Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:00

Ik weet niet hoor maar in mijn ogen zijn dat balans dingen voor het paard en wil je dat netjes vragen, moet je eigen balans wel al in orde zijn.

Zorg zeker voor een goed passend zadel want anders zit het gewoon nooit lekker.
Maak je beugels niet te kort.
Probeer je benen op te tillen en door de lucht naar achteren te draaien en dan weer aan te leggen, zo komt er ruimte in je bekken en kun je je benen steeds beter op zijn plek leggen, namelijk op de lijn, schouder-heup -hak.

Anke

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:04

Oeh jeuk is verschrikkelijk. Kunnen ze echt geïrriteerd van raken.
Het kan heeeel veeeel zijn. Voeding, reactie op de verandering. Beestjes of irritatie na het scheren/deken.
Ben benieuwd wat de DA zegt.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:43

Tx jongens! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 19:05

Mmmm die plekjes heeft mijn Lolly ook gehad, waren ontstoken haarfollikels. Maar hij had er een stuk of 20. Kan komen door warmte, dikke vacht, veel regen. Gaat meestal vanzelf over, maar jeukt wel ontzettend. Onderstaand de reactie van mijn da toen ik hem foto's mailde:
Het zijn ontstoken haarfollikels. Dat kan door een bakterie, meestal een stafylococ maar het kan ook zijn dat schimmel de weg vrij heeft gemaakt voor de bakterie. Enkele keren met betadine behandelen is prima, breidt het zich uit dan is een kweek ( schimmel, bakterie, mijt ) verstandig. Soms gaan haarzakjes ontsteken door nattigheid, zweet, lokale irritatie ed. Heel zelden zit er een schimmel onder de huid in de lymfevaten , dan breidt het zich heel typisch streepvormig uit.

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 19:11

Nou hahaha ohww hebben wij weer....

Pippin heeft luis.
Doordat hij probeert te drinken hebben ze huid op huid contact en springen ze tijdelijk over. Hjala reageert ee heftiger op als PiP zelf, maar door Hjala haar dunne vacht springen ze ook weer terug.

Pippin ga ik zo kaal scheren, wassen mer speciale shampoo en Hjala bij d'r flanken met die shampoo en ik heb ook spul tegen de jeuk.

Daarna beide de deken op en dan over 10 dagen mag PiP nog een keer gewassen....

Leuk avond klusje

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 20:35

WAt voor spul heb je dan tegen de jeuk Lisa?

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 20:47

Als het mag kom ik me hier ook weer melden. In het eerste deel ben ik een tijdje actief geweest, maar toen dit tweede deel werd geopend kreeg ik het drukker en hield ik het echt niet meer bij om het topic fatsoenlijk bij te lezen :o Ik heb nu de laatste pagina's in elk geval weer doorgelezen, en zal proberen het weer bij te houden.

Ik ken een groot gedeelte van de mensen uit dit topic nog wel, maar een aantal niet, dus ik zal me maar opnieuw voorstellen: Ik ben Lisa, heb sinds ruim 1,5 jaar de paarden aan huis in Oud Gastel (West-Brabant). We hebben hier een Lusitano merrie uit 2009, een Merens merrie uit 2008 en een shetlander ruin uit 2006 van onszelf staan. Daarnaast staan er nog 2 merries van derden die met pensioen zijn :)

kvulden: In het eerste topic was je nog in het begin van je trailerproject, ik zag een paar pagina's terug hem weer voorbij komen. Wat is die opgeknapt zeg! :D

Readings ben ik zelf niet zo van. Al zijn de paarden hier redelijk bijdehand en geven het prima aan of ze tevreden zijn of niet :)

Lisa_vera: Die bultjes heb ik wel eens gezien, toen hielp het dagelijks wassen met betadineshampoo wel. Is het helaas alleen niet echt de temperatuur voor nu :o

Wat betreft fokken: de merens merrie hebben we zelf gefokt :) Die wordt dit jaar alweer 8. Was toch een erg mooie ervaring, maar dan hebben we de mazzel gehad dat eigenlijk alles is goedgegaan met merrie en veulen en het veulen precies was wat we hoopten. Ook merk ik wel dat mijn band met de zelfgefokte toch wel iets speciaals heeft. De keerzijde is dat een paard aanschaffen inderdaad een stuk veiliger is. Met fokken heb je het maar te doen met wat uit de merrie komt rollen :+

AbbyBlues: Mijn zit is op zich wel verbeterd in het verleden van een paar keer zonder beugels rijden. Zonder beugels draven en lichtrijden is best zwaar en maakt je dus ook sterker. En natuurlijk een beetje gymnastieken op het paard helpt altijd wel :D

Verder ben ik moed aan het verzamelen om deze week een rijschool te gaan regelen om mijn E-rijbewijs te halen. Trailer en trekauto hebben we staan en wonen 10 minuutjes trailerrijden van echt schitterend bos af (Bergen op Zoom), dus ik wil eigenlijk wel erg graag het gewoon gaan doen :) Ik heb er nu ook eindelijk weer even wat meer tijd voor.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 20:54

Welkom terug Lisa. En dank je wel voor het compliment

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 21:06

Hallo Lisa. Wij wonen dan vlak bij elkaar. Ik woon net onder Breda.

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 22:11

@daan_O
te klein??? ik dacht toch echt dat 2,5m bij 6m ruim genoeg was.
ik weet natuurlijk niet wanneer ze moet bevallen, maar als het optijd zichtbaar is en het weer het toelaat zal ik haar sowieso in de weide laten bevallen. niet alleen is dit fijner kwa ondergrond leerd ook het veulen beter bij de moeder te blijven is mij verteld.
en zoals ik al zei ben ik bezig om mijn ouders te overtuigen alsof ik een weidemaatje erbij mag nemen.

@meggiemeg
ik wil er zelf wel een weidemaatje bij hoor, maar aangezien we het veulen al houden doen mijn ouders er iets moeilijker over om er nog iets bij te nemen.
het veulen komt na het afspenen weer terug, maar ik dacht dat de gemiddelde box 3x3m was en dat daarom 2,5x6m ruim voldoende zou zijn.

@Kirr
ja we hebben een behoorlijk weiland naast de schuur(en op andere plekken), dus dat komen ze niet te kort.

@Tinky12
de deur van de container zelf blijft altijd open, anders komt er geen frisse lucht binnen en is het pikke donker. maar de houte deur gaat dicht ja, er zit maar een kleine ruimte van 1,5/2cm onder dus daar kan het veulen niet in blijven hangen gelukkig. wel bedankt voor de tip, zou er niet aan moeten denken.
en ik ben al met mijn ouders bezig over een shetje.

@PPPeet
de laatste 1,5maand stond ze als het waren al alleen omdat ze niet in de buurt van de kudde mocht komen, ook heb ik al gezegd dat ik met mijn ouders bezig ben met overleggen of er een shetje bij mag.
en zomers zullen ze over het algemeen altijd buiten staan, ik zou sowieso niet snappen dat er uberhaubt mensen zijn die een paard op een hete dag in een broeierige stal laten staan, want niet alleen de cotainerstallen lopen op in temperatuur.

@[***]
nee hoor mioj krijg je niet zomaar weg(ik ben alleen niet heel veel online) ik heb een nestje kruising pups gefokt vorig jaar dus ben 100x erger gewend(al heb ik de ouders laten testen enz... en ben ik er van overtuigd dat ik het beter gedaan heb dan sommige rashondenfokkers) (al ben ik wel vorige week bij hondenpage wegeggaan en zien ze me daar niet meer terug, maar dat is om andere redene)
met de soortgenoot en ik bezig, maar ik vind de stal toch echt groot genoeg.

verder heb ik Misha vanmiddag gehaald en ze lijkt het tot nu toe niet erg te vinden dat ze alleen staat, ze heeft het 1e uurtje een enkele keer gehinnikt naar de koetjes maar toen ze niet reageerde vond ze het wel prima. zover ik kan zien voelt ze zich al prima op haar gemak en ging ook even lekker door het verse vlas rollen.
morgen ochtend loop ik een rondje met haar door de weide zodat ze weet tot waar de omheining loopt (je weet namelijk maar nooit hoe gek ze kan doen eenmaal los) en mag dan lekker in de weide.

verder heb ik het er wel met mijn vader overgehad(hij is iets makkelijker dan mijn moeder) en hij word er al wat neutraler over. om mijn moeder over te halen zou ik de hulp van Misha toch wat harder kunnen gebruiken(dat ze wat meer zou hinniken enzo) maar moet het toch zelf zien te redden helaas.

ook wil ik er wel even bij vermelden dat ik uit ervaring weet dat een veulen die alleen met zijn moeder is groot gebracht heel goed het kudde gedrag kan weten en sociaa kan zijn.
vroeger heb ik een shetje gehad die drachtig bleek te zijn en dit is ondanks dat ze alleen hebben gestaan een heel sociaal veulen geworden ook heeft een kennis van mij (nu) 3 shetjes, maar ze was begonnen met 1 die drachtig was en hebben het veulen gehouden en nu 2 jaar later hebben ze er nog 1 bij genomen en dit ging allemaal in 1x perfect. (zo weet ik er ook nog wel een paar via via)
natuurlijk neemt dit niet weg dat een kudde het beste is, maar maakt het mij wel een stuk lastiger om mijn ouders ervan te overtuigen (dat heb je in een dorpje, iedereen kent iedereen).

Afbeelding

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 22:23

Heel eerlijk Ennasil? Je verschuilt je nu heel erg achter het feit dat het niet mag van je ouders maar je bent een volwassen meid die wat mij betreft dus gewoon zelf verantwoordelijk is voor haar dieren. En op dit moment doe je je merrie en straks het veulen gewoon ontzettend te kort.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 22:28

Zeg, van wie is dat paard, van jou of voor jouw ouders? Als jouw ouders geen shet of soortgenoot willen koop je die toch zelf? En als dat niet gaat zet het paardje toch elders? Ik vind alleen echt not done en op jouw leeftijd ben je daar net zo hard schuldig aan :n en dat voor een Tinker die in een grote kudde is geboren en opgegroeid ;( Paarden zijn vluchtdieren en meester in het accepteren om te overleven, van mensen die dat zien als dat ze het best oké vinden, betwijfel ik of ze wel geschikt zijn als paarden eigenaar. Dat ze op pension niet echt in de kudde paste is al vervelend, betwijfel of jij dit paard ooit echt gelukkig hebt gezien? Arm, arm dier...

voor de rest :wave:
Ik moet eerst mn huis op ruimen, eten in de oven doen, afwassen, eten uit de over halen, en dan pas mag ik bijlezen van mezelf :o

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 22:32

Paard hoort gewoon met soortgenoten, PUNT.
Wat mij betreft valt daarover niet te praten..

Ik heb een pony die JAREN alleen heeft gestaan, sociaal ? ja naar mensen.
Maar naar andere paarden en pony's is het een vies kreng, puur omdat ze gewoon de ander niet snapt.
En geloof mij dit brengt regelmatig bult ellende met zich mee. Uiteraard staat ze nu in de kudde.
Vind 3 nog niet eens een kudde, maar beter dan alleen.

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 22:32

sorry hoor, maar het is nog steeds het erf van mijn ouders, dus daar moet ik wel respect voor hebben vind ik(het spijt me als jij gelijkt denk dat ik mezelf hierachter verschuil, maar ivm met de gezondheid van mijn moeder kan ik geen harde maatregelen nemen)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 22:35

Als jouw ouders je niet toestaan jouw hobby bij hun op het erf op een paardwaardige manier uit te voeren, is het heel simpel; de hobby elders gaan uitvoeren of stoppen met de hobby. Ik propte toen ik jonger was ook geen paard in de garage onder mom van ik heb geen weiland. Waar niet? Omdat dat niet paardwaardig is en ik denk in het belang van het dier. Aangezien jij een eigen paard hebt, heb jij ook de verplichting om in haar belang te denken. Je denkt nu enkel in het belang van jezelf en jouw ouders :x

AbbyBlues, had je deze gezien? http://www.bokt.nl/markt/ad/391929/supe ... rd-te-koop

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 22:35

Je kan een hele simpele maatregel nemen en dat is op zoek naar een andere stalling voor je paard.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 22:47

Luizen, mijt... Ik krijg al jeuk als ik het lees. Wij hadden afgelopen zomer mijt bij de kippen.
Toen ik ( zonder dat ik het wist) het hok zoals elke maandag leeghaalde en schoon had gemaakt... Liep er smiddag ineens een beesie over mijn iPad ..... Ik dacht oliebol ik heb luis... Nooit aan die kippen gedacht.
Mezelf helemaal behandeld, volgende dag weer.... Helemaal in paniek inmiddels... Jas zat eronder... Dacht nog steeds aan luis..... Bleek die bende in mijn fleesjas te zitten, inmiddels andere jassen er ook onder wat een toestand.
Mijt krijg je ook zowat niet verdelgd.... Ze sterven pas bij temperaturen lager dan 10 graden... Zomer, zie je het voor je... Ik heb alle gifrotzooi geprobeerd ... Veearts gevraagd, en uiteindelijk met een ongediertespray van de welkoop zijn ze icm temperatuur dood gegaan. Dat heeft mij een hoop geld en tijd gekost.

Enasil, fijn voor je dat je paard thuis staat... Maar dit kan echt niet hoor...toevallig staat er een shetje op markt.... ( volgens mij voor de geef) En heb je het wel afgesloten rondom je stal met draad? Ik zag op de foto dat het naar de weg toe open is... Ff schrikdraad plaatsen, hoor! Alle begin is lastig.... De meeste van ons hebben al heel wat ervaring, weten wat er allemaal mis kan gaan en spreken de bezorgdheid naar je paard toe .
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Monmaster op 02-02-16 22:56, in het totaal 4 keer bewerkt

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 22:49

Caily ga eten! Haha..
Ik vind ook dat het op die manier niet ideaal is ennasil. Sociaal paard ineens alleen gaan houden..überhaupt elk paard. ..not done en egoïst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 22:54

Hahaha, snicker caily?

Maar iedereen heeft wel gelijk, paarden zijn kudde dieren en jij geeft je pracht merrie eenzame opsluiting op deze manier.
Of shetje erbij, of gaan betalen voor een andere stal waar ze wel op het gemak geïntroduceerd word in een kudde.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 22:58

mommaster je kunt levende mijtjes kopen die die kippenluizen(eigenlijk ook mijtjes) opeten of eitjes leggen in de larven, nouja, de kippenluis gaat in ieder geval dood.
Werkt erg goed :j
Ze kunnen net als de kippenluis goed overleven en sterft de kippenluis echt helemaal uit, dan sterven zij op den duur ook.

Ik had na een gekregen kip, echt een plaag, getver de getverderrie en niks hielp totdat ik de mijtjes nam.

nou nou dames, geef haar even de tijd om iets te regelen.
enna Hopelijk krijg je je vader van de week overtuigd en heeft iemand uit jou omgeving nog iets staan ter aanvulling zodat je niet gelijk iets hoeft te kopen.

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:12

Kvulden: hydrocortiderm tegen de jeuk.
Ik moet het met handschoenen aan op Hjala smeren.

Pippin is kaal. Je herkent hem niet weer!! Wat een klus. De scheermachine trok het bijna niet. wat een ondervacht had hij.
Zal straks Eens foto maken. Chique pony'tje geworden.
Hjala zo maar eens d'r plekken in smeren.
Ook haar flanken met anti luis gewassen.

Hopen dat het allemaal gaat helpen!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:16

Over een paard alleen hebben anderen al vrij veel gezegd, ik kan me er alleen maar bij aansluiten. Verder wil ik nog een kanttekening maken bij de container. Op zich is 2,5 x 6 meter erg leuk, maar ik zie maar één ingang, en ook nog op de korte kant. Als het dominante paard in de deuropening gaat staan, kan het onderdanige paard er niet meer langs en kan dus in de hoek gezet worden. Helaas heb ik dit een keer heel erg bijna fout zien gaan omdat een Fjord vond dat z'n Welsh-kuddegenoot in de weg stond. Het ging uiteindelijk net goed omdat ik met gevaar voor eigen leven over het hek ben gehupst, bijna op het ijs op m'n smoel gegleden, om het meppende paard uit de stal te jagen. Containers zijn m.i. alleen geschikt met een tweede uitgang op de lange zijde achteraan, of met een hele open lange zijde.

Een paard dat na 1,5 maand niet lekker in de kudde staat, hoeft niet vreemd te zijn. Ligt geheel aan de manier van introduceren in die kudde. Mijn Welsh werd op mijn eerste pensionstal zo in de wei geflikkerd bij de andere merries. Dat ging uiteraard niet goed. Na voorzichtige introductie op haar huidige plekje gaat het echter prima.

Lisa_vera Ik kom de hydrocortiderm wel even smeren; ik hoef er geen handschoenen bij aan. |(

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:23

Pony alleen heeft geen voorkeur. Als tijdelijke oplossing moet het ff kunnen.

Mijt...geen idee. Heb daar (gelukkig) nog geen ervaring mee.

Wel een hond die van puppie af aan jeuk heeft. Al drie jaar vanalles aan het proberen. Voeding, DA, shampoo, sprays etc.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:37

Wil net naar buiten voor de laatste voerronde, gaat t me toch plenzen! Niet normaal! Ik wacht wel even.... :brr:

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:40

Mijn paard staat altijd buiten de kudde.. dat is gewoon zijn plekje.. Hij hoort er echter wel echt bij en vind het het fijnste om zich wat afzijdig te houden.. maar zodra ik hem of een ander paard eruit haal hinnikt hij naar de andere.. en heb hem noodgedwongen een 3 maanden alleen gehad maar hij kwijnde echt weg..
Lekker een maatje zoeken dus! Zeker als je er de ruimte voor hebt zie ik niet waarom je t niet zou doen