[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30674
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 23:03

Uhm ja precies, nog geen halve dag. :P
Ik krijg nu wel nieuw onderdeel toegestuurd en hoop dat het dan langer meegaat.

carika
Berichten: 1594
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 23:11

Dyonne schreef:
Uhm ja precies, nog geen halve dag. :P
Ik krijg nu wel nieuw onderdeel toegestuurd en hoop dat het dan langer meegaat.


Oh oeps daarvoor zijn die bakken inderdaad duur... jammer het leek mij een leuk concept.

fjordjes

Berichten: 12072
Geregistreerd: 03-07-05

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:23

Heeft iemand nog tips om het vullen te vergemakkelijken? Ik vul twee grote slowfeeders maar ben er zo lang mee bezig. Hoe kan het simpeler?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 21:21

fjordjes schreef:
Heeft iemand nog tips om het vullen te vergemakkelijken? Ik vul twee grote slowfeeders maar ben er zo lang mee bezig. Hoe kan het simpeler?

Dat ligt eraan hoe je het nu doet :+ en welke systemen je hebt (hangnet/bak met frame/bak met dicht net....)

Het makkelijkst vind ik een grote baal, plastic eraf en net eromheen. Daarna de bakken met frame: aan één kant losmaken, openzetten, vullen en weer dichtmaken. Ik heb ook een groot (vrijhangend) hangnet, die drapeer ik over de grote kruiwagen, vullen, net om de kop heenvouwen en dichtmaken. Naar de hangplek rijden en ophangen.

Als het om losse netten gaat dan is mijn ervaring dat het vullen het makkelijkst gaat als het net helemaal over de kruiwagen opengelegd kan worden. Kan dat niet dan is de oplossing om er een groter net van te maken/een grotere te kopen.

fjordjes

Berichten: 12072
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:35

Ik heb twee netten. Maar zelfs in de kruiwagen lukt het niet. De opening is te klein om geheel te spannen over de kruiwagen. Ik vind de netten al groot zat dus was niet van plan om nieuwe te kopen.

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:52

Ik ben sinds kort ook aan de netten begonnen had al palletboxen maar ze maakte er echt een zooitje van

Fjordjes ken je de ronde pop-up zakken voor groen afval? Hooinet daaromheen spannen en dan met 3 klemmen vast zetten mijn ex schoonmoeder deed dit en werkte top

Ik heb zelf mega netten die zijn te groot ervoor zit zn 10 kilo hooi in
Ga zelf altijd met een voet op de onderkant staan bij het hooi en met een hand open houden en schuif ik het er zo in als dr n kilo of 3 jn zit blijft hij open staan
En bij de merries aanhanger netten deze zitten aan een kant vast aan de palletbox en aan de andere kant heb ik een paal staan met isolatoren daar hang ik de andere kant in en kan ik m zo volgooien

Voorheen had ik aanhanger netten tussen 2 palen
Had een bezemsteel op maat gezaagd zodat hij bovenin ertussen zou passen met kleine inkepingen en zo klemde ik die tussen t net kon ik t hooi zo erin gooien
Maar ze duwde non stop die palen om of braken ze af
Een merrie duwde ze om en ging er dan liggend op eten :+

fjordjes

Berichten: 12072
Geregistreerd: 03-07-05

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 23:17

Ja ik weet welke je bedoelt. Zijn die dingen het hele jaar door te koop en zo ja waar?

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 23:33

Jawel overal wel denk ik cranenbroek heeft ze zwz ik kan me ergens jou naam heugen dat je niet heel erg ver bij me vandaan woont nml

fjordjes

Berichten: 12072
Geregistreerd: 03-07-05

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 13:14

Ja klopt ik woon regio Venray. Helaas gaan we voorlopig nog niet naar van cranenbroeck dus wordt nog even wachten. Gaan altijd naar Budel. Dus als die dichterbij te koop is hoor ik het graag.

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 13:28

fjordjes schreef:
Ja klopt ik woon regio Venray. Helaas gaan we voorlopig nog niet naar van cranenbroeck dus wordt nog even wachten. Gaan altijd naar Budel. Dus als die dichterbij te koop is hoor ik het graag.


Probeer de welkoop eens die kunnen het anders zwz bestellen

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 09:49

Ik wil vandaag graag nog enkele fijnmazige lichte hooinetten aanschaffen, zoals deze. Heb heel wat getest, maar deze is met dit regenachtig weer zeer makkelijk en fijn. Heb ze nu met mazenwijdte 4mm, maar zoek mazenwijdte 3mm in België of Nederland. Nog nergens gevonden, meestal 3,5 x3,5 maar dat is te groot.
Kan iemand me helpen aub? Niet de groene kwaliteit, omdat die te zwaar worden als het nat is.
Afbeelding

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 10:43

Ik had die van de EJ die ze niet meer heeft trouwens.Denk dat meer mensen ze fijn vonden want de mijne zijn gejat :-(. Zou ook graag nieuwe willen.

meintje

Berichten: 1835
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: Waterlandkerkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 10:49


Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 16:45

meintje schreef:
Ik heb normaal ook die en ben tevreden over de kwaliteit. Ik heb nu onderstaande er bij gekocht. Bevalt tot nu toe ook goed.
http://www.paardeerlijk.nl/shires-slowf ... 2-5cm.html

Oooh...dit is precies wat ik zoek...helaas zijn ze niet meer verkrijgbaar....
Heb ondertussen bij Barefoot een net besteld, maar hoop dat de mazen niet té klein zijn....2mm. Ik ga zoeken of ik bovenstaand net nog ergens anders op de kop kan tikken. Alvast bedankt !

meintje

Berichten: 1835
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: Waterlandkerkje

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 17:05

Ik had ze bij een andere webshop vandaan. Ik kon zo snel alleen niet vinden welke...

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 17:09

meintje schreef:
Ik had ze bij een andere webshop vandaan. Ik kon zo snel alleen niet vinden welke...

Ik zal eens zoeken ;-). Ondertussen de barefoot net besteld voor mijn slokopjes :-)

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 18:55

Peluchy schreef:
meintje schreef:
Ik had ze bij een andere webshop vandaan. Ik kon zo snel alleen niet vinden welke...

Ik zal eens zoeken ;-). Ondertussen de barefoot net besteld voor mijn slokopjes :-)

Ben ook wel benieuwd waar je die vandaan hebt mooi net om er nog bij te hebben :)

fjordjes

Berichten: 12072
Geregistreerd: 03-07-05

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 19:14

Ik heb vandaag zo'n pop up bladkorf ding gekocht om mezelf het makkelijker te maken om hooi in de slowfeeder te doen. Werkt idd een stuk makkelijker.

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 19:16

Fijn dat je iets gevonden hebt :)
Mijn netten zijn daar helaas te groot voor

Ik heb vandaag een weeg ding gehaald zodat ik weet hoeveel er werkelijk gegeten word op een dag ben benieuwd morgen

meintje

Berichten: 1835
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: Waterlandkerkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 20:31


Rizette
Berichten: 4422
Geregistreerd: 11-06-09

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 12:53

Afbeelding Heeft iemand ervaring met deze slowfeeder?

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 20:58

meintje schreef:
https://www.rideawaystore.com/nl-NL/Hoo ... l13068.htm

Ik denk dat ik ze hier vandaan heb, maar ik heb het idee dat deze shop eerst een andere naam had. Ze hebben in elk geval veel dezelfde producten.

Edit:
Nee, ik heb het nagekeken. Ik heb ze hier besteld.
https://www.equimatch.nl/shires-greedy- ... quantity=1

De levertijd was alleen echt heel lang en ze zijn niet zo fijn bereikbaar vond ik. Ik heb het idee dat ze hun producten in Engeland bestellen zodra ze een order binnen krijgen.


Thnx!
Deze is alleen de Maas 3 dus toch iets anders maar mooi alternatief zal eens kijken.
Is meer voor reserve of erbij dus langere levertijd niet erg.

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 00:11

meintje schreef:
https://www.rideawaystore.com/nl-NL/Hoo ... l13068.htm

Ik denk dat ik ze hier vandaan heb, maar ik heb het idee dat deze shop eerst een andere naam had. Ze hebben in elk geval veel dezelfde producten.

Edit:
Nee, ik heb het nagekeken. Ik heb ze hier besteld.
https://www.equimatch.nl/shires-greedy- ... quantity=1

De levertijd was alleen echt heel lang en ze zijn niet zo fijn bereikbaar vond ik. Ik heb het idee dat ze hun producten in Engeland bestellen zodra ze een order binnen krijgen.

Oei, dat is wel goed om te weten, heb ze dringend nodig, had bijna besteld...andere oplossing dan maar...

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:07

Hoi! Volgende Week donderdag word er hier in de nieuwe inloopstal een slowfeed systeem gebouwd met een (semi) automatisch doorvoer systeem zodat hij maar om de zo veel tijd gevuld moet worden. Het is een zelf bedacht systeem en hoop natuurlijk dat het goed gaat werken. Ik zou het heel leuk vinden als jullie mee willen denken qua maten e.d en of ik nog ergens iets over het hoofd zie oid.

Het systeem is momenteel in aanbouw dus ik kan nog geen foto’s laten zien.

Het idee is echter al wel uitgewerkt, ik
Zal deze Proberen te verwoorden.

In stal;
Een brede “bak” van 1m hoog? Ik twijfel nog over de ideale hoogte zodat ze er niet in gaan staan (achter 20cm hoger), 1,80 m breed(er moeten 2 paarden tegelijk kunnen eten, max 3 evt in de toekomst, breed genoeg? 60cm diep. Afgedekt met een afdeknet, die sterke die heel blijven, ik twijfel tussen 3 of 5cm Maas, bij 5 eten ze het nog vrij snel. Hebben jullie tips waar te bestellen op maat zonder enorme levertijden? (Ik had er een met 3-6 weken!! Pff) Dit net zit vast aan een vierkant van stijgerbuizen, de achterkant scharniert deze. Vooraan komen waarschijnlijk lichte veren, dat is nog even de laatste puzzel. Dit zodat als de bak leger is ze ook bij de bodem kunnen. Aan de achterkant van de bak komt omhoog de afscheiding/ stalwand. De achterkant van de voerbak zelf blijft open.
Daarachter komt een “hok” van ongeveer 1 m breed met aan1 kant een deur.
Je krijgt dus een opening tussen de voerbak in stal en de ruimte er achter.
Hier komt een schuine plaat in wat er voor Zorgt dat het hooi van het “hok” in de voerbak glijd. Het hok kan dus helemaal gevuld worden tot hoog toe met (open gesneden) baaltjes.

Als het klaar is maak ik natuurlijk foto’s!

Heel benieuwd naar tips!

Otti1977

Berichten: 3047
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 14:19

Klinkt goed. Ik heb zeer goede ervaringen met Huck. Zijn zeer sterk en helemaal rondom verstevigd. Ik heb met 3 cm maas, materiaal is 5mm dik besteld. Krijg ik als goed is deze week binnen. Voorheen hadden ze alleen 4.5 cm maas en 5 mm materiaal. Dat ze nu 3cm maas hebben is ideaal.