Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 09:53

5.30 poep scheppen en voeren hier. Vier dagen in de week. De overige dagen om 6.00.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 09:55

Flew schreef:
5.30 poep scheppen en voeren hier. Vier dagen in de week. De overige dagen om 6.00.

Oefff -O-

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 10:21

Nicole nog gefeliciteerd! Wat ontzettend fijn!

5.30 poep scheppen? Ik hoop dat je 's middags bedoeld :+

Chasey jij composteert de mest toch? Hoe pak je dat aan? Heb je niet te veel? Ben ook begonnen aan een composthoop (heb zand in schuilstal dus alleen pure mest).

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 10:33

Ik zal straks met mijn nieuwe baan oom om 6 moeten beginnen maar maar dan ga ik toch echt pas poepscheppen als ik klaar ben. Ik zorg dan dat ik hooinetten klaar heb en die alleen maar vast hoef te klikken
Idem met de andere dienst waarin ik pas om 1.00 klaar ben, dan hang ik extra netten op als ik moet beginnen om 1500 en opruimen doe ik de dag erna wel

Heb jij pakken op voorraad of haal je elke keer nieuwe? Dan sneed ik het pak anders ter plekke open, is die slecht liet ik t meteen afladen
Ik heb nu een super fijn droog pak, helemaal blij mee omdat de voorgaande wat natter waren, eten ze het met lange tanden. T is ook nooit goed

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 10:42

Vroege vogels! :D

Niwla, Als ik Nick (Haflinger) onbeperkt hooi geef, zie je hem ook tonnetje rond worden. Hij stopt gewoon niet. Ja 10 minuten, om vervolgens weer een uur te vreten :')
Nu in de winter leven ze alleen op hooi. En eten ze net geen baal per dag weg met zijn tweeën.
Bliksem (shetje) krijgt wel onbeperkt. Hij staat onder Nick in rang en eet erg langzaam.
Dus ik heb voor Bliksem in beide weides en de stal een aparte voerplek waar altijd een hooinetje hangt. Nick kan daar niet bij komen. Zo heeft Bliksem alle rust zijn hooi op te eten en eet Nick niet voor 2.

Zapje,
Ja ik composteer de mest. Er zijn een paar dingen waar je rekening mee moet houden.
Een mestbult begint pas te broeien als hij minstens 90cm hoog is. Liever hoger, zodat het binnen lekker warm wordt.
Het moet echt een aantal maanden blijven liggen, voordat je er wat mee kunt. Maar dan kun je alleen het binnenste gebruiken.
Wat ik doe (eigenlijk Daan, want het is een zware klus) is eens in de zoveel tijd de mestbult omscheppen. Wat dan aan de buitenkant ligt moet aan de binnenkant komen te liggen. En kan het verder met composteren.
De bult moet dus compact blijven, zodat ie goed broeit. Als hij te klein is, broeit hij niet. Voordat je er wat aan hebt moet het dus echt wel een flinke bult zijn.
In de zomer moet je er soms wat water bij gooien, anders broeit het ook niet als het te droog is.
Op dit moment heb ik iets te veel mest liggen. Maar dat komt, omdat we bezig zijn een stukje land te kopen en we dus niet weten waar de moestuin komt of kan blijven.
Normaal gooi ik namelijk in het najaar een hele hoop (gecomposteerde) mest op de plek waar de nieuwe moestuinplanten komen. Zo kan het de hele winter lekker blijven liggen en van het voorjaar is het weer klaar voor gebruik.
Als je echt goede compost hebt werkt dat echt super goed! Ik zie duidelijk verschil tussen de planten van de buren en die van ons. En we zitten op dezelfde grondsoort. Ik kan er haast niet tegenop eten hoe snel die planten groeien. Vooral de bonen en peultjes doen het super goed op de mest.
*\o/*

Oh en nog een belangrijke tip: Vlak na het ontwormen of entingen of wat dan ook die mest niet op de bult gebruiken. Dat gaat bij ons op een bult die we niet voor de moestuin gebruiken. :)

De buurman gebruikt de compost ook, en mijn moeder, tante. Ik denk dat ik het maar ga verkopen. _O- _O- Grapje.

Daan gaat altijd rond 05:00 uit bed. Hij voert dan de paarden.
Het ligt er aan of ik weer in slaap val of niet, anders ga ik er om 07:00 uit.
Broodsmeren voor de kindjes, drinken, tasjes inpakken ed.
07:30 kinderen uit bed
08:00 schoenen aan jassen aan en op naar school
8:45 ben ik thuis van de kinderen naar school brengen en zijn de dieren aan de beurt.
Dan ga ik de hond uitlaten, paarden in de weide zetten, paddock uitmesten, hooi netjes vullen, drinkbakken checken ed.
Daarna ga ik weer naar binnen en zorg dat het in huis weer netjes wordt.
En dan..... KOFFIE en bokt. :9k

Gisteren weer wat hooi gehaald. Onze auto is kapot, dus heb mijn vader gevraagd of hij mee wilde rijden met de paarden trailer. Vroeg hem nog wel of hij met een roze trailer durfde te rijden. _O- :=

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 10:51

Waar beginnen jullie allemaal vroeg. Ik kom pas om 8 uur mijn bed uit. Dan honden eruit en eten en tegen half 9 krijgen de paarden brok. Hooi hebben ze dan nog van de nacht over. In de tijd dat ze eten schep ik ff drollen uit de stal en vul buiten de hooibak. Dan gaan ze naar buiten en heb ik koffie. Dat is meestal rond half 10.

Hooi heb ik voor 4 maand ingeslagen. Gebruik net geen pakje per dag. Tot nu toe 5 pakjes gehad die echt slecht/stoffig waren. Maar die hebben bij mij gewoon verkeerd gelegen wat de rest is wel goed.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 11:13

Ik voer en mest een paar keer per week tussen 02 en 03 snachts (werken tot 01 of 02) en andere dagen sta ik er al om 04.30 of 05 (om 06 of 06.30 beginnen)

24uurs service hier _O-

Voor mij is rond 09u altijd de rottigste tijd, met mn ene dienst hoop ik dan nog te slapen, met andere dienst ben ik dan al paar uur weg. Maar eigenaresse van het paard wat nu erbij staat omdat ik er maar 1 heb, rijdt praktisch erlangs als ze haar dochter naar school heeft gebracht dus die doet dan altijd ‘sochtends brok voeren en nog even mesten, dat is echt heel erg fijn :)

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 11:47

Zapje schreef:
Nicole nog gefeliciteerd! Wat ontzettend fijn!

5.30 poep scheppen? Ik hoop dat je 's middags bedoeld :+

Chasey jij composteert de mest toch? Hoe pak je dat aan? Heb je niet te veel? Ben ook begonnen aan een composthoop (heb zand in schuilstal dus alleen pure mest).

Ook. Ik schep twee keer per dag poep, wil het gewoon netjes hebben. :D

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 13:08

Ik neem standaard 8x voordroog en 2x stro af per 2 maanden. Allemaal grote pakken. Deze worden netjes op elkaar gestapeld in de hoek van de stal gezet. Ze allemaal bij binnenkomst open snijden is geen optie helaas. Hier betaal ik €25 bezorgkosten per keer voor.
Mijn idee was ook de volgende keer 9x voordroog te leveren voor prijs 8 en deze baal mee terug te nemen. Maar ik moest m maar gewoon op voeren. Ja daagg loop al heel de dag te hoesten en snotteren sinds ik m open heb gemaakt.

Haha fabster alles voor half 7 midden in de nacht :P Helaas moet ik 40 uur werken en kan ik niet later aan de bak.

Gelukkig vul ik mijn netten binnen en ga vul ik de slowfeeders buiten met behulp van een hoofdlamp. Zo mest ik ook 's avonds de weides uit.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 13:31

O, dat is schrikken zeg, Beau aan de wandel! Gelukkig snel weer gevonden en geen koliek aan over gehouden.

Wat zijn sommigen hier vroeg! Wij (nou ja, meestal mijn vriend) voeren voordat we naar ons werk gaan, zo rond een uur of 8. Dan 's avonds weer rond een uur of 8 bij de paarden om water bij te vullen, te voeren en te mesten.

Deze week nog eens even kijken of we een net over onze hooiruif kunnen spannen, ik zou het toch wel prettig vinden als ze er iets minder knoeien. Nu trekken ze hele plukken uit de bak en dat wordt vertrapt. Heb zo toch stiekem best wel wat verlies.
Laatst bijgewerkt door Bnet op 06-05-24 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 14:13

Heb je er eentje bij gekocht Bernadette?

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 14:22

Caily schreef:
Heb je er eentje bij gekocht Bernadette?

Ja :D na het plotselinge overlijden van mijn 4-jarige (drachtige) merrie, zijn we toch weer op zoek gegaan naar een nieuwe uitdaging. We waren eigenlijk nog aan het rondkijken en oriënteren toen deze topper zich aandeed. We waren meteen verkocht. Precies wat we zochten in een nieuw paard :)
Laatst bijgewerkt door Bnet op 06-05-24 21:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 14:24

Ooh spannend!! Wat gaaf. Een ijslander?

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 14:27

Ja, weer een IJslander.
Wat dat betreft kan ik ook niet wachten tot de keuring, ik wil het liefste van de daken schreeuwen hoe blij ik ben met hem en foto's laten zien. Maar tot de keuring nog maar even niet, wel zo netjes naar de eigenaar, vind ik ;)
Laatst bijgewerkt door Bnet op 06-05-24 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 14:35

Spannend!!! Ik kwam in juli mijn paard tegen nadat mijn jonkie in januari was overleden. Heb eerst 5 weken moeten wachten tot ze thuis was, en bijna 5 maanden tot ze van mij was. Begrijp je ongeduld, maar moet zeggen dat voor mij dit tijdsbestek wel goed was, toch een stukje verwerking weer.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 14:45

Ja, ik merk ook dat het soms echt nog wel even confronterend is.
Laatst bijgewerkt door Bnet op 06-05-24 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 14:52

Nog wat tips voor t cpmposteren:

Regel een woelvork oid. Ik heb een beluchter laten maken, een staaf in L vorm, met daaraan een scherpe punt. Die steek ik in de hopen, draai hem en kwartslag en sleur hem eruit. Daarmee breng je veel zuurstof in de hopen aan.

En niet verder vertellen, maar ik prop de mest na t ontwormen in de kliko en vuilniszakken die dan de keer erop met legen weer meegenomen worden. Zo kan ik een dag of 5 evt wormenmest scheiden. 8-)

Ik gebruik de compost voor de moestuin, maar tuinier er ook wel rechtstreeks op, evt met slootslijk ertussen, anders broeit t wel heel erg. :D

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 17:51

De heeeele dag ben ik thuis. Ga je ff een uurtje naar de winkel ontsnapt Bliksem.
Had gemiste oproepen en berichtjes van de buurman. (Achter het stuur blokkeerd mijn telefoon inkomende oproepen en berichten).
Dus ik kom thuis, staat Bliksem bij Oscar in de paddock. Nick In de weide.
Even dacht ik nog ‘Daan thuis geweest?’ Maarja waarom staan ze dan apart, dat klopt niet. Dus snel telefoon gepakt. Toen zag ik de berichtjes pas.
Ben dus heel blij met zo’n oplettende buurman!
Bliksem stond lekker in de berm te grazen een eindje verderop.
En de buurman had hem maar even aan de riem van de hond gedaan en hem mee genomen.
Ook wel fijn dat Bliksem zich laat pakken!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 18:28

Dat is ook een mooi avontuur, Chasey! Sjonge jonge. Altijd wat met dat vee :roll:

Ik was vandaag op buitenrit, breekt halverwege mijn beugel af. Moest nog wel een eindje terug, dus toch maar gereden. Maar niet heel comfortabel.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 21:02

Fijn zo’n buurman Chasey. Had Bliksem Beau gesproken? Fijn dat ze allebei weer veilig thuis zijn gekomen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 21:05

Ik heb naar de afrastering gekeken, maar kon niks ontdekken. Maar toen zei David dat Bliksem de weide uit was gevlogen. Ik vraag hem "hoe dan?".
Ja David had stiekem rendierpoeder over Bliksem gestrooid. :') Daar kon ik wel om lachen.
Maar Bliksem blijft een shetlander. Die ontsnappen wel vaker. Ik heb hem ook wel eens op heterdaad betrapt bij een andere omheining met 2 draden. Dit zijn er 3. Maar ik vermoed dezelfde werkwijze, er tussen door springen als een hertje! (of rendier ;) )

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 21:32

Hoi, ik meld me hier ook maar even aan want ik kan momenteel de tips goed gebruiken.
Even wat info over ons stekje:
we hebben 4 paarden aan huis, allemaal sobere types die niet groter zijn dan 1,47m (quarters, haflinger en haf-kruising). Sinds deze zomer geven we onbeperkt stro in een slowfeeder. Handig dat de paarden nooit zonder ruwvoer staan maar nu geeft dat wel een klein probleempje namelijk de verwerking van de mest. Nu zit er veel stro-afval in de mest en dat verteerd precies niet zo snel als ik hoopte. We rijden de zelf gecomposteerde mest terug uit op het land en nu is het wel extra hard werken om de mesthoop leeg te scheppen en uit te rijden. Iemand tips om de boel sneller te laten composteren? Op onze mesthoop gaat dus alle mest van de paarden, restjes vies hooi, het gemorste stro en huis tuin en keuken afval. Enkel het stro lijkt wat tegen te werken bij het uitrijden op het land.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 21:34

Je hebt van die vermalers, of hoe noem je dat. Daar kan je tuinafval in vermalen. (Ik vind het enge dingen) Maar misschien kan je de stro daar eerst door doen en dan op je composthoop, zodat het mooi fijn wordt?

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 21:34

Chasey schreef:
Ik heb naar de afrastering gekeken, maar kon niks ontdekken. Maar toen zei David dat Bliksem de weide uit was gevlogen. Ik vraag hem "hoe dan?".
Ja David had stiekem rendierpoeder over Bliksem gestrooid. :') Daar kon ik wel om lachen.
Maar Bliksem blijft een shetlander. Die ontsnappen wel vaker. Ik heb hem ook wel eens op heterdaad betrapt bij een andere omheining met 2 draden. Dit zijn er 3. Maar ik vermoed dezelfde werkwijze, er tussen door springen als een hertje! (of rendier ;) )

Hier ook lang een houdini-shet gehad, die had zo'n dik pak haar dat hij de stroom niet voelde (of ervoor koos die te negeren). Geen idee of die van jou dat ondertussen ook heeft uitgedokterd maar als hij zijn hoofd onder de draad steekt en de draad dus op zijn manenkam komt voelt hij er niet veel van en liep hij er gewoon onder door. Hier was de oplossing nog een extra draad die net laag genoeg hing zodat hij die niet kon opheffen en eronder door kon sluipen.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 21:35

Chasey schreef:
Je hebt van die vermalers, of hoe noem je dat. Daar kan je tuinafval in vermalen. (Ik vind het enge dingen) Maar misschien kan je de stro daar eerst door doen en dan op je composthoop, zodat het mooi fijn wordt?

klinkt slim! ik check het even *\o/*