Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 09:49

Ik ben heel blij dat mijn vriend gisteren de verharding nog heeft schoongemaakt voor we weggingen (en nog steeds dolblij met de verharding , forse investering, maar zo het geld waard!). Er ligt inmiddels alweer een mooie laag sneeuw. En ik ben blij dat ik gisteravond bij thuiskomst nog de moeite heb genomen om in het donker de paddock mestvrij te maken. Had verwacht dat deze vandaag niet begaanbaar zou zijn, omdat de boel gisteravond al deels aangevroren was, maar het valt mee. Ze kunnen er wel gewoon in lopen. De bak is vlak, maar helaas door de regen is er een grote plas bij de ingang ontstaan die niet op tijd weg was, dus dat is nu een grote, besneeuwde ijsplaat geworden. Anders hadden ze daar ook nog kunnen lopen.

Zo maar even met de hond gaan wandelen, die vind dit weer helemaal het einde. Zelf hoop ik dat dat de voorspellingen niet uit gaan komen voor komende week. Heb donderdag en vrijdag cursus op een externe locatie en heb normaal al een uur rijden met de auto, laat staan met ladingen sneeuw. Sowieso kan ik slecht autorijden als het sneeuwt in het donker. Dan is het net alsof ik in een zwart gat van Start Trek beland en raak ik helemaal gedesoriënteerd. Overdag gaat het wel.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_Lorette_

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 10:50

Bij ons lopen ze er nu ook nog mooi doorheen, maar bij matige of strenge vorst wordt het spannend. Wij hebben precies hetzelfde met de bak. Hij is keurig vlak, maar bij de ingang hebben we nu een ijsplaat. Normaal gesproken was dat mijn noodplan, maar nu weet ik het even niet...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 11:47

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hier hoor je de snurk gewoon op de foto

Het dooit nu wel als een malle, dus ga ze zo weer terug op de paddock zetten.
Het is nu wel een gore soppige bende :(

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 17:11

Heerlijk die snurk :D

De ruin is net voor het eerst weer gepakt sinds mijn ongeluk, door de bijrijdster.
Hij wisselde tussen braaf en druk haha.

Ze zouden bij ons aankomende week beginnen met de verbouwing, hopelijk kan dat doorgaan.
Heel het weekend bezig geweest op opruimen, spullen sorteren, ruimte maken etc :')

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 17:51

Mooie frisse platen Qimm!

Waarom zou het niet doorgaan Karin? Ivm het weer?

Eten jullie paarden ook zo bizar veel momenteel?
Het is hier hap slik weg. Vooral Diekke rent gewoon op het hooi af, terwijl ze echt heel veel krijgt.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 18:31

Ja niet normaal hoeveel hooi erdoorheen gaat.. ik doe nu kleinere porties en dan vaker voeren anders staan ze te lang zonder.

Heerlijk even met de hond in de sneeuw gespeeld.
Afbeelding

Op sommige plekken ligt hier gewoon 20cm. Zal blij zijn als het weer weg is want nu wel klaar mee.
Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 19:55

Mooie hond en een mooi pak sneeuw!
20cm is veel!

Ik voer nu 5x daags hooi. Dit was mijn laatste vakantiedag, dus het gaan nu minder voerbeurten met meer hooi worden.

Diekke krijgt voor de nacht al voldoende voer 24 uur als ik naar kilo’s hooi kijk. En dat is schoon op en ze staat ‘s morgens echt te zeuren om meer.
Ice krijgt minder, maar die lijkt ook continu honger te hebben.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 20:06

Boemel geef je iets van eiwitten bij? Ik merk dat het moeten eten minder wordt als ze er extra eiwitten bij krijgen. Ik geef luzernebrok of agrobs proteïne vlokken.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 20:30

Hier wordt ook meer gegeten, niet zo heel gek toch, meer brandstof nodig om warm te blijven.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 20:38

Belker schreef:
Boemel geef je iets van eiwitten bij? Ik merk dat het moeten eten minder wordt als ze er extra eiwitten bij krijgen. Ik geef luzernebrok of agrobs proteïne vlokken.

Dat is een goede Belker. Ik heb nog erwteneiwit staan en zat toevallig te bedenken dat maar eens op te gaan voeren.

Vorig jaar gaf ik Esparcette brok erbij. Dat kan ook een optie zijn.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 21:15

Hier hebben ze een paar dagen beduidend minder gegeten. Nu eten ze wel weer. Maar ze krijgen bij mij nu zowel agrobs proteïne vlokken als wilg erbij. Juist wat hout zodat de darmen wat te doen hebben. Ja het is ook pijnstillend maar dit is het enige wat ik kon vinden. Mijn struiken zijn nog niet groot genoeg om van te eten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 21:50

Oei houtknagerji dat is zonde v je palen ja, en uitzoeken waarom is ook best lastig.

Wat hebben sommigen boel sneeuw, hier was het alleen zaterdag een beetje.

Ventje had wit laagje op zjin zwarte manen liggen.

Afbeelding
Had dekens gewisseld, weet weer waarom ik die ene al heel lang heb en nooit gebruik, Ventje is nog heel dun, maar zelfs zjin buik past er niet in, 1,85 hoogwater dekentje :+ . De andere is zelfde merk ander model en maat groter 1,95
Afbeelding

Maar net genoeg sneeuw voor sneeuwfoto.
Afbeelding

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 22:22

@boemel, vanwege het weer inderdaad.
Maarr ze staan 07.00 op de stoep :D

Hier eten ze juist minder als normaal :=

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 22:31

Fijn Karin!

De wilg laten ze volledig met rust. Misschien moet ik t met nieuwe takken proberen.
Nu weet ik weer waarom ik nog erweneiwit had, lusten ze niet. Toch maar wat anders halen

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 08:07

Hier in zuid Brabant heb ik extra zand op het verharde deel laten liggen. Vooralsnog kunnen ze prima uit de voeten.

Zaterdag en zondag zelfs in het bos kunnen rijden (7 en 13 km) was heel gaaf.

Mijn paarden hebben geen ijzers en staan 24-7 buiten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 18:38

He wat leuk, jij woont in verhouding met de rest "om de hoek" haha.
Ik woon in Rijsbergen, bij Breda.

Ik heb vandaag niet eens getracht uit te mesten behalve bij de shet in stal. Geen zin om drollen te zoeken :')
Hier stonden om 06.50 al 8 man op de stoep dus druk zat.
En zoveel rotzooi := maar voor een goed doel!

Morgen komt de DA voor foto's van voeten van de shet, ben benieuwd.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 20:19

Wij zijn bijna buren dan Karin haha, wij wonen in Etten-Leur :D

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 21:11

Ik heb steeds sneeuw in mijn laarzen.. Zo'n dik pak is het! 25+ cm denk ik.

Paarden na enige twijfel op de wei gedaan en die maakten er een feestje van.. Ging hard :D Helaas slecht gefilmd omdat ik het koud had.. Wat was het mooi!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:08

boemel schreef:
Fijn Karin!

De wilg laten ze volledig met rust. Misschien moet ik t met nieuwe takken proberen.
Nu weet ik weer waarom ik nog erweneiwit had, lusten ze niet. Toch maar wat anders halen

Qua hout eten, dat deed de nieuwe pony hier ook.
Hier waren deze twee likstenen de redding van mn stal;
https://throughfeel.nl/product/vitamin- ... -liksteen/
https://throughfeel.nl/product/herbablo ... -liksteen/

Heb er nog twee andere bijgekocht maar ze zitten heel veel aan bovenstaande en sindsdien blijft het hout intact.

Prachtige sneeuw plaatjes allemaal.
Heerlijk op buitenrit, gaaf.

Hier ligt ook veel, maar sinds gisteren vriest het op dus track en paddock dicht en nu schuilstal arrest. Gelukkig ruime verharding daar ook.
Jongste ziet geen gevaar dus brak gisteren bijna haar benen.

Hier gaat er ook immens veel hooi doorheen, moet echt deze week nieuwe balen hebben.. lastig laag in suiker.

Sorry dat ik zomaar binnen val, lees nog steeds trouw mee maar ontbreekt aan tijd om te reageren.
Gaat hier qua werk niet helemaal lekker en jongste kind erg ziek geweest.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:53

Karin_deB schreef:
He wat leuk, jij woont in verhouding met de rest "om de hoek" haha.
Ik woon in Rijsbergen, bij Breda.

Ik heb vandaag niet eens getracht uit te mesten behalve bij de shet in stal. Geen zin om drollen te zoeken :')
Hier stonden om 06.50 al 8 man op de stoep dus druk zat.
En zoveel rotzooi := maar voor een goed doel!

Morgen komt de DA voor foto's van voeten van de shet, ben benieuwd.

Hé wat leuk inderdaad, we wonen relatief bij elkaar in de buurt!
Uitmesten buiten, wordt hem nu ook eigenlijk niet inderdaad, als je de mest gevonden hebt moet je het nog zien los te bikken :')

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:47

Wanneer wordt het voorjaar? ;-)
Het is prachtig buiten maar ben er nu wel weer klaar mee.. paarden gaan nog wel naar buiten maar vind het wel spannend..
de 2-jarige hengsten vermaken zich uitstekend maar soms houd ik mijn hart vast met de capriolen die ze uithalen.. :-)

De dames willen alleen maar knuffels.. was lastig filmen en foto’s maken want elke keer een neus bij mij :-)
En lekker de kruiwagen aflebberen als je water brengt! Zelfs de kat kwam bij mij..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:50

Ik heb steeds meer sneeuw dan mest in de kruiwagen :P maar probeer er toch wat uit te halen.. Vrees voor hoe het er straks uitziet als het gaat dooien en regenen...

Ze voorspellen vrijdag hier veel regen en daarna weer vorst,, Mijn paddock is normaal heel goed maar of hij dit aan kan... Afwachten. Het is wel al langer licht!

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:59

Hier ook.. denk dat er heel veel mest ligt als de sneeuw weg is..
mijn bak is normaal goed te doen maar weet ook niet of die de gesmolten sneeuw en regen straks aan kan..

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:34

Ik kan nog steeds redelijk mesten. Maar er zal onder de sneeuw wel het een en ander naar boven komen. Ik ben ook bang voor komende week. Ik ben bang dat alles 1 ijsplaat wordt. Geen idee wat we dan doen. Ik denk een wei openzetten.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:39

Ik zat daar ook over na te denken maar dan moet ik ze 2 om 2 buiten zetten of de dames in de tuin zetten. Want de jongens zijn nog hengst dus die kunnen niet samen..
de mest die je ziet kun je prima weghalen maar de jongens rennen wat af en als het sneeuwt dan vind je de mest niet terug :-)