :)

Twee of drie paarden maakt absoluut veel verschil wbt kudde. Mijn ervaring is dat 2 vaak wel echt jut en jul zijn en met 3 is er toch meer een rangorde. Ik heb paarden met 2 zien komen en bij samenvoegen met meer echt naar elkaar anders zien worden maar ook paarden met meer zien komen en toen er 2 over bleven echt jut en jul zien worden. Ik heb er nu dus 3, straks dus nog twee. Die twee zijn nu hoogste en laagste in rang dus ben benieuwd hoe dat vormt. Ook omdat de jongste, de dominante, nog nooit is verhuisd, de oudste heeft wat meer levenservaring/veranderingen mee gemaakt. Dus eens zien wie er dan het voortouw gaat nemen.

Bij Tinkers begint mijt in de sokken en kan op den duur omhoog kruipen, zeker in dikke veulenvacht. DA vragen om afkrabsel en bij vinden van mijt vragen om neocidol.

Lisa, ik spoot bij luis paard ook in met veerust, zeker in/onder de manenkam.

Welkom terug Lisa!

Klinkt als toffe vakantie in het vooruitzicht Fabster!

Hihi Sure_Lee, hier staan de paarden ook meer op de weide, terwijl ze daar altijd al konden komen. Hooi blijft langer liggen. Misschien lengen vd dagen? De eerste begint ook alweer te verharen! Heerlijke foto's! Bij mij een vergelijkbare grasmat.

Kvulden, beestjes is ook weerstand afhankelijk. Plus dat rosie haar vacht veel dikker is. Wat dat betreft is eerste winter van een paard een rotperiode.

Kristelhans wat voor fork zoek je?

WE heb ik nog nooit wat mee gedaan, ziet er op filmpjes erg geinig uit! Beetje TREC parcour in hogere versnelling?

Hier Bo en Kyra allebei in de bak gereden, ging heerlijk, we hadden een goede dag vandaag. Daarna met de jongste gespeeld en haar manen gevlochten (wat een bos voor 1,5 jaar!). Dikke aap is dat dier ook, ohw ohw ohw. Hoop dat het ooit goed komt, zal wel, want Kyra is ook normaal geworden :')

Afbeelding

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:01

Dat ziet eruit als een heerlijk ochtend tukje zo in het zonnetje, Sure_lee!

Fijn dat je lekker gereden hebt kristelhans!

AbbyBlues: Kan, als het zadel goed op de rug ligt en goed past, ligt deze normaal wel het stevigst. Het zadel hoort inderdaad niet op de schouder te liggen.

Leuke foto's Fabster en Caily!

Hier is de bak wat natter, binnenkort willen we de drainage gaan doorspuiten. Als het weer dat een beetje toelaat, want volgens mijn vader word je doorweekt van die klus :P Dat is dan wel weer een voordeel van aan huis, je stapt zo onder de douche erna.

Net hier ook knetterharde hagel gehad. En uiteraard was dat ook precies net nadat ik naar buiten was gestapt om de paarden te gaan doen :P

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:11

Rangorde is hier verdeeld...Beer is overal de baas,behalve in de schuilstal.Dat is Fax' koninkrijk...vraag mij niet hoe of waarom.Er loopt ergens een lijn en als je naar de paarden kijkt dan zie je ook echt dat de rangorde direct omslaat.

Er is geen gevecht voor nodig...het is "gewoon"zo en iedereen accepteerd dat.

Kjarni is de laagste in rang en eigenlijk een beetje "het kleine broertje" mag alles van iedereen.Jatten uit voerbakken en hooinetten...echt,hij jat de wortel nog uit Beer z'n waffel als hij de kans krijgt _O- en ze laten het toe.

Zal wel :roll:

Fabster...mijn nichtje woont in Noorwegen :) Veel plezier.
Hopelijk is er Noordelicht,dat is zo enorm bijzonder,moet je een keer in je leven gezien hebben :j

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:12

Caily onze eigen boswachter die vlakbij woont doet niet moeilijk, dit is een andere, ze zitten met zijn 3-en in het gebied hier, wanneer je welke treft weet je natuurlijk maar nooit.Deze waarschuwt nog, de andere een oudere man deelt direct een bekeuring uit. Liep gister niet op mijn gemak moet ik zeggen. Zie wel overal verse bandensporen dus ze zijn erg aktief op het moment hier in het bos, ga denk ik maar even met de honden een poosje met de auto naar Kootwijk, ben ik zo is ook vlakbij en daar mogen ze wel los.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:13

caily fokken is gokken!
Het wil helemaal niet zeggen dat omdat de ouder dieren super zijn, de kinderen dat ook allemaal worden.
Als het zo simpel was dan fokte iedereen kampioenen.

Natuurlijk begrijp ik dat de band die je hebt bij een veulen waar je bij was bij de geboorte anders is als dat je het veulen wat maanden later krijgt.
Nou beviel ons Atje altijd als we er net even niet waren dus daar ben ik ook nooit bij geweest en kan niet zeggen dat de band met zo'n jong steltending nu meer was voor mij maar dat komt misschien omdat ik al zoveel geboortes heb meegemaakt bij dieren, dat dat voor mij misschien wat anders is.

Nee, ik vind het juist zo leuk om een jonkie te kopen in vorm en kleur die ik graag zie, met het karakter wat ik leuk vind en daar mee aan de slag te gaan.
Ik hou ook wel van de apartere karakters, niet gemakkelijkste in de regel en de braven verkoop ik dus al blijkt dan soms dat ze bij mij super braaf waren en bij de volgende eigenaar ze toch wat testen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:54

Ik hou ook van karakters. Sjaak is hierin mijn grootste leermeester. :o

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:15

Bij mij een 3 paards “kudde” en ik merk ook zeker wel verschil tov 2, maar nog leuker is meer. Maar ja, dat vind mijn vriend niet nog leuker en heb ik ook helemaal geen tijd voor :+
Laagst in rang is sowieso de jongste. Van de andere 2 was Ordeal altijd hoogst in rang maar dat begint een beetje te verschuiven naar valse oude Shadira :P

Ik ga mijn bak zo even slepen, hij is mooi droog nu. Het is dat er komend weekend weer flink regent wordt voorspelt anders had ik mijn drainage dichtgezet omdat hij niet droger dan dit hoeft te worden.