Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 16:17

Mijn bericht staat er niet tussen. Dus nog maar een keer. Wat betalen jullie voor hooi.
Ik heb nu van die grote balen en betaal daar 40 euro voor. Nu gaat hij stoppen met het maken van de grote balen. Dus ben ik opnieuw op zoek. Eigenlijk zou ik wel wat kleinere balen willen. Zag nu bv 45 kilo voor 9.50 of 125kilo voor 20euro. Maar dan moet het nog hierheen.

Wat doen jullie?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 16:22

Ik heb grote pakken ingepakt hooi.
Die van 200/250 betaalde ik 35 euro voor maar die ik nu heb zijn bijna 2 x zo groot en zwaar en daar betaal ik 45 euro voor.

Ik haal ze per stuk zodat ik kan zien hoe de kwaliteit is.
Bij een slechte krijg ik een nieuwe of bij een mindere de volgende voor de halve prijs.
Als ik in 1 x een hele partij koop en thuis zet heb ik die service natuurlijk niet en het scheelt me niks in prijs of ik ze gelijk koop in de zomer of naderhand.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 16:24

Ik doe grote ingepakte balen (400 kg) voor 60 euro/baal. Vrij duur, maar hij komt het leveren en houdt een voorraad opgeslagen bij hem thuis, wij hebben niet zoveel opslagplaats dus da's handig.

Kleine baaltjes ook een tijd gehad maar dat was hooi en daar gaat mijn oudje van hoesten. Op voordroog doet hij het perfect.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 16:25

Ik heb balen van zo'n 300 kg...van het land af E25,- en anders E30,- vanaf 2 stuks of meer geleverd (p/st geleverd E35,-) Kalverhooi is wat duurder E40,- vanaf 2 of meer balen anders E45,- p/st

Moet nog even kijken wat het dit jaar gaat worden omdat hij de 1e sneede heeft in moeten sealen dus ik wacht de 2e even af.

Daan_O

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 16:36

Ik heb grote ronde balen waar ik 45 euro voor betaal. Ik doe met 2 paarden en E pony 10-12 dagen met zo'n baal (onbeperkt voeren). Volgens de boer zijn de balen rond de 600 kg maar ik vermoed dat het minder is want anders eten mijn paarden volgens mij wel erg veel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 16:40

En voor een juiste prijsvergelijking moet je weten hoeveel 'vaste stof' er in zit, want er zit veel meer water in dan in gewoon hooi.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 16:49

Ja klopt. Ik ben eigenlijk te vreden hoe ik het nu heb, maar ja. Ik heb een paard en een shet en ik voer 10/11 balen per jaar. Eerder bracht hij ze per stuk. Sinds 2 jaar moet ik alles tegelijk laten bezorgen. Niet erg maar de balen verplaats je niet even. Dus op zoek naar een nieuwe leverancier ;-)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 16:52

Via de boer waar ik de laatste paar keer van gehad heb kan ik kiezen:
- grote rechthoekige balen voor 45 euro per stuk
- kleinere ronde balen (kan ik zelf verplaatsen) 20 euro per stuk.
En daar komt ie ze voor brengen.
Hij heeft ook grote balen hooi voor 55 euro per stuk.

Met de grote balen deed ik een krappe 2 weken in de winter (2 paarden). De kleine ronde een kleine week in de winter.
In het vervolg ga ik liever voor de kleine, omdat ik daar zelf minder werk mee heb. Bij de grote zat het zo vast om elkaar dat ik het uit elkaar moest pluizen iedere keer, anders aten de paarden het niet. Plus toch regelmatig schimmelproblemen. Bij meerdere leveranciers.
De kleintjes voeren veel makkelijker.
Wat ik hier nu in de omgeving aangeboden zie is praktisch nog niet goedkoper dan dat, ook al komt het net van het land af.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:01

Ze houden de prijzen al jaren hoog :\

Ik heb er nu nog 4 waarvan 2 E en 2 maatje a-pony, moet even afwachten hoe ik nu uitkom met mijn pakken.
Spatter was natuurlijk een flinke mee eter.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:03

Citaat:

Hebben jullie de balen echt zo snel op? Ik voer een grote grijze container vol. Beetje aangedrukt. Per dag. En dan die ik er meestal een dikke maand mee. In de avond hebben ze het dan zo'n beetje op.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:10

kvulden schreef:
Citaat:
Hebben jullie de balen echt zo snel op? Ik voer een grote grijze container vol. Beetje aangedrukt. Per dag. En dan die ik er meestal een dikke maand mee. In de avond hebben ze het dan zo'n beetje op.

Dat is lastig te vergelijken. Hebben we het in het topic wel eens eerder over gehad :j

Hoeveel je moet voeren is afhankelijk van het gewicht van je paard, etc. Omvang zegt ook niet zoveel, hoeveel kilo stop je in de container? Hoe zwaar zijn je paarden?

Even van mijn geval uitgaand: ik heb 2 paarden die beide ongeveer 500 kilo wegen. Samen dus 1000 kilo.
Zij hebben behoefte aan 2% van hun lichaamsgewicht aan droge stof van het ruwvoer. Dat is 20 kilo per dag.
In mijn voordroog zit 74% droge stof, dus ik moet, in totaal 20/0,74=27 kilo voordroog per dag voeren. Alleen dat eten ze niet, dus ik voer minder.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:15

Ik heb in totaal 750 kilo paard, maar er nog nooit zo'n berekening op los gelaten. ;-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 18:06

Die rekenmethode is wel waar je vanuit moet gaan :) En verder voeren 'op het oog' en wat je paard aan kan.
Ik merk aan mijn ouwetje dat ze 5x hooi per dag niet trekt, gaat ze van aan de diarree. Dus nu wissel ik af met 2x grasbrok per dag en dat gaat goed :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 18:13

Ik voer inderdaad naar behoefte .
Overdag krijgen ze een totaal portie omdat ze samen staan en sávonds op stal pas ik het aan per dier.
Een schralere krijgt snachts meer als een vette.

Met mijn dochter even het kleinvee eten gegeven.
Zo onhandig als je op krukken loopt dus zij moest de bakjes voer en water regelen.

Heb voor Tika het ontwormmiddel met appelmoes al klaar gezet voor vanavond, dan voert Marij de paarden.

Ze krijgt nu 1 volle schep meusli en onbeperkt hooi en nu zie ik haar eindelijk bijtrekken.
Wat nu , een muildier is schraal >;)
Ik durfde eerst niet zoveel brok te voeren maar ze heeft het echt nodig, veulenbrok wordt afgeraden voor muildieren.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 18:29

Tika zal het wel nodig hebben...ze is volop in de groei.

Ik weeg mijn hooi...Als ze er geen gras bijkrijgen is het zo'n 3kg p/d pp en onbeperkt stro.Afgelopen jaar kalverhooi dus eigenlijk net iets te voedzaam voor ze.Daarom ook zo weinig,ze groeien anders dicht.

In combi met gras weer een heel ander verhaal,bij buurman 1 mochten ze op de weide,dat is productiegras.Mochten ze 4uur p/d en dan 's nachts 1kg hooi.
Bij buurman 2 op het maïsland 5,5 uur en dan totaal 1,5kg hooi erbij.
Nu geen hooi...alleen gras.Zelf grazen 3 uurtjes en verder 's nachts een vol hooinet en overdag ook nog een flink volgestopt :D Heb ze nog niet horen klagen...ja dat ze te weinig op het gras mogen.Om 2 uur staan er al 2 te loeien dat het tijd is :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 18:30

@spatter: waarom werd dat afgeraden ??
Het is ook een paardachtige, dus lijkt mij dezelfde behoefte aan vit/min als een gewoon veulen.

Overigens voer ik geen 2%, maar 1,5 anders worden ze baggervet.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 18:44

muildieren moet je net als ezels schraal voeren en oppassen met rijk voer
de meeste krijgen niet eens krachtvoer
nu scheelt natuurlijk als je ze op de wei kan zetten

Tika heeft gewoon last van hartnekkige wormen volgens mij want sinds ik om de 3 weken ontworm gaat dat gekke hangbuikje er af en lijkt ze ook door te groeien

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 18:45

Dus heeft ze het nu gewoon even nodig :) Kun je straks altijd weer je voerbeleid aanpassen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 18:50

Nouja, ik geef haar nu dus gerstemix omdat dat wel krachtvoer is maar niet zo rijk als veulenbrok .
Als dit zo goed gaat laat ik het zo, zo niet kan ik nog over op veulenbrok.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 21:29

Kleine handbaaltjes 3.50 2 dagen voeren
Folie rol van 120 kg 25,- 12 dagen voeren.
Shet en fjord. Gemiddeld 14 kg per dag in de winter van dec/ april

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 08:34

Sterkte Spatter.....

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 08:35

Als we het toch over hooi/voordroog hebben. Ik merk dat mijn balen met dit warme weer wel broeierig worden van binnen (de baal die open is). Hebben jullie tips? Ik haal het nu uit elkaar maar dat is zo'n gedoe, rommelig en neemt veel ruimte in beslag....

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 08:35

Mooie zonnige dag gewenst allemaal! :)

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 08:38

Mijne krijgen in de ochtend 1.5 kilo hooi en voor de nacht ongeveer 2 kilo.
Staan nu zo'n 7 / 8 uur op de wei.
Vraag me nu toch af of ik teveel hooi voer nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 08:39

Het wordt inderdaad een mooie dag! Vanmiddag hooibaaltjes persen *\o/* .

Bij de pensionstal waar ik vroeger stond haalde de boer een "broeipak" ook helemaal uit elkaar. Geeft echt een bende, maar is wel effectief.