Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 22:17

Chasey schreef:
Je hebt van die vermalers, of hoe noem je dat. Daar kan je tuinafval in vermalen. (Ik vind het enge dingen) Maar misschien kan je de stro daar eerst door doen en dan op je composthoop, zodat het mooi fijn wordt?

Dat heet een hakselaar. 8-)

Ik zou proberen ook ander organisch materiaal toe te voegen als takjes, je gft bakje, riet, onkruid. Hoe meer van dit houtige spul erdoor, hoe beter je vertering loopt.

Hilary

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 22:29

Heb je er wormen in zitten? Onze mesthoop wordt heerlijk verorberd door bergen regenwormen. We doen er geen moeite voor en gebruiken de mest ook niet, dat doet de buurboer op z'n maisland.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 22:46

Hier mesten we bij voorkeur 2 keer per dag.
Op drukke dagen is het in de ochtend even vegen en dan hooinetten vullen.
De rest komt dan later op de dag wel weer.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 22:50

We hebben nu een boer die de mesthoop komt ophalen als je dit wilt. Vraagt 10-20 euro ervoor, afhankelijk vd afstand. Als hij vaker op en neer moet, is het duurder.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 10:30

Tsjonge Chasey, jij ook al zo'n ontsnapper.

Mijn shet blijft tot nu toe keurig achter de omheining. *klopt af

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 11:14

Die tip voor de mesthoop om er lucht bij te laten is wel een goede!
Oja ik was ook helemaal de wormen vergeten! Die zitten hier ook lekker in de mesthoop. En alle wormen die ik tegenkom mik ik daar op. Werkt perfect die natuur.

Shetlanders zijn gewoon..... gewoon.......... vervelend! :')
Daan zei ook al 'Wat is het ook een freggel! Maar wel een lieve...". :)

Mag ik even wat spammen?
[EJL-ITP] Lien en Nick - een jaar lang in the picture

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 12:24

Langzaamaan begint ons nieuwe huis en dus het nieuwe thuis van onze paardjes vorm te krijgen.
Gisteren hebben we een mesthoop aan laten leggen:

Afbeelding

En verder nog wat plaatjes. Voorjaar gaan we de schuilstal/overkapping vergroten. Er komt namelijk nog een paardje bij....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 12:54

Ziet er goed uit, Sas! Grappige hond ook. Wat voor merk?

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 12:57

Is de pup van mijn zus een mengelmoes van van alles en nog wat.
Ze heeft de genen laten testen maar wat het precies allemaal is weet ik niet meer ;-)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 13:00

Ja puppy <3 die stal stiekem wel de show hoor haha. Sowieso JR zo te zien.

Kun je uitleggen hoe je de mesthoop hebt laten aanleggen en of je daar makkelijk een vergunning voor hebt gekregen?

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 13:05

Vergunning was voor ons niet nodig in deze gemeente.
Dat moet je dus even uitzoeken bij jou in de gemeente.
Wij hebben bij agribeton keerwanden en steltonplaten besteld. Een keerwand is op maat gemaakt zodat de stelton platen er precies tussen paste.Een loonwerrker heeft verder de mesthoop in elkaar geknutseld.
Er liggen voor de mesthoop ook nog 3 steltonplaten, kan je tenminste een aanloopje nemen als je een plank hebt ligge om hoger op de mesthoop te komen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 13:07

Bedankt voor de toelichting! Maar als ik het goed begrijp is ie niet vloeistofdicht? Of zijn de randen gekit ofzo?

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 13:27

Ssssst, dat hadden we ook kunnen doen maar werd ons veels te prijzig!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 14:30

:D :D

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 19:17

Antheman schreef:
Chasey schreef:
Je hebt van die vermalers, of hoe noem je dat. Daar kan je tuinafval in vermalen. (Ik vind het enge dingen) Maar misschien kan je de stro daar eerst door doen en dan op je composthoop, zodat het mooi fijn wordt?

Dat heet een hakselaar. 8-)

Ik zou proberen ook ander organisch materiaal toe te voegen als takjes, je gft bakje, riet, onkruid. Hoe meer van dit houtige spul erdoor, hoe beter je vertering loopt.

aah een hakselaar, dan zal het niet lukken. We hebben er hier één staan die we kunnen aansluiten op onze tractor maar die maalt geen organisch materiaal enkel takken en twijgen. We hebben het geprobeerd |(

ander organisch materiaal wordt er al aan toegevoegd maar in de winter loopt het gewoon niet lekker omdat de temperatuur gewoon te laag is. Wormen zitten er genoeg in. Wachten op beter weer vrees ik.

Even nog een andere vraag:
Hier heb ik een vrij grote verharde paddock met een afdak en een schuilstal. In de schuilstal leg ik steeds vlas omdat ze dan een droge plek hebben om te staan en te liggen/rollen. Maar mijn verwende nesten vinden plassen op de paddock niet leuk omdat het dan tegen hun benen spat. Zodus plassen ze in de schuilstal waardoor op een paar dagen tijd hun ganse bed een natte bende wordt. (Ze gaan echt de stal in om pipi te doen en komen er weer uit na hun plasje ...) Dat is nog een reden waarom de mesthoop wat te snel groeit. Iemand daar een systeem op oplossing voor? Ik zie dat hier veel mensen een verharde paddock hebben dus er moeten nog mensen zijn met een gelijkaardig probleem.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 19:30

Stoppen met vlas in je schuilstal?
Maar heb je de hele paddock verhard? Een stuk zand vind ik wel heel fijn voor de paarden. Niet alleen voor plasjes maar juist ook om te liggen en rollen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 19:30

HHier is de stal ook een wc. Ik meest hem dagelijks uit (stro) en zodra er nieuw stro ibligt loopt hij erin en gaat plassen/poepen {:)-:(

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 19:32

Hier plassen ze vooral in de zandpaddock :j Alleen als die compleet onder water staat, zoals laatst, plassen ze in de stal. Maar op de verharding plassen ze ook hier niet :n

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 19:39

Andor pist tegenwoordig ook de hele stal onder. Hij doet maar, het hooi hangt hoger en de urine loopt wel weer weg. 8-) Ik heb afvoer en rubberen matten.

Karin_deBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 19:44

Selka schreef:
Eng paard Caily! Dat oogje zo brrr..

Ja Karin houdt maar op. Vandaag ook meteen probleem 1. Ach komt goed, later :+

Ohjee wat voor probleem?? -O-

Fabster schreef:
Gefeliciteerd, Nicole!

Voor t eerst écht gemend met mijn smurf! Vind t zo leuk! Rondje van 6,5 km enniemand meer die naast m liep. Helemaal zelf. Ben best wel een beetje trots. Ik kon niet mennen en Barney had nog nooit voor de kar gestaan. Gewoon maar begonnen. Wel met hulp van iemand die wel kan mennen, maar toch, hè! Alleen: op de kar is t 10 x zo koud als op je paard! :brr: . Heeft even geduurd voor ik weer ontdooid was.

[ [url=m/oWAuW6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een leuk plaatje! <3

Fabster schreef:
Ik heb mijn draad nu bijna 7 jaar hangen, maar het is echt aan vervanging toe. Staat bijna geen stroom meer op.

Vannacht liep ik Beau te zoeken. Gisteren hooi gehaald en de boer had t gelost. Dus heb ik t weiland weer dicht gedaan. Maar mijn man moest de auto nog uit de wei halen, dus wei weer open. Man is daarna de wei uit gereden en heeft de wei niet dicht gedaan en ik ben het ook vergeten |o . Vannacht werd ik wakker, omdat ik naar de wc moest, en ineens vroeg ik me verschrikt af of ik dat hek wel dicht had gedaan. Dus broek en jas aan en nee!!! Hek stond open en Beau weg! Dus man wakker gemaakt, politie gebeld, halster entouw gepakt en op zoek. Eerst liep ik naar links, maar bedacht me dat we met wandelen bijna aktijd naar rechts gaan. Dus toch rechts. Weiland naast ons van de boer stond open, dus daar in gekeken en ja hoor, daar stond hij....pffffff.... had de politie nog aan de lijn, maar hij was dus terecht. Beau weer in zijn weitje en ik weer naar bed. Sliep natuurlijk voor geen meter meer, dus nu helemaal kapot. Nu nog niet buiten geweest. Hoop niet dat hij nu alsnog dood is aan koliek ofzo. Maar goed. Dat zie ik zo. Dat zal wel niet. Maar geen goede nacht dus...

Woow dat is schrikken :oo
Gelukkig alles goed gekomen.

Hoe slepen jullie de bak?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 19:58

Hier sluit de bestrating aan op de zandpaddock. Daar kunnen ze liggen en rollen. Gemorst hooi (op de bestrating) schuif ik met de sneeuwschep in een hoek en dat is dan meteen de wc. Ik heb wel eens een paard op moeten hokken onder het afdak (ik heb geen stallen) endaar stro neergelegd, zodat hij zacht kon liggen. Werkt voor geen meter. Hij gebruikt t als plee en gaat er vervolgens naast liggen op de bestrating. Dus daar ben ik mee gestopt. Geeft alleen maar extra troep.

Ik sleep de bak met een halve tractorband achter de grasmaaier of achter de pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 20:30

Ik heb een schuilstal in mijn bak/paddock op het zand. Dit jaar staan ze daar voor het eerst ook 's nachts, maar die viespeuken piesen voornamelijk ín de schuilstal. Zit er aan te denken om volgende winter het deel van de schuilstal te bestraten. In de hoop dat ze niet op de tegels plassen, maar even naar buiten lopen om op het zand te plassen.

Ik sleep de bak met een oude tractor en een weidesleep. Een tractor band werkt ook goed en een grote europallet maakt hem mooi vlak.

Wat een avonturen met ontsnapte dieren!!! Dat is mijn grootste angst. Ik heb langs de weg, dubbele hekken en schrikdraad. Moet er niet aan denken dat ze aan de wandel gaan. Fijn dat alle beestjes weer op hun plek zijn.

Karin_deBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 22:12

Mijn bak is nu al een poos niet gebruikt en vooral heel platgeslagen. Hij moet eigenlijk een keertje goed 'los gewoeld' worden. Zou dat met een weide sleep kunnen?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 22:14

Karin_deB schreef:
Mijn bak is nu al een poos niet gebruikt en vooral heel platgeslagen. Hij moet eigenlijk een keertje goed 'los gewoeld' worden. Zou dat met een weide sleep kunnen?

Hier heb ik iemand dit laten doen met een frees

Verder sleep ik met een pallet

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 22:19

Los maken kun je beter met een frees (laten) doen. Loonwerkers hebben die voor achter de trekker, maar je kunt er ook zelf eentje huren (moet je wel zelf achter lopen) bij Boels.