Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:29

Wendy schreef:
Gewoon een simpel grondbakje :j Hoeft niet duur te zijn, is wel heel praktisch.

Trouwens, voor het snoeiwerk heb ik ook nog een tip: koop meteen goed materiaal! Snoeien gaat zoveel makkelijker met een goede heggeschaar op benzine, goede kettingzaag etc. Als je goed materiaal hebt, kun je jezelf veel tijd en inspanning besparen.

Zo'n bakje denk ik ook dat handig is inderdaad, ik vraag me alleen af of ik er voldoende in kwijt kan.
Het idee is om 1x in de week naar de buren te rijden om de mest te lossen dus er moet wel genoeg in kunnen en ik schat dat we ongeveer 3 kruiwagens met mest per dag hebben.
Vandaar dat ik dacht dat ik het misschien wel in een aanhanger kan gooien en die dan iedere week even legen.

Wat betreft het snoeien waren we er al achter dat het slim is om onder andere een goede bosmaaier en kettingzaag te kopen.

Vivat schreef:
Iris wij hebben precies hetzelfde hier met wilgenbomen die ze nooit hebben geknot, zou snoeien het laten doen dat gaan wij ook doen. Ik ben geen bomenexpert maar het schijnt dat je knotwilg dus niet zo hoog mag laten groeien omdat ze dan hol worden van binnen, daardoor is het best link ze te snoeien/weg te halen omdat ze makkelijk kunnen afbreken. 2 bomen hebben we wel zelf weggehaald omdat die echt 'stuk' waren en die waren idd ook hele stukken hol

Daar zijn wij ook bang voor en ze staan ook nog in de buurt van een spoorlijn dus moet er niet aan denken wat er gebeurd als ze verkeerd vallen..

[***] schreef:
Iris17, jouw omschrijving doet mij aan ons huis denken. Wij hebben op 1 dec de sleutel gekregen en hebben het grote snoei en kapwerk door een loonwerker laten doen. In eerste instantie lijkt het erg duur, maar ik ben tot nu toe elke dag ontzettend blij met het werk dat ze hebben verricht!!

Dus mijn tip is een loonwerker inhuren.

Bij ons zijn in totaal 9 grote bomen (minimaal 15 mtr hoog) gekapt en is er zeer rigoureus gesnoeid en een heg van bijna 2 meter hoog en 1 meter breed verwijderd.

Voor de wilgen gaan we zeker een loonwerker inhuren want dat durven we zelf niet, bovendien is het zoveel hout dat we geen idee hebben wat we ermee moeten doen en zij kunnen dat gewoon meteen meenemen.

Wat betreft de hulp hebben we heel veel geluk, de overbuurjongen werkt bij een loonwerkersbedrijf en regelt dat de grond in de paddock wordt omgezet en nieuw zand aangeleverd en een vriend van ons is boswachter dus die kan ons prima adviseren en helpen met het kappen van de bomen en het snoeiwerk.
Ook zet hij rasters dus de omheining kunnen we ook zelf. Alleen het houten deel en de poort die laten we zetten.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:45

Bedenk dat je met dat hout een paar winters lang, de houtkachel gratis kan laten branden!
Opslag valt in de regel wel mee als je het netjes doet, gewoon gelijk helemaal brandklaar maken.

Wij zagen wel zelf , hier zijn het eiken en een enkele den, maar als er een dooie of bijna dooie tussen staat , gaat hij om.
Het zijn oude bomen en op zandgrond is hun levensverwachting blijkbaar niet eindeloos.
In sommige zitten hele mierennesten, eentje was geveld door een specht en sommige gaan vanzelf dood, vooral waarvan ze dicht op elkaar staan.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:08

Hier verdwijnt hout ook de kachel in...tenminste,bij de buren.Een heeft een open haard,de andere een allesbrander.Die heeft een gesloten circuit dus daar kan ook naaldhout in.
Heb hier ook bomen in gedachte die om moeten...kunnen mooi daarheen.

Verder kun je ook een mooie houtwal aanleggen van takken...staat mooi en die beestjes zijn er blij mee.Wij hebben een houtbult...zit ook vol met leven :D

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:24

Met de bomen voor het huis hebben we waarschijnlijk ons houthok al vol zitten ;)
Wilg is ook niet echt geweldig hout om te stoken dus dat laten wel liever afvoeren.

We waren inderdaad al van plan om een houtwal te maken maar dan van al het snoeihout, zijn de beestjes ook weer blij :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:27

wilg is heerlijk voor de paarden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:29

Bij ons hebben ze de grote bomen ook in hanteerbare stukken gezaagd. We moeten ze zelf nog wel kloven, maar dat gaan we komende zomer doen.

Alle losse takken e.d. zijn allemaal direct in een hele grote hakselaar gegaan en afgevoerd. Verder denk ik inderdaad dat het wel verstandig is om te investeren in een goede bosmaaier en motorzaag. Wij hebben zelf al veel profijt gehad van de bosmaaier.

Ennuh er lag bij ons een heuse hout/tuinwal en inderdaad veel beestjes (ratten).....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-06-15 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:30

Ja precies, dus als ze straks gewoon geknot kunnen worden dan hebben de paarden ook nog plezier van de takken :)

palousa_boy

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:48

Hier zijn we juist bomen aan het planten :) in de hoop op een beetje meer schaduw voor de paarden. Ze hebben al veel, maar dat is meer op 1 plek helemaal achterin de wei. Voorin staan dan ook nog wat bomen, maar daar tussenin staan maar 2 eiken.

Sproeien doen we hier ook niet, het is zelfs zo dat als het te lang droog is dat er een verbod is op sproeien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 14:34

Hier gaat al het snoeihout de kachel in, van stronken tot de takken van 4 cm dik. Is even wat zaag/kloof-werk maar dan kom je ook de winter wel door :D

Voor het tuinafval heb ik 2 'wallen' gemaakt tussen 2 rijen paaltjes met gaas. Alleen die zijn op een bepaald moment uit elkaar gedrukt en nu iets breder geworden :D
Ze raken nooit vol ook :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 14:37

Hier gaat een groot deel van het snoeiafval de versnipperaar in. De houtsnippers verwerken we in de borders van de tuin.
De rest gaat de kachel in, die we alleen niet hebben :+ Is een van de zaken op de to-do lijst nog :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 14:50

Ach als je het droog op slaat loopt het niet weg :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 14:53

Dat doen we dus ook :D
In ons vorige huis hadden we wel een houtkacheltje, heerlijk. Nu alleen een stomme open haard.
Maar die willen we dus om bouwen naar een leemkachel :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 14:59

Open haard kan toch ook een hoop in, alleen wel een goed vonkenscherm er voor zetten :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 15:02

Dat hebben we, maar een open haard heeft zo weinig rendement dat ik er weinig aan vind :D

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 15:03

Wij hebben de volgende snoeibeurt voor voorjaar volgend jaar gepland staan. Ergens voor pasen, dan kan de hele zooi op de paasbult :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 15:08

Ook een manier om er af te komen :D

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 15:09

Toen wij ons huis kochten hebben we heeeel erg veeeel snoeiafval gehad, we hebben een grote versnipperaar geleend van een kennis en 3 dagen non-stop van 's morgens tot 's avonds al het snoeiafval versnippert. We hebben nu een hok vol snippers liggen :+ En 2 hokken vol met hout om te branden, zowel van omgehakte bomen als van afgebroken hokjes en dergelijke... Was een hele klus :) Nu voeren we ons snoeihout naar het containerpark (gratis) en gemaaid gras enzo verdwijnt op een hoopje... Al zouden we graag zelf zo een grote versnipperaar willen, maar dat laat de portemonnee nu niet toe :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 15:11

Die grote dingen zijn idd duur, maar werken wel goed. We hebben al 2 van die kleintjes versleten... dat schiet echt niet op.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 15:15

Wij hadden ook zo'n kleintje, 1x gebruikt en vreselijk op gevloekt en gewoon weer verkocht dat ding, was niet sterk genoeg voor wat wij ermee willen doen :D

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 15:15

Wat wij hier nogal eens doen is bepaalde zaken met verschillende mensen samen kopen. Zo hebben we een gemeenschappelijke aanhangwagen die mijn vader, mijn 2 broers en ik delen (en dus elk 1/4 voor betaald hebben), en een haagscheer samen met een bevriend koppel gekocht. Vooral interessant voor zaken als hakselaar, bosmaaier, haagscheer etc..., zaken die je toch maar af en toe nodig hebt. En het scheelt hem een heel stuk in de aankoopprijs. Kosten voor onderhoud of herstellingen wordt dan samengelegd.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 15:17

Wij gebruiken ook samen met familie, maar we kopen het wel appart (om gezeur te voorkomen...). Zo gebruiken wij de trailer van mijn schoonouders en gebruiken mijn schoonouders soms onze aanhangwagen. Maar ik koop zo'n grote spullen ook bijna nooit nieuw, we schuimen 2ehandssites af en wachten om onze slag te slaan :P

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 15:18

Samen kopen beginnen wij niet aan :n We willen het meeste gewoon beschikbaar hebben wanneer we het nodig hebben, zonder dat we eerst nog weer moeten rijden en iemand moeten bellen.
Het enige wat we geleend hebben nu is de grote hakselaar van mijn schoonvader. Dat is een heerlijk ding :D
Een kleintje was bij ons in de stad destijds al niet mans genoeg :n Zonde geld was die aanschaf.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 15:23

Ik gebruik ook meestal de bosmaaier van mijn ouders. Op stal ligt er ook een, maar voor ik die aan heb ben ik er alweer zat van. Ding start zó slecht..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 15:30

Bosmaaier gebruik ik al jaren niet meer, werkte prima maar mijn schaapjes doen het ook.
Laatst de brander op de brandnetels gezet die heel ongelukkig stonden, konden ze ook niet tegen en dan voer ik ze aan de schapen.

Wij hakselen niks, de kleine houtjes, takjes dienen als aanmaakhout.
Wij hebben pallets met van die losse randen.
Bakken kun je zo hoog maken als je zelf wilt en met leeg maken trek je er steeds weer een rand af.
Bak voor aanmaakhoutjes en bakken voor stookhout, ideaal maar wij stoken dan ook de hele winter op hout, heerlijke speksteenkachel.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 15:44

Hier gaan de dunne takken de hakselaar in,heb een kleintje en wat hij opknabbelt verteerd wel weer :)

Zadelkast is zo goed als klaar *\o/* *\o/* *\o/* Hij kan ingeruimd worden maar moet een deurtje nog afhangen en een deurstopje maken maar dat heeft geen haast :)