Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 08:39

Balen ergens koel en donker neerleggen, dat scheelt. Maar met grote wordt dat wat lastig :=

Ik heb mijn voorraad voordroog weer binnen *\o/*
Afbeelding

37 pakjes uit de trailer gesleept en opgestapeld. Nu kom ik de winter wel weer door. Ik voer maar twee plakjes op een dag, dus gebruik maar ongeveer een pak per week. De rest vul ik aan met hooi.

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 08:52

@Daan: dat is idd een nadeel van 'plastic' hooi.
Ik merk het nu ook aan de wortels; die hou ik echt geen week meer goed.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 09:11

Zo zo iedereen heeft 't weer binnen. Wij zijn afgelopen maandag mijn schoonmoeder wezen helpen. iets van 120 baaltjes geloof ik, zo van 't land, 2 keer met de tandemasser gereden. Zij kan er weer even tegenaan zeg maar. :=

Ik ben met mijn vriend gister bij een weitje wezen kijken dat te huur is. 10 minuten fietsen van huis af. Er is stroom, stromend water, schuilstal, zadelkamer, hooizolder, en omdat die man boer is doet hij kunstmest zaaien. Ook al een stuk verharding aanwezig, omheining is in orde. Ik denk dat we 't gaan doen. :j

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 09:18

Ik ook even een hooivraagje..

Wat zou een goede prijs zijn voor kleine pakjes hooi (600stuks in totaal) die we zelf van het veld moeten halen..

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 09:27

2,50 euro per baaltje?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 09:42

Mijn schoonmoeder betaald geloof ik 3,50 per baaltje. Die staan dan op een kar op het land. Maar gezien de hoeveelheid die je in 1 keer afneemt zou je denk ik wel lager kunnen proberen ja.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 09:44

Klinkt goed Gipsy!

Gisterenavond ook 13 kleine baaltjes droog hooi binnengehaald; binnenkort nog een weitje van mezelf maaien en dan zit het er weer op voor dit jaar. Moeten we misschien nog een 150 tal balen bijkopen denk ik om de winter door te komen.

Kleine droge hooibaaltjes zo van het land zou ik bij ons in de streek max. 2 euro voor betalen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 09:49

Klinkt goed gypsy, hoeveel land is het?

Kirr, beetje afhankelijk van de regio, maar de prijzen liggen gemiddeld tussen de €90 en €120 per 1000 kilo.
€2 tot €2,50 is dus een aardige prijs voor balen van tussen de 20 en 25 kilo.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:13

Het is een halve hectare, dus een paard en een pony moeten daar wel behoorlijk mee toe kunnen. Het schijnt in de winter ook nog wel af en toe droog genoeg te zijn.

Het enigste waar ik nog mee zit, en wat ik nog niet besproken heb, is dat er nu ong 160 m2 verharding is en dat ik in de winter liever minimaal 400 m2 heb. Anders vind ik het in de winter wat sneu worden. Ik moet nog even kijken of ik er zand bij mag storten. Maar als dat mag ga ik het wel doen. :j

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:19

Heb de advertenties voor hooi in de gaten gehouden. Wat had ik graag direct van het land willen kopen! Stond er voor 2,50 per baaltje op en ik kom eerder in de buurt van het dubbele. Maar helaas, te weinig opslagruimte…

Ik betaal 4,25 per baaltje en dan komt er nog transport bij. Via mijn voerhandel zelfs 6 euro per klein baaltje weidehooi. Heb nu 50 baaltjes kunnen krijgen voor 3,75 euro, omdat het nog van vorig jaar was, maar daar ben ik zo doorheen. Hoop eigenlijk voor de winter ook iets te vinden voor die prijs. Ophalen met trailer is ook prima, als het in de buurt is.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:30

Voor die prijs kun je het bijna hier halen.. Hier betaalde ik de laatste keer €50 voor 1000 kilo ongeveer. Maar dat waren wel grote balen.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:53

6 euro voor een klein baaltje?? Wow da's pokkeduur! Tel dat eens uit op een maand... -O-

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:53

kvulden schreef:
Citaat:
Hebben jullie de balen echt zo snel op? Ik voer een grote grijze container vol. Beetje aangedrukt. Per dag. En dan die ik er meestal een dikke maand mee. In de avond hebben ze het dan zo'n beetje op.

In mijn geval gaat een baal van +/- 400 kg in twee weken op, soms zelfs sneller, anderhalve week. Ik heb drie warmbloeden maar voer veel omdat mijn oudje anders invalt. Het zou ook op geraken in één week tijd hoor :P maar dan kan ik ze rollen haha.

gypsy: klinkt als een super stukje! :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:56

Ik betaalde vorig jaar en ook dit jaar (voor oud hooi) 5 euro per baaltje, maar daar wordt het per 100 wel gratis voor gebracht mét hulp om te lossen/opbergen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:58

Ik haal altijd gelijk het hele plastic er af als ik een pak open zodat het eigenlijk verder kan drogen.
Ook laat ik het helemaal uit elkaar vallen op de koude betonnenvloer van de schuur en als het warmer wordt dan trek ik het extra uit elkaar.
Een pak gaat hier een week mee, nouja, ging, nu zal ik er wel ietsje langer mee doen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:00

Hier kwamen ze het een paar jaar geleden voor 2.50 bij mij in de schuur stappelen maar op den duur werd het hooi zo duur en het nam zoveel plaats in dat ik over ben gegaan op grote pakken en ik merk dat ik veel sneller door grote pakken hooi heen ben als voordroog omdat daar kwa voedingsstoffen meer in zit en ze begonnen ook te hoesten.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:05

Ik betaal hier 3,- per baaltje vind dat wel een nette prijs, heb al plaatsen gehoord waar ze 7,- vragen :wow:
Kan alles nergens meer stro vinden op het moment. De IJslanders staan buiten met schuilstal die verbruiken maar heel weinig stro maar de sportpony die hier op strafkamp/training is heeft ernstige zomerexceem en gaat einde vd dag binnen dus toen ging het stro ineens wat harder als anders :=
Het nu voor nood maar even zaagsel gehaald maar ik vind dat nog best prijzig! Heb nu 3 pakken zaagsel erin kostte me 21,- normaal gebruikte ik totaal 2 en bij hoge uitzondering eens 3 pakjes stro in de week wat dus 4,- tot 6,- kost :o

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:11

Rubber tegels? Even een investering maar dan heb je ook geen last van mesthoop laten weghalen. Al ben ik aan het twijfelen om de tegels te vervangen door matten, de tegels blijven niet altijd netjes liggen.

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:12

Hoi. Stille meelezer maar ik zal me nu eens netjes voorstellen. Wij wonen in M-Limburg. Halve boerderij met 1 1/2 hectare aan weide, boomgaard en tuin. Op dit moment 1 pony, 2 tijdelijke pensioners en op zoek naar een 2e pony. Verder 3 dochters en 3 katten.

Wat betreft hooi: wij hebben veel te veel. Luxe probleem maar ook een probleem. Vanmiddag komen ze persen. Maar ondanks niet sproeien en zeer weinig bemesten toch 60 - 100 pakjes en ik heb er nog 100 van vorig jaar .

Ik heb maar advertentie gezet...

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:17

Maar de pony is hier mogelijk maar tijdelijk dus dan is het best een uitgave Solleke_Noah :o plus dat onze stallen niet zo'n lang leven meer hebben en er over niet al teveel jaar nieuwe moeten komen :')

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:18

Jammer dat je niet in de buurt woont, Eb01...

Hier was hooi meestal 3 - 3,50 euro per baal en dat vind ik een mooie prijs. Maar echt sinds dit jaar zijn de prijzen ineens flink gestegen, terwijl er misschien wel meer aanbod is! Snap er niets van.

Waar iedereen zijn best doet om de paarden vol te houden in de winter, doe ik mijn best om geen obesitasstal te krijgen. := Dus ik zou wel het liefst weer goede kwaliteit droge baaltjes voeren. Dan heb ik er wel balen voordroog bij om de tweejarigen gevuld te houden. Heb er ooit één met een stofallergie gehad en die kreeg het hooi gestoomd en de stallen werden gestrooid met Hemparade i.p.v. stro. Ging perfect. Ben nooit meer teruggegaan naar stro.

Heb het hooi nu tijdelijk in een stal liggen, maar dat is omdat alles nu in de oude stal staat. Straks wil ik het hooi apart opslaan.  

Ik heb ook tegels besteld voor in de nieuwe stal, maar dan alleen omdat ik een ruin heb die door de tralies heen probeert te spelen met zijn buurman of buurvrouw en hij daarbij strooisel wegschraapt. I.v.m. zijn ataxie en krampbenen wil ik hem het liefst zo lang mogelijk ijzerloos houden, dus dan maar een extra laagje over de betonvloer heen! Ik strooi er niets minder om. Wel duur, die tegels... Meer dan 500 euro per stal.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 12-06-15 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:20

Hij vraagt 1,80euro per baal.
En als we ze bij hem gaan stockeren (woont tegenover ons) dan 0,10 extra per baal.

Dus als het goed hooi is zouden jullie niet twijfelen?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:21

Daar zou ik nog geen seconde over twijfelen (als er niets geks is met het hooi). :)

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:24

Da's erg goedkoop.....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:27

Dat is idd goedkoop :j Als er niks mee is, dan zou ik het zeker doen!