[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 09:01

Haha, nee het is niet van mij, maar van een van de buren. Hij verkoopt zelf de rest. Ik ben van plan 400 pakjes te kopen. Ik voer ongeveer een pakje per dag. In de zomer iets minder, in de winter misschien iets meer. Dan heb ik genoeg marge om eventueel extra te kunnen voeren.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 09:59

Hier is het gras ook flink aan het groeien, telkens even goed bekijken :D
Rechtsboven in de hoek, heb ik een haag en 4 fruitbomen gepland deze winter en moet nog afgezet worden, moet ik nog even iets op verzinnen dat het goed gemarkeerd is voor de hooiboer. Prikpaaltjes zijn niet hoog genoeg. Iemand een idee?
Er staan ook nog 4 3poot sproeiers, die kan ik gelukkig terug vinden via de slang :D

Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:00

Ideaal daihyo! Ik heb er denk ik 70 pakjes van straks. Dus moet ff gaan opruimen van de week :') en dan hopen dat er weinig suiker in zit. Hebben expres al vroeg gemaaid

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:41

Hier is ook gemaaid. Wij laten de loonwerker de baaltjes meenemen. We vinden onze grasmat nog niet geschikt voor hooi voor onze paarden (die het erg goed doen op arm hooi). Hopelijk volgend jaar, of het jaar erop beter. :)

Onze hooileverancier komt eind van de hooi brengen. Of ik even 700 baaltjes in onze kapschuur wil stouwen! :') Wordt nog even puzzelen hoe we dat gaan doen maar ik heb er nu al zin in! Ik hou zo van het moment dat de schuur weer helemaal vol ligt met hooi! <3

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:47

Het ruikt altijd zo lekker <3

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 11:59

Dat is echt genieten he, dat hebben wij ook.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 12:22

Ik heb veel ruige leeuwentand (zegt plantnet) in de weitjes staan. Iemand enig idee of ze het kunnen eten?
Edit, ik zag dat hij op de rode plantenlijst staat in Nederland :oo
Mijn weitjes staan er echt vol mee.
Afbeelding

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 13:13

Wat fijn eigen hooi oogst.

Hier druk opzoek naar hooi laag in suikers voor bij het nieuwe huis.
Helaas nog maar opslag capaciteit voor een maand..

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 13:30

Ja das echt drama.. ik heb nu uiteindelijk een grote baal via een melkveehouder uit de buurt

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 13:32

MarjanB schreef:
Ja das echt drama.. ik heb nu uiteindelijk een grote baal via een melkveehouder uit de buurt

Fijn.
Hier helaas geen plek voor grote balen.
Weinig droge opberg ruimte is echt oliebol..
Maar het gaat nog wel even duren voor we een nieuwe schuur/stal kunnen plaatsen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 13:40

En in de paardentrailer? Kan in m’n tweepaards zo’n 40 baaltjes kwijt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 16:22

daihyo: ik ken dat als biggenkruid.

Hier eten ze dat gewoon. Als ik op google zoek zou het giftig zijn voor paarden.

https://paarden.vlaanderen/nl/themas/Pa ... eroorzaken

Bij mij staat het alleen op wat schrale arme stukjes. En ik heb een hekel aan schraal en arm :+ dus ik 'bestrijd' het op die manier. Dus het is beperkt aanwezig.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-22 21:56

MarjanB schreef:
Nou t gras is dr af :D

[ [url=m/KMe7KB.jpg]Afbeelding[/url] ]
Je ziet goed verschil in wat ik wel en niet bemest heb _O-
[ [url=m/9eAklR.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/MUI3zh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ziet eruit alsof er veel af zal komen!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 21:59

Ja weet t niet zo goed had een deel bemest en daar staat t heel dik maar de rest valt mee.

We gaan t zien van t weekend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 22:37

Fijn, al dat hooi. Hier kunnen ze ook weer lekker lang gras snacken. en mijn strook en plantjes gaan als de brandweer.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 07:40

Ik heb voorverpakt via het werk, ik heb zelf amper gras dus niet genoeg en toen ik wel genoeg weiland had was het te duur omdat ik niks zelf kon doen, inkopen via familie toendertijd was goedkoper.

Wel vond ik het geweldig om mee te helpen hooi binnenhalen, de stress als er regen naderde, het samenwerken en het voldane gevoel als alles weer op tijd binnen was.
Vers hooi in de trailer opslaan zou ik niet doen, niet genoeg lucht, ooit 1 keer gedaan en deel gaan schimmelen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 07:49

Heeft iemand misschien nog interesse in een geopende baal voordroog? Er zijn maar 2 of 3 plakken uit en ik kan het niet meenemen. Je moet het wel zelf kunnen laden, ik heb er het materiaal niet voor.
Is mooi spul, 86% droge stof, grof en in het zaad.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 08:03

Lynn_Nikita schreef:
Ik heb voorverpakt via het werk, ik heb zelf amper gras dus niet genoeg en toen ik wel genoeg weiland had was het te duur omdat ik niks zelf kon doen, inkopen via familie toendertijd was goedkoper.

Wel vond ik het geweldig om mee te helpen hooi binnenhalen, de stress als er regen naderde, het samenwerken en het voldane gevoel als alles weer op tijd binnen was.
Vers hooi in de trailer opslaan zou ik niet doen, niet genoeg lucht, ooit 1 keer gedaan en deel gaan schimmelen

Ik heb 2 jaar vanuit een trailer hooi gevoerd, ging top. Lag er wel hooguit 2 maanden in.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 09:10

Wij hebben het gras er ook af liggen. Gaat morgen in het plastic. Wij laten altijd 90cm ronde balen maken en verwachten er dit keer 35+ af te halen.
Het stond er echt heeeeeel dik op.

Wij hebben de afgelopen jaren een beetje geexperimenteerd tussen 'gangbaar' en 'bio' in. Eens een jaar zonder kunstmest, eens een jaar met spuiten etc.
We hebben echt diverse stadia meegemaakt. Met een jaar veel kruipende/ scherpe boterbloem Een keer veel zuring en een jaar heel veel paardenbloem en vorig jaar plekken met veel weegebree. Maar dit jaar ben ik echt super tevreden en hebben we echt een heel gemengde diverse vegetatie met heel veel grassoorten en 'kruiden'.
De vorige eigenaar was net iets traditioneler dan wij zijn en die ploegde dus eens in de zoveel jaar de boel om, zaaide opnieuw in en gebruikte op zijn tijd onkruidbestrijding.
Wij doen een deel heel traditioneel: 2 keer drijfmest en 1 of 2 keer een heel klein beetje kunstmest (ik geloof 100-150kg op 1 ha), + we gebruiken de mest van onze eigen paarden en om het jaar wat kalk. Spuiten doen we helemaal niet meer en omploegen wil ik ook echt niet doen. JKK halen we er handmatig uit maar is inmiddels echt super goed onder controle.
Beregenen kunnen we op dat perceel niet dus het gewas moet zichzelf kunnen redden als het een periode droog is.
De opbrengst van 1,5 ha is iedere jaar genoeg om 3-5 paarden het haar rond van te voeren (en ik voer onbeperkt hooi in de nacht). Terwijl de paarden er daarnaast het jaar rond van grazen. Daarnaast laten we eigenlijk altijd het hooi analyseren. Soms de heel uitgebreide variant en soms de ruwvoer quickscan. Voedingswaardes zijn eigenlijk altijd heel netjes. ik wil geen schraal hooi, anders moet ik te veel bijvoeren, daar heb ik geen trek in. Suikergehaltes zijn ook meestal (op 1 keer na) heel netjes.
Wij zitten op zandgrond.

Waarom dan dit hele verhaal? Ervaringen delen. En een ander geluid laten horen dan alleen: bemesten in slecht en funest. Voor ons weiland en onze paarden werkt het nu echt perfect. En ik vind het heel leuk om te zien hoe een weiland zich ontwikkeld onder diverse omstandigheden.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 14-06-22 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 09:14

Ik ben ook zeker niet tegen bemesten. Maar dan ben ik er wel voor het gras echt uit te laten bloeien en goed te drogen, zodat het uitgegroeid is, suiker over het algemeen dan laag is en je een grove structuur hebt. Maar dan heb je wel de voedingsstoffen. Hoe je het best bemest hangt ook enorm af van je grondsoort. Zand en klei geeft al een enorm verschil, daar zul je ook je bemesting op aan moeten passen.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 10:34

Op mijn vorige plek ook tijd hooi uit trailer gevoerd (kom er precies 2 grote 400kg balen in kwijt) en met de raampjes open en op mooie dagen deurtje en klep open, geen beschimmeld hooi gehad. Werkte beter dan alles elke dag onder zeil inpakken ;)

Het suiker gehalte in hooi vind ik heel interessant, niet alleen ondergrond en bemesting bepalen het, ook het tijdstip van maaien, eerste of tweede snede, hoeveelheid regen/zon dagen enz.. liefst zou ik in banen op verschillende momenten laten maaien om dan te kunnen gaan testen wat de verschillen zijn :Y)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 12:10

Ethelate schreef:
Op mijn vorige plek ook tijd hooi uit trailer gevoerd (kom er precies 2 grote 400kg balen in kwijt) en met de raampjes open en op mooie dagen deurtje en klep open, geen beschimmeld hooi gehad. Werkte beter dan alles elke dag onder zeil inpakken ;)

Het suiker gehalte in hooi vind ik heel interessant, niet alleen ondergrond en bemesting bepalen het, ook het tijdstip van maaien, eerste of tweede snede, hoeveelheid regen/zon dagen enz.. liefst zou ik in banen op verschillende momenten laten maaien om dan te kunnen gaan testen wat de verschillen zijn :Y)

Dat klopt in theorie wel. Maar ik vraag me af of dat ook nog zo veel verschil maakt als je gras goed heeft kunnen groeien (water + voedingsstoffen + groeifase). Want wij hebben heel vaak vergelijkbare suikerwaarden in alle snedes. Nou maaien we nooit in in de hele vroege ochtend (want dan is de melkveehouder die dat doet druk) maar middag tot avond.
En we merken ook niet dat er nou zo veel verschil zit tussen 1e, 2e of zelfs 3e snede. Waarbij het verschil bij de eventuele 3e hooguit is dat er minder structuur in zit. (daar mikken we ook nooit op maar soms groeit het gewoon nog te hard na de 2e snede, voor de winter)
Eigenlijk hebben wij pas 1 keer hooi met een hoge suikerwaarde gehad.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 15:50

MyChoice schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Ik heb 2 jaar vanuit een trailer hooi gevoerd, ging top. Lag er wel hooguit 2 maanden in.

Maar kwam dat rechtstreeks van het land af dat het nog 6 tot 8 weken moest nadrogen of hooi wat je meteen kon voeren?

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 18:24

Weten jullie wanneer je je hou kunt laten testen? Zou dat ook pas na 6 weken liggen zijn?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 18:35

Dat werd mij wel geadviseerd :j